Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna 

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% przewidzianej dla robót budowlanych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania 15 października oraz 8 listopada 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma X  prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Polski od 1 lipca 2024 r. sklasyfikowaną w klasyfikacji PKD 32.50.Z, 33.11.Z, 33.12.Z, 33.14Z, 33.19Z, 33.20.Z, 38.31.Z, 43.21Z, 43.39.Z, 74.90.Z. Pana firma w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonuje usługi budowlane w zakresie kompleksowego montażu (...) wraz z wykonaniem przyłączy: (...) ((...) są dostarczane na miejsce wykonania usługi). Usługi polegają na montażu (...) z części i podłączeniu go do instalacji: (...). Integralną, niezbędną i przeważającą częścią tej usługi są prace budowlane polegające na pociągnięciu lub wykonaniu instalacji (...) do (...). Zakres robót budowlanych zależy od oczekiwań klienta i stanu wykonania instalacji (...) przez firmę zewnętrzną.

Usługa budowlana montażu (...) odbywa się w (...). Do wykonania usługi potrzebne są specjalistyczne uprawnienia i wiedza, które Pan posiada, a mianowicie: (...). Jako formę opodatkowania wybrał Pana ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie prowadził Pan w latach poprzednich działalności gospodarczej. W Pana ocenie, w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.

Uzupełnienie wniosku

Usługi wykonywane przez Pana i opisane we wniosku są sklasyfikowne wg PKWiU – rozporządenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1676 ze m.) następująco:

·32.50.99.0 – usługi podwykonawców związane z produkcją urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych, właczając dentystyczne,

·33.11.19.0 – usługi naprawy i konserwacji pozostałych metalowych wyrobów gotowych,

·33.12.19.0 – usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia,

·33.14.19.0 – usługi naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu elektrycznego,

·33.19.10.0 – usługi naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu i wyposażenia,

·33.20.29.0 – usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·38.31.12.0 – usługi demontażu zużytych samochodów, komputerów, telewizorów i innych urządzeń,

·45.21.10.2 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych,

·43.39.19.0 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej nieskalsyfikowanych,

·74.90.20.0 – pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niekslasyfikowane.

Usługi wykonuje Pan na zlecenie firmy X Sp. z o.o. na podstawie zawartej umowy. Wykonuje Pan samą usługę i nie ponosi kosztów materiałów. Zakres wykonywanych czynności różni się i zależy od zlecenia ww. firmy.

Świadczy Pan różny zakres usług, zależny od przygotowania przyłaczy u klienta w (...) i od wymgań klienta. Jest Pan podwykonawcą i nie ustala warunków umowy z klientem końcowym (...). Warunki i postanowienia umowy są ustalane między X Sp. z o.o. a klientem końcowym.

Świadczy Pan tylko kompleksowe usługi obejmujące: montaż (...), wykonanie instalacji (...), kanalizacyjnej. Poza tym, świadczy Pan usługi serwisowania, konserwacji i przeglądów technicznych (...). Usługi montażu (...). Usługi relokacji sprzętu (...).

Zakres Pana obowiązków wynikających z umowy z X Sp. z o.o. jest nastepujacy: montaż oraz serwisowanie sprzętu oferowanego przez X Sp. z o.o. oraz wykonanie wszystkich zadań zlecanych przez X Sp. z o.o. Za wykonanie usług, otrzymuje Pan wynagrodzenie stałe w wysokości określonej w umowie zawartej między Panem a X Sp. z o.o. Koszty materiałów potrzebnych do wykonania usługi ponosi X Sp. z o.o.

Czynności w ramach świadczonej przez Pana usługi zależą od konkretnego zlecenia. Poniżej opis czynności do konkretnych zleceń:

1.Zlecenie – montaż (...) wraz z podłączeniem do wszstkich instalacji. Klient (np. (...)), przygotowuje we własnym zakresie przyłącza: (...). Pana usługa polega na montażu (...) w (...), a następnie na połączeniu (...) z przyłączami, które są już w (...), tzn. kładzie Pan (...) do przyłączy (...) już zrobionych w (...).

2.Zlecenie – wykonanie wszystkich instalacji oraz montaż (...) wraz z podłączeniem do instalacji. Kilent (np. (...)) przygotowuje we własnym zakresie tzw. (...). W ramach usługi od podstaw wykonuje Pan ww. wymienione przyłącza i instalacje, tzn. (...). Następnie montuje Pan (...) i kładzie przewody (...) do przyłączy i instalacji w (...), które wykonuje wcześniej.

3.Zlecenie – naprawa, przegląd (...). Pana usługa polega na konserwacji, przeglądzie technicznym – okresowym lub naprawie (...).

Do usług, które Pan wykonuje są wymagane specjalistyczne uprawnienia i wiedza, które Pan posiada: (...).

Przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być wyłącznie stawka ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług montażu (...).

Świadczona przez Pana usługa montażu (...) jest usługą o charakterze kompleksowym (złożonym), składającą się z takich czynności jak:

·Złożenie i zmontowanie (...) w (...), połączenie (...) z instalacjami wykonanymi przez inną firmę: (...) (zlecenie nr 1) lub

·Złożenie i zmontowanie (...) w (...), wykonanie przez Pana instalacji (...) i połączenie tych instalacji z (...) (zlecenie nr 2).

Wszystkie wymienione czynności składają się na usługę kompleksową (złożoną) i nie ma możliwości rozbicia usługi na pojedyncze czynności. Dominującą i przeważającą część ceny usługi montażu (...) (zlecenie 1 i 2) stanowi wykonanie instalacji (...) lub podłączenie wymienionych instalacji do (...).

Do świadczonych przez Pana usług (zlecenie 1 i 2) są przypisane następujące symbole PKWiU [rozporządenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1676 ze m.)]:

·33.20.29.0 – usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·43.21.10.2 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji (...),

·43.39.19.0 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W świadczonej przez Pana usłudze przeważają czynności sklasyfikowne pod symbolami PKWiU: 43.21.10.2 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych i 43.39.19.0 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Wykonanie przez Pana instalacji do podłączenia (...) wymaga projektu oraz pozwolenia na budowę. Instalacje kładzie Pan zgodnie z projektem i prawem budowalnym.

Zamonotowany przez Pana (...) nie stanowi integralnej części lokalu (budynku), w którym się znajduje. (...) jest wolnostojący.

Usługi montażu (...) z instalacjami zawsze wykonuje Pan w budynku, który jest albo na etapie budowy, albo rozbudowy, albo przebudowy, albo modernizacji, albo remontu.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 5,5%?

Stanowisko w sprawie:

W Pana ocenie, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług budowlanych w zakresie kompleksowego montażu (...) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 5,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

·8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ww. ustawy),

·5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy).

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystce publicznej, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 to działalność usługowa.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

·wszelkie czynności świadczone na rzecz gsopodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla cełow konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 194 r. – Prawo budowlane. Zgodnie z powołanym przepisem przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

W świetle wskazanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, uważa Pan, że przychody uzyskane z tytułu wykonywanych usług montażu (...), należy uznać za roboty budowlane, do których właściwą stawką opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest 5,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan kompleksowe usługi montażu (...). Usługa ta składa się z takich czynności jak: złożenie i zmontowanie (...) w (...), połączenie (...) z instalacjami wykonanymi przez inną firmę: (...) (zlecenie nr 1) lub złożenie i zmontowanie (...) w (...), wykonanie przez Pana instalacji (...) tych instalacji z (...) (zlecenie nr 2). z (...) (zlecenie nr 2).

Wszystkie wymienione czynności – jak Pan wskazał – składają się na usługę kompleksową (złożoną) i nie ma możliwości rozbicia usługi na pojedyncze czynności. Zamonotowany przez Pana (...) nie stanowi integralnej części lokalu (budynku), w którym się znajduje. (...) jest wolnostojący.

Zauważyć trzeba, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa ZPDOF) nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

(…)

6)budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

7)robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

7a) przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

8)remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

-budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

-roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym,

-opracowywanie kosztorysów stanowiących integralną część robót budowlanych,

-realizację projektów budowlanych do sprzedaży.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

·Dział 41 ─ budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

·Dział 42 ─ budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

·Dział 43 ─ roboty budowlane specjalistyczne.

Zgodnie z Zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stosownie do pkt 6.2.4 Zasad metodycznych, nazwy grupowań na poziomach wyższych, tj. sekcji, działu, grupy, a niekiedy klasy, nie zawsze w pełni oddają zakresy grupowań wchodzących w ich skład na poziomie końcowym. Wynika to z faktu, że nazwy tych grupowań są formułowane w sposób ogólny i skrótowy, użyteczny przy prezentacji danych.

Tym samym sama nazwa działu, w którym sklasyfikowana jest dana usługa, nie przesądza o jej charakterze.

Wskazać należy, że ustawa ZPDOF w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a określa stawkę ryczałtu m.in. dla przychodów z robót budowlanych w wysokości 5,5%. Jednocześnie określając wysokość stawki ryczałtu, ustawa ta nie odnosi się do działu PKWiU 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”. Z tego względu konieczna jest analiza okoliczności sprawy umożliwiająca określenie właściwej stawki ryczałtu, niezależnie od klasyfikacji dokonanej na gruncie PKWiU. W przypadku, gdy ustawa ZPDOF nie odnosi się w ogóle do PKWiU, klasyfikacja wyrobów i usług dokonana na gruncie PKWiU jest dla konsekwencji podatkowych wynikających z tej ustawy bez znaczenia (por. wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 wydany w zakresie usług cateringowych).

Analizując opisany zakres świadczonych usług w świetle powołanej definicji robót budowlanych, zawartej w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, stwierdzić należy, że opisane usługi, polegające na montażu (...), nie mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wymienione usługi nie wpisują się bowiem w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego.

Podkreślić należy, że montaż, o którym mowa w powołanej definicji robót budowlanych odnosi się do obiektu budowlanego (tj. budynku, budowli bądź obiektu małej architektury). Zatem nie każda usługa polegająca na montażu wpisuje się w definicję robót budowlanych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane, obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia kompleksowych usług montażu (...) nie znajdzie zastosowanie stawka 5,5% przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla robót budowlanych, lecz  stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanej ustawy.

W ocenie tut. organu, usługi te nie wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego, a z punktu widzenia nabywcy (...) istotą kompleksowego świadczenia, niezależnie od konieczności przeprowadzenia prac instalacyjnych, jest uruchomienie – niestanowiącego integralnej części lokalu i będącego wyposażeniem gabinetu stomatologicznego – (...).

Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpreacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).