Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 listopada 2024 r., które wpłynęło 28 listopada 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, tylko na terytorium Polski, od stycznia 2024 r. Przy zakładaniu działalności gospodarczej jako formę opodatkowania wskazała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności podpisała Pani umowę świadczenia usług ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: Zleceniodawcą), która zleciła Pani organizację i pośrednictwo procesów sprzedaży produktów, dla których poszukuje Pani klientów, dla swojego kontrahenta (zwanego dalej Producentem) będącego producentem tych produktów, w ramach odrębnej umowy handlowej, na powierzonym segmencie rynku, tj. na rynkach krajów UE.

Opisana umowa obejmuje następujące czynności:

·stałe pośrednictwo w zawieraniu umów handlowych w zakresie sprzedaży produktów stolarki otworowej, dla których Zleceniodawca poszukuje klientów dla Producenta. Każdy ze sprzedawanych produktów jest wykonywany przez Producenta na indywidualne zamówienie klienta, według ściśle przez niego określonych, unikatowych parametrów;

·pozyskiwanie nowych klientów i intensyfikację sprzedaży, która jest zadaniem powierzonym Zleceniodawcy;

·doradztwo techniczne dla klientów oraz pomoc w doborze odpowiednich produktów;

·sporządzanie wycen i kosztorysów;

·systematyczne utrzymywanie kontaktów z pozyskanymi klientami, szczególnie poprzez udzielenie informacji i wyjaśnień dotyczących produktów i ich zastosowania, przekazywanie materiałów reklamowych i szkoleniowych oraz ulotek i prospektów informacyjnych, które zapewnia Zleceniodawca;

·niezwłoczne informowanie Zleceniodawcy o wszelkich zgłaszanych przez klientów uwagach i sugestiach dotyczących jakości, ceny, warunków dostawy oraz wszelkich innych aspektów współpracy handlowej Producenta z klientami;

·budowanie pozytywnego wizerunku oferowanych marek handlowych oraz uczestnictwo w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Pozyskiwani klienci to zagraniczni przedsiębiorcy, cel dokonywania przez nich za Pani pośrednictwem zakupów nie jest Pani znany. W ramach zawartej umowy nie jest Pani upoważniona do zawierania transakcji w imieniu własnym. Wszelkie działania zobowiązana jest Pani wykonywać osobiście, samodzielnie organizując swoje usługi pod względem merytorycznym i czasowym, z należytą starannością wynikającą z profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności, z zachowaniem zasad uczciwości kupieckiej i dbania o interesy Zleceniodawcy. Odpowiada Pani także za zapewnienie bezpieczeństwa danych i informacji. Jest Pani zobowiązana do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa w trakcie trwania umowy oraz w okresie 10 lat od jej rozwiązania. Nie podlega Pani kierownictwu Zleceniodawcy, nie jest Pani oraz nie była Pani jego pracownikiem. Wynagrodzenie otrzymuje Pani na podstawie wystawionej (w oparciu o przygotowane przez Zleceniodawcę zestawienie prowizyjne) na rzecz Zleceniodawcy faktury VAT.

Wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS) o pomoc w sklasyfikowaniu świadczonych usług do odpowiednich kodów działalności usługowej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w zapytaniu wskazując czynności wymienione powyżej, jednak do dnia złożenia wniosku nie uzyskała Pani jeszcze odpowiedzi, jednakże jak wynika z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. wyroki NSA: z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16, z 5 grudnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1917/16, z 9 stycznia 2019 r. sygn. akt I FSK 1077/17, z 21 października 2020 r. sygn. akt I FSK 150/18) brak podania we wniosku o interpretację indywidualną klasyfikacji PKWiU nie jest przeszkodą do wydania interpretacji, gdyż przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają zapisów, z których wynikałoby związanie organów podatkowych informacjami o przypisaniu przez Główny Urząd Statystyczny numeru PKWiU. Dodatkowo, w przypadku wskazania w opisie stanu faktycznego konkretnego symbolu PKWiU 2015, organ interpretacyjny, który nie prowadzi przy wydawaniu indywidualnej interpretacji postępowania dowodowego a jedynie przyjmuje za fakt opis sytuacyjny dokonany przez podatnika byłby tym symbolem związany, co w niniejszej sprawie przekreśliłoby sens wystąpienia o interpretację, gdyż to właśnie od odpowiedniego grupowania wykonywanych w ramach prowadzonej działalności czynności zależna jest prawidłowa stawka ryczałtu.

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w sposób przewidziany w art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w dniu rejestracji działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwana dalej: ustawą). Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełnia Pani także warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy. W Pani przypadku nie jest możliwe prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi, które Pani świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami head office. Nie posiada Pani powiązań majątkowych, ani osobowych ze Zleceniodawcą. Oprócz dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej osiąga Pani także dochód z tytułu umowy o pracę.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zakres Pani usług to:

·pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie relacji z nimi aby osiągnąć wzrosty sprzedażowe;

·systematyczne utrzymywanie kontaktu z pozyskanymi klientami poprzez kontakt telefoniczny oraz mailowy;

·sporządzanie kosztorysów;

·doradztwo techniczne dla klientów oraz pomoc w doborze odpowiednich produktów.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) przyporządkował świadczone usługi do PKWiU 74.90.12.0. Jednocześnie zastrzegł, że „interpretacje klasyfikacji udzielane przez jednostki służb statystyki publicznej nie mają charakteru wiążącego i nie są skierowane na wywołanie określonych skutków prawnych.”

W Spółce, dla której świadczy Pani usługi nie posiada Pani żadnych udziałów. Pomiędzy Panią a producentem nie istnieją żadne powiązania osobiste, ani gospodarcze.

Pytanie

Czy stawka podatku w wysokości 8,5% jest właściwa do opodatkowania opisanych czynności pośrednictwa w sprzedaży?

Pani stanowisko w sprawie

Przychody z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług pośrednictwa handlowego mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdyż nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające tę formę opodatkowania.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje w art. 12 dwie możliwości opodatkowania usług pośrednictwa sprzedaży:

·stawką 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c)- w przypadku pośrednictwa w sprzedaży hurtowej oraz

·stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy - dla usług pośrednictwa innego niż hurtowe.

W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym nie istnieje definicja pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, dla której wyodrębniono osobna stawkę podatku ani definicja sprzedaży hurtowej, brak jest też wskazania do odwołania się do językowej definicji sprzedaży hurtowej, przez co występuje trudność w jednoznacznym, samodzielnym określeniem właściwej stawki podatku.

Pani stanowisko w sprawie jest takie, że ze względu na to, że produkty w sprzedaży których Pani pośredniczy są każdorazowo wykonywane przez ich producenta na konkretne zamówienie klienta według zamówionych przez klienta wymiarów i unikatowych cech i w konkretnie określonej ilości, a nie są to duże ilości takich samych produktów, działalność którą Pani świadczy spełnia przesłanki pozostałej działalności usługowej, dla której właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%.

Prawo podatkowe nie definiuje jednak wprost jak szczegółowo należy rozumieć czynności ujęte w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w związku z czym nie posiada Pani pewności co do prawidłowości przyjętej przez Panią wykładni.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że od stycznia 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wskazała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności podpisała Pani umowę świadczenia usług ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która zleciła Pani organizację i pośrednictwo procesów sprzedaży produktów, dla których poszukuje Pani klientów, dla swojego kontrahenta (Producenta) będącego producentem tych produktów, w ramach odrębnej umowy handlowej, na powierzonym segmencie rynku, tj. na rynkach krajów UE.

Opisana umowa obejmuje następujące czynności:

·stałe pośrednictwo w zawieraniu umów handlowych w zakresie sprzedaży produktów stolarki otworowej, dla których Zleceniodawca poszukuje klientów dla Producenta. Każdy ze sprzedawanych produktów jest wykonywany przez Producenta na indywidualne zamówienie klienta, według ściśle przez niego określonych, unikatowych parametrów;

·pozyskiwanie nowych klientów i intensyfikację sprzedaży, która jest zadaniem powierzonym Zleceniodawcy;

·doradztwo techniczne dla klientów oraz pomoc w doborze odpowiednich produktów;

·sporządzanie wycen i kosztorysów;

·systematyczne utrzymywanie kontaktów z pozyskanymi klientami, szczególnie poprzez udzielenie informacji i wyjaśnień dotyczących produktów i ich zastosowania, przekazywanie materiałów reklamowych i szkoleniowych oraz ulotek i prospektów informacyjnych, które zapewnia Zleceniodawca;

·niezwłoczne informowanie Zleceniodawcy o wszelkich zgłaszanych przez klientów uwagach i sugestiach dotyczących jakości, ceny, warunków dostawy oraz wszelkich innych aspektów współpracy handlowej Producenta z klientami;

·budowanie pozytywnego wizerunku oferowanych marek handlowych oraz uczestnictwo w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w sposób przewidziany w art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu rejestracji działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, spełnia Pani także warunki określone w art. 6 ust. 4 tej ustawy. Usługi, które Pani świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami head office. W Spółce, w której świadczy Pani usługi nie posiada Pani żadnych udziałów. Pomiędzy Panią a producentem nie istnieją żadne powiązania osobiste, ani gospodarcze. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) przyporządkował świadczone usługi do PKWiU 74.90.12.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów ze świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, właściwe będzie zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).