Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.537.2024.2.PR
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 4 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A (zwana dalej jako „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 4 marca 2024 r.
Podatnik w 2024 r. skutecznie złożył do naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Podatnik korzysta z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 4 marca 2024 r.
Do wykonywanej działalności Podatnika nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ocenie Podatnika, prowadzona przez niego działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej ani sprzedaży towarów.
Wnioskodawca prowadzi ponadto ewidencję przychodów, z której będzie w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na chwilę obecną w CEIDG widnieją następujące kody PKD: 62.01.Z., 70.22.Z. W przypadku, gdyby Wnioskodawca świadczył inne usługi o innym charakterze, Wnioskodawca dokona odpowiedniego podziału takich usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, lecz złożony wniosek nie dotyczy potencjalnych usług o innym charakterze, niż te objęte wnioskiem.
Beneficjentem usług świadczonych przez Podatnika jest zagraniczna spółka (zwana dalej „Beneficjentem”). Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz tego podmiotu w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto Podatnik nie uzyskał z tej działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2024 i 2025 roku nie powinna przekroczyć 2 000 000 euro.
Podatnik posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 28 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca obecnie rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i planuje zostać przy takiej formie opodatkowania.
Podatnik świadczy dwa rodzaje usług:
1.Ogólne usługi związane z tworzeniem oprogramowania, lecz w większości niemające powiązania z programowaniem i niestanowiące usług doradztwa,
2.Usługi zarządzania projektami niestanowiące usług doradztwa.
Ad 1.
1.Usługi te dotyczą w szczególności utrzymania niestandardowych aplikacji internetowych (…).
2.Świadczone usługi również obejmują tworzenie i utrzymywanie (…).
3.Do zadań Podatnika należy także opracowywanie rozwiązań systemu (…).
4.Oprócz tego, podatnik tworzy i dostosowuje (…).
5.Debugowanie kodu w celu zapewnienia jakości i niezawodności opracowanych aplikacji. Obejmuje to przede wszystkim (…).
6.Dodatkowo Podatnik pełni rolę analityka biznesowego (…).
Ad 2.
1.Opracowywanie i wdrażanie planów projektów, harmonogramów i budżetów oraz zarządzanie zasobami projektu w celu zapewnienia terminowego i pomyślnego zakończenia projektu. Obejmuje to między innymi (…).
2.Zarządzanie ryzykiem projektowym polegającym na (…).
3.Tworzenie i wdrażanie strategii oraz planów produktowych zgodnych z celami i wizją klienta (…).
4.Przydzielanie zadań i odpowiedzialności w zespole projektowym obejmuje (…).
5.Przegląd raportów dotyczących bieżącego stanu projektu i monitorowanie postępów w jego realizacji. Działania te obejmują (…).
6.Ustanowienie standardów i procedur dotyczących raportowania i dokumentacji projektowej. Obejmuje to (…).
Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy usługi wskazane we wniosku świadczone na rzecz zagranicznej spółki (Beneficjenta) są wykonywane przez Panią w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę? Jeśli usługi są wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę, to, czy działalność gospodarcza w tym państwie jest prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem?
Odpowiedź: Usługi wskazane we wniosku świadczone na rzecz zagranicznej spółki są wykonywane przez Podatnika w Polsce.
2.Czy na fakturach wystawionych na rzecz Beneficjenta wyodrębnia Pani wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność wymienioną w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2?
Odpowiedź: Na fakturach wystawionych na rzecz Beneficjenta Podatnik wyodrębnia wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność wymienioną w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku.
3.Czy za opisane przez Panią czynności wymienione w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 Beneficjent płaci Pani osobne wynagrodzenie za każdą z tych czynności?
Odpowiedź: Za opisane przez Podatnika czynności wymienione w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku Beneficjent płaci Podatnikowi wynagrodzenie zbiorcze za konkretną usługę, która grupuje w sobie poszczególne czynności opisane we wniosku. Jedna faktura może obejmować kilka wyodrębnionych usług, gdzie dla każdej wykazywana jest ilość godzin i odpowiednia stawka.
4.W jaki sposób jest kalkulowane wynagrodzenie za wykonywane na rzecz Beneficjenta czynności wymienione w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2?
Odpowiedź: Wynagrodzenie za wykonywane na rzecz Beneficjenta czynności wymienione w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku jest kalkulowane następująco: odpowiednio do każdej czynności ilość przepracowanych godzin mnoży się przez stawkę netto za jedną godzinę, z czego otrzymuje się kwotę netto.
5.Wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2, tj.:
a)czego dotyczą?
b)jaki jest ich zakres?
c)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dwunastu czynności wymienionych w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2.
Odpowiedź: Wyczerpująca charakterystyka czynności opisanych w pkt 1 -6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku:
(…).
6.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią poszczególne czynności, których dotyczy wniosek wskazane w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych czynności będących przedmiotem Pani zapytania).
Odpowiedź:
Ad 1 pkt 1 - PKWiU 62.01.11.0;
Ad 1 pkt 2 - PKWiU 62.01.11.0;
Ad 1 pkt 3 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 1 pkt 4 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 1 pkt 5 - PKWiU 62.01.11.0;
Ad 1 pkt 6 - PKWiU 62.01.11.0;
Ad 2 pkt 1 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 2 pkt 2 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 2 pkt 3 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 2 pkt 4 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 2 pkt 5 - PKWiU 70.22.20.0;
Ad 2 pkt 6 - PKWiU 70.22.20.0.
7.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Podatnik nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
8.Czy pomiędzy Panią a Beneficjentem istnieją jakieś powiązania osobiste, czy gospodarcze?
Jeżeli tak, to proszę ponadto wskazać:
a)Czy jest Pani wspólnikiem/członkiem zarządu/prezesem zarządu/prokurentem Beneficjenta, na rzecz którego świadczy Pani usługi, które są przedmiotem Pani zapytania, bądź pełni Pani inne funkcje (jakie?) u Beneficjenta?
b)Jeżeli pełni Pani obowiązki u Beneficjenta, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków u Beneficjenta. Od kiedy pełni Pani takie obowiązki u Beneficjenta?
Odpowiedź: Pomiędzy Podatnikiem a Beneficjentem nie zachodzą powiązania osobiste czy gospodarcze.
Pytanie
Czy w ramach opisanego wyżej stanu faktycznego, czynności określone w:
1)3-4 Ad 1, zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0,
2)1-6 Ad 2, zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0,
są opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu
oraz
3)1-2, 5-6 Ad 1, zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, są opodatkowane stawką 12%?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody te są określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zdaniem Podatnika, czynności opisane w Ad 1 (3-4) mogą być sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 jako „pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Czynności te obejmują (…). Czynności te nie polegają na tworzeniu, programowaniu (ulepszaniu) ani analizie kodu. Do tego, czynności te nie stanowią doradztwa, ponieważ są wykonywane przez Podatnika, który w ramach powyższych usług nie uzyskuje przychodów z doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Podobne stanowisku zostało przyjęte w interpretacji o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK. W związku z powyższym, uprawniałoby to do możliwości opodatkowania wskazanych czynności stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Czynności opisane w Ad 2 (1-6), polegające m.in. na opracowywaniu i wdrażaniu planów projektów, harmonogramów i budżetów, zarządzaniu ryzykiem projektowym; tworzeniu i wdrażaniu strategii i planów produktowych; przydzielaniu zadań, sprawdzaniu raportów i ustanawianiu procedur dotyczących komunikacji, są w przekonaniu Podatnika czynnościami mieszczącymi się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Podatnik nie zajmuje się doradztwem związanym z zarządzaniem.
O ile zarówno czynności Ad 1 (3-4), jak i Ad 2 (1-6) podpadają pod jedno grupowanie PKWiU, należy podkreślić, że niezależnie od tego, iż art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wprost wskazuje usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, iż w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z doradztwem związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Czynności opisane w Ad 1 (1-2, 5-6) są związane m.in. z utrzymywaniem aplikacji internetowych, projektowaniem rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, przetwarzaniem danych klientów na diagramy procesów biznesowych oraz dotyczą debugowania kodu w celu zapewnienia jakości i niezawodności opracowanych aplikacji. Zdaniem Podatnika, opisane czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 jako usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Powołane czynności są wykonywane w związku z tworzeniem, redagowaniem i analizą kodu komputerowego, co wprost wskazuje na istnienie powiązania z oprogramowaniem. W związku z tym, przychody uzyskiwane z tej czynności powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ponadto, w związku z zawiłym charakterem niektórych realizowanych czynności, Wnioskodawca nie mógł jednoznacznie określić kodów PKWiU, w związku z czym chciałby prosić o ocenianie pytań nie tylko w oparciu o powołane grupowania PKWiU, lecz też uwzględniając stan faktyczny i same opisane czynności. Podatnik także zaznacza, że stosownie do treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r. o sygnaturze II FSK 2441/20, organ podatkowy może żądać uzupełnienia wniosku jedynie o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena, czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe czy też błędne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą od 4 marca 2024 r. i w 2024 r. skutecznie złożyła Pani do naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Korzysta Pani z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, z której będzie Pani w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczy Pani na rzecz Beneficjenta dwa rodzaje usług:
1.Ogólne usługi związane z tworzeniem oprogramowania.
2.Usługi zarządzania projektami.
Ad 1. Usługi:
1)utrzymania niestandardowych aplikacji internetowych (…) -PKWiU 62.01.11.0;
2)tworzenia i utrzymywania (…) - PKWiU 62.01.11.0;
3)opracowywania rozwiązań systemu (…) -PKWiU 70.22.20.0;
4)tworzenia i dostosowywania (…) -PKWiU 70.22.20.0;
5)debugowania kodu w celu zapewnienia jakości i niezawodności opracowanych aplikacji, obejmującego (…) -PKWiU 62.01.11.0;
6)(…) -PKWiU 62.01.11.0.
Ad 2. Usługi:
1)opracowywania i wdrażania planów projektów, harmonogramów i budżetów oraz zarządzania zasobami projektu w celu zapewnienia terminowego i pomyślnego zakończenia projektu -PKWiU 70.22.20.0;
2)zarządzania ryzykiem projektowym poprzez (…) -PKWiU 70.22.20.0;
3)tworzenia i wdrażania strategii oraz planów produktowych zgodnych z celami i wizją klienta (…) -PKWiU 70.22.20.0;
4)przydzielania zadań i odpowiedzialności w zespole projektowym poprzez (…) -PKWiU 70.22.20.0;
5)przeglądu raportów dotyczących bieżącego stanu projektu i monitorowania postępów w jego realizacji (…) -PKWiU 70.22.20.0;
6)ustanowienia standardów i procedur dotyczących raportowania i dokumentacji projektowej -PKWiU 70.22.20.0.
Na fakturach wystawionych na rzecz Beneficjenta wyodrębnia Pani wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność wymienioną w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku. Za opisane przez Panią czynności wymienione w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku Beneficjent płaci Pani wynagrodzenie zbiorcze za konkretną usługę, która grupuje w sobie poszczególne czynności opisane we wniosku. Jedna faktura może obejmować kilka wyodrębnionych usług, gdzie dla każdej wykazywana jest ilość godzin i odpowiednia stawka. Wynagrodzenie za wykonywane na rzecz Beneficjenta czynności wymienione w pkt 1-6 w Ad 1 oraz w pkt 1-6 w Ad 2 wniosku jest kalkulowane następująco: odpowiednio do każdej czynności ilość przepracowanych godzin mnoży się przez stawkę netto za jedną godzinę, z czego otrzymuje się kwotę netto.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.
W klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
-62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Ww. grupowanie – które Pani wskazała jako właściwe dla usług będących przedmiotem wniosku wskazanych w Ad 1 pkt 1, 2, 5 i 6 – obejmuje więc usługi, które dotyczą projektowania, programowania oraz rozwoju oprogramowania.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).
Czynności przez Panią wykonywane w ramach usług wskazanych w Ad 1 pkt 1, 2, 5 i 6 mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem jakim jest aplikacja internetowa/mobilna. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że – jak Pani wskazała - wykonuje Pani czynności polegające m.in. na utrzymywaniu aplikacji internetowych (…); tworzeniu i utrzymywaniu (…); debugowaniu kodu w celu zapewnienia jakości i niezawodności opracowanych aplikacji; (…) (m.in. tworzeniu niestandardowych aplikacji mobilnych).
Podkreślam, że wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”– związane z oprogramowaniem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – przychody osiągane przez Panią w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług, wskazanych w Ad 1 pkt 1, 2, 5 i 6 i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przechodząc do ustalenia stawki ryczałtu dla świadczonych przez Panią usług wskazanych w Ad 1 pkt 3 i 4 oraz w Ad 2 pkt 1-6, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, wskazuję, że w odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że świadczone przez Panią usługi wskazane w Ad 1 pkt 3 i 4 oraz w Ad 2 pkt 1-6 są sklasyfikowane pod symbolem - PKWiU 70.22.20.0, przy czym nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Panią w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług wskazanych w Ad 1 pkt 3 i 4 oraz w Ad 2 pkt 1-6, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej oraz wyroku sądu wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).