Skuteczność wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. - Interpretacja - null

Shutterstock

Skuteczność wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Skuteczność wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 8 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skuteczności wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 24 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (…), będącym polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości swoich przychodów. Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Przeważającą działalnością gospodarczą prowadzoną przez Pana jest PKD 45.20.Z - konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.

Złożył Pan wniosek w sprawie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1) w dniu 4 kwietnia 2023 r. Fakt ten potwierdza wizualizacja i wydruk wniosku CEIDG-1 oraz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z dnia 4 kwietnia 2023 r. Wniosek został złożony drogą elektroniczną. Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej została określona jako 6 kwietnia 2023 r.

Od samego początku Pana zamiarem było opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Składając wniosek CEIDG-1 zaznaczył Pan w pozycji nr 15 (oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego) kwadrat właściwy dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. Pana zamiarem było opodatkowanie przychodów z działalności w ww. sposób.

Pierwszy przychód w działalności gospodarczej osiągnął Pan dnia 26 kwietnia 2023 r. (był to zarazem pierwszy przychód z działalności osiągnięty w 2023 r.). Pierwsza zapłata podatku (ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) nastąpiła dnia 14 czerwca 2023 r., a na potwierdzeniu transakcji wygenerowanym z elektronicznego systemu bankowego widnieje oznaczenie przelewu jako (...). Pierwszy przychód w działalności gospodarczej w 2024 r. osiągnął Pan dnia 2 stycznia 2024 r.

Przez cały czas od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności, rozlicza Pan swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Dnia 26 marca 2024 r. złożył Pan zeznanie PIT-28 za rok 2023.

W następnej kolejności okazało się (tj. w okresie po złożeniu PIT-28 za rok 2023 r., tj. po dniu 26 marca 2024 r.), że z nieznanych Panu przyczyn (najpewniej z powodu błędu systemu informatycznego) na wizualizacji i wydruku wniosku CEIDG-1 złożonym w dniu 4 kwietnia 2023 r. w pozycji nr 15 (oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego) - żaden kwadrat nie widnieje jako zaznaczony (tj. ani „na zasadach ogólnych", ani „podatek liniowy", ani „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych").

Zdaniem Urzędu Skarbowego w (…) (pismo z dnia 27 czerwca 2024 r.) oznacza to, że dochody osiągnięte przez Pana w 2023 i 2024 r. podlegają rozliczeniu na zasadach ogólnych (a nie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych).

Zaznacza Pan ponadto, iż zarówno w 2023, jak i w 2024 r. spełniał Pan i nadal spełnia wszelkie warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako „Ustawa o ryczałcie”).

Co więcej, w 2023 r. jak i w 2024 r. nie spełniał Pan i nie spełnia negatywnych przesłanek określonych w art. 8 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Ustawy o ryczałcie.

W związku z powyższym, chce Pan uzyskać odpowiedź na pytania wymienione poniżej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Od początku 2024 r. posiadał Pan zajęcie egzekucyjne z Urzędu Skarbowego i nie dokonał Pan żadnej wpłaty ryczałtu na rachunek urzędu skarbowego.

Pytania

1.  Czy miał Pan prawo opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody osiągnięte z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2023 roku?

2.  Czy ma Pan prawo opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody osiągnięte z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2024 roku?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pana zdaniem, miał Pan prawo opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody osiągnięte z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2023 roku.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zarówno w 2023, jak i w 2024 r. spełniał Pan i nadal spełnia wszelkie warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Co więcej, w 2023 r., jak i w 2024 r. nie spełniał Pan i nie spełnia negatywnych przesłanek określonych w art. 8 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Ustawy o ryczałcie.

W myśl art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1b Ustawy o ryczałcie, dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c Ustawy o ryczałcie, oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Co równie istotne, należy w tym miejscu zacytować fragment wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2024 r. (II FSK 710/21), który co prawda dotyczy sposobu wyboru opodatkowania podatkiem liniowym, ale można go odpowiednio zastosować w niniejszej sprawie:

(...) Dla zastosowania liniowej stawki 19% w działalności gospodarczej konieczne zatem jest:

  • złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania.
  • sporządzenie tego oświadczenia na piśmie.
  • zachowanie terminu do jego złożenia.

W myśl art. 60 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

Zgodnie z art. 60 k.c. „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę”. - R. Trzaskowski [w:] Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60.

Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski [w:] System prawa cywilnego, t. 1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest "zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.

W rozpoznawanej sprawie Skarżący złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. Interpretacja jego oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałby i nie wpłacałby przecież zaliczek na PIT 36L.

Skarżący dochował także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytuł przelewu. Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej, co uczynił przykładowo przy oświadczeniu o rezygnacji z opodatkowania stawką 19% - por. art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. w brzmieniu do 5.10.2021 r. Powyższe oznacza, że wymóg pisemności został przez Skarżącego dochowany. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu "sporządzenie czegoś na piśmie" Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. Skoro tak, to nie ma wątpliwości, co do jego autora i podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył. (...).

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż spełnił Pan wszystkie przesłanki, by w 2023 r przychody osiągnięte z prowadzonej działalności gospodarczej były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj.:

a)w 2023 r. spełniał Pan wszelkie warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, a także nie spełniał negatywnych przesłanek określonych w art. 8 ust. 1 ust. 2 i ust. 3 Ustawy o ryczałcie;

b)w prawidłowy sposób dokonał wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rok podatkowy 2023 (w szczególności w świetle cytowanego wyżej wyroku NSA).

Podsumowując, miał Pan prawo opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody osiągnięte z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2023 roku.

Ad. 2

Pana zdaniem, ma Pan prawo opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody osiągnięte z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2024 roku.

Uzasadnienie

W uzasadnieniu Pana stanowiska na pytanie nr 2, zastosowanie znajdują przepisy i wyrok zacytowane w Pana uzasadnieniu na pytanie nr 1, tj. 2 ust. 1 pkt 1; art. 9 ust. 1, 1b i 1c Ustawy o ryczałcie, a także wyrok NSA z dnia 22 lutego 2024 r. (II FSK 710/21).

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż spełnił Pan wszystkie przesłanki, by w 2024 r. przychody osiągnięte z prowadzonej działalności gospodarczej były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj.:

a)w 2024 r. spełnia Pan wszelkie warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, a także nie spełnia Pan negatywnych przesłanek określonych w art. 8 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Ustawy o ryczałcie:

b)w prawidłowy sposób dokonał Pan wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rok podatkowy 2023 (w szczególności w świetle cytowanego wyżej wyroku NSA), a co za tym idzie także na rok 2024, gdyż nie złożył Pan oświadczenia o rezygnacji z tej formy opodatkowania.

Podsumowując, ma Pan prawo opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychody osiągnięte z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2024 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

W sytuacji gdy podatnik planuje wybrać jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i 1 ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Przepisy ww. ustaw nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że na wizualizacji i wydruku CEIDG-1 złożonym 4 kwietnia 2023 r., nie widnieje zaznaczony kwadrat dotyczący wyboru formy opodatkowania. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął 26 kwietnia 2023 r. Wpłaty pierwszego ryczałtu dokonał Pan 14 czerwca 2023 r. w 2024 r. nie dokonał Pan żadnej wpłaty ryczałtu na rachunek urzędu skarbowego.

Wątpliwość Pana budzi kwestia, czy dokonana przez Pana wpłata ryczałtu stanowi skuteczny wybór formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w 2023 i 2024 roku.

Skoro pierwszy przychód w 2023 r. osiągnął Pan 26 kwietnia 2023 r., to wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (wpłaty pierwszego ryczałtu) powinien Pan dokonać do 20 maja 2023 r.

Dokonana przez Pana wpłata ryczałtu nie może zostać uznana za skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania przychodów za 2023 i 2024 rok, gdyż nastąpiła po upływie ustawowego terminu przewidzianego dla złożenia takiego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania.

W 2024 r. również nie złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem nie ma Pan prawa opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów osiągniętych z jednoosobowej działalności gospodarczej w 2023 r. i w 2024 r.

Fakt, że spełnia Pan przesłanki wynikające z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy nie jest wystarczające, aby mógł Pan przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku sądowego, stwierdzić należy, że jest on rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do niego się odnosi.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).