Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.716.2024.1.KD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.716.2024.1.KD

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 18 listopada 2024 r. (wpływ 19 listopada 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 3 czerwca 2024 r. rozpoczął Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z zarządzaniem projektami w branży IT. Wybraną formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest ryczał ewidencjonowany (PKWiU 70.22.Z). Oświadcza Pan, że jako Project Manager, Pana głównym zadaniem jest skuteczne zarządzanie projektami oraz koordynacja działań zespołu w celu osiągnięcia założonych celów i spełnienie oczekiwań.

Głównym przedmiotem działalności jest zarządzanie projektami, obejmujące:

·opracowywanie strategii technicznych i biznesowych dotyczącej istniejących oraz nowych produktów; prowadzenie projektów krótko, jak i długoterminowych;

·ciągła komunikacja z klientami zewnętrznymi;

·współpraca z różnymi działami firmy;

·prowadzenie negocjacji z potencjalnie nowymi klientami zewnętrznymi;

·koordynacja oraz uzgodnienie działań podczas planowania zadań;

·nadzór nad pracą podlegających zespołów.

Szczegółowy opis obowiązków obejmuje m.in.:

·Komunikacja z zespołami - zapewnienie regularnej komunikacji z członkami różnych zespołów, monitorując postępy, identyfikując i eliminując przeszkody oraz wspierając rozwój umiejętności technicznych i interpersonalnych;

·Planowanie sprintów - organizacja i nadzorowanie postępów prac, ustalając cele i harmonogramy pracy zgodnie z metodologią Agile. Dbanie o efektywne wykorzystanie zasobów oraz adaptację strategii w zależności od zmieniających się potrzeb projektu;

·Wsparcie techniczne i organizacyjne - zapewnienie wsparcia technicznego oraz organizacyjnego dla zespołu, rozwiązując problemy operacyjne i wspierając w implementacji rozwiązań technologicznych;

·Komunikacja z klientem - będąc głównym punktem kontaktowym dla klientów, uzgadnia się oczekiwania odnośnie projektów, zarządza się zadaniami stworzonymi na podstawie tych oczekiwań, dostarcza się aktualne informacje o postępach wykonanych prac oraz analizuje i reaguje się na ich informację zwrotną;

·Analiza i zbieranie wymagań - wykonanie szczegółowej analizy wymagań projektowych, identyfikując kluczowe potrzeby i cele biznesowe klienta oraz zapewniając, że są one jasno zdefiniowane i zrozumiałe dla zespołu deweloperskiego;

·Koordynacja zadań z Właścicielem Produktu (Product Owner) - ciągła współpraca w celu definiowania i priorytetyzacja zadań tworzonego produktu, interpretacja wymagań oraz zapewnienie ich rozwiązania zgodnie z celami biznesowymi i strategicznymi projektu;

·Zarządzanie ryzykiem projektowym - identyfikacja, analiza i zarządzanie ryzykami projektowymi, minimalizacja ich wpływu na harmonogram i jakość wykonywanych projektów;

·Monitorowanie i raportowanie postępów - regularny monitoring postępów projektu, raportowanie na żywo klientom w tygodniowych odstępach czasu, zapewniając przejrzystość podejmowanych działań i odpowiednie podejmowanie decyzji;

·Edukacja i rozwój zespołu - organizacja szkoleń oraz warsztatów dla aktualnych oraz nowych członków zespołu, wspierając ich rozwój zawodowy i umiejętności techniczne, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i zaangażowania;

·Zarządzanie zmianami - skutecznie zarządzanie zmianami w projekcie, identyfikując i oceniając wpływ na zasoby, harmonogram, szybkość wykonania oraz cele projektowe, zapewniając ich kontrolę i dokumentację;

·Optymalizacja procesów - ciągle doskonalenie procesów projektowych i operacyjnych, dążąc do ich optymalizacji i efektywności, co przekłada się na lepsze rezultaty i zadowolenie klientów;

·Zarządzanie relacjami - budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji biznesowych z interesariuszami projektu, wspierając otwartą i efektywną komunikację oraz rozwiązywanie konfliktów.

Zaznaczył Pan, że prowadzona działalność gospodarcza obejmuje tylko i wyłącznie zakres zarządzania projektami w branży IT, bez podejmowania żadnych innych działań, ani wykonywania innych usług. Aktualnie nie planuje się rozszerzenia prowadzonej działalności gospodarczej o dodatkowe usługi ani inne działania niezwiązane pośrednio lub bezpośrednio z zarządzaniem projektami (lub których kod PKWiU jest różny od 70.22.Z).

Świadczone powyżej usługi w zakresie zarządzania projektami są tylko i wyłącznie na rzecz kontrahenta (…). Oświadcza Pan, że nie jest Pan w żaden sposób powiązany z danym podmiotem - nie jest Pan jego wspólnikiem i nie należy do zarządu.

Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dotyczy ona wykonywania usług związanych z koordynacją projektów lub samodzielnym wykonywaniu czynności mających na celu finalizację projektów. Działalność koncentruje się głównie na grupowaniu - PKWiU 70.22.20

Datą uzyskania pierwszego przychodu z działalności, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku, jest 4 czerwca 2024 r.

Świadczone przez Pana usługi znajdują umiejscowienie w  grupowaniu 70.22.20 klasyfikacji PKWiU, czyli są to „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego 22 maja 2024 r.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, wobec Pana zachodzi warunek z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest to związane z tym, że w 2024 r. rozpoczął Pan wykonywanie działalności i nie jest Pan opodatkowany w formie karty podatkowej.

W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, wobec Pana nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach świadczonych przez Pana usług wykonuje Pan następujące czynności:

a.Opracowywanie strategii technicznych i biznesowych dotyczących istniejących oraz nowych produktów

·Polega na: Tworzenie planów technicznych i biznesowych dla produktów już istniejących oraz nowych.

·Zakres: Analiza rynkowa, badanie potrzeb klientów, definiowanie celów biznesowych, opracowanie roadmap produktów.

·Efekt: Skuteczna strategia rozwoju produktów, zwiększenie konkurencyjności, lepsze dostosowanie do potrzeb rynku.

b.Prowadzenie projektów krótko- i długoterminowych

·Polega na: Zarządzanie projektami od ich rozpoczęcia do zakończenia.

·Zakres: Planowanie, koordynacja zasobów, monitorowanie postępów, zarządzanie ryzykiem.

·Efekt: Terminowe i efektywne realizowanie projektów zgodnie z założeniami, zadowolenie klientów.

c.Komunikacja z klientami zewnętrznymi

·Polega na: Utrzymywanie regularnych kontaktów z klientami.

·Zakres: Spotkania, raportowanie postępów, zbieranie feedbacku, rozwiązywanie problemów.

·Efekt: Zadowolenie klientów, szybka reakcja na ich potrzeby i problemy.

d.Koordynacja oraz uzgodnienie działań podczas planowania zadań

·Polega na: Planowanie i uzgadnianie zadań w ramach projektów.

·Zakres: Tworzenie harmonogramów, alokacja zasobów, priorytetyzacja zadań.

·Efekt: Skuteczne i efektywne planowanie, lepsza organizacja pracy zespołów.

e.Nadzór nad pracą podlegających zespołów

·Polega na: Monitorowanie i kierowanie pracą zespołów.

·Zakres: Kontrola postępów, rozwiązywanie problemów, zapewnienie wsparcia.

·Efekt: Efektywna realizacja zadań, lepsza koordynacja działań zespołów.

f.Komunikacja z zespołami

·Polega na: Regularne kontakty z członkami zespołów.

·Zakres: Monitorowanie postępów, rozwiązywanie problemów, wsparcie rozwoju umiejętności.

·Efekt: Poprawa komunikacji wewnętrznej, lepsza współpraca, szybkie rozwiązywanie problemów.

g.Koordynacja zadań z Właścicielem Produktu (Product Owner)

·Polega na: Współpraca w definiowaniu i priorytetyzacji zadań.

·Zakres: Interpretacja wymagań, zapewnienie zgodności z celami biznesowymi.

·Efekt: Lepsza współpraca, efektywna realizacja zadań zgodnie z celami projektu.

h.Zarządzanie ryzykiem projektowym

·Polega na: Identyfikacja, analiza i zarządzanie ryzykami.

·Zakres: Minimalizacja wpływu ryzyk na harmonogram i jakość projektów.

·Efekt: Skuteczne zarządzanie ryzykami, lepsze przygotowanie na nieprzewidziane sytuacje.

i.Monitorowanie i raportowanie postępów

·Polega na: Regularne monitorowanie postępów projektów.

·Zakres: Raportowanie klientom, zapewnianie przejrzystości działań.

·Efekt: Lepsza kontrola nad postępami projektów, zadowolenie klientów.

j.Zarządzanie zmianami

·Polega na: Skuteczne zarządzanie zmianami w projekcie.

·Zakres: Ocena wpływu na zasoby, harmonogram, cele projektowe.

·Efekt: Kontrola nad zmianami, lepsze dostosowanie projektów do zmieniających się warunków.

k.Optymalizacja procesów

·Polega na: Doskonalenie procesów projektowych i operacyjnych.

·Zakres: Analiza i poprawa efektywności procesów.

·Efekt: Lepsze wyniki projektów, zwiększone zadowolenie klientów.

I inne pokrewne czynności.

Oświadcza Pan, że nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Pytanie

Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług zarządzania projektami (które nie są usługami doradztwa) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w piśmie z 3 sierpnia 2024 r. stanowiącym załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej)

Pana zdaniem, usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Pana działalności odnoszą się do art. 12 ust. 1 punkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tak więc, podatek od świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej powinien być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Jest to uzasadniane tym, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, Pana przychody są opodatkowane ryczałtem, nie zachodzą okoliczności uzasadniające wyłączenie opodatkowania ryczałtem oraz to, że Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od  przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z  2022 r. poz. 2647 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 tej ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

·prowadzenia aptek,

·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy: 

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do  założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o  podatku dochodowym.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

·złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego,

·świadczone usługi klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·do działalności wykonywanej przez Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Odnosząc się do usług, dla których podał Pan klasyfikację 70.22.20, wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) wymienione zostały usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), przy czym symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi objęte:

  • klasą 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategorią 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

  • klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W świetle powyższego uzyskane przychody z działalności prowadzonej pod kodem PKWiU 70.22.20 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od  przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym, stanowisko Pana jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).