Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.507.2024.3.DT
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu - PKWiU 74.90.12.0, PKWiU 78.10.11.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 22 października 2024 r. (wpływ 22 października 2024 r.), pismem z 6 listopada 2024 r. (wpływ 6 listopada 2024 r.) oraz pismem z 22 listopada 2024 r. (wpływ 22 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej od (…) 2024 r. będzie Pan świadczył usługi dla firmy (…) („Spółka”) na podstawie umowy zawartej (…) 2024 r. Zgodnie z umową, Spółka zleca Panu w ramach działalności gospodarczej wykonanie określonych zadań w zakresie sprzedaży usług.
Do Pana obowiązków zgodnie z umową będą należeć: „Świadczenie usług doradczych w zakresie: business development, pośrednictwa w pozyskiwaniu projektów rekrutacyjnych od obecnych lub nowych Klientów, utrzymywanie i rozwijanie relacji handlowych z kontrahentami.” Doprecyzowując te zapisy zaznacza Pan, że Pana głównym obowiązkiem będzie pozyskiwanie nowych klientów i obsługa bieżących kontrahentów, a kluczowym celem będzie sprzedaż usług rekrutacyjnych. Sprzedaż tych usług polega na pozyskiwaniu zleceń dla spółki oraz na polecenie klienta wyszukiwanie pracowników (dla klientów spółki), za które spółka otrzymuje wynagrodzenie, a Pan z kolei prowizję.
W uzupełnieniach do wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
Nie był/nie jest/i nie będzie Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Spółki, na rzecz której świadczyć będzie Pan usługi, o których mowa we wniosku, bądź nie pełnił/nie pełni/i nie będzie pełnił Pan innych funkcji w tej spółce.
Czynności, które będą wykonywane jako nadrzędne kwalifikowane są przez Pana pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Wynika to z tego, że nadrzędnym celem umowy między firmami będzie sprzedaż usług Klienta, za co będzie Pan otrzymywał dodatkową prowizję.
Mimo wszystko sama usługa, która będzie sprzedawana będzie polegała na wyszukiwaniu pracowników wyższego szczebla (PKWiU - 78.10.11), która będzie również realizowana przez Pana.
W ramach świadczonych usług będzie Pan realizował następujące czynności:
1.Pozyskiwanie kontrahentów - podejmowanie działań mających na celu identyfikację i nawiązywanie współpracy z przedsiębiorstwami zainteresowanymi usługami rekrutacyjnymi. W tym zakresie obejmować to będzie prowadzenie negocjacji oraz finalizowanie umów o świadczenie usług.
2.Rozwój współpracy z kontrahentami - utrzymywanie i rozwijanie relacji biznesowych z dotychczasowymi kontrahentami klienta poprzez analizę ich bieżących potrzeb kadrowych oraz oferowanie dodatkowych usług i rozwiązań rekrutacyjnych, co pozwoli na długoterminową współpracę.
3.Sprzedaż usług - aktywne promowanie i sprzedaż usług rekrutacyjnych, w tym doradztwa personalnego oraz innych usług powiązanych z procesami rekrutacyjnymi i zarządzaniem zasobami ludzkimi, zgodnie z potrzebami kontrahenta.
4.Realizacja procesów rekrutacyjnych - kompleksowe prowadzenie procesów rekrutacyjnych, obejmujące:
1)analizę wymagań kontrahenta dotyczących poszukiwanych pracowników,
2)opracowanie oraz publikację ogłoszeń rekrutacyjnych,
3)wyszukiwanie odpowiednich kandydatów poprzez różnorodne kanały rekrutacyjne,
4)przeprowadzanie wstępnych rozmów kwalifikacyjnych,
5)selekcję kandydatów oraz przedstawienie ich kontrahentowi.
Efektem świadczonych usług będzie zrealizowanie sprzedaży usług rekrutacyjnych oraz prowizja wynikająca z każdej skutecznie przeprowadzonej transakcji i zrealizowanego procesu rekrutacyjnego. Rezultatem Pana pracy będzie również zaspokojenie potrzeb kadrowych kontrahentów, co pozwoli na rozwój ich przedsiębiorstw oraz dalszą współpracę. Uzyskane efekty będą podstawą do rozliczeń prowizyjnych związanych ze sprzedażą i realizacją usług.
Oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje i nie będzie Pan uzyskiwał innych dochodów polegających opodatkowaniu.
Poniżej znajdują się wykonywane czynności z podziałem na poszczególne PKWiU:
·PKWiU 74.90.12.0:
-Pozyskiwanie kontrahentów,
-Rozwój współpracy z kontrahentami,
-Sprzedaż usług - aktywne promowanie i sprzedaż usług rekrutacyjnych,
•PKWiU - 78.10.11
-Realizacja procesów rekrutacyjnych.
W ramach działalności gospodarczej w tym momencie współpracuje Pan z jednym kontrahentem i w tym przypadku nie ma Pan możliwości prowadzenia ewidencji, która pozwoliłaby podzielić czynności między PKWiU 74.90.12.0, a PKWiU 78.10.11 ze względu na niemożność rozdzielenia dwóch tych czynności na osobne działania. Dla przykładu prowadząc działania promocyjne, których celem jest pozyskanie klienta to działania te również jednocześnie mogą być odbierane przez potencjalnych kandydatów, więc mieszczą się w zakresie realizacji procesów rekrutacyjnych. Umownie można przyjąć, że działania związane z PKWiU 74.90.12.0 będą zajmowały między 80-60% czasu, a PKWiU między 20-40% w zależności od ilości pozyskanych klientów i otrzymanych od nich zleceń.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu może Pan opodatkować przychody z tytułu świadczonych usług dla firmy (…) 8,5% stawką zryczałtowanego podatku zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 22 listopada 2024 r.)
Z racji, iż świadczone usługi ciężko jest objąć jednym konkretnym PKWiU, ponieważ występuje tutaj części wiodąca (PKWiU 74.90.12.0) oraz część poboczna (PKWiU 78.10.11) i nie ma możliwości prowadzenia ewidencji uważa Pan, że działania na rzecz kontrahenta powinny być sklasyfikowane poprzez PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, co oznacza, że usługi powinny być objęte 8,5% stawką ryczałtu.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. (…) 2023 r. poprzez wniosek CEIDG-1 wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Będzie Pan świadczył usługi dla firmy (…), na podstawie umowy zawartej (…) 2024. Zaznacza Pan, że nie jest wspólnikiem, ani członkiem zarządu Spółki, ani nie pełni innych funkcji w tej Spółce.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osobowy fizyczne. Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej były, są i będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie spełnia Pan negatywnych przesłanek wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym, które wykluczają możliwość opodatkowania osiągniętych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. s ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
15% przychodów ze świadczenia usług związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78).
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:
-w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od (…) 2024 r. będzie Pan świadczył usługi dla firmy (…), na podstawie umowy zawartej (…) 2024 r.,
-do Pana obowiązków zgodnie z umową będą należeć: „Świadczenie usług doradczych w zakresie: business development, pośrednictwa w pozyskiwaniu projektów rekrutacyjnych od obecnych lub nowych Klientów, utrzymywanie i rozwijanie relacji handlowych z kontrahentami.”
-Pana głównym obowiązkiem będzie pozyskiwanie nowych klientów i obsługa bieżących kontrahentów, a kluczowym celem będzie sprzedaż usług rekrutacyjnych. Sprzedaż tych usług polega na pozyskiwaniu zleceń dla Spółki oraz na polecenie klienta wyszukiwanie pracowników (dla klientów spółki), za które spółka otrzymuje wynagrodzenie, a Pan z kolei prowizję,
-nie był/nie jest/i nie będzie Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Spółki, na rzecz której świadczyć będzie Pan usługi, o których mowa we wniosku, bądź nie pełnił/nie pełni/i nie będzie pełnił Pan innych funkcji w tej Spółce,
-czynności które będą wykonywane jako nadrzędne kwalifikowane są przez Pana pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wynika to z tego, że nadrzędnym celem umowy między firmami będzie sprzedaż usług Klienta za co będzie Pan otrzymywał dodatkową prowizję.
-usługa, która będzie sprzedawana będzie polegała na wyszukiwaniu pracowników wyższego szczebla (PKWiU - 78.10.11), która będzie również realizowana przez Pana,
-w ramach świadczonych usług będzie Pan realizował następujące czynności:
·PKWiU 74.90.12.0:
-Pozyskiwanie kontrahentów - podejmowanie działań mających na celu identyfikację i nawiązywanie współpracy z przedsiębiorstwami zainteresowanymi usługami rekrutacyjnymi. W tym zakresie obejmować to będzie prowadzenie negocjacji oraz finalizowanie umów o świadczenie usług.
-Rozwój współpracy z kontrahentami - utrzymywanie i rozwijanie relacji biznesowych z dotychczasowymi kontrahentami klienta poprzez analizę ich bieżących potrzeb kadrowych oraz oferowanie dodatkowych usług i rozwiązań rekrutacyjnych, co pozwoli na długoterminową współpracę.
-Sprzedaż usług - aktywne promowanie i sprzedaż usług rekrutacyjnych, w tym doradztwa personalnego oraz innych usług powiązanych z procesami rekrutacyjnymi i zarządzaniem zasobami ludzkimi, zgodnie z potrzebami kontrahenta.
•PKWiU - 78.10.11
Realizacja procesów rekrutacyjnych - kompleksowe prowadzenie procesów rekrutacyjnych, obejmujące:
-analizę wymagań kontrahenta dotyczących poszukiwanych pracowników,
-opracowanie oraz publikację ogłoszeń rekrutacyjnych,
-wyszukiwanie odpowiednich kandydatów poprzez różnorodne kanały rekrutacyjne,
-przeprowadzanie wstępnych rozmów kwalifikacyjnych,
-selekcję kandydatów oraz przedstawienie ich kontrahentowi.
Efektem świadczonych usług będzie zrealizowanie sprzedaży usług rekrutacyjnych oraz prowizja wynikająca z każdej skutecznie przeprowadzonej transakcji i zrealizowanego procesu rekrutacyjnego. Rezultatem Pana pracy będzie również zaspokojenie potrzeb kadrowych kontrahentów, co pozwoli na rozwój ich przedsiębiorstw oraz dalszą współpracę. Uzyskane efekty będą podstawą do rozliczeń prowizyjnych związanych ze sprzedażą i realizacją usług.
Oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje i nie będzie Pan uzyskiwał innych dochodów polegających opodatkowaniu.
W odniesieniu do powyższego zauważyć należy, ze uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” podlegają opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Bowiem usługi te nie zostały objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei, przychody uzyskiwane ze świadczenia przez Pana usług realizacji procesów rekrutacyjnych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 78.10.11 „Usługi wyszukiwania pracowników wyższego szczebla” podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. s ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednakże – niezależnie od powyższych wskazań, podkreślić należy, że w uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że obecnie współpracuje Pan z jednym kontrahentem i w tym przypadku nie ma Pan możliwości prowadzenia ewidencji, która pozwoliłaby podzielić czynności między PKWiU 74.90.12.0, a PKWiU 78.10.11 ze względu na niemożność rozdzielenia dwóch tych czynności na osobne działania.
W takiej sytuacji ponownie wskazać należy na art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%.
Skoro osiąga Pan przychody zarówno ze świadczenia usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, jak i przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. s ustawy i nie prowadzi Pan ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności – całość osiąganego przez Pana przychodu z przedstawionej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).