Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.1. - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.492.2024.1.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.492.2024.1.MR

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 18 i 20 listopada 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Głównym przedmiotem Pana działalności jest „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” (PKD 70.22.Z), w ramach której świadczy Pan obecnie usługi doradcze.

W ramach świadczonych usług wykonuje Pan następujące czynności na rzecz Spółki X (dalej: „Spółka”):

a)identyfikacja koniecznych w Spółce usprawnień;

b)określania kluczowych strategicznych zadań Spółki i koordynację ich wdrożenia;

c)optymalizacja zarządzania rozwojem Spółki;

d)zwiększanie efektywności zasobów ludzkich przedsiębiorstwa Zleceniodawcy;

e)zwiększanie wartości Spółki.

Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

W związku z rozwojem działalności Spółki, prowadzi ona proces pozyskania zewnętrznego inwestora. Pozyskanie inwestora może zostać przeprowadzone w ramach transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), w wyniku której dokonana zostanie sprzedaż przedsiębiorstwa Spółki lub ZCP na rzecz inwestora lub podmiotu należącego do inwestora.

W związku z procesem pozyskania przez Spółkę inwestora zewnętrznego, rozszerzył Pan zakres prowadzonej działalności gospodarczej na świadczenie usług pośrednictwa w zakresie sprzedaży przedsiębiorstw lub ich części (ZCP) na rzecz właścicieli tych przedsiębiorstw/ZCP, m.in. na rzecz Spółki. Usługi pośrednictwa na rzecz Spółki są świadczone na podstawie odrębnej umowy zawartej ze Spółką. W konsekwencji, świadczy Pan usługi doradcze na rzecz Spółki, które skutkują usprawnieniem jej działania/optymalizacją i rozwojem oraz zwiększeniem jej wartości. Jednocześnie, w związku z podjęciem przez Spółkę decyzji o sprzedaży przedsiębiorstwa/ZCP, wspiera Pan Spółkę w trakcie procesu sprzedaży, tj. świadczy na jej rzecz usługi pośrednictwa związane ze sprzedażą.

Przedmiotem wniosku jest opodatkowanie usług pośrednictwa w sprzedaży przedsiębiorstw lub ich części. Inne usługi świadczone przez Pana oraz te, które może świadczyć Pan w przyszłości nie są przedmiotem wniosku.

W chwili obecnej usługi pośrednictwa są świadczone na rzecz Spółki (X). Jednocześnie, planuje Pan świadczenie analogicznych usług na rzecz innych podmiotów.

Dla celów określenia zakresu realizowanych świadczeń istotne jest, że zawiera Pan umowy z osobami fizycznymi i prawnymi (dalej: Zleceniodawcy), będącymi właścicielami przedsiębiorstw/ZCP, zgodnie z którymi jest Pan zobowiązany do wykonywania następujących czynności (dalej: Usługi Pośrednictwa):

1.aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) przedsiębiorstw/ZCP, będących własnością Zleceniodawców, nawiązywania kontaktów z potencjalnymi inwestorami;

2.przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat przedsiębiorstw/ZCP, które mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);

3.opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP i koordynacji tego procesu;

4.nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP;

5.nadzoru od strony Zleceniodawców nad przeprowadzaniem procesów due diligence przez potencjalnych nabywców przedsiębiorstw/ZCP;

6.nadzoru od strony Zleceniodawców nad pracami innych doradców zewnętrznych świadczących usługi związane z procesem sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP;

7.nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP;

8.pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP oraz prowadzenia negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych przedsiębiorstw/ZCP;

9.wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP.

Celem świadczonych przez Pana usług jest doprowadzenie do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży przedsiębiorstwa/ZCP) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym).

Pana wynagrodzenie jest każdorazowo negocjowane z klientem (Zleceniodawcą), wysokość i termin wypłaty uregulowane są w umowie, przy czym wynagrodzenie jest wyłącznie wynagrodzeniem prowizyjnym, uzależnionym od wartości transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa/ZCP, w odniesieniu do której są świadczone Usługi Pośrednictwa. Wypłata tego wynagrodzenia uzależniona jest od zawarcia finalnej umowy pomiędzy sprzedającym i kupującym. Innymi słowy, jeżeli nie dojdzie do transakcji (np. zawarcia umowy sprzedaży przedsiębiorstwa/ZCP), nie otrzyma Pan wynagrodzenia z tego tytułu.

Celem świadczonych Usług Pośrednictwa jest doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy sprzedającym a nabywcą przedsiębiorstwa/ZCP, skutkującej przeniesieniem własności przedsiębiorstwa/ZCP.

Usługi Pośrednictwa nie obejmują usług doradczych.

Usługi Pośrednictwa, których dotyczy wniosek i które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Usługi Pośrednictwa będące przedmiotem wniosku podlegają klasyfikacji PKWiU z 2015 r. do grupowania 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W odniesieniu do realizowanych usług pośrednictwa – nie jest Pan ani w przyszłości nie będzie członkiem zarządu lub udziałowcem w spółkach, w ramach których prowadzone będzie przedsiębiorstwo/ZCP, będące przedmiotem sprzedaży.

Planuje Pan zmianę sposobu opodatkowania i opodatkowanie prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”). Złoży Pan stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług oraz Usług Pośrednictwa:

nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

usługi świadczone przez Pana nie stanowią wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy;

będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, dzięki której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

Prowadzona obecnie przez Pana działalność gospodarcza, jak również działalność w zakresie Usług Pośrednictwa jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie wniosku

Potwierdził Pan, że rozpoczął już świadczenie usług będących przedmiotem wniosku. Jednakże od 2025 roku planuje Pan opodatkować prowadzoną działalność gospodarczą ryczałtem, zatem w tym zakresie wniosek o interpretację podatkową dotyczy zdarzenia przyszłego.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym Usługi pośrednictwa świadczone na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5% (po dokonaniu zmiany sposobu opodatkowania opisanej w stanie faktycznym)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczone usługi pośrednictwa na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5% (po dokonaniu zmiany sposobu opodatkowania opisanej w stanie faktycznym).

Uzasadnienie stanowiska

Stosownie do art. 1 pkt 1 Ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, „Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej: O.p.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie, u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem że osiągnięte w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody nie przekroczą 2 000 000 euro, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, powyższe warunki opodatkowania ryczałtem zostaną spełnione.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

1.świadczy Pan Usługi pośrednictwa na rzecz Zleceniodawców, które są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.1;

2.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy;

3.do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy oraz spełniony będzie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał Pan przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 mln euro;

4.zostanie złożone stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego i nie zostanie złożone oświadczenie o rezygnacji z tego wyboru lub oświadczenie o wyborze opodatkowania działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ustawy o PIT.

5.usługi pośrednictwa świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (…); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).

Pana zdaniem, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług pośrednictwa sklasyfikowanych pod PKWiU 74.90.1 – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe konkluzje potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych:

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 stycznia 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.718.2023.2.MAP), w której organ stwierdził, że:

„W zdarzeniu przyszłym będzie Pan świadczył Usługi pośrednictwa sprzedaży (w zakresie sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach nieposiadających nieruchomości) polegające na szeroko rozumianym pośrednictwie „w interesach”, co w Pana ocenie powinno zostać zakwalifikowane w PKWiU pod kodami: 74.90.12 oraz 74.90.20. Usługi te obejmują pośrednictwo („Usługi pośrednictwa”) przy sprzedaży udziałów spółek celowych (lub ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych) oraz spółek rozwijających w szczególności projekty instalacji wytwarzania energii, głównie wiatrowe i fotowoltaiczne, projekty instalacji magazynowania energii, instalacji produkcji i elektrolizy wodoru (A), które są właścicielem lub dysponują, bądź będą dysponowały projektami farm fotowoltaicznych/wiatrowych/magazynów energii/instalacji wodorowych/sieci dystrybucji energii/sieci dystrybucji wodoru o określonej mocy.

W rezultacie Pana zdaniem, świadczenie Usług pośrednictwa sprzedaży powinno zostać uznane za działalność, o której mowa w art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i tym samym Pana przychody uzyskane ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%. `Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 10 listopada 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.767.2023.2.BM), w której organ stwierdził, że:

„Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1) Zakładając działalność gospodarczą złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, tj. zaznaczył Pan opodatkowanie ryczałtem we wniosku o wpis działalności do CEIDG w 2020 r.;

2) Świadczone usługi klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), 70.22.1 (Usługi doradztwa związane z zarządzaniem) i 74.90.1 (Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej nie skalsyfikowane). Wskazane przez Pana usługi są odrębnymi usługami;

3) Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności;

4) Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5) Nie jest to wolny zawód, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6) Nie przekracza Pan limitu przychodów wynoszących 2.000.000 euro rocznie uzyskiwanych przychodów.

Uzyskane przychody za 2022 r. oraz za lata kolejne, o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny, z działalności prowadzonej pod kodami PKWiU 74.90.1 oraz 70.22.20.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Stanowisko Pana w tej części jest prawidłowe”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 kwietnia 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0115-KDIT1.4011.146.2023.2.PSZ), w której podatnik przedstawił następujący zakres świadczonych usług:

„Usługi wykonywane na rzecz zleceniodawcy dotyczą w szczególności pozyskania klienta i jego obsługi dla Spółki, zaznajamiania się z bieżącą i przygotowywaną ofertą usługową Spółki oraz zapewnienia jej regularnego przedstawiania obecnym i potencjalnym klientom Spółki. Ponadto Wnioskodawca ma obowiązki związane z weryfikacją ofert na rynku usług w branży, w której funkcjonuje Spółka, dotyczących jej działalności.

Istotną częścią działalności jest wyszukiwanie usługodawców na bazie kryteriów określonych przez Spółkę, pozyskiwanie ich ofert i przedstawianie Spółce oraz sporządzanie ofert, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, przedstawianie obecnym i potencjalnym klientom Spółki umów, których zawarciem zainteresowana jest Spółka, prowadzenie w tym zakresie dyskusji i negocjacji. Ponadto firma zobowiązana jest do aktywnego uczestnictwa w rynku oraz społeczności branżowej i jest nastawiona na budowanie relacji i nawiązywanie współpracy z obecnymi i potencjalnymi klientami Spółki”

organ stwierdził wówczas, że:

„Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług pośrednictwa handlowego nie mieszczą się w katalogu czynności, wobec których nie może zostać zastosowana stawka 8,5%, tj. nie jest to działalność określona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 Ustawy. Działalność Pani w tym zakresie nie kwalifikuje się do żadnej szczególnej kategorii usług, które podlegałyby opodatkowaniu inną stawką ryczałtu niż 8,5%. Tym samym uprawniona jest Pani do zastosowania tej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług pośrednictwa handlowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 20 czerwca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.288.2022.2.AP), w której organ stwierdził, że:

„Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1) w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej świadczyć Pan będzie usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0;

2) prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w formie Spółki cywilnej będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

3) do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 9 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy;

4) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty zostanie pierwszy przychód z jego tytułu;

5) usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie zachodzą inne przesłanki wyłączające Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 14 czerwca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP2-2.4011.234.2022.2.RK), w której organ stwierdził, że:

„Przedstawił Pan informacje, z których wynika:

1) w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej świadczyć Pan będzie usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0;

2) prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

3) do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 9 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy;

4) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty zostanie pierwszy przychód z jego tytułu.

5) usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (…); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie zachodzą inne przesłanki wyłączające Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 14 stycznia 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1068.2021.1.MR), w której organ stwierdził, że:

„Przedstawił Pan informacje z których wynika, że

1) Zamierza Pan zarejestrować pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą;

2) Głównym przedmiotem Pana działalności będzie „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

3) Nie będzie Pan świadczył żadnych usług wskazanych w art. 8 URycz., które wykluczałyby prawo do wyboru ryczałtu.

Usługi będą świadczone na podstawie zawartej umowy i obejmować będą: (i) usługi doradcze w transakcjach fuzji i przejęć (w tym m.in. doradztwo przy wyborze inwestora, doradztwo dotyczące opłacalności planowanej transakcji (inwestycji) oraz (ii) usługi pośrednictwa polegające na podejmowaniu szeregu czynności zmierzających do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży udziałów) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym), z której jedna będzie klientem Wnioskodawcy.

Celem wszystkich czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach usług pośrednictwa będzie doprowadzenie do zamknięcia transakcji, np. zawarcia finalnej umowy sprzedaży) nabycia udziałów przez klienta Wnioskodawcy.

Osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 5 października 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDSL1-2.4011.221.2023.4.PR), w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie:

„14) czy była/jest Pani wspólnikiem/członkiem zarządu Zamawiających, z którymi ma Pani zawarte umowy o świadczenie Usługi1 i Usługi2, o których mowa we wniosku, bądź pełniła/pełni Pani inne funkcje (jakie?) u tych Zamawiających? Jeżeli pełniła/pełni Pani obowiązki u Zamawiających, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków u Zamawiających. Od kiedy pełni Pani takie obowiązki u Zamawiających?

Odpowiedź: Jest Pani wspólnikiem Zamawiającego.”

Po czym organ stwierdził, że:

„Mając na uwadze powyższe, usługi świadczone przez Wnioskodawcę (Usługa1) jako osoby opracowującej scenariusz odcinków serialu, należy zakwalifikować w grupowaniu PKWiU 90, tym samym będą one objęte stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku usług związanych z organizacją produkcji i nadzorem, gdzie wprost w umowie odniesiono, że nie obejmuje ona (możliwe jest zlecenie na podstawie odrębnych umów) usług reżyserskich i podobnych, w skład której to usługi wchodzi wiele bardzo zróżnicowanych świadczeń, mających jeden wspólny cel: efektywną organizację oraz przeprowadzenie obsługi produkcji filmowej realizowanej przez Zleceniodawcę – usługę taką należy zakwalifikować jako usługę związaną z produkcją filmów i nagrań wideo grupowaną w PKWiU 59.11.13.0.

Tym samym, usługi te jako niewymienione w żadnym przepisie szczególnych w art. 12 – będą podlegały stawce w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ZP, przewidzianej dla wszelkich usług, niewymienionych w punktach szczególnych tego przepisu”.

Ocena stanowiska: „Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 25 maja 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.1044.2021.3.IM), w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie:

„Czy jest Pan udziałowcem spółki kapitałowej wskazanej we wniosku?

Tak. Jednocześnie możliwym jest, że w przyszłości wszystkie bądź też wybrane usługi opisane we wniosku będą świadczone na rzecz innych podmiotów gospodarczych.”

Po czym organ uznał poniższe stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe:

„Zatem w ramach jednej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie osiągał przychody, które w jego ocenie opodatkowane są różnymi stawkami ryczałtu. Przyjmując, że Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób w pełni umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju świadczonych przez niego usług, to prawidłowym będzie stosowanie stawki ryczałtu właściwej dla przychodów z poszczególnych kategorii jego działalności.

Zakładając, że stanowiska Wnioskodawcy przedstawione powyżej w pytaniach nr 1 oraz nr 2 są prawidłowe, to przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej powinny być opodatkowane następującymi stawkami ryczałtu:

a) 8,5% ‒ dla Usług Pośrednictwa;

b) 17% ‒ dla Usług Doradztwa Prawnego”.

Ocena stanowiska” „Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe”.

·Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 maja 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.252.2022.3.KW), w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie:

„3. Czy jest/będzie Pan wspólnikiem spółek dla których świadczy Pan usługi?

Tak, Wnioskodawca obecnie jest wspólnikiem (komandytariuszem) spółki, na rzecz której wykonuje usługi opisane we wniosku (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0). Spółka komandytowa, na rzecz której wykonywane są usługi opisane we wniosku, jest w trakcie przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca będzie posiadał udziały, nie będzie jednak pełnił funkcji w zarządzie tej spółki, spółka ta nie będzie miała rady nadzorczej w konsekwencji nie będzie on pełnił funkcji w radzie nadzorczej tej spółki”.

Po czym organ stwierdził, że:

„Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwać w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie”.

Mając powyższe na uwadze, wniósł Pan o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k) i m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·15% przychodów ze świadczenia usług:

– związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3);

– firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży przedsiębiorstw lub ich części (ZCP) na rzecz właścicieli tych przedsiębiorstw/ZCP, obejmujące:

1.aktywne poszukiwanie potencjalnych nabywców (inwestorów) przedsiębiorstw/ZCP, będących własnością Zleceniodawców, nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;

2.przygotowanie i przeprowadzanie prezentacji na temat przedsiębiorstw/ZCP, które mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);

3.opracowywanie strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP i koordynacja tego procesu;

4.nadzór nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP;

5.nadzór od strony Zleceniodawców nad przeprowadzaniem procesów due diligence przez potencjalnych nabywców przedsiębiorstw/ZCP;

6.nadzór od strony Zleceniodawców nad pracami innych doradców zewnętrznych świadczących usługi związane z procesem sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP;

7.nadzór nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP;

8.pośredniczenie w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych przedsiębiorstw/ZCP;

9.wykonywanie innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży przedsiębiorstw/ZCP.

Wskazał Pan, że będące przedmiotem wniosku usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyska Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się we wskazanym grupowaniu PKWiU 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane” zastosowanie będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełni Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Zastrzec jednak należy, że gdyby uzyskał Pan przychody z tytułu usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3), to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k) ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).