Prawo do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.181.2024.2.ŁZ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
- nieprawidłowe w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.19.11 - usługi powielania;
- prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 26 października 2024 r. (wpływ 26 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pan A.A. jest polskim rezydentem podatkowym w myśl przepisów art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Prowadzi Pan od 20.03.2024 r. (data wpisu do CEIDG) pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą B.
Zakładając działalność gospodarczą wybrał Pan jako formę opodatkowania zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ryczałt”) na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej jako: „Ustawa ryczałtowa”).
Spełnia Pan warunki do korzystania z ryczałtu, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy ryczałtowej.
Nie mieści Pan się w negatywnym katalogu wyłączeń, o którym mowa w art. 8 Ustawy ryczałtowej.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie:
1.Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (PKD 82.11.Z.),
2.Wykonywanie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenia biura (PKD 82.19.Z.),
3.Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B.).
Jest Pan jednocześnie wspólnikiem spójki jawnej C. (NIP (…), dalej jako: „spółka jawna C.”).
Przedmiotowa spółka świadczy krajowe oraz międzynarodowe, w tym międzykontynentalne, usługi przeprowadzkowe oraz relokacyjne.
Posiada Pan wieloletnie doświadczenie w zakresie branży przeprowadzkowej i relokacyjnej.
W międzynarodowym i krajowym biznesie przeprowadzkowym mienia i przeprowadzek biur działa Pan od 1981 roku. Pracował Pan m.in. na stanowiskach Dyrektora (…), Dyrektora (…) i (…), i następnie Dyrektora (…).
Mieszkał Pan i pracował w USA, Meksyku i Rosji. W trakcie swojej wieloletniej kariery zgromadził Pan obszerną wiedzę w zakresie branży przeprowadzkowej oraz relokacyjnej, jak również w zakresie prawidłowego obiegu dokumentów i procedur administracyjnych w tych branżach.
Mając na uwadze wyżej zakreślone doświadczenie postanowił Pan o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług administracyjno-biurowych na rzecz firm z branży przeprowadzkowej oraz relokacyjnej, jak również usług szkoleniowych w zakresie wiedzy o branży przeprowadzkowej oraz relokacyjnej.
Głównym Pana kontrahentem w zakresie świadczenia powyższych usług jest obecnie spółka jawna C., działająca w międzynarodowej branży przeprowadzkowej oraz relokacyjnej.
Nie wyklucza Pan, a wręcz zakłada, iż w przyszłości pozyska Pan kolejnych klientów, na rzecz których będzie świadczył powyższe usługi.
Świadczenie usług na rzecz spółki jawnej C. wynika z faktycznego zapotrzebowania tej spółki na tego rodzaju usługi, do których realizacji posiada Pan odpowiednie kompetencje oraz kwalifikacje.
Usługami szkoleniowymi, świadczonymi przez Pana, są objęci pracownicy kontrahentów Podatnika. Obecnie szkoli Pan kadrę zatrudnioną w spółce jawnej C., jednakże celem jest świadczenie tego typu usług na rzecz szerszej grupy kontrahentów. W celu ich pozyskania zamierza Pan zamieścić swoje oferty usług administracyjno-biurowych oraz szkoleniowych na odpowiednich portalach ogłoszeniowych.
Usługi administracyjno-biurowe świadczone przez Pana są usługami sklasyfikowanymi w PKWiU pod symbolami:
82.11.10 - usługi związane z administracyjną obsługą biura,
82.19.11 - usługi powielania,
82.19.12 - usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną oraz
82.19.13 - usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.
Usługi te polegają na:
- rozliczaniu wynagrodzeń pracowników usługobiorcy, w szczególności weryfikacji faktycznego czasu pracy pracowników usługobiorcy, katalogowaniu i archiwizacji dokumentacji związanej z rozliczaniem wynagrodzeń pracowników usługobiorcy oraz zlecaniu wykonania przelewów bankowych na poczet wynagrodzenia zleceniobiorcy;
- obsłudze (sporządzaniu oraz odpowiednim katalogowaniu) dokumentacji rekrutacyjnej związanej z zatrudnianiem nowych pracowników usługobiorcy;
- sporządzaniu (redagowaniu) faktur sprzedaży na rzecz kontrahentów usługobiorcy oraz wysyłaniu (elektronicznie) przedmiotowych faktur na odpowiednie adresy elektroniczne (email) kontrahentów usługobiorcy;
- obsłudze korespondencji, w tym elektronicznej, przychodzącej oraz wychodzącej u usługobiorcy.
Usługi szkoleniowe świadczone przez Pana obejmują stacjonarne szkolenia w zakresie:
- techniki pakowania mienia oraz procedur administracyjnych związanych z relokacją;
- nomenklatury branżowej w językach obcych (m.in. w angielskim, hiszpańskim i rosyjskim);
- prawidłowej obsługi klienta („consumer service”);
- postawy wobec klienta w wypadku szkód na mieniu;
- ogólnej wiedzy o międzynarodowej branży przeprowadzkowej oraz relokacyjnej.
Usługi te są usługami sklasyfikowanymi w PKWiU pod symbolami: 85.59.19 - pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej jako „Ustawa ryczałtowa”).
Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której możliwe jest określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
W związku ze świadczeniem usług na rzecz Spółki jawnej (usługi administracyjno-biurowe oraz szkoleniowe dla pracowników Spółki jawnej) została zawarta umowa handlowa („Umowa Współpracy” nr (…), dalej jako: „Umowa"), w której oprócz zobowiązania się Pana (Usługodawcy) do wykonania określonych usług (szczegółowo opisanych we wniosku), została określona odpowiedzialność Wspólnika.
Zgodnie z § 2 ust. 1 lit a Umowy: „Usługodawca zobowiązuje się do wykonywania usług, o których mowa w § 1 względem Zamawiającego w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa polskiego oraz przy zachowaniu najwyższej staranności, wymaganej dla tego rodzaju usług, w szczególności Usługodawca zobowiązuje się do: dbania o własne bezpieczeństwo podczas wykonywania prac i przestrzegania zasad BHP”.
W myśl § 2 ust. 2 Umowy: „W wypadku nienależytej realizacji Umowy przez Usługodawcę, ponosić on będzie odpowiedzialność na zasadach opisanych w ustawie Kodeks cywilny”.
Jak stanowi § 2 ust. 3 Umowy: „Za wszelkie szkody lub straty materialne i niematerialne wyrządzone na rzecz Usługobiorcy z winy nienależytego działania lub nieuzasadnionego zaniechania działania przez Usługodawcę w związku z realizacją niniejszej Umowy, Usługobiorca może obciążyć Usługodawcę karami umownymi na poczet pokrycia takich szkód lub strat.”
Wyłączną odpowiedzialność za rezultat oraz wykonanie usług na rzecz Spółki jawnej oraz innych klientów ponosi Pan, co potwierdzają przywołane zapisy Umowy.
Usługi administracyjno-biurowe są wykonywane w zależności od uznania Pana w sposób zdalny albo w siedzibie klienta. Klient nie wyznacza Panu konkretnego miejsca świadczenia tych usług. We własnym zakresie ustala Pan sposób wykonania usług w taki sposób, aby wywiązać się z zapisów Umowy. Odnośnie usług szkoleniowych dla pracowników klientów, to odbywają się one stacjonarnie w sali konferencyjnej klienta z przyczyn logistycznych (dzięki temu pracownicy klienta nie muszą przemieszczać się do innego miejsca szkolenia). Nie wyklucza jednak Pan organizacji szkoleń wyjazdowych oraz szkoleń prowadzonych w sposób zdalny.
Jako wykonujący opisane usługi, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością.
Oprócz dochodów z działalności gospodarczej (indywidualnej oraz w spółce jawnej) uzyskuje Pan dochody z tytułu emerytury.
Pytanie
Czy świadczone przez Pana usługi administracyjno-biurowe (stan faktyczny nr 1) oraz usługi szkoleniowe (stan faktyczny nr 2) podlegają opodatkowaniu ryczałtem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz lit. c Ustawy ryczałtowej?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z postanowieniem art. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
W myśl art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze Ustawy ryczałtowej do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, założył Pan działalność gospodarczą z dniem 20 marca 2024 r., wybierając jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym korzysta Pan z tej formy opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)uchylona,
e)uchylona,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).
W ww. artykule zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W przedmiotowej sprawie na podstawie przedstawionego przez Pana stanu faktycznego nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 powyższej ustawy.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej. Do usług objętych tym przepisem należy zaliczyć wszelkie inne usługi, które nie zostały wprost przypisane przez ustawodawcę do odpowiedniej stawki ryczałtu. Innymi słowy, wszystkie te usługi, do których ustawodawca nie powiązał enumeratywnie właściwych stawek ryczałtu, są opodatkowane stawką 8,5%.
Na gruncie Ustawy ryczałtowej usługi administracyjno-biurowe nie zostały wyodrębnione przez ustawodawcę, zatem do tychże usług zastosowanie znajdzie przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, a zatem - w Pana ocenie - świadczone przez Pana usługi administracyjno-biurowe, szczegółowo opisane w stanie faktycznym, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5% na podstawie powyższego przepisu.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c Ustawy ryczałtowej ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, usługi szkoleniowe świadczone przez Pana mieszczą się w zakresie usług sklasyfikowanych w dziale 85 PKWiU, są to bowiem usługi, wyszczególnione pod symbolami 85.59.19 - pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wobec powyższego usługi szkoleniowe świadczone przez Pana podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c Ustawy ryczałtowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30).
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 82 PKWiU - Usługi związane z administracyjną obsługą biura i pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej - obejmuje:
- usługi związane z codzienną administracyjną obsługą biura, jak również wykonywanie regularnych, rutynowych zadań w zakresie obsługi biurowej, wykonywane na zlecenie,
- pomocnicze usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Natomiast klasa PKWiU 82.11 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura obejmuje następujące grupowanie PKWiU:
- 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura obejmuje: usługi związane z codzienną kompleksową administracyjną obsługą biura, takie jak: usługi recepcji, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty itp. usługi wykonywane na zlecenie.
Ponadto, klasa PKWiU 82.19 - Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura obejmuje następujące grupowania PKWiU:
- 82.19.11.0 - Usługi powielania.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 82.19.11.0 - Usługi powielania obejmuje światłokopiowanie, fotokopiowanie, włączając za pomocą fotostatu i inne usługi powielania, z wyłączeniem usług drukarskich.
Grupowanie to nie obejmuje usług drukowania dokumentów (drukowanie offsetowe, szybkie drukowanie itp.), sklasyfikowanych w 18.12.19.0.
- 82.19.12.0 - Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną.
Grupowanie to obejmuje usługi sporządzania i sprzedaży list adresowych pochodzące z wykazów telefonicznych i innych źródeł; usługi wysyłania dokumentów (np. materiałów reklamowych, materiałów informacyjnych lub innych) przez adresowanie kopert, wypełnianie ich, zaklejanie, lakowanie i wysyłanie pocztą.
- 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.
Grupowanie to obejmuje także: edycję i korektę dokumentów, pisanie na maszynie, komputerowe redagowanie tekstu lub małą poligrafię komputerową, usługi sekretarskie, usługi przepisywania dokumentów, pisanie listów lub streszczeń, usługi wynajmu skrzynki pocztowej, usługi przetwarzania tekstu, usługi w zakresie kopiowania dokumentów, z wyłączeniem świadczenia usług drukarskich (np. drukowania offsetowego, szybkiego drukowania, drukowania z nośników cyfrowych, drukowania wstępnego).
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym w myśl przepisów art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prowadzi Pan od 20.03.2024 r. pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zakładając działalność wybrał Pan jako formę opodatkowania zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Spełnia Pan warunki do korzystania z ryczałtu, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy ryczałtowej.
Nie mieści się Pan w negatywnym katalogu włączeń, o którym mowa w art. 8 Ustawy ryczałtowej.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie:
1.Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura (PKD 82.11.Z.),
2.Wykonywanie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenia biura (PKD 82.19.Z.),
3.Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B.).
Usługi administracyjno-biurowe świadczone przez Pana są usługami sklasyfikowanymi w PKWiU pod symbolami: 82.11.10 - usługi związane z administracyjną obsługą biura, 82.19.11 - usługi powielania, 82.19.12 - usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną oraz 82.19.13 - usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.
Usługi te polegają na:
- rozliczaniu wynagrodzeń pracowników usługobiorcy, w szczególności weryfikacji faktycznego czasu pracy pracowników usługobiorcy, katalogowaniu i archiwizacji dokumentacji związanej z rozliczaniem wynagrodzeń pracowników usługobiorcy oraz zlecaniu wykonania przelewów bankowych na poczet wynagrodzenia zleceniobiorcy;
- obsłudze (sporządzaniu oraz odpowiednim katalogowaniu) dokumentacji rekrutacyjnej związanej z zatrudnianiem nowych pracowników usługobiorcy;
- sporządzaniu (redagowaniu) faktur sprzedaży na rzecz kontrahentów usługobiorcy oraz wysyłaniu (elektronicznie) przedmiotowych faktur na odpowiednie adresy elektroniczne (email) kontrahentów usługobiorcy;
- obsłudze korespondencji, w tym elektronicznej, przychodzącej oraz wychodzącej u usługobiorcy.
Usługi szkoleniowe świadczone przez Pana obejmują stacjonarne szkolenia w zakresie:
- techniki pakowania mienia oraz procedur administracyjnych związanych z relokacją;
- nomenklatury branżowej w językach obcych (m.in. w angielskim, hiszpańskim i rosyjskim);
- prawidłowej obsługi klienta („consumer service”);
- postawy wobec klienta w wypadku szkód na mieniu;
- ogólnej wiedzy o międzynarodowej branży przeprowadzkowej oraz relokacyjnej.
Usługi te są usługami sklasyfikowanymi w PKWiU pod symbolami: 85.59.19 – pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 15% m.in. dla usług objętych grupowaniem 82.19.11.0, które dotyczą usług powielania.
Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawioną analizę przepisów prawa wskazać należy, że dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych wg PKWiU 82.19.11 usługi powielania właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 15 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym zakresie Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Natomiast dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolami: 82.11.10, 82.19.12, 82.19.13 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.
Pana stanowisko w tej części jest za prawidłowe.
Z kolei odnosząc się do usługi szkoleniowe świadczone przez Pana obejmują stacjonarne szkolenia sklasyfikowanymi w grupowaniu według PKWiU pod symbolami: 85.59.19 - pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane stwierdzić należy, że podlegają one opodatkowaniu – jak słusznie Pan uważa – stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowaniu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym.
W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji
podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji
podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).