Forma opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności. - Interpretacja - null

Shutterstock

Forma opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Forma opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2024 r. (wpływ 6 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych od 11 marca 2019 r. Od rozpoczęcia działalności rozliczał Pan podatek dochodowy na zasadach ogólnych. 3 listopada 2022 r. zawiesił Pan wykonywanie działalności, wznowienie prowadzenia działalności nastąpiło 23 sierpnia 2023 r. Pierwszy przychód osiągnął Pan we wrześniu 2023 r. i postanowił rozliczyć swoje przychody na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Zmiany formy opodatkowania nie zmienił Pan w CEiDG, ani nie poinformował Pan o tym Urzędu Skarbowego w formie pisemnej. Jednak zapłacił Pan zaliczkę na podatek dochodowy za wrzesień 2023 w ustawowym terminie i w poprawnej kwocie z opisem przelewu podatkowego: podatek PPE za miesiąc 09/2023. Zaliczki za kolejne miesiące zostały również zapłacone w ustawowych terminach, tj. zaliczka za październik - 17 listopada 2023, zaliczka za listopad - 8 grudnia 2023, zaliczka za grudzień - 11 stycznia 2024, we właściwych kwotach z opisami przelewu: podatek PPE. Uznał Pan, że dochował warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytule przelewu, ponieważ zgodnie z art. 60 KC, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej.

Po zakończonym 2023 r. złożył Pan rozliczenie roczne PIT-28 - zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rozliczył Pan również składki zdrowotne ZUS za 2023 r. zaznaczając formę opodatkowania na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.

Uważa Pan, że przelewy podatkowe wykonane w ustawowym terminie i we właściwych kwotach z opisem: podatek PPE są jednoznaczne z oświadczeniem woli zmiany formy opodatkowania. Ponieważ pierwszy Pana przychód nastąpił w miesiącu wrześniu 2023 r. zmiana formy opodatkowania możliwa była do 20 października 2023 r., natomiast przelew podatkowy z opisem: podatek PPE nastąpił 7 października 2023 r., czyli zgodnie z ustawowym terminem.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wykonuje usługi w zakresie PKD 43.22.Z - wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. Spełnia Pan ustawowe warunki do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wobec Pana nie była prowadzona kontrola podatkowa, ani kontrola celno-skarbowa. Został Pan wezwany przez US (…) (nr sprawy: … data …) do złożenia korekty zeznania podatkowego z PIT-28 na PIT-36 z powodu braku zmiany pisemnej formy opodatkowania w CEiDG. Na Pana prośbę US w (…) wstrzymał sprawę do momentu wydania interpretacji indywidualnej.

Pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy złożenie dyspozycji przelewu płatności podatku (tzw. przelew podatkowy) może być uznane za skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania dla przychodów z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy w związku z przedstawioną we wniosku sytuacją powinien Pan skorygować zeznanie roczne PIT-28 i opodatkować dochody za 2023 r. na zasadach ogólnych?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pan, że złożenie dyspozycji przelewu płatności podatku w ustawowym terminie jest równoznaczne z oświadczeniem woli o wyborze formy opodatkowania zgodnie z art. 60 K.c.

Ponadto stoi Pan na stanowisku, że nie ma konieczności korygowania zeznania rocznego PIT-28 za 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z opisu wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych od 11 marca 2019 r. Od rozpoczęcia działalności rozliczał Pan podatek dochodowy na zasadach ogólnych. 3 listopada 2022 r. zawiesił Pan wykonywanie działalności, wznowienie prowadzenia działalności nastąpiło 23 sierpnia 2023 r. Pierwszy przychód osiągnął Pan we wrześniu 2023 r. i postanowił rozliczyć swoje przychody na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Zmiany formy opodatkowania nie zmienił Pan w CEiDG, ani nie poinformował Pan o tym Urzędu Skarbowego w formie pisemnej. Jednak zapłacił Pan zaliczkę na podatek dochodowy za wrzesień 2023 w ustawowym terminie i w poprawnej kwocie z opisem przelewu podatkowego: podatek PPE za miesiąc 09/2023. Zaliczki za kolejne miesiące zostały również zapłacone w ustawowych terminach. Uznał Pan, że dochował warunku dotyczącego pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytule przelewu, ponieważ zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej. Po zakończonym 2023 r. złożył Pan rozliczenie roczne PIT-28 - zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, dokonana przez Pana w terminie pierwsza wpłata ryczałtu (po odwieszeniu działalności gospodarczej w 2023 r.) i wskazanie w przelewie symbolu formularza „PPE”, który to skrót oznacza ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, oznacza, że skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Tym samym, złożenie dyspozycji przelewu płatności podatku (tzw. przelew podatkowy) może być uznane za skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania dla przychodów z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji uzyskiwane przez Pana przychody w 2023 r. mogły zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zatem, nie ma konieczności korygowania zeznania rocznego PIT-28 za 2023 r. i opodatkowania dochodów za 2023 r. na zasadach ogólnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W rozpoznanej sprawie organ przyjął, że faktycznie zamierzał Pan zmienić formę opodatkowania, a tym samym wskazanie przez Pana w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego kodu podatku stanowiło oświadczenie Pana woli o zmianie formy opodatkowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).