Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0,... - Interpretacja - null

Shutterstock

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0,... - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.476.2024.3.MR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0, PKWiU 85.59.19 oraz PKWiU 85.60.10.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 10 i 11 października oraz z 14 listopada 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wskazał Pan, że wykonuje czynności z zakresu PKD 74.90.

Od (...) 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi jako Scrum Master – specjalista w temacie zwinnego podejścia do wytwarzania i rozwoju produktów, z wykorzystaniem podejścia SCRUM.

Zakres obowiązków:

·wdrażanie w organizacji metodyk zwinnych oraz praktyk z nimi związanych tam, gdzie jest zasadne ich użycie; odbywa się to w zespołach technologicznych, które rozwijają produkt;

·szkolenie zespołów z zakresu samozarządzania i interdyscyplinarności;

·pomoc zespołom w skupianiu się na wytwarzaniu wartościowych przyrostów, zgodnych z Definicją Ukończenia, poprzez doradztwo w temacie sposobu wyznaczania celów;

·sprawianie, że przyczyny ograniczające postępy Scrum Teamu zostają usunięte; można to robić za pomocą przytaczania faktów oraz zadawania pytań, aby widać było dokładnie, jakie okoliczności doprowadzają do spowolnienia w rozwoju produktu; gdy przeszkody są już uwidocznione, Scrum Master zadaje pytania, aby dociec i uwidocznić jaka jest waga każdej z tych przeszkód; ma to ułatwić zespołowi/organizacji podjęcie decyzji co z danymi przeszkodami zrobić;

·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe odbywały się, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych;

·wspieranie Product Ownera m.in.:

pomoc w znajdowaniu technik, pozwalających na skuteczne określenie Celu Produktu oraz zarządzanie Product Backlogiem (Product Backlog to ewoluująca, uporządkowana lista tego, co jest konieczne do ulepszenia produktu; to jedyne źródło pracy podejmowanej przez Scrum Team);

pomoc Scrum Teamowi w zrozumieniu korzyści płynących z jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu;

pomoc przy wprowadzaniu empirycznego podejścia do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;

wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy zachodzi taka potrzeba;

·wspieranie organizacji, m.in.:

przejawianie postawy lidera, szkolenie i instruowanie organizacji w procesie wdrażania Scruma;

doradztwo w wykorzystaniu Scruma w organizacji;

pomoc pracownikom i interesariuszom w zrozumieniu oraz stosowaniu empirycznego podejścia do złożonych problemów;

usuwanie bariery pomiędzy interesariuszami a zespołami Scrumowymi – jeśli jest taka potrzeba;

szkolenie, wspieranie i coaching zespołów i interesariuszy w ciągłym doskonaleniu;

proponowanie i wdrażanie nowych pomysłów oraz dobrych praktyk, z zakresu zwinności zespołów.

Celem Scrum Mastera jest tworzenie takich zespołów, które samodzielnie i efektywnie są w stanie rozwijać produkt. Wszystko powinno odbywać się w atmosferze wzajemnego zaufania, pomiędzy zespołami a organizacją, które buduje się poprzez przejrzystość wykonywanej pracy oraz powtarzalną skuteczność i przewidywalność. Dzięki temu organizacja zyskuje zespoły, które w sposób świadomy są w stanie skutecznie rozwiązywać problemy i realizować cele zgodne z wizją i misją firmy.

Różnica pomiędzy tradycyjnym podejściem, a zwinnym, w wytwarzaniu i rozwoju produktów:

w podejściu tradycyjnym cały zakres i kształt prac musi zostać zdefiniowany przed ich rozpoczęciem;

każdy z etapów (zbieranie wymagań, projektowanie, wytwarzanie, testowanie, udostępnianie) następuje po ukończeniu całości pierwszego;

jakikolwiek efekt z pracy nad produktem widoczny jest dla użytkowników dopiero po ukończeniu całego szeregu etapów;

w podejściu zwinnym produkt wytwarzany jest iteracyjnie i przyrostowo, czyli po każdej iteracji (zwanej w Scrumie Sprintem) jest szansa na dostarczenie nowej, gotowej do użytku części produktu;

dzięki zwinnemu podejściu, jesteśmy w stanie uzyskiwać informację zwrotną od jego użytkowników, na temat wartości produktu i tego w jakim kierunku powinien się rozwijać; kierunek rozwoju może być korygowany bardzo szybko i w ten sposób oszczędzamy między innymi czas i pieniądze, oraz upewniamy się, że rozwiązujemy problem we właściwy sposób.

Scrum to ramy postępowania powstałe na początku XX wieku i opisane przez Jeffa Sutherlanda i Kena Schwabera. Składają się one z wydarzeń, ról i artefaktów opartych na filarach transparencji, inspekcji i adaptacji.

Fundamentem Scruma jest empiryzm i koncepcja lean. Istotą empiryzmu jest to, że wiedza wynika z doświadczenia, a decyzje podejmowane są na podstawie tego, co można zaobserwować. Koncepcja lean ogranicza straty i koncentruje się na tym, co najważniejsze. Scrum wykorzystuje iteracyjne, przyrostowe podejście, w celu zwiększania przewidywalności oraz kontrolowania ryzyka. Scrum polega na pracy grup osób, wspólnie posiadających wszystkie umiejętności oraz specjalistyczną wiedzę potrzebną do wykonania pracy. Członkowie grup dzielą się umiejętnościami bądź nabywają je w miarę potrzeby. W Scrumie odbywają się cztery formalne wydarzenia, umożliwiające inspekcję i adaptację w ramach jednego wydarzenia, jakim jest Sprint. Wydarzenia te są konstruktywne i produktywne, ponieważ tworzą filary empiryzmu w Scrumie, czyli przejrzystość, inspekcję i adaptację.

Krótki, funkcjonalny opis Scruma:

1.Product Owner porządkuje pracę potrzebną do rozwiązania złożonego problemu, tworząc Product Backlog.

2.Scrum Team przekształca wybraną część tej pracy w wartościowy Increment w trakcie Sprintu.

3.Scrum Team oraz jego interesariusze sprawdzają efekty i dostosowują swoje działania na potrzeby kolejnego Sprintu.

4.Powtórz – oznacza to, że proces opisany w punktach od 1 do 3 jest cyklem, który powtarza się i trwa jeden sprint (jego długość zależy od charakterystyki produktu, jak szybko powinien i może się rozwijać oraz jak często chcemy weryfikować efekty. Przeważnie długość sprintu to 2 tygodnie).

Role w Scrumie/Zespole Scrumowym:

Product Owner – osoba odpowiedzialna za to, by produkt rozwijany był we właściwym kierunku i aby jego wartość była jak największa. Product Owner odpowiedzialność tę osiąga na przykład poprzez podejmowanie decyzji o tym, jakie cele powinny być realizowane przez zespół oraz w jakiej kolejności. Osoba ta powinna być na tyle zaznajomiona z potrzebami klientów i użytkowników produktu, aby móc podejmować decyzje o tym, jak powinno wyglądać finalne rozwiązanie.

Deweloperzy – grupa osób mająca wszelkie kompetencje albo nabywając je w razie potrzeby, by zrealizować cele w rozwoju produktu. Cele, o których mowa to te, którymi zarządza Product Owner.

Scrum Master – ponosi odpowiedzialność za to, aby Scrum był stosowany zgodnie z tym, jak został skonstruowany. Realizuje wspomniane zadanie, pomagając wszystkim w zrozumieniu teorii i praktyki Scruma, zarówno w samym Scrum Teamie, jak i w organizacji. Scrum Master ponosi odpowiedzialność za efektywność Scrum Teamu. Czyni to poprzez stworzenie mu odpowiednich warunków do poprawy stosowanych przez niego praktyk, zgodnie z regułami Scruma.

Uzupełnienie

Potwierdził Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzona jest dokumentacja podatkowa zwana ewidencją przychodów.

Wykonywane czynności w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod numerami PKWiU:

74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

85.59.19 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

85.60.10 Usługi wspomagające edukację.

Wskazał Pan, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

Nie uzyskuje i nie przewiduje Pan, że będzie uzyskiwać inne przychody podlegające opodatkowaniu.

Wyjaśnił Pan, że zakładając/rejestrując działalność gospodarczą złożył oświadczenie (pkt 15 wniosku do CEIDG). Wskazał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Potwierdził Pan, że w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja prowadzona jest przy wykorzystaniu programu księgowego (...).

W roku poprzedzającym rok podatkowy nie prowadził Pan działalności gospodarczej. Prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) 2024 r., przy czym jest to Pana pierwsza działalność.

Wskazał Pan, że do wykonywanej działalności nie będzie mieć zastosowania wyłączenie zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy opisane we wniosku świadczone usługi Scrum Mastera podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W przedstawionym we wniosku opisie czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi Scrum Mastera. Usługa obejmuje całość opisanych czynności, a więc usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.60.10.0 – Usługi wspomagające edukację – główny kod usług oraz 74.90.20.0 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane) oraz 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane – jako kody dodatkowe. Jednocześnie w ramach świadczenia usług nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. W związku z powyższym przychody uzyskiwane ze świadczenia usług jako Scrum Master są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 października 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

– 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniamy, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą jako Scrum Master (specjalista w temacie zwinnego podejścia do wytwarzania i rozwoju produktów, z wykorzystaniem podejścia SCRUM).

Wskazał Pan, że wykonywane czynności sklasyfikowane są pod numerami PKWiU:

74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

85.59.19 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

85.60.10 Usługi wspomagające edukację.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, że w opisanych okolicznościach w przypadku uzyskania przychodów:

-z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 85.59.19 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz PKWiU 85.60.10 „Usługi wspomagające edukację”zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).