Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.711.2024.2.DJD
Temat interpretacji
Przychód z pozostałych usług zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0) może być opodatkowany 8,5 % stawką ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2024 r. (wpływ 31 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Rozpocznie Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej od października 2024 r. pod firmą …., z adresem do doręczeń…, pod kodem PKD: 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie wykonywał Pan następujące czynności:
- zarządzanie operacjami i konserwacja projektów przydzielonych Wykonawcy,
- zarządzanie przekazaniem z etapu budowy do etapu eksploatacji i konserwacji,
- koordynacja z końcowymi nabywcami/partnerami kapitałowymi w celu zapewnienia bezpiecznej strategii finansowej dla projektów,
- koordynacja i pomoc w tworzeniu dokumentów przetargowych oraz propozycji EPC lub wielokontraktowych i propozycji ... we współpracy z zespołem,
- ścisła współpraca z działami Inżynierii, Zakupów, Budowy oraz Zarządzania Aktywami w celu wsparcia procesu tworzenia propozycji, zapewniając rozwój jednostki biznesowej na różnych etapach projektu,
- zapewnienie, że narażenie na ryzyko jest w pełni zgodne z wymaganiami firmy oraz że projekty są prawidłowo zaopiekowane,
- zarządzanie opracowywaniem propozycji rozwojowych, tworzenie planów, zarysów i harmonogramów w celu rozwoju farmy fotowoltaicznej,
- wspieranie rozwoju standardowych materiałów do wykorzystania w przyszłych propozycjach rozwojowych i procesach biznesowych,
- koordynacja zespołu osób w celu realizacji dużych projektów fotowoltaicznych,
- opracowanie i wdrożenie Planu Operacyjnego Projektu (w tym planu jakości, planu inspekcji),
- zarządzanie i kontrola jakości prac projektowych realizowanych w fazie budowy,
- zarządzanie wykonawcami i koordynacja prac związanych z eksploatacją i konserwacją, tj. nadzór nad wymaganiami dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska oraz różnymi zobowiązaniami (plan monitoringu, itp.),
- określenie całkowitego rocznego kosztu eksploatacji,
- odpowiedzialność za budżet, harmonogram, jakość, środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo oraz aspekty społeczne budowanych projektów,
- skuteczne i terminowe raportowanie do zarządu Zamawiającego,
- skuteczna komunikacja oczekiwań projektowych z wewnętrznymi i zewnętrznymi członkami zespołu w terminowy i jasny sposób,
- stały kontakt z interesariuszami projektu,
- określenie i ocena potrzeby dodatkowego personelu i/lub konsultantów oraz składanie odpowiednich rekomendacji zarządczych,
- ustalanie i stałe zarządzanie oczekiwaniami projektowymi z członkami zespołu i innymi interesariuszami,
- budowanie, rozwijanie i pielęgnowanie relacji biznesowych kluczowych dla sukcesu projektu,
- opracowanie najlepszych praktyk i narzędzi do realizacji i zarządzania projektami,
- zapewnienie, że wszystkie działania biznesowe są prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi oraz w zgodności ze standardami i lokalnymi przepisami,
- wspieranie działań związanych z zarządzaniem aktywami w innych operacyjnych projektach wiatrowych, fotowoltaicznych i magazynów energii (za zgodą Zleceniobiorcy i prawem do zwiększenia wynagrodzenia), jeśli jest to możliwe do połączenia z powyższymi działaniami;
- wykonywanie pracy zdalnie (minimum 80%) oraz na miejscu instalacji w zależności od potrzeb.
Ww. usługi będzie Pan wykonywał na rzecz innych przedsiębiorstw. Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z 25 marca 2019 r., dostępne pod adresem: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/index.html - wskazują, że PKWiU 70.22.20.0 dotyczy pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Zgodnie ze wskazanym dokumentem grupowanie to obejmuje:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Na podstawie powyższego twierdzi Pan, że ta klasyfikacja statystyczna będzie odpowiadała usługom, które będzie Pan świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W piśmie z 31 października 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wraz z rejestracją działalności, czyli w sierpniu 2024 r. Formalnie rozpoczął Pan działalność gospodarczą w październiku 2024 r. Natomiast już przy rejestracji została wybrana forma opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan dokumentację podatkową zgodną z rozporządzeniem Ministra Finansów z 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Aktualnie z ostrożności fiskalnej opodatkowuje Pan przychody z działalności gospodarczej 15% stawką podatku (ryczałtu). Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będzie wykonywał Pan następujące czynności:
- zarządzanie operacjami i konserwacją projektów przydzielonych Wykonawcy,
- zarządzanie przekazaniem z etapu budowy do etapu eksploatacji i konserwacji,
- koordynacja z końcowymi nabywcami/partnerami kapitałowymi w celu zapewnienia bezpiecznej strategii finansowej dla projektów,
- koordynacja i pomoc w tworzeniu dokumentów przetargowych oraz propozycji EPC lub wielokontraktowych i propozycji O&M we współpracy z zespołem,
- ścisła współpraca z działami Inżynierii, Zakupów, Budowy oraz Zarządzania Aktywami w celu wsparcia procesu tworzenia propozycji, zapewniając rozwój jednostki biznesowej na różnych etapach projektu,
- zapewnienie, że narażenie na ryzyko jest w pełni zgodne z wymaganiami firmy oraz że projekty są prawidłowo zaopiekowane,
- zarządzanie opracowywaniem propozycji rozwojowych, tworzenie planów, zarysów i harmonogramów w celu rozwoju farmy fotowoltaicznej,
- wspieranie rozwoju standardowych materiałów do wykorzystania w przyszłych propozycjach rozwojowych i procesach biznesowych,
- koordynacja zespołu osób w celu realizacji dużych projektów fotowoltaicznych,
- opracowanie i wdrożenie Planu Operacyjnego Projektu (w tym planu jakości, planu inspekcji),
- zarządzanie i kontrola jakości prac projektowych realizowanych w fazie budowy,
- zarządzanie wykonawcami i koordynacja prac związanych z eksploatacją i konserwacją, tj. nadzór nad wymaganiami dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska oraz różnymi zobowiązaniami (plan monitoringu, itp.),
- określenie całkowitego rocznego kosztu eksploatacji,
- odpowiedzialność za budżet, harmonogram, jakość, środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo oraz aspekty społeczne budowanych projektów,
- skuteczne i terminowe raportowanie do zarządu Zamawiającego,
- skuteczna komunikacja oczekiwań projektowych z wewnętrznymi i zewnętrznymi członkami zespołu w terminowy i jasny sposób,
- stały kontakt z interesariuszami projektu,
- określenie i ocena potrzeby dodatkowego personelu i/lub konsultantów oraz składanie odpowiednich rekomendacji zarządczych,
- ustalanie i stałe zarządzanie oczekiwaniami projektowymi z członkami zespołu i innymi interesariuszami,
- budowanie, rozwijanie i pielęgnowanie relacji biznesowych kluczowych dla sukcesu projektu,
- opracowanie najlepszych praktyk i narzędzi do realizacji i zarządzania projektami,
- zapewnienie, że wszystkie działania biznesowe są prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi oraz w zgodności ze standardami i lokalnymi przepisami,
- wspieranie działań związanych z zarządzaniem aktywami w innych operacyjnych projektach wiatrowych, fotowoltaicznych i magazynów energii (za zgodą Zleceniobiorcy i prawem do zwiększenia wynagrodzenia), jeśli jest to możliwe do połączenia z powyższymi działaniami,
- wykonywanie pracy zdalnie (minimum 80%) oraz na miejscu instalacji w zależności od potrzeb.
Usługi, które Pan świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie dotyczą: usług ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tak też wynika z wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015). Nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), czyli nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. Wykonywane przez Pana czynności nie dotyczą: doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Takie wnioski płyną też z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).
W zakres Pana obowiązków wpisuje się wiele zadań i za całość otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie. Zatem świadczone przez Pana w ramach działalności usługi, są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje jedno wynagrodzenie. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju usług z działalności opodatkowanej różnymi stawkami (gdyby takie się pojawiły).
Pana kontrahentami/zleceniodawcami są podmioty działające w branży Odnawialnych Źródeł Energii. Dodatkowo, oświadcza Pan, że nie jest wspólnikiem, ani członkiem zarządu w tych spółkach. Ponadto, nie jest Pan nawet spokrewniony z tymi osobami.
Na ten moment nie ma Pan żadnych innych dochodów niż te płynące z działalności opisanej we wniosku. Aczkolwiek nie wyklucza Pan, że takie dochody mogą pojawić się w przyszłości. Niemniej nie jest to przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pytanie
Czy przychód z pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - może być opodatkowany przez Pana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychód z pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według 8,5% stawki.
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej jako: „ustawa o ryczałcie”):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona),
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona),
e) (uchylona),
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarcza zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sadu Administracyjnego w Warszawie z 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15:
W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z 15 października 2008 r. I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie z 12 maja 2010 r. III SA/Wa 2325/09 oraz z 11 stycznia 2008 r. III SA/Wa 1349/07).
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem ¿e ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), należy wskazać, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (...).
Z przedstawionych przez Pana we wniosku informacji wynika, że przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej będzie związany pozostałymi usługami zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - na co wskazuje zakres wykonywanych czynności m.in.:
- koordynacja i pomoc w tworzeniu dokumentów przetargowych oraz propozycji EPC lub wielokontraktowych i propozycji ... we współpracy z zespole,
- zarządzanie wykonawcami i koordynacja prac związanych z eksploatacją i konserwacją, tj. nadzór nad wymaganiami dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska oraz różnymi zobowiązaniami (plan monitoringu, itp.),
- wspieranie działań związanych z zarządzaniem aktywami w innych operacyjnych projektach wiatrowych, fotowoltaicznych i magazynów energii (za zgodą Zleceniobiorcy i prawem do zwiększenia wynagrodzenia), jeśli możliwe jest to do połączenia z powyższymi działaniami.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług będą dotyczyć PKWiU 70.22.20.0, a zatem powinny podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Dodatkowo, zwraca Pan uwagę na wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:
- z 28 sierpnia 2024 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.568.2024.2.BM, w której wskazano:
Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług na stanowisku kierownika projektu (Projekt Managera) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.
- z 8 sierpnia 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.512.2024.1.DJD, w której wskazano:
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
- z 31 lipca 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.289.2024.2.PR, w której wskazano:
(…) świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które - jak wynika z okoliczności sprawy - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.
- z 30 lipca 2024 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.540.2024.1.MG, w której wskazano:
Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług na stanowisku kierownika projektu (Projekt Managera) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte we wniosku nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.