Określenie właściwej stawki ryczałtu - 62.01.12.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.705.2024.1.HJ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Określenie właściwej stawki ryczałtu - 62.01.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Zdecydował Pan o zastosowaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o ryczałcie. W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wysokość Pana przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej przez Pana, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Ponadto, nie uzyskuje i nie uzyska Pan w przyszłości z prowadzonej działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie Pan wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Prowadzi Pan również ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności.
Świadczy Pan usługi na rzecz kontrahenta, których zakres obejmuje:
·projektowanie elementów sieci komputerowej (informatycznej),
·rozwijanie sieci komputerowej (informatycznej), w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci komputerowej (informatycznej);
·przygotowanie projektu koncepcyjnego sieci komputerowej (informatycznej);
·tworzenie dokumentacji technicznej dla sieci komputerowej (informatycznej);
·ręczne testowanie funkcji wdrożonych w sieci komputerowej (informatycznej).
Zaznacza Pan, że określenia sieć komputerowa oraz sieć informatyczna są tożsame i dotyczą struktury złożonej z elementów sieci komputerowej (routerów, przełączników, firewalli) połączonych ze sobą łączami sieciowymi lokalnymi i rozległymi. W skład takiej sieci wchodzą również urządzenia klienckie (przewodowe oraz bezprzewodowe) korzystające z usług oraz serwery świadczące te usługi. Usługi dotyczące urządzeń klienckich nie wchodzą w zakres podejmowanych przez Pana czynności.
Usługi świadczone przez Pana dotyczą sieci komputerowych zbudowanych, w zdecydowanej większości, w oparciu o protokół Ethernet. Są to zarówno sieci lokalne (LAN), jak i sieci rozległe (WAN). W każdym wypadku, w trakcie świadczenia przez Pana usług wykorzystywane są technologie i protokoły już opracowane i udostępnione przez producenta danego urządzenia.
Szczegółowy opis wykonywanych przez Pana czynności znajduje się poniżej.
Projektowanie elementów sieci komputerowej (informatycznej)
Czynność ta obejmuje zaprojektowanie/przygotowanie konfiguracji specyficznej dla danego elementu sieci komputerowej, tj. routera, przełącznika, firewalla zgodnie z wymaganiami usługobiorcy. Efektem realizacji tego zadania jest przygotowana konfiguracja w formie pliku tekstowego (dokumentu). Zaprojektowana w ten sposób konfiguracja ma posłużyć usługobiorcy do poprawnego skonfigurowania konkretnych elementów sieci komputerowej.
Konfiguracja taka obejmuje funkcjonalności uruchomione na danym urządzeniu, protokoły sieciowe jakie urządzenie będzie wspierać oraz odpowiednie wyskalowanie portów dostępnych na danym urządzeniu sieciowym. Może ona opisywać polityki routingu jakie będą stosowane przez dany element sieci. Konfiguracja ta może również zawierać opis funkcji uruchomionych na konkretnym urządzeniu, lub też zdefiniowanie czy urządzenie ma logować przesyłany przez siebie ruch, jak takie logi mają być przechowywane.
Elementami projektowanej sieci komputerowej są, m.in. routery, przełączniki, firewalle. Na urządzeniach tych uruchamiane są funkcjonalności i protokoły sieciowe wybierane z zamkniętego zbioru dostępnych, dostarczanych przez producentów sprzętu sieciowego.
W procesie projektowania bazuje się na kartach katalogowych poszczególnych urządzeń oraz ich dokumentacji technicznej dostarczonych przez producentów urządzeń sieciowych. W trakcie projektowania poszczególnych elementów sieci komputerowej, wykorzystywanym narzędziem jest edytor tekstu, w którym tworzony jest opis konfiguracji konkretnego urządzenia. Opis ten składa się najczęściej z komend zawierających parametry konfiguracyjne wprowadzanych na urządzenie przez prosty interfejs CLI (wiersz polecenia). Opis ten nie zawiera kodu źródłowego oprogramowania.
Rozwijanie sieci komputerowej (informatycznej), w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci komputerowej (informatycznej)
Zadanie to obejmuje uruchomienie nowych funkcjonalności na elementach sieci komputerowej, tj. routerach, przełącznikach, firewallach lub wdrożeniu nowych urządzeń, Efektem realizacji tego zadania jest wdrożenie lub uruchomienie nowych funkcjonalności sieci komputerowej (informatycznej).
W trakcie opisanego procesu, ma miejsce praca projektowa, podczas której dobierane są urządzenia oraz protokoły, tworzony jest projekt techniczny, a finalnie na elementach sieci uruchamiane zostają nowe funkcjonalności. W procesie tym może następować interakcja z poszczególnymi urządzeniami wchodzącymi w skład sieci komputerowej. Komunikacja taka odbywa się najczęściej przez prosty interfejs CLI (wiersz polecenia).
W trakcie operacji nie jest aplikowany, ani tworzony kod źródłowy oprogramowania.
Zakres wdrażanych nowych funkcji jest zależny od specyfiki danego zlecenia. Przykładowo, nowe funkcje mogą dotyczyć poprawy wydajności sieci komputerowej. W takim przypadku, może zostać wykonany projekt migracji łącz sieciowych na łącza o rząd wielkości wyższej lub zwielokrotnienie ilości łącz realizowanych w obecnej technologii. Inną funkcją może być zapewnienie wysokiej dostępności lub nieprzerwanej pracy sieci komputerowej. W takim przypadku, zaprojektować można rozwiązanie oparte na wysokodostępnych klastrach urządzeń działających nieprzerwanie jako całość. Jeszcze inną grupą nowych funkcji są funkcje bezpieczeństwa, gdzie projektuje się segmenty sieci o podwyższonej klasie bezpieczeństwa, stosuje łączność szyfrowaną lub zabezpiecza infrastrukturę sieciową przed atakami DoS.
Efektem, którego oczekują usługobiorcy w ramach wykonania powyższej czynności są wdrożone nowe funkcje, pozwalające działać sieci komputerowej w sposób bardziej bezpieczny, niezawodny lub wydajny.
Przygotowanie projektu koncepcyjnego sieci komputerowej (informatycznej)
Projekt koncepcyjny sieci komputerowej odnosi się do finalnej koncepcji sieci komputerowej i opisuje proponowaną topologię sieciową, urządzenia z jakich składać się ma projektowana sieć oraz parametry łącz, jakimi urządzeniami mają być połączone. Projekt ten nie zawiera konfiguracji poszczególnych elementów sieci informatycznej.
Efektem końcowym tego zadania jest przygotowana koncepcja sieci komputerowej.
W trakcie tego procesu, bazując na wymaganiach i potrzebach dostarczonych przez usługobiorcę, następuje dobranie konkretnych modeli urządzeń sieciowych (m.in. routerów, przełączników, firewalli), m.in. pod kątem pełnionych przez nie funkcji oraz liczby użytkowników, którzy mają być obsługiwani. Ma miejsce wymiarowanie i projektowanie łączności pomiędzy urządzeniami tworzącymi sieć komputerową. Produktem końcowym jest gotowa koncepcja zawierająca listę modeli urządzeń, niezbędnych licencji, czy też przepływności łącz wymaganych do funkcjonowania sieci.
Koncepcja ta może zostać przekazana usługobiorcy ustnie na spotkaniu (w przypadku prostych sieci) lub w formie pisemnego dokumentu (w bardziej złożonych środowiskach w takim przypadku, jest to dokument, który może zawierać diagramy ilustrujące topologie fizyczne i/lub logiczne projektowanej sieci). Na podstawie takiej koncepcji, usługobiorca może podjąć decyzję o modernizacji, zamówić urządzenia, podpisać umowy na dzierżawę/zakup łącz internetowych oraz zlecić opracowanie projektu poszczególnych elementów sieci komputerowej.
Tworzenie dokumentacji technicznej dla sieci komputerowej (informatycznej)
Zadanie to obejmuje tworzenie dokumentacji technicznej sieci komputerowej usługobiorcy (projektowanej lub istniejącej) złożonej z routerów, przełączników, firewalli. Stworzona dokumentacja techniczna - w formie pliku tekstowego (dokumentu) - jest efektem końcowym realizacji tego zadania.
Dokumentacja techniczna opisuje topologie sieciowe, użyte protokoły sieciowe oraz uruchomione na urządzeniach sieciowych funkcjonalności. Obejmuje ona opis projektowanych nowych funkcjonalności, opis poszczególnych kroków niezbędnych do ich uruchomienia oraz opis ostatecznego efektu jakiego należy się spodziewać po ich poprawnej implementacji.
Dokumentacja tworzona jest w formie dokumentów tekstowych zawierających opisy tekstowe, tabele oraz diagramy sieciowe. Na podstawie wykonanej dokumentacji technicznej, możliwe jest zaimplementowanie nowych funkcjonalności sieci komputerowej, przeprowadzenie jej modernizacji lub też późniejsze codzienne utrzymanie przez służby techniczne usługobiorcy.
Dokumentacja techniczna ma ogólny/generalny charakter i nie zawiera kodu źródłowego oprogramowania, jak również jej elementem nie jest oprogramowanie.
Ręczne testowanie funkcji wdrożonych w sieci komputerowej (informatycznej)
W ramach tego zadania, następuje manualna weryfikacja poprawności funkcjonowania poszczególnych funkcji i elementów sieci komputerowej. Dokonanie takiej weryfikacji jest efektem końcowym realizacji tego zadania.
Weryfikacja ta jest wykonywana poprzez zalogowanie się do konsol zarządzania poszczególnych urządzeń sieciowych i potwierdzenie, że funkcjonują one prawidłowo, np. że zachowana jest łączność pomiędzy routerami brzegowymi w dwóch oddalonych centrach przetwarzania danych. Do przeprowadzania tych testów stosowane są polecenia dostępne na poszczególnych urządzeniach, dostarczone przez ich producentów.
Wskazuje Pan, że na żadnym etapie świadczenia opisanych powyżej usług przez nie jest aplikowany, ani tworzony kod źródłowy oprogramowania.
Ponadto, realizowane przez Pana zadania nie są również związane z rozbudową i implementacją oprogramowania. W ramach świadczenia usług wykorzystuje Pan jedynie narzędzia (np. interfejs linii poleceń, interfejs API), które zostały dostarczone przez producentów urządzeń sieciowych wchodzących w skład sieci komputerowej.
Zakres wykonywanych przez Pana usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Pytanie
Czy przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·projektowanie elementów sieci komputerowej (informatycznej);
·rozwijanie sieci komputerowej (informatycznej), w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci komputerowej (informatycznej);
·przygotowanie projektu koncepcyjnego sieci komputerowej (informatycznej);
·tworzenie dokumentacji technicznej dla sieci komputerowej (informatycznej);
·ręczne testowanie funkcji wdrożonych w sieci komputerowej (informatycznej),
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·projektowanie elementów sieci komputerowej (informatycznej);
·rozwijanie sieci komputerowej (informatycznej), w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci komputerowej (informatycznej);
·przygotowanie projektu koncepcyjnego sieci komputerowej (informatycznej);
·tworzenie dokumentacji technicznej dla sieci komputerowej (informatycznej);
·ręczne testowanie funkcji wdrożonych w sieci komputerowej (informatycznej),
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.
Uzasadnienie Pana stanowiska
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU z2015 r. z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholi powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 12% podlegają zatem, m.in. usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (ex 62.02) oraz usługi związane z oprogramowaniem (ex 62.01.1).
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zakres wykonywanych przez Pana usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Zgodnie z objaśnieniami do klasyfikacji PKWiU z 2015 r., grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Jednocześnie, objaśnienia do klasyfikacji PKWiU z 2015 r. wskazują, że podklasa 62.01.Z (Działalność związana z oprogramowaniem) obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Podklasa ta obejmuje również analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
·pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
Odnosząc powyższe do Pana sytuacji, należy zauważyć, że zakres usług świadczonych przez Pana obejmuje:
·projektowanie elementów sieci komputerowej (informatycznej),
·rozwijanie sieci komputerowej (informatycznej), w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci komputerowej (informatycznej),
·przygotowanie projektu koncepcyjnego sieci komputerowej (informatycznej),
·tworzenie dokumentacji technicznej dla sieci komputerowej (informatycznej),
·ręczne testowanie funkcji wdrożonych w sieci komputerowej (informatycznej).
Zgodnie z definicją oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych″, oprogramowanie to całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji.
W Pana ocenie, w świetle powyższej definicji, należałoby uznać, że zakres opisanych czynności nie obejmuje usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Pojęcia „technologii informatycznej″ oraz „oprogramowania″ nie są bowiem tożsame, nie każda usługa, która jest związana z technologią informatyczną jest jednocześnie usługą związaną z oprogramowaniem.
Wskazuje Pan, że na żadnym etapie świadczenia przez Pana usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania. Realizowane przez Pana zadania nie są również związane z rozbudową i implementacją oprogramowania. Czynności wykonywane przez Pana dotyczą analizy, modelowania i projektowania procesów związanych z technologiami informatycznymi dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych. Tak, jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w ramach świadczenia usług jedynie wykorzystuje Pan narzędzia (np. interfejs linii poleceń, interfejs API), które zostały dostarczone przez producentów urządzeń sieciowych wchodzących w skład sieci komputerowej.
Ponadto, nie rozbudowuje, nie tworzy, nie dostarcza oraz nie dokumentuje Pan oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, jak również nie pisze programów na zlecenie użytkownika oraz nie projektuje stron internetowych.
Świadczone przez Pana usługi nie są i nie będą związane z oprogramowaniem, lecz wyłącznie z siecią komputerową (informatyczną) lub jej elementami. Są to zatem usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta.
Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi nie są zatem usługami związanymi z oprogramowaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy o ryczałcie przewidującymi 12% stawkę ryczałtu. Zatem, powinien Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.
Wnosi Pan o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, zgodnie z którym przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·projektowanie elementów sieci komputerowej (informatycznej),
·rozwijanie sieci komputerowej (informatycznej), w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci komputerowej (informatycznej),
·przygotowanie projektu koncepcyjnego sieci komputerowej (informatycznej),
·tworzenie dokumentacji technicznej dla sieci komputerowej (informatycznej),
·ręczne testowanie funkcji wdrożonych w sieci komputerowej (informatycznej),
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.
Wskazuje Pan, że prawidłowość Pana stanowiska znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych dotyczącej podobnych czynności (w ramach PKWiU 62.01.12.0), co czynności wykonywane przez Pana. Tytułem przykładu, można w tym zakresie wskazać na interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
·z 30 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.108.2024.3.JPO, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że: „Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że świadczone przez Pana, będące przedmiotem zapytania, usługi polegające na projektowaniu elementów sieci komputerowej, rozwijaniu sieci informatycznej, w szczególności wdrażanie nowych funkcji sieci informatycznej, przygotowaniu projektu koncepcyjnego sieci informatycznej tworzeniu dokumentacji technicznej dla sieci informatycznej oraz ręcznym testowaniu funkcji wdrożonych w sieci komputerowej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych″ podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile faktycznie - na co wskazują okoliczności sprawy - nie są/nie będą związane z oprogramowaniem, lecz wyłącznie z siecią komputerową lub jej elementami.″
·z 17 stycznia 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.668.2022.2.DB, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że: „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi mieszczą się m grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.″
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku,
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.