Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.168.2024.2.ŁZ
Temat interpretacji
Do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z dnia 14 października 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej (…).
Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w innej formie niż wspólnik spółki cywilnej.
Obecnie Wnioskodawca płaci podatek dochodowy wg stawki liniowej, jednak od 2025 roku zamierza wybrać formę opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym celu Wnioskodawca złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnie pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy).
Niniejszy wniosek dotyczy okresu przyszłego, od kolejnego roku podatkowego, tj. od 2025 r., z zastrzeżeniem, że Wnioskodawca będzie wykonywać działalność usługową w taki sam sposób i na takich samych zasadach, jak zostało opisane poniżej.
Wnioskodawca oświadcza, iż prowadzona przez niego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.
Przedmiotem działalności Spółki, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, jest:
74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD),
74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
46.14.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą maszyn, urządzeń przemysłowych, statków i samolotów,
70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej,
74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami,
82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
Wnioskodawca wskazuje, iż niniejszy wniosek dotyczy usług objętych kodem PKD 74.90.Z, a wg kodu PKWiU - 74.90.19.0. Wnioskodawca oświadcza, iż nie uzyskuje ani nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia doradztwa związanych z zarządzeniem (PKWiU ex dział 70).
W praktyce Wnioskodawca zajmuje się działalnością polegającą na wsparciu zagranicznych, europejskich spółek, zajmujących się sprzedażą maszyn pakujących na terenie Polski. Działalność zagranicznych spółek jest wysoko wyspecjalizowaną działalnością techniczną, wykorzystującą najnowocześniejsze technologie w zakresie konstrukcji i budowy maszyn do pakowania. Maszyny wykorzystywane są przede wszystkim na rynku farmaceutycznym, kosmetycznym, produktów spożywczych, a także w przemyśle.
Wnioskodawca oświadcza, iż nie zawierał ani nie zamierza zawierać w okresie objętym niniejszym wnioskiem, żadnych umów ze Spółką cywilną, której jest wspólnikiem, w związku ze świadczeniem usług na rzecz klientów Spółki.
Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz następujących podmiotów:
1. (…) z siedzibą w (…), Niemcy;
2. (…) z siedzibą w(…), Szwecja;
3. (…) z siedzibą w (…), Francja;
4. (…) z siedzibą w (…) Francja;
5. (…) z siedzibą w (…), Szwajcaria;
6. (…) z siedzibą w (…), Szwecja;
7. (…) z siedzibą w (…), Wielka Brytania;
8. (…) z siedzibą w (…), Szwajcaria (dalej jako: „zagraniczne spółki").
Wnioskodawca oświadcza, iż nie jest i w okresie objętym wnioskiem nie będzie wspólnikiem/członkiem zarządu/członkiem innych organów żadnej z zagranicznych spółek, a także nie jest z nimi powiązany w żaden inny instytucjonalny sposób oraz nie będzie pełnił w tych spółkach żadnych obowiązków.
Do umownych obowiązków Wnioskodawcy należy:
- wyszukiwanie potencjalnych klientów i kontaktowanie ich ze spółkami zagranicznymi;
- przekazywanie wszelkich zapytań ofertowych kierowanych od polskich klientów, bezpośrednio do spółek zagranicznych;
- doradztwo techniczne w zakresie użycia maszyn i ich części pod względem ich optymalnego zastosowania. Wnioskodawca podkreśla, iż niniejsze doradztwo stanowi jedynie przekazanie merytorycznej wiedzy względem konkretnego projektu i nie może stanowić usługi w rozumieniu doradztwa związanego z zarządzaniem, określonej wg PKWiU ex dział 70;
- współuczestniczenie w negocjacjach oraz procesie sprzedaży, w celu wsparcia merytorycznego i językowego obydwu stron transakcji;
- wsparcie polskich klientów po procesie sprzedaży, polegające na przekazywaniu bezpośrednio do spółek zagranicznych informacji o potencjalnych reklamacjach lub problemach;
- wsparcie językowe i merytoryczne serwisantów z zagranicznych firm;
- współuczestniczenie w targach i konferencjach wraz z zagranicznymi firmami, w celu promowania ich przed polskimi klientami.
Po przesłaniu zapytania ofertowego od polskich kontrahentów, Wnioskodawca pozostaje z nim w stałym kontakcie, aż do podpisania umowy lub rezygnacji z kontraktu. Wnioskodawca zawsze posługuje się własną nazwą oraz własnym adresem email, dodając jedynie, iż jest przedstawicielem konkretnej zagranicznej firmy, czym utwierdza polskiego klienta w przekonaniu, że pomimo współpracy z zagraniczną firmą, ma ona w kraju swojego przedstawiciela i w razie potrzeby tego samego dnia ich dostawca jest na miejscu.
Na żadnym etapie współpracy z polskimi kontrahentami, Wnioskodawca nie zawiera z nimi żadnych umów, nie podpisuje zamówień, ani nie jest gwarantem.
Stosownie do przepisów prawa, Wnioskodawca nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania przez zagraniczne spółki. Praca wnioskodawcy polega przede wszystkim na pośredniczeniu w przekazywaniu informacji pomiędzy polskimi klientami, a zagranicznymi spółkami oraz ich merytoryczne i językowe wsparcie. Wnioskodawca musi legitymować się specjalistyczną wiedzą techniczną i znajomością oferowanych maszyn, w celu prawidłowego pokierowania procesu sprzedaży oraz merytorycznego wsparcia obydwu stron transakcji. W tym celu, Wnioskodawca uczestniczy w szkoleniach organizowanych przez zagraniczne spółki, a także jest zobowiązany do bieżącego śledzenia zmian technologicznych pojawiających się na rynku.
Wnioskodawca musi stale podnosić swoje kompetencje w zakresie znajomości budowy maszyn i ich funkcjonowania, bowiem to od jego wiedzy zależy sprawność procesu komunikacji pomiędzy polskim kontrahentem i zagraniczną spółką, którą reprezentuje. Wnioskodawca nie ma możliwości określenia kim będą polscy kontrahenci (klienci spółek zagranicznych) w okresie objętym niniejszym wnioskiem, gdyż jest to zmienny krąg podmiotów, który nie jest znany Wnioskodawcy w dniu składania niniejszego wniosku, Wnioskodawca oświadcza jednak, iż z żadnym z polskich kontrahentów nie jest ani nie będzie w okresie objętym niniejszym wnioskiem powiązany w żaden instytucjonalny sposób, nie będzie wspólnikiem/ członkiem zarządu lub członkiem innych organów spółek będących polskim kontrahentem oraz nie będzie pełnił w tych spółkach żadnych obowiązków.
Zgodnie z umowami zawartymi z zagranicznymi spółkami, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, stanowiące procent wartości kwoty transakcyjnej, zawartej przez zagraniczną spółkę, z polskim kontrahentem. Wynagrodzenie jest płatne na podstawie wystawionej przez wnioskodawcę europejskiej faktury VAT 0 na rzecz zagranicznej spółki, która może zostać wystawiona po dokonaniu przez polskiego kontrahenta ostatniej transzy płatności zamówienia. Wysokość wynagrodzenia (procentowa wartość), jest ustalana pomiędzy Wnioskodawcą a zagraniczną spółką, dla każdego projektu osobno, w trakcie negocjacji transakcji sprzedaży. Polski kontrahent nie zna wysokości wynagrodzenia Wnioskodawcy, a także nie dokonuje na rzecz Wnioskodawcy żadnych zapłat.
W przypadku nieopłacenia zamówienia przez polskiego kontrahenta lub niedojścia do skutku transakcji pomiędzy nim, a zagraniczną spółką, Wnioskodawcy nie należy się wynagrodzenie. Wnioskodawca nie posiada żadnego tytułu prawnego do dochodzenia zaległych opłat od polskich kontrahentów.
W niniejszej sprawie nie następuje również sytuacja, w której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, z późn. zm.), czyli Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Suma przychodów wspólników spółki cywilnej w okresie objętym wnioskiem nie przekroczy 2 000 000 euro, a także nie przekroczyła tej kwoty w latach poprzednich.
W razie potrzeby Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanych różnymi stawkami, niemniej Wnioskodawca podkreśla, iż nie będzie, w okresie objętym niniejszym wnioskiem, prowadzić działalności innej niż określona wg kodu PKWiU 74.90.19.0.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych dochodów osiągniętych przez osoby fizyczne
Pytanie
Czy opisana działalność, którą Wnioskodawca prowadzi pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem stawką 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, działalność, którą prowadzi pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem w wysokości 8,5%.
Zgodnie z okolicznościami szczegółowo opisanymi w części uzasadnienia faktycznego, uznać należy, iż działalność wykonywana przez Wnioskodawcę podlega pod klasyfikację jako pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Działalność Wnioskodawcy można określić jako pośrednictwo komercyjne, tj. pośrednictwo w interesach. Ze względu na zakres obowiązków Wnioskodawcy, jego działalność nie może zostać uznana za działalność agentów w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Wnioskodawca nie zawiera żadnych umów z kontrahentami w imieniu lub na rzecz zagranicznych spółek oraz nie ponosi odpowiedzialności za wykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań przez zagraniczne spółki.
Ponadto, umowy łączące zagraniczne spółki i Wnioskodawcę są umowami rezultatu, a nie starannego działania, przewidzianego dla typowych umów agencyjnych.
Wskazać należy, analogiczny sposób prowadzenia działalności gospodarczej legł u podstaw faktycznych wydania indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zgodnie z którą Organ uznał, iż działalność tą należy zakwalifikować pod kod PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0), a w konsekwencji która może być opodatkowana ryczałtem, stawką 8,5% [Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 lipca 2021 r. 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR, publ. http://sip.mf.gov.pl].
Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął wydając indywidualną interpretację podatkową z dnia 22 kwietnia 2022 r., 0114-KDIP2-1.4011.200.2022.2.PD, określając, iż działalność polegająca na pośrednictwie komercyjnym, podlega opodatkowaniu ryczałtem, stawką 8,5%.
Art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863 dalej „u.r.”) reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.r., użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
1)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
2)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Należy zwrócić uwagę, iż art. 8 u.r. zawiera katalog przesłanek negatywnych, wystąpienie których nie będzie uprawniało do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu 8,5%. Należą do nich:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
e)świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Żadna z powyższych negatywnych przesłanek nie została spełniona przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, działalność, którą prowadzi pod kodem PKD 74.90. Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem w wysokości 8,5%, bowiem PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że osiąga Pan dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Jest Pan wspólnikiem spółki cywilnej.
Nie prowadzi i nie zamierza prowadzić Pan działalności gospodarczej w innej formie niż wspólnik spółki cywilnej.
Od 2025 roku zamierza Pan wybrać formę opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.
Przedmiotem Pana działalności są usługi objęte kodem PKD 74.90.Z, a wg kodu PKWiU - 74.90.19.0.
Nie uzyskuje Pan ani nie zamierza Pan uzyskiwać przychodów ze świadczenia doradztwa związanych z zarządzeniem (PKWiU ex dział 70).
W praktyce zajmuje się Pan działalnością polegającą na wsparciu zagranicznych, europejskich spółek, zajmujących się sprzedażą maszyn pakujących na terenie Polski. Działalność zagranicznych spółek jest wysoko wyspecjalizowaną działalnością techniczną, wykorzystującą najnowocześniejsze technologie w zakresie konstrukcji i budowy maszyn do pakowania. Maszyny wykorzystywane są przede wszystkim na rynku farmaceutycznym, kosmetycznym, produktów spożywczych, a także w przemyśle.
Do Pana umownych obowiązków należy:
- wyszukiwanie potencjalnych klientów i kontaktowanie ich ze spółkami zagranicznymi;
- przekazywanie wszelkich zapytań ofertowych kierowanych od polskich klientów, bezpośrednio do spółek zagranicznych;
- doradztwo techniczne w zakresie użycia maszyn i ich części pod względem ich optymalnego zastosowania. Podkreślił Pan, iż niniejsze doradztwo stanowi jedynie przekazanie merytorycznej wiedzy względem konkretnego projektu i nie może stanowić usługi w rozumieniu doradztwa związanego z zarządzaniem, określonej wg PKWiU ex dział 70;
- współuczestniczenie w negocjacjach oraz procesie sprzedaży, w celu wsparcia merytorycznego i językowego obydwu stron transakcji;
- wsparcie polskich klientów po procesie sprzedaży, polegające na przekazywaniu bezpośrednio do spółek zagranicznych informacji o potencjalnych reklamacjach lub problemach;
- wsparcie językowe i merytoryczne serwisantów z zagranicznych firm;
- współuczestniczenie w targach i konferencjach wraz z zagranicznymi firmami, w celu promowania ich przed polskimi klientami.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Zatem Pana stanowisku uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowaniu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).