Opodatkowanie usług doradczych i usług pośrednictwa ryczałtem ewidencjonowanym. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie usług doradczych i usług pośrednictwa ryczałtem ewidencjonowanym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 4 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług doradczych i usług pośrednictwa ryczałtem ewidencjonowanym.
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca wskazuje, że:
1)jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o PIT””);
2)prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą nieprzerwanie od 1 listopada 2020 r., w tym od 1 stycznia 2022 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu Ustawy ryczałtowej (zgodnie z oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożonym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego 4 stycznia 2022 r.);
3)jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (rezygnacja ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361;dalej: „Ustawa o VAT”););
4)prowadzona przez niego działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej;
5)do wykonywanej przez niego działalności nie mają i nie miały w poprzednich latach podatkowych zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy ryczałtowej;
6)w odniesieniu do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w latach poprzednich są/były zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy ryczałtowej;
7)pierwszy przychód, który zamierzał opodatkować stawką ryczałtu 8,5% dotyczący Usług doradczych otrzymał 31 stycznia 2022 r., zaś dotyczący Usług pośrednictwa komercyjnego otrzymał 31 stycznia 2024 r.;
8)przychód dotyczący Usług doradczych od 1 stycznia 2022 r. opodatkowuje stawką 14% zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2a Ustawy ryczałtowej, zaś przychód dotyczący Usług pośrednictwa komercyjnego od 1 stycznia 2024 r. opodatkowuje stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy ryczałtowej;
9)poza przychodem opisanym w niniejszym wniosku, otrzymuje przychód z najmu prywatnego lokalu mieszkalnego, który opodatkowuję w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a Ustawy ryczałtowej oraz wykazuję w rocznych zeznaniach podatkowych (PIT-28);
10)prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.
Główne działania, które Wnioskodawca podejmuje w ramach prowadzonej działalności koncentrują się na wykonywaniu usług dla jednego zleceniodawcy, z którym współpracuje na zasadzie B2B (business to business), realizującego projekty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (dalej: „Zleceniodawca”).
W przyszłości może świadczyć usługi na rzecz innych zleceniodawców na zasadach opisanych w niniejszym wniosku.
Do zakresu usług wykonywanych przez niego należy:
1)doradztwo:
a)na etapie zakupu działki w zakresie możliwości dostawy mediów i jej skomunikowania, w tym m.in. analizy formalno-prawno-techniczne dotyczące możliwości) dostawy mediów do danej nieruchomości; analizy możliwości skomunikowania danej nieruchomości budowlanej; uzgodnienia z zarządcą drogi;
b)na etapie opracowania założeń do budżetu projektu, w tym m.in. doradztwo w zakresie opracowywania założeń do budżetu, uwzględnianych kosztów do poniesienia oraz ich wysokości;
c)na etapie prac projektowych, w tym w zakresie dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę oraz w zakresie uzyskania w założonym terminie pozwolenia na budowę;
d)w zakresie przygotowania i kompletności dokumentacji wykonawczej potrzebnej do realizacji inwestycji, w tym m.in. doradztwo i analiza dokumentacji wykonawczej na poszczególnych etapach inwestycji;
e)w procesie związanym z zapewnieniem mediów dla inwestycji - zapewnienie przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, energetycznej i teletechnicznej, w tym doradztwo w zakresie współpracy z dostawcami;
f)w zakresie prowadzenia przetargu mającego na celu wyłonienie generalnego wykonawcy, tj. doradztwo w zakresie przyjętych założeń do przetargu;
g)podczas procesu realizacji robót przez generalnego wykonawcę związane z analizami zgodności prowadzonej inwestycji ze standardami technicznymi, założonym harmonogramem i budżetem projektowym;
h)w zakresie kontroli zgodności z założonym budżetem projektu dotyczące zgodności postępu procesu inwestycyjnego i wykonanych jego poszczególnych elementów w stosunku do założonego budżetu;
i)w zakresie działań zmierzających do uzyskania w założonym terminie pozwolenia na użytkowanie inwestycji na etapie kontroli przez organy (...) Inspektoratu Nadzoru Budowlanego - doradztwo odnośnie działań, których efektem finalnym będzie pozytywne przejście kontroli przez organ nadzoru budowlanego, w szczególności poprawności przygotowania dokumentacji, w tym jej kompletności i zawartości merytorycznej;
j)przy zagadnieniach formalno-prawnych oraz w zakresie kompletności dokumentacji podwykonawczej celem przekazania inwestycji - doradztwo w zakresie poprawności i kompletności dokumentacji powykonawczej;
- dalej łącznie jako: „Usługi doradcze”, sklasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) do 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Świadczone usługi nie są związane z działalnością firm centralnych i nie niosą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem.
W związku z realizacją wyżej wymienionych Usług doradczych Wnioskodawca nie korzysta i nie jest zobowiązany przez Zleceniodawcę w ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych do wykorzystywania uprawnień budowlanych, pomimo ich posiadania oraz nie jestem czynnym członkiem Izby Inżynierów Budownictwa, jednocześnie nie pełniąc samodzielnych funkcji technicznych w ramach podjętej współpracy, w rozumieniu z art. 12 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725), tj.:
- projektowania, sprawdzania projektów architektoniczno-budowlanych i technicznych oraz sprawowania nadzoru autorskiego;
- kierowania budową lub innymi robotami budowlanymi;
- kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzór i kontrolę techniczną wytwarzania tych elementów;
- wykonywania nadzoru inwestorskiego;
- sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych.
Wnioskodawca posiadam uprawnienia budowlane, niemniej są one zawieszone i nie wykorzystywał ich nigdy do celów prowadzonej działalności.
Umowa, którą Wnioskodawca zawarł ze Zleceniodawcą dotyczy profesjonalnego doradztwa na rzecz projektów realizowanych przez Zleceniodawcę w zakresie czynności opisanych powyżej. W związku z zawartą umową Wnioskodawca świadczy i zamierza świadczyć w przyszłości usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.);
2.pośrednictwo komercyjne, w tym:
a)pomoc Zleceniodawcy w zakupie nieruchomości, tj. gruntów, budynków trwale z gruntem związanych lub części takich budynków (dalej: „Nieruchomości”);
b)ustalanie strategii negocjacyjnej ze Zleceniodawcą;
c)inicjowanie i uczestnictwo w spotkaniach Zleceniodawcy z potencjalnymi kontrahentami;
d)prowadzenie komitetów inwestycyjnych;
e)koordynacja postanowień umów zakupu Nieruchomości;
f)nadzór nad realizacją zawartych umów;
- dalej łącznie jako: „Usługi pośrednictwa komercyjnego, sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, a także łącznie z Usługami doradczymi jako „Usługi”).
W związku z realizacją ww. Usług pośrednictwa komercyjnego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z obsługą nieruchomości na zlecenie ani wyceną nieruchomości. Nie otrzymuje także pełnomocnictw do zawierania umów zakupu Nieruchomości w imieniu Zleceniodawcy.
Usługi, które świadczy nie są związane z działalnością firm centralnych i nie niosą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem.
Przy wykonywaniu Usług nie nabywa także żadnych praw własności, ani nie jest stroną umów zawieranych przez Zleceniodawcę z jego kontrahentami.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że nie jest podmiotem powiązanym ze Zleceniodawcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.).
Pytania
1.Czy przychód z działalności Wnioskodawcy ze świadczenia Usług doradczych wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%?
2.Czy przychód z działalności Wnioskodawcy ze świadczenia Usług pośrednictwa komercyjnego wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy, przychód z działalności ze świadczenia Usług doradczych wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.
2.W ocenie Wnioskodawcy, przychód z działalności Wnioskodawcy ze świadczenia Usług pośrednictwa komercyjnego wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
1.Zasadność wydania interpretacji w zakresie przedmiotowego zagadnienia
Na wstępie Wnioskodawca wskazuje, że niniejszy wniosek składany jest w trybie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z niniejszymi przepisami Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”), na wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (interpretację indywidualną).
Jednocześnie, zgodnie z art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego:
1)regulujące właściwość, uprawnienia i obowiązki organów podatkowych;
2)mające na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego, w tym:
a)zawarte w dziale IIIA w rozdziale 1;
b)zawarte w art. 5a pkt 33d, art. 24 ust. 19 i 20, art. 30f ust. 18, 20 i 20a Ustawy o PIT oraz art. 4a pkt 29, art. 12 ust. 13 i 14, art. 22c, art. 24a ust. 16, 18 i 18a Ustawy o CIT;
c)dotyczące przychodów zagranicznej jednostki kontrolowanej pochodzących z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, zawarte odpowiednio w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy o PIT i art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT;
d)środki ograniczające umowne korzyści;
-przy czym powyższa lista ma charakter zamknięty.
Oznacza to, że Wnioskodawca musi wykazać indywidualny interes w wystąpieniu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszego wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że jest zainteresowany ustaleniem, czy czynności wykonywane przez niego w ramach prowadzonej jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej Usługi doradcze i usługi pośrednictwa komercyjnego mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.
Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że przepis art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej nie mieści się na liście wskazanej w art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, w szczególności:
1.nie dotyczy właściwości, uprawnień i obowiązków organów podatkowych, bowiem dotyczą wyłącznie sfery Wnioskodawcy;
2.nie dotyczy przepisów mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego. Prowadzenie działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w tym z zastosowaniem stawek przewidzianych Ustawą ryczałtową nie stanowi unikania opodatkowania czy tzw. agresywnej optymalizacji podatkowej. Rozwiązanie to jest w pełni akceptowane przez organy podatkowe oraz Ministerstwo Finansów, o czym świadczy choćby duża liczba korzystnych interpretacji podatkowych w tym zakresie;
3.przedmiotem pytania Wnioskodawcy nie jest potwierdzenie skutków podatkowych planowanego rozwiązania.
Tym samym, należy uznać, że Wnioskodawca jest uprawniony do wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, a Dyrektor KIS powinien wydać taką interpretację na niniejszy wniosek.
Wnioskodawca wskazuje także, że nie występują inne przesłanki odmowy wydania
interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.
Nie można zatem uznać, że Wnioskodawca nie jest podmiotem zainteresowanym, jeśli domaga się potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska, celem uzyskania ochrony, o której mowa w art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, a zatem takiej, którą otrzymana interpretacja może mu zapewnić.
1.Uzasadnienie prawne
Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 Ustawy ryczałtowej opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką" (...).
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 Ustawy ryczałtowej. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a.prowadzenia aptek,
b.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów
mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie Usług na rzecz Zleceniodawcy.
Przedmiotem Usług są:
1)Usługi doradcze sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
2)Usługi pośrednictwa komercyjnego, najbardziej zbliżone pod PKWiU do 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.Z nie są wyłączone z opodatkowania 8,5% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy ryczałtowej.
Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w ramach świadczonych usług nie pełni samodzielnych funkcji technicznych oraz nie wykonuje na rzecz Zleceniodawcy usług inżynierskich bądź architektonicznych oraz usług badań i analiz technicznych, nie powinno się stosować stawki 14% zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2a Ustawy ryczałtowej dla usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Własną ocenę prawną Wnioskodawca opiera na wydanych przez tut. Organ interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. na interpretacjach:
- z dnia 23 sierpnia 2023 r., 0112-KDSL1-2.4011.296.2023.2.BR;
- z dnia 5 kwietnia 2022 r., 0114-KDIP2-1.4011.121.2022.2.MW;
- z dnia 10 maja 2018 r., 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF.
W odniesieniu do Usług pośrednictwa komercyjnego Wnioskodawca wskazuje, że są to usługi najbardziej zbliżone pod PKWiU 74.90.12.0. Usługi te nie obejmują usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.
Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.12.0 nie są wyłączone z opodatkowania 8,5% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy ryczałtowej.
Własną ocenę prawną Wnioskodawca opiera na wydanych przez tut. Organ interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. na interpretacjach:
- z dnia 19 lutego 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.487.2023.3.PR;
- z dnia 7 lipca 2021 r., 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST;
- z dnia 8 marca 2023 r., 0114-KDIP3-1.4011.46.2023.2.KF.
W 2022 r. Wnioskodawca wybrał opodatkowanie przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W stosunku do Wnioskodawcy nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy ryczałtowej wyłączające prawo podatnika do stosowania ryczałtu. W szczególności, Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej ani nie osiąga przychodów z tytułu prowadzenia apteki, nie prowadzi działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych ani działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że do świadczonych przez Wnioskodawcę Usług nie będą miały zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy ryczałtowej, ponieważ nie będzie świadczył usług wyłączających go z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu:
1)Usług doradczych oraz
2)Usług pośrednictwa komercyjnego
-wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym mogą być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, gdyż żaden z przepisów Ustawy ryczałtowej nie przewiduje innej stawki dla tego rodzaju działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) – mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują i nie będą występowały negatywne przesłanki wynikające z art. 8 cytowanej ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz usługi sklasyfikowane pod symbolem 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Opisał Pan też, na czym polegają świadczone przez Pana usługi. Obecnie jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w latach poprzednich są/były zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy ryczałtowej.
Na podstawie opisu sprawy oraz powołanych przepisów wskazuję, że przychody z tytułu działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz usługi sklasyfikowane pod symbolem 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń ma zastosowanie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Również do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane będzie miała zastosowanie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
W rezultacie, biorąc pod uwagę powołane przepisy, stwierdzam, że w opisanym zdarzeniu Pana przychody z tytułu świadczenia usług doradczych oraz usług pośrednictwa komercyjnego będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).