Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.... - Interpretacja - null

Shutterstock

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0. Uzupełnił go Pan pismami z 26 września 2024 r. (data wpływu) oraz 7 października 2024 r. (data wpływu 8 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą współpracuje Pan z kontrahentem (będącym spółką kapitałową prawa handlowego) w ramach umowy o świadczenie usług (B2B) zawartej na podstawie przepisów prawa cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 z późniejszymi zmianami).

W zakresie usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 świadczy Pan usługi polegające m.in. na:

a)usługach public relations i promocyjnych uznanych za racjonalnie konieczne i właściwe w celu promowania nazwy i produktów Spółki, w tym w szczególności w zakresie:

doradztwa i konsultacji w zakresie strategii public relations, komunikacji i relacji z mediami, a także przedstawiania Zarządowi rekomendacji dotyczących public relations;

komunikacji z dziennikarzami, redaktorami, reklamodawcami itp;

prowadzenia konsultacji w zakresie zarządzania kryzysowego;

przeglądu wszelkich komunikatów medialnych dotyczących dowolnego aspektu działalności Spółki;

przeprowadzania wywiadów medialnych, wywiadów dla prasy branżowej; umieszczania i eksponowania produktów Spółki w mediach;

zarządzania publikacjami internetowymi Spółki;

śledzenia publikacji branżowych;

b)usługach projektowych, w tym tworzeniu materiałów projektowych dla Spółki.

Wyżej wymieniony zakres usług obecnych oraz w dalszym ciągu planowanych nie mieści się w klasyfikacji czynności stypizowanych w art. 300 (62) par. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2004 r., poz. 18 z późniejszymi zmianami).

Pana kontrahent prowadzi działalność w zakresie szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych oraz bezpieczeństwa w sieci. Przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), jest zakres usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.Z. Prowadzona działalność gospodarcza jest i będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wykonując opisane czynności ponosi i będzie ponosił Pan ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością. Przychody z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 r. nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie z przewidywaniami, przychody uzyskane z tego źródła przychodów w roku podatkowym 2025 również nie przekroczą wskazanej powyżej kwoty. W związku z tym nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 u.o.r.

Jeśli w przyszłości zakres usług będzie podlegał zmianie lub będzie Pan wykonywał innego rodzaju usługi na rzecz innych podmiotów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776), będzie wyodrębniał przychody w ewidencji przychodów według poszczególnych rodzajów usług i właściwych dla nich stawek.

W Pana ocenie, opisany zakres świadczonych usług jest wyczerpujący i obrazuje Pana obowiązki. W ramach świadczonych usług jest i będzie Pan zobowiązany do sprawowania nadzoru nad pracami przydzielonego zespołu. Wykonuje i w dalszym ciągu będzie wykonywał czynności zlecone przez spółkę/kontrahenta, raportował wyniki tych czynności oraz w uzgodnieniu ze spółką, podejmował dalsze działania w opisanym zakresie. Co do zasady odpowiada i będzie Pan odpowiadał za czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności na zasadach ogólnych. Jako Zleceniobiorca przy wykonywaniu Usług na rzecz Zleceniodawcy jest i będzie Pan zobowiązany działać zgodnie z przepisami prawa, a także powstrzymać się od wszelkich działań mogących narazić Zleceniodawcę na utratę dobrego imienia lub renomy lub narazić Zleceniodawcę lub jego przedstawicieli na jakąkolwiek odpowiedzialność cywilną, karną lub administracyjną.

W Pana ocenie, świadczone usługi winny być zaklasyfikowane jako działalność usługowa w zakresie public relations oraz pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12). Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie wniosku

Potwierdził Pan, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust 1 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Zadane przez Pana pytania interpretacyjne dotyczą roku podatkowego 2024. Potwierdził Pan, że złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wyjaśniając kwestię:

Czy usługi, o których mowa we wniosku, świadczy Pan na rzecz podmiotu/podmiotów, w którym/w których pełni funkcję Prezesa, bądź inną funkcję (jeśli tak – jaką pełni Pani funkcję i jakie obowiązki wykonuje?), czy jest Pan jego/ich wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem (należy podać nazwę tego podmiotu/podmiotów)?

wskazał Pan, że usługi, o których mowa we wniosku, świadczy na rzecz podmiotu A, w którym nie pełni żadnej funkcji. Równolegle usługi te świadczy Pan na rzecz spółki B, w której pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu oraz równolegle jest akcjonariuszem. Zna Pan dobrze portofolio spółki oraz zakres prac rozwojowych spółki, co pozwala na szerokie ekonomiczne wykorzystanie posiadanej wiedzy. Wskazane zastosowanie jest korzystne dla rozwoju spółki, o indywidualnym na runku profilu jej działalności, bez konieczności ponoszenia długotrwałych kosztów podmiotów zewnętrznych, których proces pozyskania i wyszkolenia obejmowałby co najmniej kilkumiesięczną konieczność ponoszenia wysokich kosztów nawiązania współpracy z firmami/osobami specjalizującymi się w bardzo wąskiej gałęzi działań gospodarczych, bez współmiernej korzyści dla spółki.

Wobec faktu, że w spółce jest pięciu członków Zarządu, role członków Zarządu są podzielone, dlatego jako członek Zarządu zajmuje się Pan przede wszystkim:

opracowaniem oraz kontrolą przestrzegania szerokorozumianego bezpieczeństwa w sieci, a w tym szczegółowo bezpieczeństwa usług antyfraudowych, antyfishingowych, antysmishingowych w celu uzyskania jak najwyższej gwarancji zapewnienia bezpieczeństwa dla usług świadczonych na rzecz instytucji finansowych;

opracowaniem oraz kontrolą przestrzegania szerokorozumianego bezpieczeństwa w sieci w celu uzyskania jak najwyższej gwarancji zapewnienia bezpieczeństwa dla świadczonych szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych (…);

kontrolą przestrzegania procedur antykorupcyjnych oraz tworzenia nowoczesnej kultury organizacyjnej przestrzegającej zasad etycznych w celu wyeliminowania ryzyka negatywnych zjawisk rynkowych w spółce.

Doprecyzował Pan, że otrzymuje również dochody podlegające opodatkowaniu z innych źródeł, tj. z tytułu dywidendy, najmu nieruchomości. Potwierdził Pan, że w celu ujmowania operacji gospodarczych występujących w działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów. Ewidencję prowadzi Pan w sposób umożliwiających określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 776). W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym skorzystał/zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,

uzyskał przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Wyjaśniał Pan, że w treści wniosku z 5 lipca 2024 r. poprawnie został wskazany kod klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, natomiast przez omyłkę – w części dotyczącej opisu wykonywanych na podstawie umowy zawartej z kontrahentem/spółką czynności – pozostała treść jednej z interpretacji podatkowych, będących przedmiotem literatury do złożenia rzeczonego wniosku.

W związku z powyższym sprostował Pan opis świadczonych usług, wskazując, że dotyczą one:

pośrednictwa komercyjnego sprzedaży produktów/usług Spółki, w tym w szczególności w zakresie pozyskiwania klientów, polegającego między innymi na:

kontakcie z przyszłymi potencjalnymi kontrahentami spółki,

wyszukiwaniu potencjalnych klientów,

utrzymywaniu dobrych stosunków z pozyskanymi klientami w imieniu Spółki,

analizy rynku z branży.

Wykonywane w ramach świadczonych usług czynności to przede wszystkim:

wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów (klientów polskich i zagranicznych),

kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy i poszerzania świadczonych usług,

utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy w celu utrzymania dobrych relacji,

weryfikacja ofert na rynku usług danej branży, nowinek branżowych.

W zakresie usług pośrednictwa podejmowane są działania zmierzające do związania nabywców z firmą kontrahenta. W tym zakresie mieści się organizacja i/lub uczestnictwo w różnych zdarzeniach, eventach, spotkaniach z kontrahentami klientów w celu związania ich z klientem, w szczególności do zacieśnienia współpracy lub zwiększenia poziomu obrotów między klientem, a sprzedawcą usług. Rezultatem świadczonych usług ma być pozyskanie nowych kontrahentów pod zmieniające się portfolio usług między innymi z szeroko rozumianej branży finansowej, telekomunikacyjnej, (...), cyberbezpieczeństwa w sieci, ryzyka nadużyć fraudowych. Świadczone usługi polegają na analizie zmian rynkowych w celu śledzenia zapotrzebowania podmiotów na nowe usługi rozwijającej się konieczności zabezpieczenia danych osobowych.

Ostatecznie potwierdził Pan, że ww. usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, a dodatkowo wyjaśnił, że we wniosku zawarł błędny opis usług.

Pana pytania

1.Czy uzyskiwane przez Pana przychody, opisane w zdarzeniu faktycznym i przyszłym z tytułu opisanych usług, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

2.Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie będzie negatywna, jaka jest prawidłowa stawka ryczałtu dla opisanych w wyżej wymienionych zdarzeniach przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, uzyskiwane przychody opisane w zdarzeniach z tytułu świadczenia opisanych usług w ramach działalności gospodarczej powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776).

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 z późniejszymi zmianami).

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 z późniejszymi zmianami) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 z późniejszymi zmianami), za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776), użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W związku z treścią art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a ustawy.

Równolegle w związku z treścią art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

1)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

2)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Tymczasem zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów. Przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) wskazują wyłączenia formy opodatkowania, o której mowa powyżej.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowy (uchylona),

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie, przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) wskazuje, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 u.o.r. Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość stosowania konkretnej wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W związku z tym konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności/usług do określonego grupowania PKWiU. Klasyfikacji usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje podatnik.

Pana zdaniem świadczone usługi winny być sklasyfikowane w grupowaniu: usługi public relations oraz pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12).

Prezentowane przez Pana stanowisko zasłużyło na swoje uznanie w wydanych pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112- KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, w którym potwierdzono, że m.in. usługi z zakresu utrzymywania relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 – tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny;

pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2022 r., znak 0114- KDIP2-2.4011.490.2022.2.RK, w którym Dyrektor KIS stwierdził, że „przychody z działalności Wnioskodawcy mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mając na względzie powołane we wniosku przepisy oraz treść wniosku przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – Wnioskodawca może opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”;

pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 lutego 2023 r., znak 0115- KDIT1.4011.1.2023.1 .PSZ, w którym potwierdzono, że usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy stoi Pan na stanowisku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU – 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” obejmujące pośrednictwo komercyjne sprzedaży produktów/usług, w tym w szczególności w zakresie pozyskiwania klientów, polegające między innymi na: kontakcie z przyszłymi potencjalnymi kontrahentami, wyszukiwaniu potencjalnych klientów, utrzymywaniu dobrych stosunków z pozyskanymi klientami w, analizie rynku z branży. Wykonywane w ramach świadczonych usług czynności to przede wszystkim: wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów (klientów polskich i zagranicznych), kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy i poszerzania usług świadczonych przez spółkę, utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy w celu utrzymania dobrych relacji, weryfikacja ofert na rynku usług danej branży, nowinek branżowych. W zakresie usług pośrednictwa podejmowane są działania zmierzające do związania nabywców z firmą kontrahenta. W tym zakresie mieści się organizacja i/lub uczestnictwo w różnych zdarzeniach, eventach, spotkaniach z kontrahentami klientów w celu związania ich z klientem, w szczególności do zacieśnienia współpracy lub zwiększenia poziomu obrotów między klientem, a sprzedawcą usług. Rezultatem świadczonych usług ma być pozyskanie nowych kontrahentów pod zmieniające się portfolio usług między innymi z szeroko rozumianej branży finansowej, telekomunikacyjnej, (...), cyberbezpieczeństwa w sieci, ryzyka nadużyć fraudowych. Świadczone usługi polegają na analizie zmian rynkowych w celu śledzenia zapotrzebowania podmiotów na nowe usługi rozwijającej się konieczności zabezpieczenia danych osobowych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w przypadku przychodów uzyskanych z tytułu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).