Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.... - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.458.2024.1.AP
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan pismami z 2 września oraz z 29 października 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X. Wniosek o wpis do CEIDG został złożony (...) 2024 r., a wpis do rejestru został dokonany (...) 2024 r. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. W związku z prowadzeniem przedmiotowej działalności wybrał Pan, w składanym wniosku o wpis do CEIDG, opodatkowanie w formie ryczałtu.
W Pana przypadku nie zachodzą wyłączenia wymienione w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), a Pana przychód z wykonywanej działalności gospodarczej w roku 2024 nie wpływa na możliwość skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 wyżej przytoczonej ustawy. Przychód w latach następnych nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tejże ustawy.
Pana działalność wypełnia przesłanki z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.), a więc jest zorganizowana, zarobkowa i wykonywana osobiście w sposób ciągły. Usługi wykonywane przez Pana nie cechują się przesłankami stosunku pracy, ponieważ przede wszystkim cechują się niezależnością i nieograniczoną odpowiedzialnością.
W ramach działalności wykonuje Pan usługi Project Managera (Kierownika Projektu) polegające na wykonywaniu następujących czynności:
‒planowanie realizacji projektów, przygotowanie harmonogramu realizacji projektów, organizacja zespołów projektowych,
‒czynny udział w spotkaniach projektowych z klientami w ramach projektów,
‒czynny udział w procesie przygotowania koncepcji technicznej projektów,
‒prowadzenie bieżącej dokumentacji projektowej, współudział w przygotowaniu dokumentacji wewnętrznej wymaganej do akceptacji projektu oraz w pozyskiwaniu dokumentacji zewnętrznej wymaganej prawem w celu zgodnej z procedurami i przepisami prawa realizacji projektu,
‒czynny udział w procesie wyboru wykonawców/podwykonawców w ramach prowadzonych projektów,
‒koordynacja realizacji prac poprzez delegowanie zadań, dbanie o wdrożenie projektu z uwzględnieniem wymagań klienta, czasu przygotowania projektu i maksymalizacji przychodów podejmowania decyzji w zakresie zmian w projekcie w uzgodnieniu z projektem technicznym, przeciwdziałanie ryzykom, monitorowanie i raportowanie działań,
‒ustalenie szczegółowego harmonogramu prac w ramach projektów,
‒realizacja powierzonych projektów z wykorzystaniem posiadanych lub uzyskanych w przyszłości uprawnień,
‒zlecanie odpowiednich działań jednostkom celem realizacji zakresu projektu,
‒przygotowywanie i realizacja PoV/PoC (Proof of Value/Proof of Concept) w celu oceny przydatności technologii przez klienta; sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów oraz raportów z prowadzonych działań,
‒zapewnienie właściwej komunikacji i koordynacji prac między wykonawcami wewnętrznymi i dostawcami zewnętrznymi w celu odpowiedniego ustalenia zakresu projektu,
‒wsparcie w budowaniu procesów, których celem jest poprawa jakości współpracy pomiędzy obszarami technicznymi spółek grupy,
‒współpraca z klientem w celu zebrania wszelkich specyficznych informacji niezbędnych w ramach projektu,
‒terminowe i prawidłowe wykonywanie zadań powierzonych w ramach projektów, w tym szczególności zgodnie z bieżącymi wskazówkami przekazywanymi w formie wskaźników KPI,
‒uczestnictwo w procesach zamawiania usług od dostawców zewnętrznych w ramach wdrożenia usług dla klientów, które mają być świadczone w ramach projektów.
Pismem nr (...) z dnia (...) 2024 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Pana, że wyżej wymienione usługi mieszczą się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem PKWiU 70.22.20.0, pod którym kryją się pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym ma Pan prawo do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, ma Pan prawo zastosować stawkę 8,5%, ponieważ wykonywane usługi mieszczące się w PKWiU 70.22.20.0 na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne należy zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, które zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
Wskazać należy, że stawka 15% wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie litery „m” przywołanego artykułu dotyczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Wyjaśnić należy, ze ilekroć w ustawie użyte jest oznaczenie „ex” przy symbolu grupowania PKWiU oznacza ono, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w grupowaniu, wynika to z art. 4 ust. 4 wyżej przytoczonej ustawy. Wynika z tego, że wyłącznie usługi doradztwa związane z zarządzaniem będą opodatkowane stawką ryczałtu wynoszącą 15%, pozostałe zaś stawką 8,5%.
Zgodnie z opublikowanymi objaśnieniami do PKWiU z 2015 r. kierownik projektu nie świadczy usług doradztwa, ale zarządzania projektami, a zatem właściwym jest Pana twierdzenie odnośnie stawki.
Nie można pominąć również faktu, że stanowisko dla takiego kodu PKWiU zostało podzielone w interpretacjach indywidualnych:
‒nr 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP z 21 listopada 2023 roku;
‒nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP z 2 grudnia 2022 roku;
‒nr 0114-KDIP3-2.4011.1129.2023.1.MR z 8 lutego 2024 roku;
‒nr 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK z 7 grudnia 2023 roku.
Mimo, że wyżej wymienione interpretacje nie kształtują w żadnej mierze Pana stanu, to pokazują one szerokie zapatrywanie na kwestie przyporządkowania wykonywanych usług do odpowiedniej stawki zryczałtowanego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 października 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
− 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
− 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
We wniosku wskazał Pan, że w ramach działalności wykonuje usługi Project Managera (Kierownika Projektu) polegające na wykonywaniu następujących czynności:
‒planowanie realizacji projektów, przygotowanie harmonogramu realizacji projektów, organizacja zespołów projektowych,
‒czynny udział w spotkaniach projektowych z klientami w ramach projektów,
‒czynny udział w procesie przygotowania koncepcji technicznej projektów,
‒prowadzenie bieżącej dokumentacji projektowej, współudział w przygotowaniu dokumentacji wewnętrznej wymaganej do akceptacji projektu oraz w pozyskiwaniu dokumentacji zewnętrznej wymaganej prawem w celu zgodnej z procedurami i przepisami prawa realizacji projektu,
‒czynny udział w procesie wyboru wykonawców/podwykonawców w ramach prowadzonych projektów,
‒koordynacja realizacji prac poprzez delegowanie zadań, dbanie o wdrożenie projektu z uwzględnieniem wymagań klienta, czasu przygotowania projektu i maksymalizacji przychodów podejmowania decyzji w zakresie zmian w projekcie w uzgodnieniu z projektem technicznym, przeciwdziałanie ryzykom, monitorowanie i raportowanie działań,
‒ustalenie szczegółowego harmonogramu prac w ramach projektów,
‒realizacja powierzonych projektów z wykorzystaniem posiadanych lub uzyskanych w przyszłości uprawnień,
‒zlecanie odpowiednich działań jednostkom celem realizacji zakresu projektu,
‒przygotowywanie i realizacja PoV/PoC (Proof of Value/Proof of Concept) w celu oceny przydatności technologii przez klienta; sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów oraz raportów z prowadzonych działań,
‒zapewnienie właściwej komunikacji i koordynacji prac między wykonawcami wewnętrznymi i dostawcami zewnętrznymi w celu odpowiedniego ustalenia zakresu projektu,
‒wsparcie w budowaniu procesów, których celem jest poprawa jakości współpracy pomiędzy obszarami technicznymi spółek grupy,
‒współpraca z klientem w celu zebrania wszelkich specyficznych informacji niezbędnych w ramach projektu,
‒terminowe i prawidłowe wykonywanie zadań powierzonych w ramach projektów, w tym szczególności zgodnie z bieżącymi wskazówkami przekazywanymi w formie wskaźników KPI,
‒uczestnictwo w procesach zamawiania usług od dostawców zewnętrznych w ramach wdrożenia usług dla klientów, które mają być świadczone w ramach projektów.
Wskazał Pan, że ww. czynności klasyfikuje do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).