Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.514.2024.2.AK
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu dla świadczonych usług PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 5 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia 8 lutego 2023 roku prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje przeważającą usługę, którą sklasyfikowała Pani pod pozycją 70.22.Z w PKD, jako „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Wybrała Pani sposób opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.). Jest Pani osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W ramach powyżej wspomnianej działalności, zawarła Pani umowę z firmą (…) na świadczenie usług w ramach konkretnego zespołu: (…), który świadczy usługę prawną klientom zewnętrznym głównie z rynku handlu detalicznego.
W ramach Pani usługi, nazwanej na rzecz umowy, jako doradztwo, wykonuje Pani poniższe zadania:
1. Spotkania z klientami Zleceniodawcy oraz prezentację usług: przedstawianie obecnemu oraz potencjalnemu klientowi szczegółów dotyczących oferowanej/nowej usługi (oferta prawna wraz z analizą danych), informacje takie jak: cena i co w niej jest zawarte oraz dostępne warianty usługi, czas realizacji, opis procesu wprowadzania usługi. W przypadku obecnych klientów powyższy proces odnosi się do rozmów na temat usługi, które wykonywane są w przypadku odnawiania kontraktów. Wtedy również prezentuje Pani usługę, cenę oraz plan wprowadzenia usługi.
2. Prowadzenie projektów, w szczególności:
2.1. Koordynowanie procesu przebiegu projektu w czasie i zakresie uzgodnionym ze Zleceniodawcą. W ramach swojej usługi Zleceniodawca zleca wiele projektów mających na celu ulepszenie aktualnie oferowanych działań. Pani rolą nie jest analiza oraz doradztwo w celu wybrania najbardziej opłacalnego projektu, ale koordynowanie działań pomiędzy klientem a zespołem projektowym, tak aby zrealizować wymagania klienta.
2.2. Zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów oraz regularne raportowanie statusów. Zleceniodawca ma do swojej dyspozycji cały zespół projektowy (nazwany zespołem Operacyjnym), który jednocześnie realizuje projekty dla kilku klientów. Pani zadaniem jest koordynacja zadań zgodnie z harmonogramem ustalonym pomiędzy klientem a Pani Zleceniodawcą. Jest Pani odpowiedzialna za przepływ informacji oraz regularne raportowanie statusu każdego z etapów projektu.
2.3. Monitorowanie postępu projektów oraz regularna komunikacja. W przypadku problemów z realizacją projektu w czasie, Pani zadaniem jest ich opisanie oraz poinformowanie osób decyzyjnych z ramienia Zleceniodawcy. Te osoby mogą następnie zlecić Pani wprowadzenie działań naprawczych.
2.4. Koordynowanie działań osób współpracujących w ramach danego projektu. W ramach wymienionej koordynacji kontaktuje się Pani drogą mailową ze skrzynki pocztowej utworzonej przez Zleceniodawcę z klientem oraz zespołem projektowym w celu koordynacji działań nad zleconym projektem.
W ramach swoich obowiązków nie wykonuje Pani czynności z zakresu doradztwa - nie przygotowuje Pani analiz doradczych ani nie przekazuje porad - Pani usługa bazuje na wykonywaniu działań na bazie własnej wiedzy i doświadczenia w zakresie zarządzania projektami oraz kontaktu z klientami Zleceniodawcy. Chciałaby Pani również zaznaczyć, że w ramach współpracy nie wykonuje Pani poniższych działań:
-kontrolowania i zarządzania przedsiębiorstwem Zlecającego (w tym podejmowania decyzji) ani planowania strategicznego;
-kontroli kosztów;
-zarządzania zasobami ludzkimi oraz doradztwa personalnego.
W tym zakresie angażuje Pani specjalizujące się w tym zakresie osoby/podmioty ze strony Zleceniodawcy, które zajmują się strategicznym planowaniem zasobów oraz podejmują wszelkie decyzje zarządcze. Pani usługi w tym zakresie obejmują jedynie działania nadzorcze i koordynacyjne.
W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku, w odpowiedzi na wezwanie organu, doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
Usługi świadczone przez Panią są związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj. prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager).
Świadczone usługi, o których mowa we wniosku nie wykonuje Pani w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowych od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi opisane we wniosku świadczone w ramach działalności gospodarczej będą wykonywane na rzecz osób prawnych, przy czym zaznaczyć należy, że nie jest Pani i nie będzie wspólnikiem żadnej ze spółek, a także nie będzie Pani zasiadała w zarządzie spółek.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody ze świadczonych ad-hoc usług graficznych na rzecz innego klienta. Posiada Pani ewidencję przychodów oraz dzięki wystawianiu faktur z podziałem na różne usługi są z łatwością identyfikowane i użyta jest do nich odpowiednia stawka podatku.
Usługa świadczona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie jest wykonywana w czasie i miejscu wyznaczonym przez zlecającego. Z wyjątkiem szczególnych wypadków takich jak uczestniczenie w spotkaniu na prośbę klienta.
Odpowiedzialność za każdy z wykonywanych projektów ponosić będzie Zleceniodawca, który pozostawać będzie zarówno właścicielem, jak i twórcą projektu. Natomiast Pani jako podwykonawca realizujący określoną część projektu, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec Zleceniodawcy.
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania złożyła Pani 8 lutego 2023 r., tj. w dniu założenia przez Panią działalności gospodarczej poprzez formularz CEIDG.
Nie mają zastosowania wyłączenia, spełnia Pani warunki określane w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie mają zastosowania przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie – sformułowane w uzupełnieniu z dnia 5 listopada 2024 r.
Czy przychody z Pani działalności, o której mowa we wniosku kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie – sformułowane w uzupełnieniu z dnia 5 listopada 2024 r.
Pani zdaniem tak. Świadczone przez Panią usługi odnoszą się do art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podatek od świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych powinien być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0., tj.:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą świadcząc usługi związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj. prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem złożyła Pani 8 lutego 2023 r., tj. w dniu założenia przez Panią działalności gospodarczej poprzez formularz CEIDG. Świadczone usługi, o których mowa we wniosku nie wykonuje Pani w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowych od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy ww. ustawy. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Usługa świadczona przez Panią obejmuje:
1. Spotkania z klientami Zleceniodawcy oraz prezentację usług: przedstawianie obecnemu oraz potencjalnemu klientowi szczegółów dotyczących oferowanej/nowej usługi (oferta prawna wraz z analizą danych), informacje takie jak: cena i co w niej jest zawarte oraz dostępne warianty usługi, czas realizacji, opis procesu wprowadzania usługi. W przypadku obecnych klientów powyższy proces odnosi się do rozmów na temat usługi, które wykonywane są w przypadku odnawiania kontraktów. Wtedy również prezentuje Pani usługę, cenę oraz plan wprowadzenia usługi.
2. Prowadzenie projektów, w szczególności:
2.1. Koordynowanie procesu przebiegu projektu w czasie i zakresie uzgodnionym ze Zleceniodawcą. W ramach swojej usługi Zleceniodawca zleca wiele projektów mających na celu ulepszenie aktualnie oferowanych działań. Pani rolą nie jest analiza oraz doradztwo w celu wybrania najbardziej opłacalnego projektu, ale koordynowanie działań pomiędzy klientem a zespołem projektowym, tak aby zrealizować wymagania klienta.
2.2. Zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów oraz regularne raportowanie statusów. Zleceniodawca ma do swojej dyspozycji cały zespół projektowy (nazwany zespołem Operacyjnym), który jednocześnie realizuje projekty dla kilku klientów. Pani zadaniem jest koordynacja zadań zgodnie z harmonogramem ustalonym pomiędzy klientem a Pani Zleceniodawcą. Jest Pani odpowiedzialna za przepływ informacji oraz regularne raportowanie statusu każdego z etapów projektu.
2.3. Monitorowanie postępu projektów oraz regularna komunikacja. W przypadku problemów z realizacją projektu w czasie, Pani zadaniem jest ich opisanie oraz poinformowanie osób decyzyjnych z ramienia Zleceniodawcy. Te osoby mogą następnie zlecić Pani wprowadzenie działań naprawczych.
2.4. Koordynowanie działań osób współpracujących w ramach danego projektu. W ramach wymienionej koordynacji kontaktuje się Pani drogą mailową ze skrzynki pocztowej utworzonej przez Zleceniodawcę z klientem oraz zespołem projektowych w celu koordynacji działań nad zleconym projektem.
W ramach swoich obowiązków nie wykonuje Pani czynności z zakresu doradztwa - nie przygotowuje Pani analiz doradczych ani nie przekazuje porad - Pani usługa bazuje na wykonywaniu działań na bazie własnej wiedzy i doświadczenia w zakresie zarządzania projektami oraz kontaktu z klientami Zleceniodawcy. W ramach współpracy nie wykonuje Pani poniższych działań:
-kontrolowania i zarządzania przedsiębiorstwem Zlecającego (w tym podejmowania decyzji) ani planowania strategicznego;
-kontroli kosztów;
-zarządzania zasobami ludzkimi oraz doradztwa personalnego.
W tym zakresie angażuje Pani specjalizujące się w tym zakresie osoby/podmioty ze strony Zleceniodawcy, które zajmują się strategicznym planowaniem zasobów oraz podejmują wszelkie decyzje zarządcze. Pani usługi w tym zakresie obejmują jedynie działania nadzorcze i koordynacyjne.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pani ponadto przychody ze świadczonych usług graficznych na rzecz innego klienta. Posiada Pani ewidencję przychodów oraz dzięki wystawianiu faktur z podziałem na różne usługi są one z łatwością identyfikowane i użyta jest do nich odpowiednia stawka podatku. Usługi opisane we wniosku świadczone w ramach działalności gospodarczej będą wykonywane na rzecz osób prawnych, przy czym nie jest Pani i nie będzie wspólnikiem żadnej ze spółek, a także nie będzie Pani zasiadać w zarządzie spółek. Usługa świadczona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie jest wykonywana w czasie i miejscu wyznaczonym przez zlecającego, z wyjątkiem szczególnych wypadków takich jak uczestniczenie w spotkaniu na prośbę klienta. Odpowiedzialność za każdy z wykonywanych projektów ponosić będzie Zleceniodawca, który pozostawać będzie zarówno właścicielem, jak i twórcą projektu. Natomiast Pani jako podwykonawca realizujący określoną część projektu, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec Zleceniodawcy.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, pod symbolem 70.22.20.0, kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym według 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).