Ustalenie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. - Interpretacja - null

ShutterStock

Ustalenie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Ustalenie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 9 października 2024 r. (wpływ 9 października 2024r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy szeroko rozumiane usługi pośrednictwa i doradztwa na rzecz jednego ze swoich klientów. Wnioskodawca, w ramach zawartej umowy, zobowiązał się do świadczenia kilku rodzajów usług w tym między innymi usług profesjonalnych i doradztwa technicznego będących przedmiotem niniejszego wniosku.

W przypadku usług profesjonalnych i doradztwa technicznego Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na:

  • sporządzaniu opinii oraz projektów w zakresie budżetów, biznesplanów, prognoz oraz innych analiz dotyczących kwestii finansowych, księgowych, operacyjnych i innych związanych ze Spółką lub jej Klientami oraz ich działalnością gospodarczą lub wszelkich innych analiz dokonywanych na potrzeby inwestycji i projektów, przygotowanie których zostało powierzone przez władze Spółki (dalej: Usługi).

Wskazane powyżej czynności stanowią usługi o charakterze eksperckim, jako że do ich prawidłowego wykonania wymagana jest znajomość specyfiki rynku na jakim działa podmiot zlecający Wnioskodawcy ww. prace. Jednocześnie należy także podkreślić, że wiedza Wnioskodawcy nie ma charakteru wiedzy natury ogólnej o zachodzących/istniejących procesach gospodarczych. Jest to wiedza ekspercka o podłożu techniczno-naukowym dzięki której, Wnioskodawca m.in. udziela specjalistycznych porad klientowi czy wykonuje analizy pozwalające na uzyskanie przez klienta fachowych opinii z danej dziedziny.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że w stosunku do każdego rodzaju usług będącego przedmiotem umowy, o których mowa w zdaniu drugim powyżej, wyznaczone zostało osobne wynagrodzenie za dane usługi. Tym samym ewidencja przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w poprzednim roku i nie przekroczą w następnych latach równowartości 2.000.000 EUR.

Począwszy od 2023 r. Wnioskodawca wybrał opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu złożył stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przewidzianym przez ww. ustawę terminie.

Zgodnie z uzyskaną przez Wnioskodawcę w dniu 20 sierpnia 2024 r. opinią wydaną przez Departament (...) Głównego Urzędu Statystycznego (znak: (…) „(...) usługi polegające na sporządzaniu opinii oraz projektów w zakresie budżetów, biznesplanów, prognoz oraz pozostałych analiz dotyczących kwestii finansowych, księgowych, operacyjnych i innych związanych ze Spółką lub jej klientami oraz ich działalnością gospodarczą lub wszelkich analiz dokonywanych na potrzeby inwestycji i projektów, przygotowanie których zostało powierzone przez władze Spółki wykonywane przez Wnioskodawcę posiadającego wiedzę ekspercką o podłożu techniczno-naukowym, dzięki której udziela on specjalistycznych porad klientowi czy wykonuje analizy pozwalające na uzyskanie przez klienta fachowych opinii z danej dziedziny, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (...)" 

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie będące przedmiotem Wniosku dotyczy okresu od początku wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania przychodów będących przedmiotem Wniosku ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych tj. od początku 2023 roku.

Wnioskodawca pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiągnął w styczniu 2023 roku.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Klientem na rzecz którego Wnioskodawca wykonuje usługi będące przedmiotem Wniosku jest spółka (…) NIP: (…). Wnioskodawca wskazuje, że nie jest wspólnikiem w ww. spółce na rzecz której świadczy usługi oraz nie pełni w niej funkcji zarządczych. Niemniej, począwszy od 9 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca pełni w ww. podmiocie funkcję prokurenta (prokura samoistna). Tym samym, Wnioskodawca jest umocowany do wykonywania czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem ww. spółki (por. art. 1091 Kodeksu cywilnego).

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę Usługi, które sklasyfikowane zostały przez Departament (...) Głównego Urzędu Statystycznego odpowiednio w grupowaniu 74.90.19.0 tj. „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane", mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę Usługi, które sklasyfikowane zostały przez Departament (...) Głównego Urzędu Statystycznego odpowiednio w grupowaniu 74.90.19.0 tj. „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY:

Jak stanowi art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o podatku ryczałtowym), ww. ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku ryczałtowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Stosownie natomiast do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT. Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z zestawienia powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, w sposób jednoznaczny wynika, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę podlegał opodatkowaniu według zasad wskazanych w ustawie o podatku ryczałtowym, a nie według zasad wynikających z ustawy o PIT.

W kontekście powyższego, w drugiej kolejności, zwrócić należy uwagę na art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, zgodnie z którym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 EUR.

Zauważyć też należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia dodatkowych przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku ryczałtowym, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej,

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponieważ w przypadku Wnioskodawcy ani warunek dotyczący wysokości przychodów, ani warunek dotyczący rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie został spełniony, to - zdaniem Wnioskodawcy - także i w tym zakresie nic nie stoi na przeszkodzie, aby przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę podlegał opodatkowaniu według zasad wskazanych w ustawie o podatku ryczałtowym, a nie według zasad wynikających z ustawy o PIT.

Przechodząc z kolei do kwestii wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według jakiej uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu świadczonych usług, podlegać powinny opodatkowaniu, wskazać należy na art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej innej niż wymieniona w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12.

Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym stanowi, że „działalność usługowa” oznacza „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).”

Zgodnie z kolei z pkt 7.6.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowiących załącznik do wskazanego powyżej Rozporządzenia „usługi dzielą się na:

  • usługi produkcyjne - czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej,
  • usługi konsumpcyjne - wszelkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokojeniem potrzeb ludności,
  • usługi ogólnospołeczne - czynności zaspokajające potrzeby porządkowo-organizacyjne gospodarki narodowej i społeczeństwa jako całości."

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, bezsprzecznym jest, że Wnioskodawca świadczy działalność usługową w rozumieniu ustawy o podatku ryczałtowym. Wykonywane przez niego czynności niewątpliwie mieszczą się w pojęciu czynności wykonywanych przez jedną jednostkę; gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej.

Wreszcie, ostatnią przeszkodą dla stosowania przez Wnioskodawcę stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym mogłaby być okoliczność, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w pkt 1-4 oraz 6-8 wskazanego powyżej art. 12.

Należy zwrócić uwagę, iż symbol PKWiU 74.90.19.0 nie został wprost przypisany do konkretnej stawki ryczałtu w żadnym z punktów powołanego powyżej art. 12 ustawy o podatku ryczałtowym. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy uznać należy, że stawką właściwą dla Usług będących przedmiotem wniosku jest stawka w wysokości 8,5% zgodnie  z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, ponieważ Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały sklasyfikowane jako „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane" pod kodem PKWiU 74.90.19.0 to nie sposób uznać, że mieszczą się one w którymkolwiek z grupowań, do których referuje przepis art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o podatku ryczałtowym. Tym samym, przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe podejście znajduje także odzwierciedlenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe. Tożsame stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • Interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.224.2024.2.HJ) w której organ uznał, że „(...) Ponadto, w odniesieniu do przychodów ze świadczenia przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, 82.11.10.0 - usługi związane z administracyjną obsługą biura, 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz 74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.(...)",
  • Interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.64.2024.2.RK) zgodnie z którą „(...) Z opisu sprawy wynika, że od 7 lutego 2024 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, może Pani opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. (...)"
  • Interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2023 r. (sygn. 0115-KDST2-2.4011.417.2023.3.PR) w której organ wskazał, że „(...) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 74.90.12.0 oraz 74.90.19.0 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne...)"
  • Interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2022 r. (sygn. 0115-KDWT.4011.267.2022.1.MD) w której organ uznał, że „(...) Wziąwszy pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych powyżej usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (...)"
  • Interpretacji indywidualnej z dnia 14 lipca 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR) w której Dyrektor KIS w stosunku do zapytania podatnika, który prowadził działalność zakwalifikowaną przez Główny Urząd Statystyczny po kodem PKD 74.90.Z, tj. "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" (PKWiU 74.90.19.0) wskazał, iż „(...) W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (…).”

Co za tym idzie, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę Usługi, które sklasyfikowane zostały przez Departament (...) Głównego Urzędu Statystycznego w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 tj. pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym, tj. według 8,5% stawki podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych wart. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art.12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6  ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz6-8.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy szeroko rozumiane usługi pośrednictwa i doradztwa na rzecz jednego ze swoich klientów. W ramach zawartej umowy, zobowiązał się Pan do świadczenia kilku rodzajów usług w tym między innymi usług profesjonalnych i doradztwa technicznego.

W ramach ww. umowy wykonuje Pan czynności polegające na:

  • sporządzaniu opinii oraz projektów w zakresie budżetów, biznesplanów, prognoz oraz innych analiz dotyczących kwestii finansowych, księgowych, operacyjnych i innych związanych ze Spółką lub jej Klientami oraz ich działalnością gospodarczą lub wszelkich innych analiz dokonywanych na potrzeby inwestycji i projektów, przygotowanie których zostało powierzone przez władze Spółki (dalej: Usługi).

Wskazane powyżej czynności stanowią usługi o charakterze eksperckim, jako że do ich prawidłowego wykonania wymagana jest znajomość specyfiki rynku na jakim działa podmiot zlecający Panu ww. prace.

Wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychody y z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie przekroczyły w poprzednim roku i nie przekroczą w następnych latach równowartości 2.000.000 EUR.

Pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiągnął Pan w styczniu 2023 roku.

Począwszy od 2023 r. wybrał Pan opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W tym celu złożył Pan stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przewidzianym przez ww. ustawę terminie.

Zgodnie z uzyskaną przez Pana w dniu 20 sierpnia 2024 r. opinią wydaną przez Departament (...) Głównego Urzędu Statystycznego (znak: (…) „(...) usługi polegające na sporządzaniu opinii oraz projektów w zakresie budżetów, biznesplanów, prognoz oraz pozostałych analiz dotyczących kwestii finansowych, księgowych, operacyjnych i innych związanych ze Spółką lub jej klientami oraz ich działalnością gospodarczą lub wszelkich analiz dokonywanych na potrzeby inwestycji i projektów, przygotowanie których zostało powierzone przez władze Spółki wykonywane przez Wnioskodawcę posiadającego wiedzę ekspercką o podłożu techniczno-naukowym, dzięki której udziela on specjalistycznych porad klientowi czy wykonuje analizy pozwalające na uzyskanie przez klienta fachowych opinii z danej dziedziny, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (...)" 

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowaniu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny codo zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)