Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.438.2024.2.AP
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWIU 74.90.2.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 września 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani na terytorium Polski jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą od (...) 2023 r. pod firmą (...). Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKD 74.90.Z). Pozostałe zakresy działalności wpisane w CEIDG obejmują PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem oraz PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Pani działalność opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według zasad określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.
Oświadczyła Pani, że spełnia wszystkie warunki do opodatkowania ryczałtem wynikające w szczególności z art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ww. ustawy o ryczałcie.
Wniosek dotyczy aktualnego stanu faktycznego.
Pani działalność opiera się aktualnie o świadczenie usług związanych z obsługą branży informatycznej, a konkretnie projektu, ale bez doradztwa w zakresie jego zarządzania.
Nie wykonuje Pani usług doradczych, świadczy dla kontrahentów z sektora IT usługi jako Delivery Manager i nie ma dostępu do żadnych działań związanych z kodem źródłowym i samym programowaniem. Świadcząc usługi jako Delivery Menager jest Pani wsparciem dla zespołu projektowego, dostarczając niezbędne narzędzia, zasoby i informacje. Świadczone usługi można opisać jako wspieranie różnych zespołów w rozwoju produktów Agile; bycie mentorem i coach'em (trenerem) młodszych menedżerów w zakresie metodologii Agile i najlepszych praktyk; usługi w zakresie tworzenia dokumentacji (zarządzanie ryzykiem, notatki ze spotkań z klientami); zbieranie, kwantyfikacja i priorytetyzacja wyzwań związanych z projektem, które mają zostać wdrożone w złożonych procesach operacyjnych; działania operacyjne, takie jak definiowanie potencjalnych zagrożeń dla każdego projektu i sposobów ich rozwiązywania; udział w działaniach związanych z (...).
Celem wyjaśnienia zaznaczyła Pani, że metodologia Agile to metodologia zwinnego zarządzania projektami, która stawia na zwinność, elastyczność i skupienie na kliencie. Agile stoi w opozycji do tradycyjnych metod zarządzania, które opierają się na sztywnym planowaniu. W metodologii zwinnego zarządzania zespoły współpracują ze sobą i z klientem, umożliwiając szybsze dostosowanie się do jego potrzeb i oczekiwań. Pozwalają także do wprowadzania zmian i nowych informacji, które mogą pojawiać się w trakcie realizacji projektów.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Opisywane usługi klasyfikowane są jako PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
W ramach usługi „Delivery Manager” opisanej powyżej nie świadczy Pani usług typowo informatycznych czy związanych z programowaniem. Wykonywane przez Panią czynności nie są związane bezpośrednio z zarządzaniem siecią informatyczną, z projektowaniem technologii informatycznych i komputerowych, tworzeniem gier komputerowych, instalowaniem oprogramowania, doradztwem w zakresie informatyki i tym podobnych sklasyfikowanych w Dziale 62 „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”.
Uzupełnienie
Prowadzi Pani ewidencję przychodów odrębnie za każdy rok podatkowy, a także spełnia pozostałe warunki dokumentacyjne wskazane w art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku, czyli przechowuje dowody zakupu towarów, prowadzi wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
W ramach świadczonych usług wykonuje Pani pracę Delivery Menagera czyli odpowiada za koordynację działań zespołów, utrzymanie harmonogramów i zapewnienie wysokiej jakości dostaw usług w branży IT dla kontrahentów. Wspiera Pani zespoły w zakresie wypracowania przez nie najlepszych praktyk, świadczy usługi polegające na tworzeniu dokumentacji odnoszącej się do zarządzania ryzykiem, notatek ze spotkań z klientami, a także zbiera, kwantyfikuje i ustala priorytety w zadaniach związanych z projektem, które mają zostać wdrożone w firmie. Definiuje zagrożenia dla każdego projektu i ustala sposoby rozwiązania potencjalnych problemów. Bierze Pani udział w warsztatach związanych z działaniami (...). Uściślając, wykonuje Pani następujące zadania:
‒opracowywanie (...) dla kierowników projektów,
‒pełnienie roli punktu kontaktowego między zespołami wewnętrznymi a klientami,
‒zapewnienie, że interesariusze są informowani o postępach, ryzyku i kwestiach,
‒monitorowanie wydajności zespołu i ułatwianie współpracy,
‒opracowywanie planów ograniczania ryzyka i podejmowanie działań naprawczych w razie potrzeby,
‒w razie potrzeby eskalowanie kwestii do kierownictwa wyższego szczebla,
‒zarządzanie budżetem projektu, upewniając się, że wydatki są dostosowane do celów projektu,
‒dbanie o to, by członkowie zespołu byli zmotywowani, zaangażowani i osiągali jak najlepsze wyniki,
‒ułatwianie rozwiązywania konfliktów i utrzymywanie morale zespołu,
‒ustanowienie i zarządzanie procesami dostarczania w celu zapewnienia, że zespół stosuje ustrukturyzowane i wydajne podejście.
‒wdrażanie metodologii Agile, Scrum, w celu skutecznego zarządzania dostawami.
Dostarcza Pani następujące narzędzia: (...); to działający w chmurze obliczeniowej pakiet zwiększający produktywność oraz oprogramowanie do pracy grupowej i oprogramowanie oferowane przez (...) na zasadzie subskrypcji.
(...) to zamknięte oprogramowanie firmy (...) służące do (...).
(...) to wirtualna przestrzeń robocza dla (...).
Poprzez dostarczenie ww. narzędzi należy rozumieć fakt, że dba Pani o uzyskanie dostępu w organizacji do ww. narzędzi, które zostały stworzone przez inne niż Pani podmioty. Nie stworzyła Pani tego oprogramowania. Narzędzia te są szeroko wykorzystywane w biznesie w różnych branżach w celu sprawnej komunikacji i zarządzania pracą zespołu projektowego i są ogólnodostępne odpłatnie lub bezpłatnie w zależności od potrzeb organizacji.
Informacje i zasoby: Transfer wiedzy na temat metodologii Agile, wsparcie członków zespołu w zakresie wiedzy na temat metodologii Scrum, Kanban i Lean.
Metodologia Agile została już opisana we wniosku. Celem wyjaśnienia należy zaznaczyć, że metodologia Agile to metodologia zwinnego zarządzania projektami, która stawia na zwinność, elastyczność i skupienie na kliencie. Agile stoi w opozycji do tradycyjnych metod zarządzania, które opierają się na sztywnym planowaniu. W metodologii zwinnego zarządzania zespoły współpracują ze sobą i z klientem, umożliwiając szybsze dostosowanie się do jego potrzeb i oczekiwań. Pozwalają także na wprowadzanie zmian i nowych informacji, które mogą pojawiać się w trakcie realizacji projektów.
Scrum to uproszczone ramy postępowania (framework), które pomagają poszczególnym osobom, zespołom i organizacjom wytwarzać wartość poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów.
Kanban to metoda sterowania procesami produkcyjnymi. Metoda Kanban opiera się na poszczególnych kartach wyrobów, ich cyrkulacji i analizie. Kanban rozwijał się i dziś oznacza także system informacyjny, system planowania, rozdziału oraz kontroli czynności i zadań produkcyjnych. Polega na takim organizowaniu procesu wytwórczego, aby każda komórka organizacyjna produkowała dokładnie tyle, ile w danej chwili jest potrzebne. W metodzie tej za czynnik krytyczny zarządzania materiałami uznano sterowanie zapasami.
Lean to metodologia, która koncentruje się na identyfikacji i eliminacji marnotrawstwa w procesach organizacji. Głównym celem tej metodyki jest osiągnięcie większej efektywności, poprawa jakości produktów/usług oraz zwiększenie zadowolenia klienta.
Wybrała Pani formę opodatkowania – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, rozpoczynając działalność gospodarczą w roku podatkowym i rejestrując ją w CEIDG. Nie składała Pani sporządzanego na piśmie oświadczenia tylko dokonała wyboru formy opodatkowania zgodnie z prawem, korzystając z funkcjonalności równoznacznych ze złożeniem takiego oświadczenia poprzez zaznaczenie we wniosku o rejestrację odpowiedniego checkbox’u.
W roku poprzedzającym aktualny rok podatkowy ani w roku bieżącym, nie uzyskała Pani przychodów z tej działalności przekraczających równowartość 2 000 000 euro, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, jak również nie uzyskała przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, gdzie suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro. Nie prowadzi Pani spółki.
Nie uzyskuje Pani żadnych innych dochodów z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług Delivery Managera związanych z obsługą projektu wykonywanego w branży informatycznej są opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przychody ze świadczenia usług Delivery Managera opisane wyżej opodatkowane są stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Powołany przepis stanowi, że stawka 8,5% przysługuje od „przychodów z działalności usługowej”, a zatem innej niż wymieniona została w pozostałych przepisach ustawy, które klasyfikują poszczególne rodzaje usług i przypisują je do innych stawek podatkowych.
Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 t.j. ze zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Powołany przepis wskazuje, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, odnoszących się do działalności usługowej w zakresie handlu oraz działalności wytwórczej, których Pani nie świadczy w ramach swojej działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z działalności gospodarczej dotyczy, zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatników, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Spełnia Pani powyższe warunki.
Ponadto, w stosunku do Pani nie zaistniały przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W niniejszej sprawie sklasyfikowała Pani świadczone usługi jako podlegające pod PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b ryczałt w wysokości 12% przychodów dotyczy świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem:
‒pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
‒pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
‒pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
‒oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie stawka ryczałtu wynosi 8,5 % dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zatem możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Dla prawidłowego ustalenia właściwej stawki ryczałtu konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania klasyfikacji PKWiU.
Zgodnie z przywołanymi wyżej definicjami prowadzona przez Panią działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, a ponadto klasyfikowana jest w grupie PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Pani działalność aktualnie nie obejmuje wydawania pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego ani oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu. Pani działalność opiera się o świadczenie usług związanych z obsługą branży informatycznej, a konkretnie projektu, ale bez doradztwa w zakresie jego zarządzania. Nie wykonuje Pani usług doradczych, świadczy dla kontrahentów z sektora IT usługi jako „Delivery Manager” i co warto podkreślić, nie ma dostępu do żadnych działań związanych z kodem źródłowym i samym programowaniem.
Świadcząc usługi jako Delivery Menager jest Pani wsparciem dla zespołu projektowego, dostarczając niezbędne narzędzia, zasoby i informacje. Świadczone usługi można opisać jako wspieranie różnych zespołów w rozwoju produktów Agile, bycie mentorem i coach'em (trenerem) młodszych menedżerów w zakresie metodologii Agile i najlepszych praktyk, usługi w zakresie tworzenia dokumentacji (zarządzanie ryzykiem, notatki ze spotkań z klientami), zbieranie, kwantyfikację i priorytetyzację wyzwań związanych z projektem, które mają zostać wdrożone w złożonych procesach operacyjnych, działania operacyjne, takie jak definiowanie potencjalnych zagrożeń dla każdego projektu i sposobów ich rozwiązywania, udział w działaniach związanych z (...).
Pani działalność nie polega także na doradzaniu w zakresie sprzętu komputerowego, a usługi świadczone przez Panią nie mają związku z programowaniem rozumianym jako tworzenie nowych, autorskich programów komputerowych.
Pani zdaniem, prowadzona działalność gospodarcza polegająca na obsłudze firm informatycznych jako Delivery Menager wykonujący ww. czynności, powinna być opodatkowana stawką 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Analogiczne wnioski w zakresie przyporządkowania stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do działalności innej niż związana z oprogramowaniem wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1031.2021.1 .JK2.
Reasumując, osiągając przychody ze świadczenia usług wyżej opisanych jako Delivery Menager w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, powinna Pani je opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
1)Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach świadczonych usług wykonuje Pani pracę Delivery Menagera, tj. odpowiada za koordynację działań zespołów, utrzymanie harmonogramów i zapewnienie wysokiej jakości dostaw usług w branży IT dla kontrahentów. Wspiera Pani zespoły w zakresie wypracowania przez nie najlepszych praktyk, świadczy usługi polegające na tworzeniu dokumentacji odnoszącej się do zarządzania ryzykiem, notatki ze spotkań z klientami, a także zbiera, kwantyfikuje i ustala priorytety w zadaniach związanych z projektem, które mają zostać wdrożone w firmie. Definiuje zagrożenia dla każdego projektu i ustala sposoby rozwiązania potencjalnych problemów. Bierze udział w warsztatach związanych z (...). Uściślając, wykonuje Pani następujące zadania:
‒opracowywanie planów (...) dla kierowników projektów,
‒pełnienie roli punktu kontaktowego między zespołami wewnętrznymi a klientami,
‒zapewnienie, że interesariusze są informowani o postępach, ryzyku i kwestiach,
‒monitorowanie wydajności zespołu i ułatwianie współpracy,
‒opracowywanie planów ograniczania ryzyka i podejmowanie działań naprawczych w razie potrzeby,
‒w razie potrzeby eskalowanie kwestii do kierownictwa wyższego szczebla,
‒zarządzanie budżetem projektu, upewniając się, że wydatki są dostosowane do celów projektu,
‒dbanie o to, by członkowie zespołu byli zmotywowani, zaangażowani i osiągali jak najlepsze wyniki,
‒ułatwianie rozwiązywania konfliktów i utrzymywanie morale zespołu,
‒ustanowienie i zarządzanie procesami dostarczania w celu zapewnienia, że zespół stosuje ustrukturyzowane i wydajne podejście.
‒wdrażanie metodologii Agile, Scrum, w celu skutecznego zarządzania dostawami.
Wskazała Pani, że ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Pani działalność nie polega na doradzaniu w zakresie sprzętu komputerowego, a usługi świadczone przez Panią nie mają związku z programowaniem rozumianym jako tworzenie nowych, autorskich programów komputerowych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.2 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pani warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.2. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).