Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług.
Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 października 2024 r. (wpływ 21 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Od 3 lipca 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), przeważająca oraz wykonywana działalność gospodarcza została sklasyfikowana pod kodem PKD 62.02.Z - „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki”. Nie zatrudnia Pan pracowników. Podlega Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; zwana dalej: „ustawą o PIT”).
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; zwana dalej: „ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym”). Pana przychody z samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej w roku poprzednim oraz w bieżącym roku podatkowym, tj. 2024, nie przekroczyły 2 000 000 euro, tj. limitu wskazanego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie jest (nie był) Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta (nie korzystał) Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego. Nie prowadzi (nie prowadził) Pan apteki, nie sprzedaje (nie sprzedawał), ani nie kupuje (nie kupował) wartości dewizowych oraz części, czy akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie świadczy (nie świadczył) Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Tym samym, do wykonywanej przez Pana działalności, ani w poprzednim, ani obecnym roku podatkowym nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Przy dokonywaniu rejestracji działalności w CEiDG dokonał Pan wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do świadczonych usług stosuje Pan stawkę podatku w wysokości 12%. Dokumentacja dla celów podatku dochodowego prowadzona jest w postaci ewidencji przychodów.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi manualnego testowania oprogramowania. Czynności jakie są przez Pana realizowane w ramach wykonywanej usługi to:
·analiza funkcjonalności systemów informatycznych,
·zbieranie wymagań,
·przygotowywanie specyfikacji technicznej,
·zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,
·nadzorowanie wdrażanych rozwiązań,
·testowanie manualne zaprojektowanych rozwiązań.
Na żadnym etapie świadczenia usług, nie tworzy Pan oprogramowania, nie pisze kodu, nie przeprowadza analizy kodu oprogramowania.
Główną rolą Pana, jako testera manualnego jest sprawdzanie nowo stworzonych implementacji procesów biznesowych aplikacji na podstawie implementacji kodu przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą dokonywanych przez Pana czynności jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane w kodzie zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny, analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania klienta, żeby wiedzieć, jaki jest oczekiwany wynik testu i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów/twórców aplikacji/biznes. W trakcie przeprowadzania testów manualnych, dokonuje Pan porównania oraz analizuje, czy implementacja działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klienta. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje Pan podsumowanie do akceptacji i/lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów w zewnętrznym narzędziu).
Reasumując, Pana czynności w ramach świadczonych usług sprowadzają się do wykrywania błędów lub problemów w działaniu aplikacji w trakcie ręcznego „przeklikiwania” się przez kolejne warstwy produktu (aplikacji) oraz manualnej eksploracji.
W usłudze testowania jaką Pan świadczy nie mieści się tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji) oraz programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania/reguł automatycznych weryfikacji/walidacji (automatyzacja).
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Nie uzyskuje Pan również przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wykonywane przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Nie uzyskuje Pan także przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur w … z wnioskiem o wydanie oświadczenia klasyfikacyjnego dotyczącego świadczonych przez siebie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. określenia dla nich symbolu PKWiU. Świadczone przez Pana usługi związane z manualnym testowaniem oprogramowania zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako mieszczące się grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 -„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (pismo z 12 lipca 2024 r. Nr ...).
Ponosi Pan pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich (tj. osób innych niż zleceniodawca) za wykonywane w ramach świadczonych usług czynności, za ich rezultat oraz za ryzyko gospodarcze związane z ich wykonywaniem. Opisane we wniosku czynności w ramach świadczonych usług nie są wykonywane pod kierownictwem zleceniodawcy, nie są wykonywane w miejscu i w czasie wyznaczonych przez zleceniodawcę tych czynności. Samodzielnie określa Pan niezbędny czas oraz miejsce realizacji powierzonych przez zleceniodawcę zadań, w taki sposób, by ich wykonanie nie było zagrożone. Nie podlega Pan kierownictwu zleceniodawcy w zakresie czasu i miejsca wykonywania czynności w ramach świadczonych usług. W ramach prowadzonej działalności nie posiada Pan innych źródeł przychodów.
Wnosi Pan o ocenę możliwości zastosowania do uzyskiwanych przez siebie przychodów z tytułu świadczonej usługi manualnego testowania oprogramowania, opisanej w treści złożonego wniosku, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Złożony wniosek dotyczy 2023 r., roku bieżącego (2024 r.) oraz lat kolejnych, do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zostało przez Pana złożone przy dokonywaniu rejestracji prowadzonej działalności gospodarczej w CEiDG, tj. 3 lipca 2023 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz jednego kontrahenta, będącego polską spółka z ograniczoną odpowiedzialnością działającą w branży IT. Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu tej spółki (Pana zleceniodawcy), nie pełni Pan także w niej żadnych innych funkcji.
Pytanie
Czy przychód z tytułu świadczonej przez Pana usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, opisanej w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym złożonego wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że przychód z tytułu świadczonej przez Pana usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazanej w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym złożonego wniosku (usługi manualnego testowania oprogramowania), kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości określonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. według stawki 8,5%.
Tym samym, wykonując przedmiotowe usługi od momentu rozpoczęcia działalności ma (miał) Pan prawo stosowania tej stawki do uzyskiwanych przez siebie przychodów w 2023 r., w roku bieżącym, tj. 2024 r. oraz w latach kolejnych, o ile nie dojdzie do istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, użyte w niej określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.
Stosownie natomiast do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Co istotne, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje również wyłączenia z możliwości zastosowania tej formy opodatkowania.
Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
b)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,
podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1 -1 b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 541).
Należy mieć także na uwadze, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności (usług) do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 września 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.450.2021.2.MK).
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z Zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Stawki zryczałtowanego podatku dochodowego zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się m.in: - PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje: usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Od 3 lipca 2023 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEiDG, przeważająca oraz wykonywana działalność gospodarcza została sklasyfikowana pod kodem PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. Przy dokonywaniu rejestracji działalność w CEiDG dokonał Pan wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (oświadczenie), do świadczonych usług stosuje Pan stawkę podatku w wysokości 12%. W odniesieniu do Pana w okresie, którego dotyczy wniosek są i nadal będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Jednocześnie do działalności wykonywanej przez Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W ramach prowadzonej działalność gospodarczej świadczy Pan usługi manualnego testowania oprogramowania. Czynności jakie są przez Pana realizowane w ramach wykonywanej usługi to:
·analiza funkcjonalności systemów informatycznych,
·zbieranie wymagań,
·przygotowywanie specyfikacji technicznej,
·zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,
·nadzorowanie wdrażanych rozwiązań,
·testowanie manualne zaprojektowanych rozwiązań.
Na żadnym etapie świadczenia usług, nie tworzy Pan oprogramowania, nie pisze kodu, nie przeprowadza analizy kodu oprogramowania. Świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem, ani doradztwem w zakresie oprogramowania. Główną Pana rolą, jako testera manualnego jest sprawdzanie nowo stworzonych implementacji procesów biznesowych aplikacji na podstawie implementacji kodu przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą dokonywanych przez Pana czynności jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane w kodzie zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny, analizuje Pan dokumentację, specyfikację i wymagania klienta, żeby wiedzieć, jaki jest oczekiwany wynik testu i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów/twórców aplikacji/biznes. W trakcie przeprowadzania testów manualnych, dokonuje Pan porównania oraz analizuje, czy implementacja działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klienta. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, przekazuje podsumowanie do akceptacji i/lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów w zewnętrznym narzędziu). W usłudze manualnego testowania, jaką Pan świadczy, nie mieści się tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji) oraz programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania/reguł automatycznych weryfikacji/walidacji (automatyzacja). Uzyskał Pan od Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur w … oświadczenie klasyfikacyjne, w którym świadczone przez Pana usługi związane z manualnym testowaniem oprogramowania zostały sklasyfikowane jako mieszczące się grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 -„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Wobec powyższego, zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, w okolicznościach wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym złożonego wniosku, przychody, które Pan uzyskuje i będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 -„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej stwierdzam, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.