Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.... - Interpretacja - null

fot.Shutterstock

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 18 września oraz 22 października 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pana działalność gospodarcza została założona w dniu (...) 2019 r. Działalność ta opodatkowana była podatkiem liniowym, następnie korzystał Pan z ryczałtu 8,5%, na podstawie interpretacji indywidualnej z 7 marca 2022 roku. Prowadzi Pan księgę przychodów i rozchodów. W 2024 r. i kolejnych latach zamierza Pan ponownie zastosować formę opodatkowania działalności gospodarczej – ryczałt ewidencjonowany, stosując art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej są usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12). Zawnioskował Pan o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w 2022 roku. Odpowiedzią na wskazany wniosek było przyznanie klasyfikacji PKWiU 62.01.12. Pismo to zostało złożone do celów wynikających z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana celem było właściwe zakwalifikowanie działalności do określonego kodu PKWiU 2015. Uprzednio przyznana klasyfikacja w całości odpowiada Pana obecnym obowiązkom (świadczy Pan identyczne usługi na rzecz nowego kontrahenta). Jest on jedynym podmiotem, z którym łączy Pana kontrakt. W związku z nawiązaniem współpracy z nowym Klientem od 3 czerwca 2024 roku, powstała potrzeba zwrócenia się do Dyrektora KIS o wydanie nowej interpretacji indywidualnej celem rozliczenia się w roku 2024 r. i w kolejnych latach podatkowych.

Świadczy Pan usługi tożsame z tymi, które objęte były wcześniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Właściwym Naczelnikiem Urzędu Skarbowego jest Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego (...).

Usługi świadczone przez Pana to:

Projektowanie sieci komputerowych,

Konfiguracja routerów, switchy, aktualizacja dokumentacji,

Asystowanie przy bieżących i nadchodzących projektach w ramach całej infrastruktury sieciowej,

Monitorowanie systemów wewnętrznych i zapewnienie proaktywnej diagnostyki i wsparcia,

Przełożenie wymagań Klienta na rozwiązania techniczne w zakresie sieci,

Przygotowanie i utrzymywanie dokumentacji powyższych projektów, zgodnie z wymaganiami,

Rozwiązywanie problemów technicznych dla sieci w ramach prowadzonych projektów,

Usługi konsultingowe w zakresie sieci,

Przetwarzanie i analiza baz danych przedsiębiorstw i ich rekordów.

Wszystkie wymienione wyżej usługi są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12. Usługi te nie są i nie będą w przyszłości związane z programowaniem oraz rozwojem oprogramowania. Powyższe usługi związane są z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W 2024 r. spodziewany przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro, tj. 8 586 000 zł, wg kursu euro ogłoszonego przez NBP na dzień 19 lipca 2024 r. wynoszącego 4,2930 zł/euro (tabela NBP Nr 140/A/NBP/2024).

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

Nie wykonywał Pan ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem jest określona przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.).

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie

W ramach projektowania sieci komputerowych analizuje Pan potrzeby pod względem liczby urządzeń oraz użytkowników, a także bezpieczeństwa danych podczas komunikacji między użytkownikami. Przeprowadza Pan analizę obecnej infrastruktury, rozpoznając mocne i słabe strony sieci, oceniając wydajność, identyfikując problemy z połączeniem i uwzględniając oczekiwania użytkowników. Testuje Pan funkcjonalność oraz wydajność sieci. Wykonuje Pan pomiary, aby sprawdzić, czy organizacja ma wystarczającą przepustowość sieci szkieletowej. Przygotowuje Pan dokumentację wdrożeniową, tworząc diagramy obecnej i planowanej sieci komputerowej. Dobiera Pan sprzęt sieciowy na podstawie wytycznych klienta. Dokonuje Pan segmentacji adresacji IP i podziału na podsieci. Dodaje Pan nowe urządzenia do systemów monitorowania.

Efektem Pana pracy jest kompleksowy plan sieci, który umożliwia klientowi wdrożenie lub modernizację infrastruktury sieciowej. Projekt uwzględnia skalowalność, bezpieczeństwo oraz wydajność sieci.

Klient wykorzystuje dostarczony projekt do implementacji sieci, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami IT.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach czynności konfiguracji routerów, switchy, aktualizacji dokumentacji ustawia Pan i konfiguruje urządzenia sieciowe takie, jak routery i przełączniki. Aktualizuje Pan również dokumentację techniczną, odzwierciedlając bieżące zmiany w konfiguracji sieci.

Efektem Pana pracy jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania sieci poprzez optymalną konfigurację sprzętu. Dokumentacja pozwala na łatwiejsze zarządzanie i utrzymanie sieci. Klient korzysta z skonfigurowanej infrastruktury sieciowej w codziennej działalności.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach asystowania przy bieżących i nadchodzących projektach w ramach całej infrastruktury sieciowej bierze Pan udział w prowadzeniu projektów istniejących rozwiązań infrastruktury sieciowej w celu poprawienia wydajności.

Pana wsparcie pomaga w efektywnym planowaniu i wdrażaniu projektów sieciowych, minimalizując ryzyko błędów i opóźnień.

Klient korzysta z Pana wiedzy specjalistycznej, co przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa i umożliwia wdrażanie nowych projektów w zakresie infrastruktury.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach monitorowania systemów wewnętrznych i zapewnienia proaktywnej diagnostyki i wsparcia integruje Pan urządzenia sieciowe z systemami monitorowania, aby śledzić poziom wydajności i funkcjonowania poszczególnych urządzeń sieciowych.

Zakres i efekt: zapewnia Pan ciągłość działania sieci poprzez wczesne wykrywanie i rozwiązywanie problemów.

Wykorzystanie przez usługobiorcę: klient doświadcza mniejszej liczby przestojów i awarii, co przekłada się na efektywność operacyjną.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach przełożenia wymagań klienta na rozwiązania techniczne w zakresie sieci opracowuje Pan szczegółowe plany rozbudowy sieci komputerowych, bazując na wytycznych dostarczonych przez klienta. Uwzględnia Pan jego specyficzne potrzeby oraz cele biznesowe, aby zaprojektować sieć, która w pełni spełni oczekiwania pod względem wydajności i bezpieczeństwa. Proponuje Pan optymalną segmentację adresacji IP oraz dokonuje profesjonalnego doboru sprzętu niezbędnego do budowy sieci.

Zakres i efekt: dostarcza Pan specyfikacje techniczne i rekomendacje sprzętowe, które spełniają cele biznesowe klienta.

Wykorzystanie przez usługobiorcę: klient implementuje zaproponowane rozwiązania, co prowadzi do optymalizacji infrastruktury sieciowej.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach przygotowania i utrzymywania dokumentacji powyższych projektów, zgodnie z wymaganiami, tworzy i aktualizuje Pan dokumentację techniczną dla projektów sieciowych oraz sporządza diagramy sieciowe, zgodnie z wytycznymi i standardami klienta.

Zakres i efekt: dokumentacja obejmuje schematy sieci, instrukcje konfiguracji i procedury operacyjne.

Wykorzystanie przez usługobiorcę: ułatwia to zarządzanie siecią i szkolenie personelu technicznego klienta.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach rozwiązywania problemów technicznych dla sieci w ramach prowadzonych projektów analizuje Pan błędy, jest odpowiedzialny za wykrywanie usterek oraz diagnozowanie, dobór sprzętu, segmentację adresacji IP i podział na podsieci.

Zakres i efekt: proponuje Pan rekomendację rozwiązania problemowych sytuacji związanych z funkcjonowaniem sieci komputerowej.

Wykorzystanie przez usługobiorcę: minimalizuje to wpływ awarii na działalność operacyjną klienta.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach czynności usługi konsultingowe w zakresie sieci, doradza Pan klientom w zakresie strategii rozwoju sieci, pomaga przy wyborze technologii oraz w stwarzaniu i rekomendowaniu najlepszych praktyk w zarządzaniu infrastrukturą sieciową.

Zakres i efekt: pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji inwestycyjnych i technologicznych.

Wykorzystanie przez usługobiorcę: klient optymalizuje swoje zasoby i procesy.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

W ramach czynności przetwarzania i analizy baz danych przedsiębiorstw i ich rekordów, analizuje Pan dane klienta pod kątem wymagań dotyczących implementacji zmian w sieciach komputerowych. Przeprowadza Pan szczegółową analizę baz danych, które zawierają informacje o liczbie urządzeń oraz ich przepustowości. Dzięki temu może Pan dokładnie ocenić aktualne obciążenie sieci i zaproponować optymalne rozwiązania, które usprawnią wydajność i skalowalność infrastruktury sieciowej.

Zakres i efekt: usprawnia Pan wydajność sieci poprzez optymalizację przepływu danych. Wykorzystanie przez usługobiorcę: klient doświadcza szybszego dostępu do danych i lepszej wydajności systemów.

Stwierdził Pan, że:

ww. zadania nie będą świadczone na etapie tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;

ww. zadania nie będą usprawniać działania oprogramowania.

Wyjaśniając jakich „projektów” i „infrastruktury sieciowej” będą dotyczyły świadczone przez Pana usługi, wskazał Pan, że głównie są to sieci szkieletowe w oddziałach klienta, które obsługują komunikację zarówno między użytkownikami, jak i serwerami oraz urządzeniami przemysłowymi znajdującymi się na liniach produkcyjnych. Do połączeń między oddziałami stosowane są routery lub zapory ogniowe od różnych producentów, podczas gdy w ramach lokalnych sieci wewnętrznych wykorzystuje się przełączniki.

Wskazał Pan, że opisane usługi dotyczą wyłącznie urządzeń tworzących sieć komputerową, czyli sprzętu komputerowego, takiego jak: routery, przełączniki, zapory sieciowe, kontrolery radiowe Wifi oraz punkty dostępu radiowego, nie dotyczą oprogramowania wykorzystywanego w sieci. W ramach świadczonych usług nie zajmuje się Pan instalacją, konfiguracją ani tworzeniem oprogramowania sieciowego czy systemowego. Pana działania skupiają się na fizycznych aspektach sieci komputerowych. W związku z tym, świadczone usługi nie obejmują żadnych czynności związanych z oprogramowaniem wykorzystywanym w sieci komputerowej. Skupia się Pan wyłącznie na sprzętowej stronie sieci, zapewniając klientom profesjonalne wsparcie w zakresie fizycznej infrastruktury sieciowej.

Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje i nie planuje Pan uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Pana przychody pochodzą wyłącznie z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Pytanie

Czy Pana przychody z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych wynikające z umowy zawartej 3 czerwca 2024 r., w której zakres wchodzą ww. obowiązki, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 62.01.12, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka ryczałtu wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie świadczy Pan usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy. Świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. Są to wyłącznie usługi projektowania, rozwoju i wdrażania sieci klienta.

Powyższe uzasadnienie zostało potwierdzone przez Dyrektora w interpretacji indywidualnej, znak 0114-KDIP3-1.4011.875.2023.2.LS, który wskazał, że usługi opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% mieszczące się w symbolu PKWiU 62.01.12.0 nie mogą dotyczyć oprogramowania.

Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:

1)usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

2)usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.

Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. Świadczy Pan usługi wyrażone w pkt 1 i nie są one związane z oprogramowaniem, a infrastrukturą sieciową. W przyszłości zamierza Pan kontynuować tę działalność, nie poszerzając jej o kwestie związane z oprogramowaniem i programowaniem.

Nie istnieją także przesłanki wykluczające Pana z wyboru ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania działalności gospodarczej:

w 2024 r. przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy i nie przekracza w chwili obecnej kwoty 2 000 000 euro,

zmiana formy opodatkowania nastąpi z początkiem nowego roku podatkowego,

usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie zostały wymienione jako wyłączone z możliwości korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe, wnosi Pan jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi obejmujące:

projektowanie sieci komputerowych,

konfigurację routerów, switchy, aktualizację dokumentacji,

asystowanie przy bieżących i nadchodzących projektach w ramach całej infrastruktury sieciowej,

monitorowanie systemów wewnętrznych i zapewnienie proaktywnej diagnostyki i wsparcia,

przełożenie wymagań Klienta na rozwiązania techniczne w zakresie sieci,

przygotowanie i utrzymywanie dokumentacji powyższych projektów, zgodnie z wymaganiami,

rozwiązywanie problemów technicznych dla sieci w ramach prowadzonych projektów,

usługi konsultingowe w zakresie sieci,

przetwarzanie i analizę baz danych przedsiębiorstw i ich rekordów,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, co potwierdza opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydana w 2022 r.

Wskazał Pan, że opisane usługi dotyczą wyłącznie urządzeń tworzących sieć komputerową, czyli sprzętu komputerowego, takiego jak: routery, przełączniki, zapory sieciowe, kontrolery radiowe Wifi oraz punkty dostępu radiowego, nie dotyczą oprogramowania wykorzystywanego w sieci. W ramach świadczonych usług nie zajmuje się Pan instalacją, konfiguracją ani tworzeniem oprogramowania sieciowego czy systemowego. Pana działania skupiają się na fizycznych aspektach sieci komputerowych. W związku z tym, świadczone usługi nie obejmują żadnych czynności związanych z oprogramowaniem wykorzystywanym w sieci komputerowej.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Grupowanie to nie obejmuje:

usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.

Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że świadczone przez Pana usługi, które – jak Pan wskazał – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile faktycznie – na co wskazuje przedstawiony opis sprawy – nie są/nie będą związane z oprogramowaniem, lecz dotyczą wyłącznie urządzeń tworzących sieć komputerową, czyli sprzętu komputerowego, takiego jak wymienione: routery, przełączniki, zapory sieciowe, kontrolery radiowe Wifi oraz punkty dostępu radiowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).