Przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w okresie od października 2021 r. do marca 2024 r. oraz w latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanyc... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w okresie od października 2021 r. do marca 2024 r. oraz w latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 10 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 10 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o podatku dochodowym”.
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 2 października 2021 r.
Na dzień składania niniejszego wniosku przychody Wnioskodawczyni są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które zostały określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.
Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podczas zakładania działalności gospodarczej, tj. w dniu 2 września 2021 r. Natomiast przychody Wnioskodawczyni są nieprzerwanie opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od dnia 2 października 2021 r.
Wnioskodawczyni pracuje jako IT Project Manager dla globalnego banku, przed którym reprezentowała ją agencja pośrednictwa B. W okresie od października 2021 r. do marca 2024 r. Wnioskodawczyni świadczyła swoje usługi w oparciu o umowę, która zostanie opisana w dalszej części niniejszego wniosku.
Oprócz opisanej w niniejszym wniosku działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie uzyskuje ani nie planuje uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Wnioskodawczyni osiągnęła pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności, o której mowa we wniosku w październiku 2021 r. (data wystawienia faktury - 31 października 2021 r.).
Od kwietnia 2024 r. Wnioskodawczyni świadczy usługi dla tego samego klienta, w tym samym zespole, zarządzając tym samym projektem. Zmieni się jedynie pośrednik - aktualnie jest to C. W praktyce Wnioskodawczyni nadal jest Project Manager’em.
Jako Project Manager / Kierownik Projektu w IT (obszar cyberbezpieczeństwa - zarządzanie dostępami) Wnioskodawczyni wykonuje następujące czynności:
- dba o prawidłowe wyznaczenie zakresu projektu, tworzy plany i harmonogramy wykonania prac oraz wprowadza bieżące zmiany i aktualizacje;
- zarządza pracą zespołu projektowego, który liczy około 30 osób, w tym programistów, analityków biznesowych i testerów oprogramowania, wyznaczając ich codzienne zadania oraz sprawdzając postęp wykonanych prac;
- planuje i koordynuje cykliczne wdrożenia oprogramowania dostarczanego przez zespół projektowy;
- zarządza komunikacją z interesariuszami projektu na wszystkich możliwych szczeblach: ze sponsorami projektu, z wyższym kierownictwem projektu, z dostawcami i współpracownikami oraz z użytkownikami końcowymi dostarczanych przez zespół aplikacji;
- raportuje postęp prac do interesariuszy projektu, w tym: sponsorów projektu, managerów wyższego stopnia, managerów po stronie dostawców oraz odbiorców tworzonych aplikacji;
- nadzoruje tworzenie dokumentacji projektu.
Wnioskodawczyni zawarła umowę o świadczenie usług consultingowych (dalej jako „umowa”) z B. z siedzibą w (...). Umowa ta obowiązywała od października 2021 r. do marca 2024 r.
Zgodnie z § 1 ust. 1 umowy B. angażuje Konsultanta w charakterze niezależnego konsultanta w celu świadczenia usług konsultingowych na rzecz B. lub klientów B. Natomiast stosownie do § 2 ust. 2 umowy szczegółowy zakres usług zawiera załącznik nr 1 stanowiący integralną część umowy.
Jak wynika z załącznika nr 1 do umowy, zakres usług świadczonych w przeszłości przez Konsultanta na rzecz B. był następujący:
(...)
Aktualnie, tzn. od 1 kwietnia 2024 r., Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz C. jako Project Manager. Szczegółowy zakres usług został określony w załączniku B „Zamówienie”. Zostały w nim określone wykonywane czynności:
- Zarządzanie projektem zgodnie z oczekiwaniami klienta końcowego;
- Zarządzanie całościowym procesem rozwoju i implementacji aplikacji;
- Zapewnienie, że końcowy produkt jest zgodny z wymaganiami biznesowymi;
- Stałe doskonalenie procesu delivery;
- Przeprowadzanie regularnych przeglądów systemu, identyfikowanie możliwych zagrożeń bezpieczeństwa i wdrażanie środków zapobiegawczych;
- Współpraca z technologiami w celu realizacji delivery w ramach framework Agile;
- Przeprowadzanie analizy AS-IS i TO-BE;
- Przyczynianie się do redukcji wszelkich ryzyk bezpieczeństwa i operacyjnych, zgodnie z obowiązującymi politykami i standardami;
- Identyfikowanie możliwości ulepszania procesów;
- Współpracowanie z innymi globalnymi zespołami IT.
Opisane we wniosku czynności wykonywane przez Panią jako Project Manager/ Kierownik Projektu IT dotyczą zarówno stanu faktycznego (2021-2024), jak i zdarzenia przyszłego (2024 i lata kolejne).
W ramach swojej działalności Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność wobec Kontrahenta. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane pod kierownictwem Kontrahenta zlecającego świadczenie usługi Project Managera. Wnioskodawczyni ma swobodę wyboru czasu oraz miejsca świadczenia swoich usług.
Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów, w której określa przychód z wykonywanej przez siebie działalności. Aktualnie Wnioskodawczyni wykonuje jeden rodzaj usługi, do której stosuje jedną stawkę ryczałtu. Jeżeli w przyszłości Wnioskodawczyni będzie świadczyła inne rodzaje usług, to każda z nich będzie opodatkowana właściwą stawką ryczałtu.
W każdym z lat podatkowych, których dotyczy wniosek (tzn. lat 2021-2024 r. jako zaistniałego stanu faktycznego oraz 2024 r. i kolejnych lat jako zdarzenia przyszłego), w odniesieniu do prowadzonej działalności nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie.
W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych przychody Wnioskodawczyni nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro.
Pomiędzy Wnioskodawczynią, a Zleceniodawcą na rzecz którego Wnioskodawczyni świadczy wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie będą istniały powiązania osobiste ani gospodarcze. W szczególności należy wskazać, że Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem w Spółce, na rzecz której świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej ani nie pełni w niej funkcji zarządczych.
Wnioskodawczyni nie uzyskuje ani nie planuje uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on- line.
Wnioskodawczyni nie uzyskuje ani nie planuje uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Czynności/zadania, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach świadczonych przez nią usług:
1.Dbanie o prawidłowe wyznaczenie zakresu projektu, tworzenie planów i harmonogramów wykonania prac oraz wprowadzania bieżących zmian i aktualizacji -
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Uzgadnianie z głównymi zleceniodawcami i sponsorami projektu spójnego obrazu produktów/funkcjonalności, które są przedmiotem projektu, tak by dokładnie było wiadomo co w ramach projektu zostanie dostarczone, a co nie. Odbywa się to poprzez osobiste komunikowanie się ze zleceniodawcami i sponsorami, oraz poprzez delegowanie spisywania wymagań produktowych przez Analityków Biznesowych pracujących w zarządzanym zespole projektowym, pod moim nadzorem.
Efektem jest lista produktów/funkcjonalności do dostarczenia w ramach projektu wraz z ich szczegółowym opisem zaakceptowana przez wyższe kierownictwo, sponsorów i zleceniodawców projektu.
b)Planowanie/podejmowanie decyzji o tym kiedy i w jakiej kolejności zostaną dostarczone produkty/funkcjonalności znajdujące się w zakresie projektu, tak by cały projekt został zrealizowany w założonym terminie i budżecie i przy jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu zasobów pracy wszystkich członków zespołu. Jest to efekt wielu mikro czynności, które należy wykonać: zbieranie informacji od członków zespołu projektowego odnośnie estymacji czasu pracy nad poszczególnymi zadaniami; zbieranie informacji od ekspertów w poszczególnych dziedzinach na temat sposobów realizacji projektu (np. użycia konkretnych procesów, rozwiązań) i wyboru najbardziej efektywnej drogi; poznanie preferencji sponsorów odnośnie kolejności dostarczania poszczególnych produktów/ funkcjonalności, czy ich komponentów; identyfikacja współzależności pomiędzy wykonaniem zadań w projekcie i uszeregowanie ich w odpowiedniej kolejności oraz sprawdzenie które z nich najefektywniej jest wykonywać razem; zbieranie informacji o nieobecnościach w zespole, które mogą wpływać na prace projektowe i wiele innych.
Efektem jest plan projektu (często w postaci tabeli) zawierający pełną listę zadań do wykonania, wymaganych do dostarczenia danych produktów/funkcjonalności, wraz z ich wzajemnymi zależnościami oraz harmonogram przedstawiający terminy realizacji poszczególnych etapów projektu i pojedynczych zadań.
c)Aktualizacja planów i harmonogramów wraz z postępem projektu: oznaczanie statusu wykonania poszczególnych zadań: które z nich są zakończone, w trakcie realizacji, oczekujące lub opóźnione; usuwanie lub dodawanie produktów/funkcjonalności do planu jeśli zakres projektu się zmienił.
Efektem jest uaktualniony plan i harmonogram, czyli np. nowa wersja dokumentów.
2.Zarządzanie pracą zespołu projektowego, który liczy około 30 osób, w tym programistów, analityków biznesowych i testerów oprogramowania, wyznaczając ich codzienne zadania oraz sprawdzając postęp wykonanych prac - PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Regularne wyznaczanie zadań dla każdego członka zespołu projektowego, decydowanie o tym kto będzie się zajmował tworzeniem konkretnego produktu i których funkcjonalności (np. który programista napisze kod konkretnej aplikacji, który tester będzie tę aplikację testował, który analityk biznesowy udokumentuje tę aplikację i napisze instrukcje dla użytkowników końcowych tej aplikacji);
b)Organizacja codziennych spotkań mających na celu raportowanie postępów prac oraz wymianę informacji na temat problemów w realizacji zadań i ich rozwiązań;
c)Tworzenie struktury zespołu zapewniającej najbardziej komfortową i efektywną pracę dla każdego członka zespołu: dzielenie zespołu projektowego na mniejsze podzespoły pracujące nad jednym produktem/funkcjonalnością (jeśli zachodzi taka potrzeba) dla sprawniejszej komunikacji i oszczędności czasu.
Efektem powyższych czynności jest sprawne działanie zespołu projektowego, który jest w stanie efektywnie pracować i dostarczać produkty/funkcjonalności w ustalonym czasie, zgodnie z zakresem i planem/harmonogramem projektu. Materialnymi efektami mogą być np.: zaktualizowany plan/harmonogram projektu, albo grafika przedstawiająca strukturę zespołu.
3.Planowanie i koordynacja cyklicznego wdrożenia oprogramowania dostarczanego przez zespół projektowy. PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Zarządzanie procesami wdrożenia poszczególnych produktów/funkcjonalności z zakresu projektu, czyli: drobiazgowe planowanie kiedy nastąpi wdrożenie oprogramowania (np. wdrożenie konkretnej aplikacji/funkcjonalności), jak długo potrwa, z jakich etapów będzie się składać, kto które etapy wdrożenia wykona i decydowanie o tym jaki będzie zakres wdrożenia.
Efektem jest sprawnie działający wdrożony produkt/funkcjonalność (np. aplikacja komputerowa) zbudowany przez zespół projektowy, ale także harmonogram wdrożeń w danym kwartale/roku, czy też drobiazgowo rozpisany plan wdrożenia godzina po godzinie.
4.Zarządzanie komunikacją z interesariuszami projektu na wszystkich możliwych szczeblach: ze sponsorami projektu, z wyższym kierownictwem projektu, z dostawcami i współpracownikami oraz z użytkownikami końcowymi dostarczanych przez zespół aplikacji oraz raportowanie postępu prac do interesariuszy projektu, w tym: sponsorów projektu, managerów wyższego stopnia, managerów po stronie dostawców oraz odbiorców tworzonych aplikacji. PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Informowanie o postępach projektu dostosowane do potrzeb odbiorców np.: informacje o wdrożeniach produktów/funkcjonalności, a także o ryzykach (czynnikach mogących wpływać negatywnie na realizację projektu), opóźnieniach, zmianach i innych istotnych wydarzeniach w projekcie;
b)Prezentacja harmonogramów i ich aktualizacji.
c)Delegowanie zadań w zakresie komunikacji na innych członków zespołu projektowego.
Efektem jest świadomość projektu i ich postępów budowana wśród interesariuszy projektu. Materialnym efektem może być stworzony plan komunikacji z różnymi grupami zainteresowanymi realizacją projektu, szczegółowo opisujący kto, jak często, w jaki sposób i o czym powinien być informowany. Efektem działań komunikacyjnych są też prezentacje w programach graficznych omawiane podczas spotkań, czy też baza wiedzy dla użytkowników tworzonych produktów/ programów, lub ogłoszenia w elektronicznym portalu wiedzy organizacji (intranet itp.) o postępach w projekcie i planowanych wdrożeniach.
5.Nadzorowanie tworzenia dokumentacji projektu.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a) Zlecanie analitykom biznesowym zadań tworzenia dokumentacji zgodnie z obowiązującymi standardami w organizacji;
b) Rozdzielanie zadań i monitorowanie postępów prac oraz zapewnienie procesu weryfikacji napisanych dokumentów.
Efektem jest kompletna dokumentacja projektu i tworzonych produktów/funkcjonalności dostarczona przez zespół, np.: opis tego co i jak zostało wykonane, jak działa; instrukcje dla użytkowników końcowych itp.
6.Wsparcie Centralnego Zarządzania Dostępami i TISO (Oficera Bezpieczeństwa Informacji Technicznych) w definiowaniu i wdrażaniu Modelu Operacyjnego dla stanu docelowego. PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Przyjmowanie wymagań i zaleceń od Oficera Bezpieczeństwa odnośnie wdrażanych rozwiązań z zakresu tej części zarządzania dostępami, za którą odpowiedzialny jest zespół projektowy Wnioskodawczyni. Zapewnienie, że te wymagania zostaną uwzględnione w procesie tworzenia produktów/ funkcjonalności wspierających zarządzanie dostępami w ramach zakresu projektu: zlecanie uwzględnienia wymagań w dokumentacji produktu/funkcjonalności, planowanie i harmonogramowanie projektu z włączeniem zaleceń Oficera Bezpieczeństwa, monitorowanie postępów prac w projekcie (poprzez odpowiednie zarządzanie, delegację obowiązków i monitorowanie projektu) aż po plan i koordynację wdrożenia danego produktu/funkcjonalności.
Efektami mogą być: dokumentacja rozwijanego produktu/funkcjonalności zlecona analitykom biznesowym, uwzględniająca zalecenia Oficera Bezpieczeństwa, a także gotowy produkt wspierający bezpieczeństwo zarządzania dostępami, np. aplikacja monitorująca czy hasła dostępu kont technicznych są cyklicznie zmieniane.
7.Utrzymanie/weryfikacja wspólnie z Managerem Linii Biznesowych (LOBs - ang. Line of Business - osoba zarządzająca liniami biznesowymi, czy też kierunkami rozwoju danego działu) Modelu Ryzyka jako podstawy działania nowego procesu.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Tworzenie analizy ryzyk w projekcie, czyli czynników, które mogą zagrażać jego realizacji, lub wpłynąć negatywnie na jego przebieg, np. skutkować opóźnieniem, lub uniemożliwiać realizację zadań projektu.
b)Cykliczny przegląd analizy ryzyk i jej aktualizacja w oparciu o wydarzenia w projekcie i w jego otoczeniu.
c)Aktywne analizowanie wszystkich wydarzeń z otoczenia projektu w celu identyfikacji nowych ryzyk.
Efektem jest dokument w postaci tabeli zawierającej rejestr wszystkich zidentyfikowanych ryzyk, ocenę ich wpływu i siły oddziaływania na realizację projektu oraz sposoby mitygacji.
8.Opracowanie wspólnie z Managerami Linii Biznesowych (LOBs) nowego docelowego modelu operacyjnego (TOM), zgodnie z opisem funkcji wewnętrznych/zewnętrznych oraz dokumentacją wymagań stanu docelowego.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Przyjmowanie wymagań i zaleceń od Managerów Linii Biznesowych, które umożliwiają rozwijanie produktu/funkcjonalności z zakresu projektu w sposób zgodny ze standardami stosowanymi w danej linii biznesowej (dziale), w ramach której realizowany jest projekt.
b)Zapewnienie, że wymagania te zostaną uwzględnione w procesie rozwoju produktu/funkcjonalności, tak by produkty dostarczane przez projekt Wnioskodawczyni współgrały z innymi produktami tworzonymi w ramach jednej linii biznesowej (np. w rozwoju aplikacji komputerowej zastosowane zostaną takie same definicje wskaźników/zmiennych jak te stosowane szeroko w całej linii biznesowej).
9.Koordynowanie pilotażowej wersji nowego docelowego modelu operacyjnego (TOM), dopracowanie TOM w oparciu o wnioski z wersji pilotażowej, m.in. odpowiednie aktualizacje modelu ryzyka/procedur/dokumentacji, koordynowanie finalnego wdrożenia TOM.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
Wszelkie czynności związane z zarządzaniem procesem rozwoju tej części docelowego modelu operacyjnego, która mieści się w zakresie zarządzanego przez Wnioskodawczynię projektu. Są to klasyczne czynności zarządzania projektem tworzenia produktu/funkcjonalności (opisane wyżej) jak wyznaczanie zakresu, tworzenie planów i harmonogramów, koordynacja pracy zespołu projektowego z rozdzielaniem zadań itd., uzupełnione o zarządzanie realizacją projektu w cyklach, w sposób uwzględniający proces uczenia się w celu dostarczenia produktu/funkcjonalności jak najlepiej dopasowanych do założeń i wymagań.
Polega to na:
a)zaplanowaniu i skoordynowaniu rozwoju produktu najpierw w wersji minimum;
b)zarządzeniu procesem wdrożenia w mniejszej skali;
c)zainicjowaniu i skoordynowaniu procesu zbierania informacji zwrotnej od zleceniodawców i użytkowników produktu/funkcjonalności;
d)zapewnieniem, że te informacje zostaną uwzględnione w kolejnej/finalnej wersji produktu w postaci zmian określonych funkcjonalności, aż po koordynację procesu wdrożenia finalnej wersji produktu.
Efektem jest działający produkt/funkcjonalność w wersji podstawowej (minimum), a później w wersji ulepszonej/rozszerzonej jako rezultat pracy zespołu projektowego, którymi zarządza Wnioskodawczyni - stworzone i wdrożone zgodnie z wymaganiami/zakresem projektu, w wyznaczonym czasie i mieszczące się w założonym budżecie.
10.Wspieranie procesu inicjowania zmian procedur.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI
a)Zlecanie zadań dotyczących zmian w procedurach projektowych w reakcji na zmiany procedur w całej organizacji, w celu zapewnienia zgodności i spójności.
Efektem są uaktualnione dokumenty i schematy procesów, które są przestrzegane w ramach projektu.
11.Zarządzanie projektem zgodnie z oczekiwaniami klienta końcowego.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI I ICH EFEKT:
Zapewnienie, że wszystkie wymagania klienta końcowego zostaną uwzględnione w projekcie dostarczenia danego produktu/funkcjonalności: angażowanie klienta końcowego w proces tworzenia produktu od momentu zbierania wymagań, przez planowanie kolejności dostarczenia poszczególnych części produktu i tworzenie harmonogramu po wdrożenie końcowe. Jest to organizacja i moderowanie spotkań, komunikacja przez pocztę elektroniczną, koordynacja tworzenia dokumentacji i procesu jej akceptacji przez klienta końcowego, a także organizowanie cyklicznych prezentacji produktu na każdym z etapów jego realizacji.
12.Zarządzanie całościowym procesem rozwoju i implementacji aplikacji.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
Są to wszelkie opisane wyżej czynności związane z zarządzaniem projektem w kontekście aplikacji komputerowej jako produktu:
a)wyznaczanie zakresu,
b)harmonogramowanie i planowanie,
c)codzienne zarządzanie pracą zespołu projektowego i rozdzielanie zadań, wraz z zarządzaniem procesem wdrożenia (także opisane wyżej).
Przykładowe efekty:
a)działająca aplikacja komputerowa zbudowana i wdrożona przez zarządzany zespół projektowy, zgodnie z założonym zakresem projektu/wymaganiami, w pożądanym czasie i w ramach założonego budżetu;
b)wszelkie dokumenty projektowe, np. plan i harmonogram rozwoju aplikacji z podziałem zadań dla każdego członka zespołu;
c)dokumentacja aplikacji zawierająca dokładny opis zarówno wymagań, jak i gotowego produktu, włączając w to instrukcje dla użytkowników; prezentacje i raporty dla wszystkich interesariuszy projektu (zleceniodawców, sponsorów, użytkowników końcowych, członków zespołu projektowego) informujące o statusie realizacji danej aplikacji komputerowej;
d)plany i harmonogramy wdrożenia poszczególnych części aplikacji komputerowej.
13.Zapewnienie, że końcowy produkt jest zgodny z wymaganiami biznesowymi.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Organizacja i koordynacja procesu weryfikacji spisanych wymagań biznesowych przez konsultacje z ekspertami oraz uzyskanie potwierdzenia od zleceniodawców i sponsorów projektu o tym, że udokumentowane wymagania odpowiadają zamówieniu.
b)Nadzór nad realizacją tych wymagań w postaci konkretnego produktu/funkcjonalności - poprzez codzienne monitorowanie postępów prac oraz organizowanie okresowych prezentacji dla zleceniodawców w celu uzyskania potwierdzenia zgodności na poszczególnych etapach realizacji.
14.Stałe doskonalenie procesu delivery oraz identyfikowanie możliwości ulepszania procesów.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI I ICH EFEKT:
W procesie dostarczania produktów/funkcjonalności w zakresie projektu:
a)Wychwytywanie sytuacji problematycznych, dokumentowanie ich, analizowanie i dyskutowanie na poziomie zespołu.
b)Proponowanie usprawnień mających na celu wyeliminowanie problemów, które pojawiły się w przeszłości (np. reguła drobiazgowego sprawdzenia zaplanowanych urlopów przed rozpoczęciem planowania zadań na najbliższe dni, albo zakaz organizowania wdrożeń oprogramowania projektowego w piątki by wyeliminować ryzyko pracy po godzinach).
15.Przeprowadzanie regularnych przeglądów systemu, identyfikowanie możliwych zagrożeń bezpieczeństwa i wdrażanie środków zapobiegawczych.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI I ICH EFEKT:
a)Zarządzanie procesem regularnych przeglądów w obszarze systemu bezpieczeństwa informacji w IT, w którym przebiega projekt. Wnioskodawczyni W praktyce jest to zlecanie i koordynacja testów działania produktów/funkcjonalności rozwijanych w ramach projektu Wnioskodawczyni. Zapewnienie, że każda wykryta nieprawidłowość zostanie odpowiednio udokumentowana i naprawiona, a wyższe kierownictwo zostanie poinformowane o każdym incydencie.
16.Współpraca z technologiami w celu realizacji delivery w ramach framework Agile.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
a)Zarządzanie pracą zespołu projektowego z wykorzystaniem metodyk zwinnego tworzenia oprogramowania, zgodnie ze standardem obowiązującym w organizacji (np (...)).
b)Organizowanie pracy zespołu w sposób iteracyjny, w równych interwałach czasowych dla całego zespołu z jasno określonymi zasadami i praktykami.
Widocznym efektem może być uporządkowany kalendarz wydarzeń z życia zespołu projektowego, z cyklicznie odbywającymi się: codziennymi spotkaniami służącymi wymianie wiedzy i raportowaniu postępów w pracy, spotkaniami w celu planowania pracy w danym interwale czasowym, spotkaniami podsumowującymi i retrospektywnymi i wiele innych.
17.Przeprowadzanie analizy AS-IS i TO-BE.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
Dla zmiany każdej funkcjonalności/produktu, które mają zostać dostarczone w ramach projektu, zlecanie Analitykom Biznesowym oraz Programistom analizy stanu obecnego oraz docelowego, a także ustalenie różnic pomiędzy tymi dwoma stanami oraz koordynowanie procesu analiz. Uwzględnianie wyników tych analiz w procesie planowania i harmonogramowania projektu. Jako efekt można uznać aktualizację planów i harmonogramów w oparciu o wyniki analizy.
18.Przyczynianie się do redukcji wszelkich ryzyk bezpieczeństwa i operacyjnych, zgodnie z obowiązującymi politykami i standardami.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI
a)Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa informacji (w szczególności bezpieczeństwa w IT) zgodnie z wymaganiami organizacji, np cykliczne zmienianie haseł zgodnie z wytycznymi, czy nie zapisywanie swoich haseł współdzielenie swoich loginów i haseł z innymi.
Rezultatem jest bardziej efektywne działanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (działającego w oparciu o normę ISO 27001) i za razem minimalizacja ryzyka nieuprawnionego dostępu i wykorzystania danych organizacji w celach przestępczych. Przykładowo, jeśli każdy członek zespołu projektowego (w tym Wnioskodawczyni) zmienia swoje hasło cyklicznie zgodnie z politykami i standardami organizacji i nie współdzieli danych do logowania z innymi, jest mniej potencjalnych okazji dla cyberprzestępców do włamania się do systemów banku.
19.Współpracowanie z innymi globalnymi zespołami IT.
PRZYKŁADY WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI I ICH EFEKTY:
Wszelkie czynności przyczyniające się do realizacji projektu, które wymagają współdziałania z innymi zespołami IT. Przykładowo może to być komunikacja z kierownikami innych projektów w celu uzyskania danych przetwarzanych przez ich zespoły, niezbędnych dla powodzenia projektu Wnioskodawczyni.
Pytania
1)Czy przychód z działalności usługowej wykonywanej w okresie od października 2021 r. do marca 2024 r., związanej ze świadczeniem usług Project Managera, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
2)Czy przychód z działalności usługowej wykonywanej od kwietnia 2024 r., związanej ze świadczeniem usług Project Managera, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód z działalności usługowej wykonywanej w okresie od października 2021 r. do marca 2024 r., związanej ze świadczeniem usług Project Managera, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód z działalności usługowej wykonywanej od kwietnia 2024 r., związanej ze świadczeniem usług Project Managera, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałcie.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez Nią przychód może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Wnioskodawczynię usługi mają charakter opisany w "Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)" w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Wnioskodawczyni - usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.
W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.
Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania". Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).
Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to "udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 - dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to "polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie" (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).
Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podsumowując powyższe należy wskazać, że:
1)Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od dnia 2 października 2021 r., mieszczącą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
2)opis wykonywanych czynności wskazuje, że Wnioskodawczyni wykonuje usługę zarządzania projektami, a działalność ta stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;
3)Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów;
4)W przypadku Wnioskodawczyni nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy;
5)Przychody Wnioskodawczyni nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro w żadnym z lat podatkowych.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Wnioskodawczyni może opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności jako Project Managera ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o stawce 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Pracuje Pani jako IT Project Manager dla globalnego banku, przed którym reprezentowała Panią agencja pośrednictwa B.
Od kwietnia 2024 r. świadczy Pani usługi dla tego samego klienta, w tym samym zespole, zarządzając tym samym projektem. Zmienił się jedynie pośrednik - aktualnie jest to C. W praktyce nadal jest Pani Project Manager’em.
Jako Project Manager / Kierownik Projektu w IT (obszar cyberbezpieczeństwa - zarządzanie dostępami) wykonuje Pani następujące czynności:
- dba o prawidłowe wyznaczenie zakresu projektu, tworzy plany i harmonogramy wykonania prac oraz wprowadza bieżące zmiany i aktualizacje;
- zarządza pracą zespołu projektowego, który liczy około 30 osób, w tym programistów, analityków biznesowych i testerów oprogramowania, wyznaczając ich codzienne zadania oraz sprawdzając postęp wykonanych prac;
- planuje i koordynuje cykliczne wdrożenia oprogramowania dostarczanego przez zespół projektowy;
- zarządza komunikacją z interesariuszami projektu na wszystkich możliwych szczeblach: ze sponsorami projektu, z wyższym kierownictwem projektu, z dostawcami i współpracownikami oraz z użytkownikami końcowymi dostarczanych przez zespół aplikacji;
- raportuje postęp prac do interesariuszy projektu, w tym: sponsorów projektu, managerów wyższego stopnia, managerów po stronie dostawców oraz odbiorców tworzonych aplikacji;
- nadzoruje tworzenie dokumentacji projektu.
Opisane we wniosku czynności wykonywane przez Panią jako Project Manager/ Kierownik Projektu IT dotyczą zarówno stanu faktycznego (2021-2024), jak i zdarzenia przyszłego (2024 i lata kolejne).
W każdym z lat podatkowych, których dotyczy wniosek (tzn. lat 2021-2024 r. jako zaistniałego stanu faktycznego oraz 2024 r. i kolejnych lat jako zdarzenia przyszłego), w odniesieniu do prowadzonej działalności nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie.
W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych Pani przychody nie przekroczyły limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Panią w okresie od października 2021 r. do marca 2024 r. oraz w latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).