Stawka ryczałtu na usługi edukacyjne - PKWiU 85.59.19.0. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu na usługi edukacyjne - PKWiU 85.59.19.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2024 r. (wpływ 11 października 2024 r.) oraz pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej: Wnioskodawca) w zakresie usług edukacyjnych.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przychody Wnioskodawcy opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie oświadczenia złożonego przez Wnioskodawcę w wymaganym ustawowo terminie o wyborze tej formy opodatkowania. Wnioskodawca prowadzi obecnie (i prowadzić będzie w przyszłości) ewidencję, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przeważająca działalność gospodarcza Wnioskodawcy (PKD) to:
–85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
–85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.
Łączna kwota osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego.
W odniesieniu do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej także jako: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”). W bieżącym roku podatkowym (2024), ani w roku poprzedzającym rok podatkowy (2023) Wnioskodawca nie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej. Działalność nie mieści się również w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca prowadzi kursy w ramach pozaszkolnych form edukacji jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Placówka w ramach kształcenia ustawicznego, umożliwia Słuchaczom udział w następujących kursach: (…)
Przygotowywane i udostępniane kursy oraz ich program został przygotowany w oparciu o wiedzę i dotychczasowe doświadczenia pedagogiczne Wnioskodawcy. Nagrany materiał wideo prezentuje naukę umiejętności w taki sposób, jak miałoby to miejsce w trakcie zajęć indywidualnych lub grupowych w trybie stacjonarnym. Jedyna różnica sprowadza się zatem do tego, że poszczególne lekcje (teoria, pokaz umiejętności, wyjaśnienia, materiały) są nagrane przez Wnioskodawcę wcześniej i prezentowane uczniowi zdalnie, a nie bezpośrednio i w czasie rzeczywistym.
Kursy umieszczane są na stronie internetowej Wnioskodawcy. Po wykupieniu dostępu uczniowie otrzymują login i hasło do internetowego serwisu panelu klienta, w którym zostaje odblokowany im dostęp do zakupionego kursu. Ponadto uczniowie mają możliwość zadawania pytań do lekcji w formie elektronicznej oraz uzyskania pomocy od prowadzącego (Wnioskodawcy).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będą stanowiły usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ te usługi będą wymagały znacznego udziału uczestników. Świadczenie usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będzie zautomatyzowane. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. Świadczenie ww. usług nie jest możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej.
Dnia (…) 2024 r. Wnioskodawca uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako placówka kształcenia ustawicznego (...).
Placówka została zarejestrowana jako placówka kształcenia ustawicznego, co potwierdza zaświadczenie wydane przez Starostę, księga ewidencyjna, sporządzone i wydane na podstawie art. 168 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).
Placówka działa na podstawie statutu (w załączeniu), przepisów ustawy - Prawo oświatowe i Rozporządzenie MEN z 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632).
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego. Powyższe oznacza, że placówka spełnia warunki uznania ją za jednostkę objętą systemem oświaty, wynikające z odpowiednich przepisów prawa.
Kształcenie ustawiczne w rozumieniu art. 2 pkt 30 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) to kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Wnioskodawca prowadzi kursy podwyższające lub zmieniające kwalifikacje zawodowe w zakresie m.in. tworzenia stron internetowych, produktów cyfrowych, marketingu internetowego oraz nowych technologii.
Celem działalności placówki jest prowadzenie kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej, poprzez:
a.podnoszenie wiedzy (...) z zakresu informatyki, w tym w zakresie zasad tworzenia i obsługi stron internetowych,
b.podnoszenie kwalifikacji Słuchaczy w zakresie tworzenia i promocji własnych produktów cyfrowych.
Szkolenia są realizowane na podstawie opracowanego programu, mają praktyczny wymiar dla podmiotów działających lub zamierzających działać w określonej branży.
Ich uczestnikami są osoby wykonujące określone zawody (doskonalenie umiejętności) lub zainteresowane ich wykonywaniem w przyszłości (zdobyciem nowych kwalifikacji). Szkolenia są kierowane do szerokiego grona adresatów - osób trwale bezrobotnych, które mogą pozyskać wiedzę i umiejętności poszukiwane na rynku pracy i rozpocząć aktywność zawodową, okresowo wyłączonych z aktywności zawodowej w związku z przebywaniem na urlopie macierzyńskim/wychowawczym i planujących powrót na rynek pracy oraz aktywnych zawodowo, które poszukują nowego zajęcia.
Wnioskodawca współpracuje również z uczelnią (…), gdzie wykłada dwa przedmioty w ramach studiów (...). W zakresie obowiązków Wnioskodawcy leży m.in. współtworzenie programu studiów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, przeprowadzenie zajęć dla studentów oraz przeprowadzanie ewaluacji ich umiejętności. Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Uczelnią określa zawarta między nimi umowa. W ramach rozliczeń za pracę przy realizacji studiów (...) (świadczenie usług związanych z kształceniem na rzecz uczelni wyższej) Wnioskodawca wystawia dla Uczelni fakturę VAT.
Wnioskodawca posiada kierunkowe wykształcenie umożliwiające prowadzenie zajęć, tj.: (...).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są niezbędne do wykonania usługi kształcenia. Kształcenie w ramach przedmiotów na studiach (...) na kierunkach realizowanych przez Uczelnię wspólnie z Wnioskodawcą są przedmiotami (...), nie powstałyby bez inicjatywy, współpracy i czynnego działania Wnioskodawcy przy bieżącej jego realizacji.
Ponadto w pismach z 11 października 2024 r. oraz z 15 października 2024 r. odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku, w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – czynności, które są faktycznie wykonywane przez Panią w ramach usług, których dotyczą zadane przez Panią pytania nr 4 i 5 (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla czynności mających być przedmiotem zapytania).
Odpowiedź: 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
2)Czy uzyskuje Pani przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.: przychody ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99)?
Odpowiedź: Nie.
3)Czy:
-usługi świadczone przez Panią, zgodnie z zawartą umową, są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?
Odpowiedź: Nie. Posiada Pani autonomię w sposobie wykonywania usług oraz w wyborze czasu i miejsca przeprowadzania usług kształcenia.
-wykonując te usługi, ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?
Odpowiedź: Tak.
-odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pani, czy zlecający wykonanie tych czynności?
Odpowiedź: To Pani ponosi odpowiedzialność.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 4 i 5)
1.Czy przychód uzyskiwany ze sprzedaży kursów oraz konferencji można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako przychód ze świadczenia usług w zakresie edukacji zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Czy przychód uzyskiwany z prowadzenia zajęć w ramach współpracy z uczelnią niepubliczną można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako przychód ze świadczenia usług w zakresie edukacji zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Odnosząc się do pytania o zryczałtowany podatek dochodowy, stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 6 ust. 4 (limit przychodów) oraz w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jednak w przedmiotowych okolicznościach przesłanki te nie zaistniały. Mając na uwadze, że w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym - należy wskazać, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju usług świadczonych w ramach tej działalności.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług dokonuje sam podatnik i jego zdaniem usługi edukacyjne świadczone poprzez kursy w formie zdalnej oraz konferencje edukacyjne, mieszczą się w kategorii usług edukacyjnych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - PKWiU dział 85.
Powyższy wniosek wynika z tego, iż Wnioskodawca posiada wykształcenie kierunkowe i wieloletnie doświadczenie m.in. w tworzeniu stron internetowych oraz produktów cyfrowych. Przygotowane i sprzedawane kursy prezentują know-how w zakresie tworzenia stron internetowych, sklepów online, produktów cyfrowych. Ich celem jest podnoszenie wiedzy (...) z zakresu informatyki, w tym w zakresie zasad tworzenia i obsługi stron internetowych, oraz podnoszenie kwalifikacji Słuchaczy w zakresie tworzenia i promocji własnych produktów cyfrowych.
Kursy mają formę ustrukturyzowaną i po kolei wprowadzają słuchaczy w naukę coraz bardziej szczegółowej wiedzy teoretycznej i coraz bardziej skomplikowanych umiejętności praktycznych. Cały proces jest zatem nakierowany i zmierza do przekazywania wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, co jest właściwe dla usług edukacyjnych.
Jednocześnie należy podkreślić, że Wnioskodawca świadczy usługi jako (…), która uzyskała wpis do (...).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mieszczą się w zakresie usług opodatkowanych innymi stawkami podatku. W szczególności nie jest to działalność wykonywana w ramach wolnego zawodu, o którym mowa art. 12 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy, gdyż w definicji legalnej wolnych zawodów nie wymieniono zawodu nauczyciela. Realizowana przez Panią działalność nie jest również działalnością stricte handlową. Jakkolwiek dochodzi w tym przypadku do swojego rodzaju sprzedaży, to jednak jej przedmiotem nie są rzeczy lub towary ale usługa dostępu do programu edukacyjnego tworzonego przez Wnioskodawcę.
Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy uzyskiwane przychody ze sprzedaży kursów edukacyjnych podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% ryczałtu.
Równocześnie usługi kształcenia świadczone na rzecz uczelni niepublicznej również mieszczą się w dziale 85 PKWiU. Wnioskodawca w ramach współpracy z uczelnią odpowiada za współtworzenie programu studiów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, przeprowadzanie zajęć dla studentów oraz przeprowadzanie ewaluacji ich umiejętności. Usługi Wnioskodawcy wspierają więc usługi szkół wyższych w zakresie (...), z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line, które realizowane są pośrednio poprzez usługi Wnioskodawcy.
Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy uzyskiwane przychody ze świadczenia usług edukacyjnych na rzecz uczelni podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych.
Jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Przychody opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie oświadczenia złożonego przez Panią w wymaganym ustawowo terminie o wyborze tej formy opodatkowania. Prowadzi Pani obecnie (i prowadzić będzie w przyszłości) ewidencję, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego.
W odniesieniu do Pani nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W bieżącym roku podatkowym (2024), ani w roku poprzedzającym rok podatkowy (2023) nie wykonywała Pani w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej. Działalność nie mieści się również w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzi Pani kursy w ramach pozaszkolnych form edukacji jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Placówka w ramach kształcenia ustawicznego, umożliwia Słuchaczom udział w następujących kursach: (…)
Przygotowywane i udostępniane kursy oraz ich program został przygotowany w oparciu o Pani wiedzę i dotychczasowe doświadczenia pedagogiczne. Nagrany materiał wideo prezentuje naukę umiejętności w taki sposób, jak miałoby to miejsce w trakcie zajęć indywidualnych lub grupowych w trybie stacjonarnym. Jedyna różnica sprowadza się zatem do tego, że poszczególne lekcje (teoria, pokaz umiejętności, wyjaśnienia, materiały) są nagrane przez Panią wcześniej i prezentowane uczniowi zdalnie, a nie bezpośrednio i w czasie rzeczywistym.
Kursy umieszczane są na Pani stronie internetowej. Po wykupieniu dostępu uczniowie otrzymują login i hasło do internetowego serwisu panelu klienta, w którym zostaje odblokowany im dostęp do zakupionego kursu. Ponadto uczniowie mają możliwość zadawania pytań do lekcji w formie elektronicznej oraz uzyskania pomocy od prowadzącego.
Świadczone przez Panią usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będą stanowiły usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ te usługi będą wymagały znacznego udziału uczestników. Świadczenie usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będzie zautomatyzowane. Świadczone przez Panią usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą stanowiły usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. Świadczenie ww. usług nie jest możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej.
W dniu (...) 2024 r. uzyskała Pani wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako placówka kształcenia ustawicznego. Placówka została zarejestrowana jako placówka kształcenia ustawicznego, co potwierdza zaświadczenie wydane przez Starostę, księga ewidencyjna, sporządzone i wydane na podstawie art. 168 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).
Placówka działa na podstawie statutu, przepisów ustawy - Prawo oświatowe i Rozporządzenie MEN z 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632).
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego. Powyższe oznacza, że placówka spełnia warunki uznania ją za jednostkę objętą systemem oświaty, wynikające z odpowiednich przepisów prawa.
Kształcenie ustawiczne w rozumieniu art. 2 pkt 30 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) to kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Prowadzi Pani kursy podwyższające lub zmieniające kwalifikacje zawodowe w zakresie m.in. tworzenia stron internetowych, produktów cyfrowych, marketingu internetowego oraz nowych technologii.
Współpracuje Pani również z uczelnią (…) , gdzie wykłada dwa przedmioty w ramach studiów (...) W zakresie Pani obowiązków leży m.in. współtworzenie programu studiów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, przeprowadzenie zajęć dla studentów oraz przeprowadzanie ewaluacji ich umiejętności. Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy Panią a Uczelnią określa zawarta umowa. W ramach rozliczeń za pracę przy realizacji studiów (...) (świadczenie usług związanych z kształceniem na rzecz uczelni wyższej) wystawia Pani dla Uczelni fakturę VAT.
Nie uzyskuje Pani przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.: przychody ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99)
Posiada Pani autonomię w sposobie wykonywania usług oraz w wyborze czasu i miejsca przeprowadzania usług kształcenia. Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością oraz odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat podejmowanych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.
Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – czynności, które są faktycznie wykonywane przez Panią w ramach usług edukacyjnych, których dotyczy Pani wniosek odpowiadają grupowaniu – 85.59.19.0 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze sprzedaży kursów i konferencji oraz przychody uzyskiwane z prowadzenia zajęć w ramach współpracy z uczelnią niepubliczną, sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 85.59.19.0 – „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” – podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką podatku w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Nie jestem uprawniony do analizowania i oceny załączonych dokumentów – jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę we wniosku, zadanym przez niego pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.
·Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań dotyczących zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznaczonych we wniosku nr 4 i 5. Natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3, dotyczących podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).