Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 56.21.19.0 oraz PKWiU 56.29.20.0. - Interpretacja - null

Shutterstock

Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 56.21.19.0 oraz PKWiU 56.29.20.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.1095.2022.11.ID

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 56.21.19.0 oraz PKWiU 56.29.20.0.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie:

1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 31 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 (wpływ 22 lipca 2024 r.);

2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego wzryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 31 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 56.21.19.0 oraz PKWiU 56.29.20.0. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 lutego 2023 r. (wpływ 27 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod firmą „x”, której zasadniczym przedmiotem jest catering (PKD 56.21.Z „Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)”).

W ramach tejże działalności prowadzi Pan działalność, polegającą na:

1.przygotowywaniu i dostarczaniu ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce bez dodatkowej obsługi (usługi te mają zwykle charakter stały, np. cykliczna dostawa dań do zakładu pracy; sporadycznie tylko dostarcza Pan dania w związku z incydentalnym wydarzeniem organizowanym przez zamawiającego, takim jak np. bankiet),

2.przygotowywaniu i dostarczaniu ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce z dodatkową obsługą (polega ona na podziale posiłków w bufecie klienta ze zbiorczych opakowań na porcje i następnie na odbiorze i myciu naczyń po zakończonej konsumpcji, jednak bez obsługi kelnerskiej),

3.przygotowaniu i serwowaniu ciepłych posiłków w miejscu przygotowania.

Klientami są głównie podmioty prowadzące przedszkola, szkoły, bursy, schroniska młodzieżowe, ale także przedsiębiorcy i inne instytucje. Potrawy są przygotowywane w pięciu kuchniach wynajmowanych od podmiotów będących jednocześnie klientami. Tylko jedna z ww. kuchni (wynajmowana od podmiotu prowadzącego schronisko młodzieżowe) ma charakter produkcyjny, tzn. jest wykorzystywana do przyrządzania posiłków od podstaw. W mniejszej części są one wydawane na miejscu gościom schroniska, w stołówce schroniska (usługi opisane pod numerem 3). W zdecydowanej większości są one zaś dostarczane do innych klientów we wskazane przez nich miejsca (usługi opisane powyżej pod numerami 1 lub 2).

Posiłki wydawane na miejscu w stołówce schroniska przy kuchni produkcyjnej są wykładane przez Pana pracowników na pojedyncze naczynia, wydawane osobom zainteresowanym, a następnie, po zakończonym posiłku, naczynia i sztućce są odbierane ze specjalnie przeznaczonego miejsca, w które naczynia odnoszą klienci samodzielnie (ewentualnie zbierane ze stołów, jeśli nie zostaną odniesione), a następnie są zmywane przez Pana pracowników. Nie zapewnia Pan obsługi kelnerskiej. Utrzymuje Pan wyposażenie jadalni w należytym stanie (np. doprowadza do porządku stoły w razie ich zanieczyszczenia). Gośćmi stołówki schroniska przeważnie są uczestnicy kolonii, półkolonii, obozów sportowych, a także dzieci uczęszczające do pobliskiej bursy. Faktury wystawiane są wówczas bezpośrednio dla podmiotów zapewniającym tymże uczestnikom wyżywienie, np. organizatorów wycieczek. Wyłącznie w tym jednym miejscu realizuje Pan usługi, o których mowa w pkt 3 powyżej.

W pozostałych czterech kuchniach wynajmowanych od klientów potrawy nie są przyrządzane od podstaw, lecz dostarczane do nich samochodami dostawczymi po przyrządzeniu w kuchni produkcyjnej, o której mowa powyżej. Kuchnie te służą wyłącznie do przełożenia gotowych do spożycia posiłków z opakowań zbiorczych na pojedyncze naczynia, wydania ich osobom zainteresowanym na miejscu (tj. w stołówce przy danej kuchni), a następnie zebrania i umycia naczyń i sztućców po zakończonym posiłku w sposób analogiczny do opisanego powyżej w odniesieniu do kuchni produkcyjnej. Czynności te w każdej kuchni wykonuje jedna lub dwie osoby, zatrudnione przez Pana i pracujące tylko w danej kuchni. Kuchnie te wynajmowane są od podmiotów prowadzących szkoły i przedszkola, a posiłki spożywają uczniowie i ewentualnie nauczyciele z danej placówki. Są to usługi, o których mowa w pkt 2 powyżej.

Pozostała część posiłków jest dostarczana z kuchni produkcyjnej innym klientom, którzy sami zapewniają ewentualną obsługę związaną z przekładaniem gotowych do spożycia posiłków z opakowań zbiorczych na pojedyncze naczynia, wydawaniem ich osobom zainteresowanym i zbieraniem opakowań lub naczyń i sztućców po zakończonym posiłku. Nie wykonuje Pan wówczas żadnych dodatkowych czynności, w szczególności nie zapewnia nakryć (ani sztućców w przypadku dostawy w opakowaniach zbiorczych), nie wykłada żywności na talerze, nie nakrywa stołów, nie podaje żywności odbiorcom klientów (np. uczniom w szkołach, dzieciom w przedszkolach), nie sprząta stołów, nie zmywa naczyń, nie odbiera odpadów pozostałych po posiłku. Są to usługi, o których mowa w pkt 1 powyżej.

W przypadku opisanych powyżej usług realizowanych cyklicznie, klienci bez wyjątku otrzymują menu (główne + diety) przygotowane na każdy kolejny miesiąc z góry. Dostarczane dania nie są wówczas przygotowywane według indywidualnych wskazań klienta - klient jedynie wybiera na dany okres dania spośród propozycji przedstawianych każdorazowo w menu. Dotyczy to także obsługi gości „zewnętrznych” w schronisku młodzieżowym, na przykład dzieci uczestniczących w wyjeździe kolonijnym kwaterowanym w schronisku (proponowane organizatorowi kolonii menu jest wówczas oparte na menu proponowanym w danym okresie stałym odbiorcom, z ewentualnymi możliwie niewielkimi korektami, uzgadnianymi z organizatorem). Wyjątkowo tylko dania są przygotowywane na indywidualne zamówienie, dotyczy to jednak sporadycznie występujących u Pana przypadków cateringu związanego z obsługą dużych bankietów i innych podobnych pojedynczych wydarzeń. Usługa nie ma wówczas charakteru stałej obsługi, lecz jednorazowego przygotowania i dostarczenia zamówionego menu, bez dodatkowej obsługi na miejscu.

Przygotowanie i zapakowanie posiłków wykonują każdorazowo Pana kucharze. W każdym przypadku przygotowanie posiłków polega na obróbce i zmieszaniu odpowiednich składników, obróbce termicznej oraz kompozycji dania. Zapakowanie dań w przypadku usług nr 1 i 2 odbywa się na dwa zasadnicze sposoby. W części dostaw (około połowa) żywność nie jest porcjowana ani komponowana, lecz wkładana jest do zbiorczych termosów (oddzielnie mięso, oddzielnie produkty skrobiowe, tj. np. ziemniaki czy ryż, oddzielnie surówki); następnie żywność ta jest wydawana z Pana samochodu, po czym pracownicy klienta (lub Pana pracownicy w przypadku usług opisanych w pkt 2 powyżej) dzielą ją na porcje i komponują dania z dostarczonych składników (np. mięso, ziemniaki, surówka), a następnie wydają odbiorcom (np. dzieci w szkole czy przedszkolu). W pozostałej zaś części posiłki są porcjowane przez Pana w jednorazowych opakowaniach, np. tackach z przyklejoną na gorąco folią stanowiącą przykrycie, z jednorazowymi sztućcami. W każdym przypadku posiłki (po ewentualnym porcjowaniu na miejscu) są od razu gotowe do spożycia, w szczególności nie wymagają dodatkowej obróbki termicznej.

Żadne z usług świadczonych przez Pana nie polegają na sprzedaży napojów alkoholowych, w tym napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%. Dowóz na wskazane miejsce w przypadku usług nr 1 i 2 nigdy nie stanowi w Pana ofercie odrębnej usługi, lecz jest integralnym elementem całościowej usługi przygotowania posiłków z dowozem na miejsce i obsługą w opisanym wyżej zakresie.

W 2022 r. wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od 18 grudnia 2006 r. Prowadzi Pan ewidencję przychodów na cele obliczenia ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz ewidencje zakupów i sprzedaży na cele obliczenia podatku od towarów i usług.

Pana zdaniem, ustalenie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest zależne od uprzedniego ustalenia symbolu PKWiU tylko w tych przypadkach, gdy ustawa o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznie wyraźnie odwołuje się do symboli PKWiU (tymczasem Pana pytanie dotyczyło możliwości zastosowania stawki dla działalności gastronomicznej, regulowanej przepisami nieodwołującymi się do PKWiU). Niemniej jednak:

·usługi oznaczone we wniosku jako nr 1 i nr 2, Pana zdaniem, stanowią usługi sklasyfikowane w PKWiU jako 56.21.19.0 - Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering),

·usługi oznaczone we wniosku jako nr 3, Pana zdaniem, stanowią usługi sklasyfikowane w PKWiU jako 56.29.20.0 - Usługi stołówkowe.

Zadane pytanie nie jest pytaniem o stan faktyczny, lecz o kwalifikację prawną stanu faktycznego, a odpowiedź na nie znajduje się już we wniosku na s. 7 formularza ORD-IN.

Zadane pytanie nie jest pytaniem o stan faktyczny, lecz o kwalifikację prawną stanu faktycznego, niemniej jednak nie jest Pan podatnikiem:

·opłacającym podatek w formie karty podatkowej,

·korzystającym z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

·osiągającym przychody w całości lub części z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych ani działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

·wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym,

·podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków ani też samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, ani też

·uzyskującym przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zadane pytanie nie jest pytaniem o stan faktyczny, lecz o kwalifikację prawną stanu faktycznego, niemniej jednak w każdym z dotychczasowych lat podatkowych uzyskiwał Pan przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nieprzekraczające 2 000 000 euro.

Uzyskuje Pan także inne dochody podlegające opodatkowaniu, pochodzące ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

·najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

·kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Ponadto incydentalnie może Pan osiągać przychody ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 i 9 tejże ustawy.

Nie świadczy Pan usług na rzecz restauracji, niemniej jednak odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności (wobec którego, z kolei Pan odpowiada).

Nie świadczy Pan usług na rzecz restauracji, niemniej jednak Pana usługi nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecających te czynności. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Ponosi Pan koszty wynagrodzeń dla swoich pracowników i zleceniobiorców, współpracujących z nim przy świadczeniu usług gastronomicznych (sam nie wykonuje Pan pracy kucharza). Ponadto zaznacza Pan, że w 2023 r. nie dokonał zmiany formy opodatkowania.

Pytanie

Jaka stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest właściwa dla usług polegających na:

1.przygotowywaniu i dostarczaniu ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce bez dodatkowej obsługi (usługi opisane jako nr 1)?

2.przygotowywaniu i dostarczaniu ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce z dodatkową obsługą, polegającą na podziale posiłków w bufecie klienta ze zbiorczych opakowań na porcje i następnie na odbiorze i myciu naczyń po zakończonej konsumpcji, bez obsługi kelnerskiej (usługi opisane jako nr 2)?

3.przygotowaniu i serwowaniu ciepłych posiłków w miejscu przygotowania (usługi opisane jako nr 3)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w świetle przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej „ustawa”), regulujących opodatkowanie Pana przychodów:

·zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, „działalność usługowa” stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

·zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy, „działalność gastronomiczna” stanowi usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów;

·zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy, do przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, stosuje się stawkę 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na tle tak zakreślonego stanu prawnego, aby udzielić odpowiedzi na postawione pytania, należy przede wszystkim przeanalizować, czy świadczone przez Pana usługi stanowią „usługi gastronomiczne” w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy, dla których to usług przewidziana jest stawka 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, których jednak nie oferuje Pan w ramach swoich usług). Wszystkie bowiem wykonywane przez Pana usługi polegają na przygotowaniu (polegającym na stosownej obróbce zakupionych składników) i wydaniu zlecającemu usługę (lub wskazanym przez niego osobom, np. dzieciom w przedszkolu lub szkole, pracownikom w zakładzie pracy) gotowych do spożycia ciepłych posiłków - a zatem związane są z szeroko pojętą gastronomią.

Termin „działalność gastronomiczna” został zdefiniowany w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy, jako „usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów”. Warto zauważyć, że w świetle tej definicji działalność gastronomiczną stanowi nie tylko samo przygotowywanie i sprzedaż posiłków, ale także wszelkie inne usługi, związane z tymi czynnościami (np. usługi transportu posiłków do ich odbiorców - tak WSA w Krakowie w wyroku z 22 października 2013 r. sygn. akt I SA/Kr 986/13).

Należy zaznaczyć, że wszystkie wykonywane przez Pana usługi wymagają uprzedniego przygotowania posiłków, które następnie:

1.w przypadku usług nr 1 są sprzedawane odbiorcom w miejscu przez nich wskazanym, bez dodatkowej obsługi,

2.w przypadku usług nr 2 są sprzedawane odbiorcom w miejscu przez nich wskazanym, z dodatkową obsługą, polegającą w szczególności na podziale posiłków w bufecie klienta ze zbiorczych opakowań na porcje i następnie na odbiorze i myciu naczyń po zakończonej konsumpcji, bez obsługi kelnerskiej,

3.w przypadku usług nr 3 są sprzedawane odbiorcom w miejscu ich przyrządzenia (stołówce), z dodatkową obsługą, polegającą w szczególności na odbiorze i myciu naczyń po zakończonej konsumpcji, bez obsługi kelnerskiej.

W każdym przypadku występuje zatem „przygotowanie posiłków oraz ich sprzedaż”, wymagana treścią definicji „usług gastronomicznych” w rozumieniu ww. ustawy. Oznacza to, że wszystkie wykonywane przez Pana usługi stanowią usługi gastronomiczne, korzystające ze stawki ryczałtu 3%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy.

Na marginesie należy zauważyć, że art. 12 ustawy, który przyporządkowuje poszczególne rodzaje działalności do poszczególnych stawek podatku, w niektórych przypadkach definiuje określone rodzaje działalności poprzez odesłanie do ich klasyfikacji statystycznej według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W przypadku usług gastronomicznych odesłanie takie jednak nie występuje. Zamiast tego ustawodawca zastosował wzmiankowaną definicję z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy. Żaden element tej definicji nie odwołuje się do PKWiU. Oznacza to, że nie należy w tym przypadku odwoływać się do jakichkolwiek elementów klasyfikacji statystycznej, w tym przypisywania określonych usług do poszczególnych grupowań statystycznych.

W szczególności bezzasadne byłoby zatem zastosowanie wobec opisanych usług stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, właściwej dla wszystkich rodzajów działalności usługowej, które nie zostały przypisane do innych stawek na podstawie pozostałych przepisów ustawy. Stawka ta dotyczy bowiem „przychodów z działalności usługowej”. „Działalność usługową” stanowi zaś w świetle definicji z art. 4 ust. 1 pkt 1 „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3”. Zastrzeżenie dokonane przez ustawodawcę w końcowej części tego przepisu oznacza, że „działalności usługowej” w rozumieniu ustawy nie stanowią czynności zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy.

Jak już zostało opisane, pkt 2 definiuje właśnie działalność gastronomiczną. Działalność gastronomiczna nie stanowi zatem „działalności usługowej”, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, a to również świadczy o tym, że przy ustalaniu zakresu pojęcia działalności gastronomicznej w toku wykładni prawa nie należy w żaden sposób odwoływać się do PKWiU, skoro działalność ta została wyłączona z ogólnej definicji „działalności usługowej”, skonstruowanej poprzez odesłanie do terminologii PKWiU.

Podobnie S. Bogucki, A. Cudak i A. Wrzesińska-Nowacka w Komentarzu do ustawy (Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz Lex/WKP 2022) stwierdzają, że „do działalności usługowej prawodawca zalicza te czynności, podjęte w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, które zostały zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, z wyjątkiem czynności, które zostały zdefiniowane w ustawie jako działalność gastronomiczna (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.z.p.d.f.) i działalność usługowa w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d.f.).” oraz że „wobec jednoznacznego zapisu za niewłaściwe uznać więc należy definiowanie tego rodzaju aktywności [tj. działalności gastronomicznej] za pomocą zawartego w PKWiU opisu usługi gastronomicznej, a także odwołanie się w tym zakresie nawet do pojęcia „usługa”, użytego w zakresie rzeczowym PKWiU w pkt 4.1”.

Autorzy ci jednoznacznie stwierdzają też - co jest kluczowe w przedmiotowej sprawie - że „wobec użycia przez prawodawcę zwrotu „usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów” w pojęciu działalności gastronomicznej mieścić się będzie również usługa cateringu (przygotowanie zamówionego posiłku i jego transport do zamawiającego). Dowóz przygotowanego posiłku będzie bowiem w tym przypadku usługą związaną z przygotowaniem i sprzedażą posiłku”.

Bartosiewicz i R. Kubacki w swoim Komentarzu do ustawy (Ustawa o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz Lex/ABC 2011) również podkreślają, że „nie są działalnością usługową usługi w zakresie gastronomii oraz w zakresie handlu”.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że z opisanego stanu faktycznego wynika, że nie znajdują do niego zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a Pan spełnia ogólne warunki opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynikające z art. 6 ust. 1 i 4 tejże ustawy.

Dotychczasowy przebieg postępowania

10 marca 2023 r. wydałem interpretację indywidualną dotyczącą zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1095.2022.2.ID, uznając Pana stanowisko:

·    za nieprawidłowe - w części dotyczącej usług przygotowywania i dostarczania ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce bez dodatkowej obsługi oraz przygotowywania i dostarczania ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce z dodatkową obsługą - PKWiU 56.21.19.0;

·    za prawidłowe - w części dotyczącej przygotowania i serwowania ciepłych posiłków w miejscu przygotowania - PKWiU 56.29.20.0.

Interpretację doręczono Panu za pośrednictwem platformy ePUAP 13 marca 2023 r.

14 marca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wniósł Pan na powyższą interpretację indywidualną skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Skarga wpłynęła do mnie 14 marca 2023 r.

Wniósł Pan o uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości oraz o zasądzenie kosztów postępowania.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wyrokiem z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, uchylił interpretację indywidualną z 10 marca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1095.2022.2.ID.

22 lipca 2024 r. do Organu podatkowego wpłynął odpis ww. prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Wyrok, który uchylił ww. interpretację indywidualną stał się prawomocny od 27 czerwca 2024 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

•    uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w ww. wyroku;

•    ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.