Określenie stawek ryczałtu - umowy zlecenia w odniesieniu do pośrednictwa. - Interpretacja - null

ShutterStock

Określenie stawek ryczałtu - umowy zlecenia w odniesieniu do pośrednictwa. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.638.2024.2.RK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Określenie stawek ryczałtu - umowy zlecenia w odniesieniu do pośrednictwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawek ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 września 2024 r. (wpływ 30 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę zlecenia ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Spółka”) (dalej: „Umowa zlecenia”).

Spółka jest podmiotem oferującym usługi doradztwa zarządzania majątkiem. Usługi Spółki obejmują w szczególności doradztwo w zakresie wyboru odpowiednich struktur prawnych dla klientów z uwzględnieniem potrzeby przeprowadzenia sukcesji, restrukturyzacji działalności i opracowywania strategii lokowania majątku (m.in. aktywa płynne, w tym środki pieniężne, nieruchomości, aktywa finansowe w postaci m.in. udziałów). Jeśli opracowanie strategii lokowania majątku wymaga specjalistycznej wiedzy, Spółka rekomenduje swoim klientom listę podmiotów świadczących usługi prawne, podatkowe, ubezpieczeniowe, restrukturyzacyjne, doradztwa finansowego i inne (dalej: „Eksperci”). Innymi słowy, Spółka poprzez swoich partnerów biznesowych (takich jak Pan) podejmuje czynności zmierzające do nawiązania współpracy przez klientów z różnymi podmiotami świadczącymi usługi potrzebne w procesie zarządzania majątkiem prywatnym tych klientów, przykładowo z kancelariami prawnopodatkowymi i bankami, w tym zagranicznymi. Dodatkowo, usługi świadczone przez Spółkę obejmują również wsparcie klientów branży nieruchomościowej w pozyskiwaniu finansowania od prywatnych inwestorów (finansowanie private equity).

Na podstawie Umowy zlecenia wykonuje Pan na rzecz Spółki czynności polegające na:

1.poszukiwaniu i pozyskiwaniu dla Spółki (a zatem pośrednio również dla Ekspertów) klientów zainteresowanych nabyciem takiego rodzajów usług jak usługi prawne, podatkowe, restrukturyzacyjne, doradztwo finansowe, inwestycyjne (dalej: „Pośrednictwo dotyczące Ekspertów Prawno-Podatkowych”);

2.poszukiwaniu i pozyskiwaniu dla Spółki klientów zainteresowanych nabyciem usług oferowanych przez banki zagraniczne (Ekspertów) (dalej: „Pośrednictwo dotyczące Banków Zagranicznych”); oraz

3.wsparciu klientów Spółki w zakresie pozyskiwania przez nich finansowania od prywatnych inwestorów (private equity) na realizację inwestycji w branży nieruchomościowej (dalej: „Pośrednictwo dotyczące Pozyskania Finansowania”).

W przypadku pkt 1 i 2 powyżej, w szczególności wykonuje Pan czynności zmierzające do pozyskania klientów dla Spółki, a tym samym pośrednio dla Ekspertów dostarczających usługi przydatne w toku zarządzania majątkiem prywatnym klientów Spółki, m. in. dla kancelarii prawnopodatkowych i Banków. W powyższym zakresie w szczególności realizuje Pan czynności polegające na przekazaniu potencjalnym klientom informacji o Ekspertach, z których usług mogą skorzystać podejmując działania z zakresu zarządzania prywatnym majątkiem. W przypadku zainteresowania potencjalnych klientów usługami Ekspertów, podejmuje Pan działania mające na celu doprowadzenie do nawiązania przez klientów współpracy z Ekspertami sprowadzające się przykładowo do przekazania pomiędzy stronami danych umożliwiających rozpoczęcie współpracy. Zatem realizuje Pan działania mające na celu skojarzenie stron (tj. Ekspertów jako podmiotów świadczących usługi potrzebne w procesie zarządzania majątkiem prywatnym oraz ich potencjalnych klientów) oraz nawiązanie pomyślnej współpracy między nimi. Przy czym zadania te są wykonywane przez Pana jako zleceniobiorcę na podstawie Umowy zlecenia zawartej ze Spółką, za co otrzymuje Pan wynagrodzenie od Spółki.

Jednocześnie, czynności wykonywane przez Pana w ramach Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych polegają głównie na przekazaniu potencjalnym klientom Spółki informacji o Bankach jako podmiotach z których usług mogą zacząć korzystać, a ponadto o prowadzonej przez nich działalności. W przypadku zainteresowania potencjalnych klientów usługami Banków, podejmuje Pan działania mające na celu doprowadzenie do nawiązania współpracy pomiędzy potencjalnymi klientami a Bankami. W powyższym zakresie przykładowo może Pan przekazywać Spółce informacje o potencjalnych klientach dla Banków czy udostępniać ww. klientom dane kontaktowe pracowników Banku stanowiących osoby, z którymi potencjalni klienci ustalają warunki współpracy z Bankiem (nie przekazuje jednak szczegółowej oferty usług finansowych świadczonych przez Banki). Zaznacza Pan przy tym, że nie jest oddziałem Banku Zagranicznego.

W obu powyższych przypadkach czynności Pana wykonywane w ramach Umowy zlecenia ograniczają się do poszukiwania potencjalnych klientów Spółki z Ekspertami, kojarzeniu stron w celu zawarcia współpracy, w tym poprzez udostępnianie informacji potencjalnym klientom o Ekspertach i zakresie prowadzonej przez nich działalności. Nie przedstawia Pan potencjalnym klientom szczegółowych ofert współpracy z Ekspertami (odbywa się to już na późniejszym etapie w relacji potencjalny klient - Ekspert), ani nie negocjuje umów, jak i nie dokonuje wycen przedmiotu umowy. Podejmowane przez Pana działania mają tylko doprowadzić do zawarcia umowy i to właśnie za takie działania otrzymuje Pan wynagrodzenie.

W zakresie Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania Pana zadaniem (wykonywanym w ramach Umowy Zlecenia) jest wsparcie klientów Spółki w pozyskaniu finansowania na realizację inwestycji nieruchomościowych. Wsparcie to obejmuje poszukiwanie prywatnych inwestorów mogących udzielić finansowania dla klientów Spółki, przekazanie informacji klientom Spółki o tych inwestorach oraz podstawowych informacji o oferowanych przez nich rozwiązaniach. Nie uczestniczy Pan w podpisaniu umowy przez klienta z podmiotem oferującym finansowanie, nie przedstawia Pan szczegółowej oferty tego podmiotu i nie uczestniczy Pan w negocjacjach.

Ponadto, jest Pan wpisany do rejestru agentów firm inwestycyjnych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Wykonuje Pan czynności agenta firmy inwestycyjnej o których mowa w art. 79 ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722; dalej: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”) na rzecz domu inwestycyjnego będącego spółką akcyjną. Opodatkowanie przychodów z tytułu Pana działalności wykonywanej jako agent firm inwestycyjnych nie jest jednak przedmiotem wniosku. Czynności tych nie wykonuje Pan w szczególności na rzecz Spółki.

Pana wynagrodzenie otrzymywane z tytułu Umowy zlecenia zawartej ze Spółką stanowi przychód z Pana działalności gospodarczej. Nie jest Pan i nie był Pan zatrudniony w Spółce (tj. nie wiąże Pana ze Spółką i nie wiązał Pana w przeszłości stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy).

W piśmie z 30 września 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzi Pan działalność usługową - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, usługi Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych świadczone na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, usługi Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych świadczone na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, usługi Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych.

W odniesieniu do usług wskazanych powyżej – w Pana ocenie wskazanie odpowiedniego PKWiU w stosunku do usług opisanych w stanie faktycznym wniosku jest elementem oceny prawnej Organu podatkowego rozpatrującego wniosek. Stąd wskazał Pan, które kody PKWiU są według Pana prawidłowe w uzasadnieniu swojego stanowiska a nie w stanie faktycznym. Niemniej, chcąc uczynić zadość wymaganiom tut. Organu, przedstawił Pan właściwe według Pana kody PKWiU w odniesieniu do poszczególnych rodzajów usług.

Obecnie, jak zostało wskazane we wniosku, jest Pan wpisany do rejestru agentów firm inwestycyjnych i wykonuje Pan czynności agenta firmy inwestycyjnej, o których mowa w art. 79 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, na rzecz domu inwestycyjnego będącego spółką akcyjną (podmiotu innego niż Spółka). Powyższa Pana działalność powinna być jednak w Pana ocenie kwalifikowana jako wykonywana w ramach wolnego zawodu. Zgodnie z definicją wolnego zawodu wskazaną w art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez m.in. agentów firm inwestycyjnych. W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu wykonywania czynności agenta firmy inwestycyjnej nie stanowią przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, tj. o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej: „Ustawa o ryczałcie”). Nie wskazuje Pan kodów PKWiU w stosunku do świadczonych przez Pana usług niebędących przedmiotem wniosku. Na marginesie tylko wskazuje Pan, że przychody osiągane przez Pana z tytułu wykonywania czynności jako agent firm inwestycyjnych, w przeszłości opodatkowywał Pan ryczałtem według stawki 17%, niemniej obecnie korzysta z rozliczenia podatkiem liniowym.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) Ustawy o ryczałcie, tj. pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie, tj. firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Do Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 2 Ustawy o ryczałcie, z uwagi na fakt, że (jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku), Spółka nie jest i nie była w przeszłości Pana pracodawcą, tj. Pana i Spółkę nie łączy i nie łączył stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy.

Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, tj.: w roku podatkowym nie uzyskuje Pan przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, przekraczających kwotę 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy, nie prowadzi Pan działalności w formie spółki (art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy oraz nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej (art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Nie korzysta Pan obecnie z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu i w stosunku do przychodów z usług opisanych w stanie faktycznym wniosku nie składał Pan oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem.

Jest Pan świadomy, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu należy złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego, zgodnie z art. 9a ust. 2 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”).

Nie jest Pan wspólnikiem Spółki dla której wykonuje usługi sklasyfikowane wg PKWiU wskazanych w uzupełnieniu wniosku.

Pytania

1.Czy Pana przychody otrzymywane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%?

2.Czy Pana przychody otrzymywane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych, będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 15%?

3.Czy Pana przychody otrzymywane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania, będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 15%?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Pana przychody otrzymywane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych, będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych m. in. przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (dalej: „Rozporządzenie PKWiU”).

Na gruncie Rozporządzenia PKWiU, pojęcie usług obejmuje:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że Pan czynności wykonywane w ramach Umowy zlecenia, opisane w stanie faktycznym na gruncie Rozporządzenia PKWiU oraz ustawy o PIT, powinny być traktowane jako zarobkowe świadczenie usług, spełniające definicję działalności gospodarczej.

Określenie właściwej stawki ryczałtu ze stawek przewidzianych w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wymaga w pierwszej kolejności przyporządkowania rodzaju działalności podatnika do odpowiedniego PKWiU.

Art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w przeważającej większości posługuje się bowiem symbolami PKWiU dla określenia stawek ryczałtu dla poszczególnych rodzajów działalności.

W Pana ocenie, Pośrednictwo dotyczące Ekspertów Prawno-Podatkowych mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Pana czynności wykonywane w ramach Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych skupiają się na poszukiwaniu i doprowadzeniu do zawarcia umowy pomiędzy potencjalnym klientem Spółki a Ekspertem. Nie dokonuje Pan w tym zakresie wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, nie wycenia Pan również przedmiotu umowy pomiędzy klientem Spółki a Ekspertem, nie przedstawia Pan szczegółowej oferty usług świadczonych przez Eksperta, ani nie uczestniczy w negocjacjach treści umowy. Ponadto, Pośrednictwo dotyczące Ekspertów Prawno-Podatkowych nie obejmuje świadczenia usług finansowych, czy ubezpieczeniowych, ani pośrednictwa w świadczeniu tych usług przez inny podmiot, w tym przedstawiania ofert usług finansowych lub ubezpieczeniowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie zostały wskazane usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.

Z powyższych przyczyn Pana zdaniem, Pana przychody uzyskiwane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych będą opodatkowane stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

·14 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.239.2022.2.MDO. Usługi przedstawione w stanie faktycznym interpretacji polegały m.in. na: wyszukiwaniu potencjalnych klientów dla spółki oraz przedstawianie ich spółce drogą elektroniczną, nawiązywaniu kontaktu z podmiotami zainteresowanymi usługami spółki, przygotowywaniu ofert składanych następnie wyszukanym klientom. Zgodnie z uzasadnieniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Analiza powołanych przepisów oraz treści wniosku prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

·14 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.444.2022.1.IK. Interpretacja dotyczyła świadczenia przez wnioskodawcę usług polegających m. in. na wyszukiwaniu i pozyskiwaniu klientów zainteresowanych zakupem towarów zleceniodawcy wnioskodawcy, oferowaniu towarów zleceniodawcy potencjalnym kontrahentom, negocjowaniu warunków umów i współpracy handlowej, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, udzielaniu kontrahentom wszelkich informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych, nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami, nawiązywanie kontaktów z nowymi klientami. Zgodnie z uzasadnieniem organu: „W opisie wskazał Pan m.in., że: współpracuje w oparciu o  model współpracy B2B z podmiotem gospodarczym (Zleceniodawcą) specjalizującym się w handlu i dystrybucji towarów (...); usługi świadczy Pan w ramach działalności gospodarczej na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym; usługi te klasyfikuje Pan wg symbolu PKWiU 74.90.19 - „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że jeżeli: nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu; Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2021 r. limitu 2 000 000 euro, nie wykonywał Pan w 2021 r. oraz nie wykonuje Pan w 2022 r. w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających ww. czynnościom, wówczas przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Analogiczne stanowisko wynika również z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

·22 marca 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.867.2023.3.MC,

·19 czerwca 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.215.2024.2.AP oraz

·12 kwietnia 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.104.2024.2.KD.

Ad. 2.

Pana przychody otrzymywane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 15%

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, czynności wykonywane w ramach Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych skupiają się na przekazaniu potencjalnym klientom Spółki informacji o Bankach jako podmiotach, o prowadzonej przez nich działalności, podejmowaniu działań mających na celu doprowadzenia do nawiązania współpracy pomiędzy potencjalnymi klientami a Bankami (bez przekazywania szczegółowej oferty usług finansowych świadczonych przez Banki i uczestniczenia w procesie zawierania umowy z Bankiem). Tak jak zostało podkreślone wcześniej we wniosku, nie jest Pan oddziałem Banku Zagranicznego.

W Pana ocenie, powyższe czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0, tj. Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Co prawda nie przedstawia Pan szczegółowej oferty Banków, a wyłącznie poszukuje klientów - doprowadza do skojarzenia dwóch stron potencjalnej umowy, przekazuje dane kontaktowe etc. Zatem można byłoby twierdzić, że do czynności tych zastosowanie powinno mieć PKWiU 74.90.12.0 (tak jak w przypadku Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych). Zmienia się bowiem tylko Ekspert (tj. podmiot, który ma świadczyć określoną usługę dla klienta Spółki). Niemniej, w tym przypadku przedmiotem współpracy pomiędzy potencjalnym klientem Spółki a Ekspertem (Bankiem) są usługi finansowe. W konsekwencji, Pana zdaniem czynności wykonywane przez Pana można uznać za wspomagające usługi finansowe Banków.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, stawką ryczałtu 15% opodatkowane są przychody z usług finansowych i ubezpieczeniowych zawartych w sekcji K PKWiU, inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Usługi wskazane w grupowaniu 66.19.99.0 znajdują się w sekcji K PKWiU, zatem będą one opodatkowane stawką 15%.

Jednocześnie zaznacza Pan, że Pośrednictwo dotyczące Banków Zagranicznych nie stanowi czynności wykonywanych przez Pana jako agenta firm inwestycyjnych. Wykonuje Pan czynności agenta firmy inwestycyjnej na rzecz innego podmiotu niż Spółka i w zakresie wskazanym w art. 79 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (zatem są to inne czynności niż wykonywane w ramach Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych).

Z powyższych przyczyn Pana zdaniem, przychody Pana uzyskiwane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych będą opodatkowane stawką 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

·14 kwietnia 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.21.2023.2.JG. Czynnościami, które obejmowały stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) w przytoczonej interpretacji były: polecanie oraz prezentowanie aktualnej oferty Maklera-dealera, przygotowanie dokumentacji wymaganej do zawarcia umowy o świadczenie usług transakcyjnych przez Maklera-dealera, wspomaganie w procesie negocjacji pomiędzy klientem, a Maklerem-dealerem. Zgodnie z uzasadnieniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Mając na uwadze opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa podatkowego, przychody ze świadczonych przez Pana usług, sklasyfikowanych symbolem PKWiU 66.19.99.0, podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”; oraz

·15 czerwca 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.178.2023.2.KK. Przedmiotem działalności wnioskodawcy było m.in. świadczenie usług „obejmujących wykonywanie dla spółki czynności pośrednictwa finansowego, polegających na oferowaniu zainteresowanym osobom i podmiotom produktów finansowych kontrahentów zleceniodawcy; wykonywaniu przy zachowaniu należytej staranności wszelkich czynności prawnych oraz innych czynności w taki sposób, aby możliwe było zaoferowanie pośrednictwa spółki przy nabywaniu produktów finansowych kontrahentów spółki, a przede wszystkim pozyskiwanie klientów zgodnie z umową oraz zaleceniami spółki oraz oferowanie im produktów ubezpieczeniowych, inwestycyjnych albo innych produktów czy usług finansowych kontrahentów spółki. Zobowiązany jest Pan również zapewnić klientom konsultacje dotyczące oferowanych produktów finansowych, analizować ich potrzeby i życzenia oraz stworzyć w interesie klienta lub zainteresowanego plan finansowy, a także prowadzić nieustannie serwis portfolia klienta w zakresie dopuszczalnym przez prawo i umowę o współpracy (usługi pośrednictwa finansowego)”. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, na podstawie umowy o współpracę świadczy Pan na rzecz kontrahenta usługi pośrednictwa finansowego, które klasyfikuje do sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Ponadto, usługi wykonywane przez Pana nie są świadczone w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ad. 3.

Pana przychody otrzymywane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania, będą opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 15%.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, czynności wykonywane w ramach Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania skupiają się na wsparciu już istniejących klientów Spółki z branży nieruchomościowej w pozyskaniu finansowania od prywatnych inwestorów (finansowanie private equity). Chodzi zatem o poszukiwanie podmiotów prywatnych, które mogą udzielić finansowania, przekazanie informacji klientom Spółki o tych podmiotach oraz podstawowych informacji o oferowanych przez nie rozwiązaniach, wymianę danych pomiędzy stronami, niezbędnych do zawarcia umowy. Nie uczestniczy Pan w podpisaniu umowy przez klienta z podmiotem oferującym finansowanie, nie przedstawia szczegółowej oferty tego podmiotu i nie uczestniczy w negocjacjach.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z: 11 sierpnia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.302.2023.3.RK, podkreślił, że „słownikowa definicja słowa „pośrednictwo” wskazuje, że jest to działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, a także kojarzenia kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy. W tej samej interpretacji Organ podkreśla, że biorąc pod uwagę unijne oraz polskie orzecznictwo, usługa pośrednictwa powinna charakteryzować się następującymi cechami: jej nadrzędnym celem jest dążenie do zawarcia umowy, usługa świadczona jest na rzecz klienta, za którą ten klient dokonuje zapłaty wynagrodzenia. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, czynności mieszczące się w zakresie Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania, spełniają definicję pośrednictwa”.

W Pana ocenie, powyższe czynności powinny być kwalifikowane jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0. Tak samo jak w przypadku Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych, czynności wykonywane w ramach Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania, Pana zdaniem można uznać za wspomagające usługi finansowe (tylko w tym przypadku są to usługi prywatnych podmiotów), z którymi dojdzie do nawiązania współpracy z klientem Spółki.

W konsekwencji, Pana przychody uzyskiwane na podstawie Umowy zlecenia w odniesieniu do Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania będą opodatkowane stawką 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie zaś do art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów .

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan na rzecz Spółki na podstawie Umowy zlecenia usługi Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz usługi Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych i usługi Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Nie jest Pan i nie był Pan zatrudniony w Spółce, nie jest Pan wspólnikiem Spółki dla której wykonuje usługi sklasyfikowane wg wskazanych PKWiU. Wskazał Pan także, że do Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na fakt, że (jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku), Spółka nie jest i nie była w przeszłości Pana pracodawcą, tj. Pana i Spółkę nie łączy i nie łączył stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, tj.: w roku podatkowym nie uzyskuje Pan przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, przekraczających kwotę 2 000 000 euro, nie prowadzi Pan działalności w formie spółki oraz nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie korzysta Pan obecnie z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu i w stosunku do przychodów z usług opisanych w stanie faktycznym wniosku nie składał Pan oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem. Jest Pan świadomy, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu należy złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód zostanie osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Wskazuje Pan, że obecnie korzysta Pan z rozliczenia podatkiem liniowym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, wskazać należy, że przychody ze świadczonych przez Pana usług na rzecz Spółki na podstawie umowy zlecenia, sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (objęte pytaniem Nr 1), będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody z usług (będących przedmiotem pytań Nr 2 i 3) sklasyfikowanych wg PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych obejmujących - jako przychody z usług mieszczących się sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, będą podlegały opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie powyższych stawek ryczałtu dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, o ile zostaną spełnione ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, w tym w szczególności, jeżeli dokona Pan w ustawowym terminie zmiany formy opodatkowania przychodów na ryczałt ewidencjonowany, gdyż z analizy wniosku wynika, że obecnie korzysta Pan z rozliczenia podatkiem liniowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem interpretacji jest wyłącznie odpowiedź w zakresie sformułowanych pytań, inne usługi z tytułu wykonywania przez Pana czynności agenta firmy inwestycyjnej nie podlegały ocenie, gdyż jak Pan wskazał nie były one przedmiotem wniosku.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).