Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.629.2024.2.MT
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług (PKWiU pod symbolami 74.90.12.0) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 października 2024 r. (wpływ 6 października 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, dla której wskazał Pan jako główny kod PKD to 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wskazał Pan też pomocniczo kod 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Swoje usługi świadczy Pan na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami (w tym ewentualnie przedsiębiorcami zagranicznymi) - dalej jako „Zleceniodawca” lub „Zamawiający”. Świadczy Pan usługi, których zakres został sprecyzowany w umowie. Zakres usług świadczonych obecnie dla Zleceniodawcy obejmuje:
I.Usługi z zakresu doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem, produktem, rynkiem lub zarządzaniem strategicznym, które obejmują:
- doradztwo z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności, kształtowania struktury przedsiębiorstwa i przepływów wewnętrznych (w tym m.in. doradztwo przy tworzeniu planu rozwoju zatrudnienie spółki i układu struktury organizacyjnej, ustalenie polityki rekrutacji, analiza efektywności pracowników, ustalanie ścieżek rozwoju dla pracowników),
- analiza i doradztwo w zakresie formułowania strategicznych planów działania i celów operacyjnych (w tym m.in. doradztwo w tworzeniu procesu wystawiania celów dla organizacji tj. (…) i (…), budowa modelu raportowania, bieżące monitorowanie postępów w ich realizacji ),
- opracowywanie raportów kierowniczych i nadzorujących (w tym m.in. tworzenie procesów architektury i zarządzania danymi, wytwarzanie kluczowych raportów i monitorowanie wskaźników kluczowych do sprawnego prowadzenia działalności i dalszego rozwoju),
- analiza propozycji inwestycyjnych, analiza strategicznych planów finansowych i doradztwo w tym zakresie, w szczególności doradztwo związane z wyceną spółki i jej aktywów, w tym przygotowanie danych finansowych, equity story oraz prowadzenie spotkań z potencjalnymi inwestorami, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, czy także doradztwo w zakresie tzw. efektywności kosztowej prowadzonej działalności (tj. analiza struktury kosztów i przygotowywanie tzw. benchmarków z konkurentami, doradztwo w zakresie wdrażania inicjatyw zwiększających efektywność kosztową organizacji),
- analiza rynku oraz opracowywanie planów sprzedażowych i propozycji działań zwiększających zysk (w tym m.in. analiza trendów rynkowych oraz nowopowstających rozwiązań technologicznych, wsparcie w budowie planów rozwoju produktów w celu umocnienia pozycji konkurencyjnej i budowaniu unikalnej propozycji wartości),
- doradztwo w zakresie analizy i formułowania strategii marketingowych oraz w zakresie organizowania kanałów sprzedaży,
- pozostałe doradztwo w zakresie procesów gospodarczych (w tym m.in. wsparcie zarządu w efektywnym prowadzeniu działalności poprzez budowę struktury i kadencji spotkań, procesów podejmowania decyzji i zarządzania informacją i odpowiedzialnością.
II.Usługi z zakresu prowadzenia projektów i zarządzania projektami w szczególności dotyczącymi zarządzania projektami z zakresu rozwoju produktu Zamawiającego, które obejmują:
- przygotowywanie planu prac nad projektem, harmonogramów wykonawczych oraz planowania budżetu projektu,
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu Zamawiającego,
- monitorowanie postępów pracy oraz przygotowywanie raportów dotyczących bieżącego stanu i postępów w trakcie realizacji projektu,
- usługi kontroli realizacji projektów pod kątem czasowym i finansowym,
- koordynowanie zmian wprowadzanych w zakresie projektów w trakcie ich trwania,
- usługi planowania czasu, pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości.
III.Usługi z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług, poszukiwania nowych klientów/kontrahentów/partnerów biznesowych oraz rozwoju sprzedaży usług Zamawiającego, które obejmują:
- pozyskiwanie nowych klientów/ kontrahentów/ partnerów biznesowych,
- utrzymywanie kontaktu z obecnymi klientami/kontrahentami/partnerami biznesowymi,
- oferowanie produktów i usług obecnym i potencjalnym klientom Zamawiającego,
- negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej z klientami, partnerami biznesowymi czy kontrahentami,
- aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,
- przedstawienie klientom lub potencjalnym klientom, kontrahentom/potencjalnym kontrahentom, czy potencjalnym partnerom handlowym warunków współpracy i treści umów, których zawarciem zainteresowane jest Zamawiający,
- udzielanie klientom wszelkich informacji dotyczących produktów i usług, cen oraz warunków handlowych niezbędnych przy zawieraniu umów,
- nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami i kontrahentami.
Ujmując to bardziej praktycznie i konkretnie:
- w kontekście ww. punktu II - główną rolą Pana, jako Project managera jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Szczegółowy opis obowiązków został zawarty powyżej i obejmuje on bezpośrednio usługi zarządzanie projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca.
- w kontekście ww. punktu III - zaznacza Pan, że nie zawiera Pan w imieniu swojej działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy - Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów/partnerów biznesowych, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu aktywnego prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę.
Stoi Pan na stanowisku, iż opisane powyżej usługi:
1)opisane powyżej pod pkt I - należy zakwalifikować do grupowania 70.22.0 jako „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” (PKWiU 2008/PKWiU 2015); natomiast
2)opisane powyżej pod pkt II - należy zakwalifikować do grupowania 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008/PKWiU 2015); z kolei
3)opisane powyżej pod pkt III - należy zakwalifikować do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015).
Klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 10 maja 2024 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS).
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie - jest to wynagrodzenie o określonej wysokości miesięcznej (która może się różnić w konkretnych miesiącach, ze względu na ustalenia strony), na które to wynagrodzenie składają się odrębne składniki (tj. za realizację usług wskazanych powyżej w pkt I oraz pkt II, a także pkt III). Wysokość każdego ww. „składnika” w danym miesiącu zależy od czasu poświęconego na świadczenie tychże usług (ta dana część wynagrodzenia obliczana jest jako współczynnik czasu poświęconego na świadczenie usług określonych w pkt I, pkt II oraz pkt III powyżej podzielone przez całkowity czas świadczenia usług w danym miesiącu, co zostaje pomnożone przez określoną powyżej stawkę miesięczną). Zatem wystawiana przez Pana faktura obejmuje więc zasadniczo trzy osobne pozycje, które sumarycznie składają się na umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi. Może się także zdarzyć tak, że faktura obejmuje inne pozycje, ale nie ma to związku z zadanym pytaniem. Oczywiście poszczególne kwoty składowe zależą od czasu poświęconego przez Pana na poszczególne działania i dlatego mogą się różnić od siebie w danym miesiącu, a może zdarzyć się tak że w danym miesiącu nie wyświadczy Pan któregoś rodzaju z ww. usług i wtedy ta pozycja nie zostanie uwzględniona na fakturze.
Zakresem niniejszego wniosku objęte są usługi świadczone przez Pana w 2023 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współprace będą kontynuowane), dlatego też wnosi Pan o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.
Swoje usługi świadczy Pan z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje Pan całość przychodów podatkiem dochodowym).
Zaznacza Pan, że w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest Pan świadomy, że aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym Pana przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza Pan uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony.
Rozpoczął Pan działalność gospodarczą, zgodnie z wpisem do CEIDG 1 sierpnia 2023 r. Ryczałt jako formę opodatkowania swojej działalności wybrał Pan już w roku 2023, wtedy też skutecznie i w terminie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za rok 2024 nie składał Pan już kolejnego oświadczenia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wskazał Pan, że nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakres usług, sprecyzowany w zawartej przez Pana umowie obejmuje trzy osobne pozycje:
I.Usługi z zakresu doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem, produktem, rynkiem lub zarządzaniem strategicznym (szczegółowo rozpisane w umowie i wniosku);
II.Usługi z zakresu prowadzenia projektów i zarządzania projektami w szczególności dotyczącymi zarządzania projektami z zakresu rozwoju produktu Zamawiającego, (szczegółowo rozpisane w umowie i Wniosku); oraz
III.Usługi z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług, poszukiwania nowych klientów/kontrahentów/partnerów biznesowych oraz rozwoju sprzedaży usług Zamawiającego (szczegółowo rozpisane w umowie i wniosku).
Usługi opisane w treści wniosku pod pkt I, tj. usługi z zakresu doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem, produktem, rynkiem lub zarządzaniem strategicznym zostały zakwalifikowane przez GUS (w piśmie z dnia 10 maja 2024 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego GUS) do grupowania 70.22.0 jako „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” (PKWiU 2008/PKWiU 2015); natomiast w tym samym piśmie opisane we wniosku usługi z pkt II - zostały zakwalifikowane do grupowania 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008/PKWiU 2015); z kolei opisane we wniosku usługi pod pkt III - zostały zakwalifikowane do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015).
Przy czym usługi wskazane w punkcie I we wniosku i powyżej nie są dla Pana problematyczne, opisał je Pan aby stan faktyczny był przedstawiony w pełni. Te usługi są elementem umowy i są przez Pana świadczone, ale przychody uzyskiwane z tego tytułu nie są przedmiotem niniejszego wniosku.
Kwalifikacja przychodów uzyskiwanych z tytułu usług wymienionych w punkcie I nie stanowi przedmiotu Pana pytania.
Podmiotem na rzecz, którego świadczy usługi jest spółka. Nie jest Pan z nią powiązany, nie jest Pan jej wspólnikiem i nie pełni Pan funkcji w zarządzie tej spółki.
Jeśli zaistnieje taka sytuacja, to prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Zakres usług, sprecyzowany w zawartej przez Pana umowie obejmuje trzy osobne pozycje:
I.Usługi z zakresu doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem, produktem, rynkiem lub zarządzaniem strategicznym (szczegółowo rozpisane w umowie i wniosku);
II.Usługi z zakresu prowadzenia projektów i zarządzania projektami w szczególności dotyczącymi zarządzania projektami z zakresu rozwoju produktu Zamawiającego, (szczegółowo rozpisane w umowie i Wniosku); oraz
III.Usługi z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług, poszukiwania nowych klientów/kontrahentów/partnerów biznesowych oraz rozwoju sprzedaży usług Zamawiającego(szczegółowo rozpisane w umowie i Wniosku).
W piśmie z dnia 10 maja 2024 r. otrzymanym przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), zostało stwierdzone iż:
1.Usługi opisane powyżej pod pkt I - należy zakwalifikować do grupowania 70.22.0 jako „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” (PKWiU 2008/PKWiU 2015); natomiast
2.Usługi opisane powyżej pod pkt II - należy zakwalifikować do grupowania 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008/PKWiU 2015); z kolei
3.Usługi opisane powyżej pod pkt III - należy zakwalifikować do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”(PKWiU 2015).
Zatem w ramach tej współpracy zawarł Pan jedną umowę, która reguluje możliwość wykonywania przez Pana trzech różnych rodzajów usług (zgodnie z zapotrzebowaniem w danym miesiącu). Ani ustawa o PIT, ani ustawa o ryczałcie nie definiuje świadczenia kompleksowego złożonego świadczenia, na gruncie przepisów o VAT nie jest Pan pewien, czy to świadczenie może zostać uznane za kompleksowe, ale nie tego dotyczy stawiane przez Pana pytanie. Pana zdaniem są to trzy różne osobne usługi, z tego względu, iż nie w każdym miesiącu są one wszystkie wykonywane.
Mogą się zdarzyć miesiące, że będzie Pan tylko i wyłącznie świadczył usługi zarządzania projektami (tj. pkt II), a pozostałe elementy (pkt I i pkt III) nie będą w ogóle wykonywane. Wszystko zależy od zapotrzebowania Pana kontrahenta na dane usługi i sytuacji na rynku, natomiast teoretycznie może Pan je wszystkie świadczyć. Zgodnie z umową, żadne ze świadczeń nie jest główne, ani dominujące, mogą być one po prostu przez Pana świadczone równolegle.
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi (nie mamy tu do czynienia ze stawką godzinową), wynagrodzenie sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie - jest to wynagrodzenie o określonej wysokości miesięcznej (która może się różnić w konkretnych miesiącach, ze względu na ustalenia strony), na które to wynagrodzenie składają się odrębne składniki (tj. za realizację usług wskazanych powyżej w pkt I oraz pkt II, a także pkt III). Wysokość każdego ww. „składnika” w danym miesiącu zależy od czasu poświęconego na świadczenie tychże usług (ta dana część wynagrodzenia obliczana jest jako współczynnik czasu poświęconego na świadczenie usług określonych w pkt I, pkt II oraz pkt III powyżej podzielone przez całkowity czas świadczenia usług w danym miesiącu, co zostaje pomnożone przez określoną powyżej stawkę miesięczną). Wystawiana przez Pana faktura obejmuje więc zasadniczo trzy osobne pozycje, które sumarycznie składają się na umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi. Może się także zdarzyć tak, że faktura obejmuje inne pozycje, ale nie ma to związku z zadanym pytaniem. Oczywiście poszczególne kwoty składowe zależą od czasu poświęconego przez Pana na poszczególne działania i dlatego mogą się różnić od siebie w danym miesiącu, a może zdarzyć się tak, że w danym miesiącu nie wyświadczy Pan któregoś rodzaju z ww. usług i wtedy ta pozycja nie zostanie uwzględniona na fakturze.
Pytania
1)Czy, wydzielone z całości wynagrodzenia w sposób wskazany w opisie wniosku, wynagrodzenie za wykonywane w ramach Pana działalności usługi - opisane w treści wniosku pod pkt II, jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2)Czy, wydzielone z całości wynagrodzenia w sposób wskazany w opisie wniosku, wynagrodzenie za wykonywane w ramach Pana działalności Wnioskodawcy usługi - opisane w treści wniosku pod pkt III, jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r.
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Ten przepis dotyczy Pana przychodów osiąganych z tytułu realizacji opisanych w pkt I usług, wydzielonych na fakturze i odpowiednio zaewidencjonowanych - sprawa pozostaje poza zakresem niniejszego Wniosku.
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
A. 1
Stoi Pan na stanowisku, że wydzielone z całości wynagrodzenia w sposób wskazany w opisie wniosku, wynagrodzenie za wykonywane w ramach Pana działalności usługi - opisane w treści wniosku pod pkt II (tj. usługi z zakresu prowadzenia projektów i zarządzania projektami w szczególności dotyczącymi zarządzania projektami z zakresu rozwoju produktu Zamawiającego) - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W piśmie z dnia 10 maja 2024 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Pana, że wymienione opisane powyżej pod pkt II usługi - należy zakwalifikować do grupowania 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008/PKWiU 2015).
Zatem, aby móc skorzystać z 8,5% stawki usługi te nie mogą być usługami „doradztwa związanymi z zarządzaniem”. Pragnie Pan podkreślić, iż orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, iż do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika. Zob. Wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., o sygn. akt: I SA/Go 182/18, CBOSA. Zatem jeśli uznamy, iż GUS dokonał prawidłowej klasyfikacji tych usług, należy się skupić wyłącznie na kwestii, czy te usługi nie są związane z „doradztwem w zakresie zarządzania”.
Ani Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ani inne ustawy podatkowe nie zawierają definicji „doradztwa”. Z pomocą przychodzą tu jednak objaśnienia i interpretacje podatkowe wydawane przez Ministra Finansów.
W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2015.AEW.16 z 13 kwietnia 2015 r., która dotyczyła kwestii usług doradczych, stwierdzone zostało iż „(…) Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.” Podobnie uznaje tut. Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2017 r., stwierdzając iż „ (…) W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych.(…)”.
W praktyce główną Pana rolą jako project managera (w zakresie wskazanym powyżej w pkt II) jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Szczegółowy opis obowiązków został zawarty w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i obejmuje on bezpośrednio usługi zarządzanie projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca. Zatem są to usługi zarządzania projektami polegające na wykonywaniu technicznych czynności, które sprowadzają się do zarządzania projektami. W ramach zakresu wskazanego w pkt II nie udziela Pan porad, nie wskazuje sposobów postępowania, nie udziela Pan wyjaśnień. Zatem nie świadczy Pan w tym zakresie usług doradczych. Usługi doradcze zostały wskazane w pkt I zakresu obowiązków i faktycznie może je Pan świadczyć w ramach tej samej współpracy, natomiast jeśli tak się dzieje w danym miesiącu, to wydziela je Pan na fakturze (zgodnie z treścią zawartej umowy, w sposób wskazany we wniosku) i opodatkowuje inną stawką ryczałtu.
Podsumowując, Pana zdaniem, usługi opisane we wniosku w pkt II w wykonywanej działalności, nie są związane z doradztwem w zakresie opodatkowania i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania przychodu uzyskiwanego z tej części świadczonych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Istnieje umowny mechanizm pozwalających na wydzielenie wartości tych usług z całości Pana wynagrodzenia, co pozwala na odpowiednie wydzielenie wartości tychże usług na fakturze.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z dnia 19 września 2023 r. o sygn. 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS z 21 listopada 2023 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP; z dnia 2 grudnia 2022 r.; o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP; z dnia 20 grudnia 2023 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zmiany w ww. ustawie, wchodzące w życie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Ad. 2
Stoi Pan na stanowisku, że wydzielone z całości wynagrodzenia w sposób wskazany w opisie wniosku, wynagrodzenie za wykonywane w ramach Pana działalności usługi - opisane w treści wniosku pod pkt III (tj. usługi z zakresu pośrednictwa w sprzedaży produktów i usług, poszukiwania nowych klientów/kontrahentów/partnerów biznesowych oraz rozwoju sprzedaży usług Zamawiającego) - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W piśmie z dnia 10 maja 2024 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Pana, że wymienione opisane powyżej pod pkt III usługi - należy zakwalifikować do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2008/PKWiU 2015).
Pragnie Pan podkreślić, iż orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, że do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika. Zob. Wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., o sygn. akt: I SA/Go 182/18, CBOSA. Zatem jeśli uznamy, iż GUS dokonał prawidłowej klasyfikacji tych usług, należy wyłącznie przyporządkować określoną stawkę ryczałtu.
Zaznacza Pan, że w ramach realizacji usług wskazanych w pkt III nie zawiera Pan w imieniu swojej działalności umów z klientami, kontrahentami Zleceniodawcy – Pana zadaniem jest pozyskanie nowych klientów/kontrahentów/partnerów biznesowych, udział w negocjacjach, promowanie produktów/usług Zleceniodawcy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami/kontrahentami Zleceniodawcy, w celu prowadzenia pośrednictwa handlowego w sprzedaży produktów/usług realizowanych przez Zleceniodawcę.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 wynosi 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.
Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Pana zdaniem, usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w punkcie III, nie wypełniają dyspozycji z treści art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 i zasadne jest zastosowanie do ich opodatkowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z dnia 23 marca 2022 r., o sygn. 0114-KDIP2-1.4011.84.2022.2.PD, z dnia 14 lutego 2022 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.931.2021.1.MK, z dnia 17 listopada 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.832.2021.1.MAP z dnia 17 marca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG, z dnia 7 lipca 2021 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST, z dnia 1 października 2019 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP, czy też starsze interpretacje wydane np. przez DIS w Katowicach w dniu 25 stycznia 2017 r., o sygn. 2461-IBPB-1-1.4511.609.2016.1.WRz.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zmiany w ww. ustawie, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że nie zaistniały negatywne przesłanki wykluczające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach współpracy zawarł Pan jedną umowę, która reguluje możliwość wykonywania przez Pana trzech różnych rodzajów usług (zgodnie z zapotrzebowaniem w danym miesiącu). Pana zdaniem są to trzy różne osobne usługi, z tego względu, iż nie w każdym miesiącu są one wszystkie wykonywane. Za wszystkie ww. usługi (nie mamy tu do czynienia ze stawką godzinową), wynagrodzenie sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie - jest to wynagrodzenie o określonej wysokości miesięcznej (która może się różnić w konkretnych miesiącach, ze względu na ustalenia strony), na które to wynagrodzenie składają się odrębne składniki (tj. za realizację usług wskazanych powyżej w pkt I oraz pkt II, a także pkt III). Wysokość każdego ww. „składnika” w danym miesiącu zależy od czasu poświęconego na świadczenie tychże usług. Wystawiana przez Pana faktura obejmuje więc zasadniczo trzy osobne pozycje, które sumarycznie składają się na umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi.
Zatem uzyskiwane przez Pana przychody (wynagrodzenie) z tytułu działalności gospodarczej w 2023 r. oraz latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 74.90.12.0 (usługi opisane we wniosku pod pkt III) oraz 70.22.20.0 (usługi opisane we wniosku pod pkt II) mogą i będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).