Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.425.2024.3.PS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 27 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 5 września 2024 r. (wpływ 5 września 2024 r.) oraz z 6 października 2024 r. (wpływ 6 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej stosowania wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w jego działalności gospodarczej.
Świadczenia:
1.Wyznaczanie kierunku działań w celu budowania widoczności firmy w Internecie.
2.Pisanie i publikowanie postów na blogach, artykułów, studiów przypadku i treści w mediach społecznościowych.
3.Tworzenie angażujących treści marketingowych dla odbiorców (…) w branży rozwoju oprogramowania.
4.Optymalizacja treści pod kątem (…).
5.Pomoc w opracowywaniu strategii treści dostosowanych do celów biznesowych.
6.Redagowanie i korekta treści pod kątem dokładności i przejrzystości.
7.Prowadzenie badań rynkowych i analiza konkurencji.
8.Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najlepszymi praktykami.
9.Współpraca z ekspertami merytorycznymi w zakresie tworzenia treści.
10.Ustalanie harmonogramów publikacji.
11.Usługi lokalizacyjne i tłumaczeniowe.
12.Copywriting i kreatywny copywriting.
Stan faktyczny
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach PKD:
·70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej (z wyłączeniem doradztwa w zakresie zarządzania),
·62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,
·74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
·70.21.Z – Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (w ramach wolnego zawodu),
·73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
·73.12.C – Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),
·73.20.Z – Badanie rynku i opinii publicznej.
Obecnie Wnioskodawca rozlicza się według ryczałtu 15%. Jest jednak przekonany, że charakter jego działalności gospodarczej oraz przedstawiona argumentacja pozwalają na zastosowanie ryczałtu według stawki 8,5%.
Aspekty prawne
Stanowisko Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania jego działalności gospodarczej ryczałtem według stawki 8,5% opiera na przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m tej ustawy, usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.Z mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.
Warunkiem jest, aby przychody z działalności gospodarczej nie przekraczały limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, czyli 2 mln euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu NBP z dnia 1 października poprzedniego roku podatkowego. Przepisy te stanowią, że usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej, a także inne usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, mogą być opodatkowane ryczałtem, jeżeli spełniają odpowiednie warunki.
Usługi Wnioskodawcy, takie jak pisanie i publikowanie postów na blogach, tworzenie treści marketingowych, optymalizacja treści (…) oraz badanie rynku, mieszczą się w ramach kodu PKWiU 74.90.Z.
Dodatkowo, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, wykluczone jest stosowanie ryczałtu dla przychodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę zawartej z pracodawcą, na rzecz którego w bieżącym lub poprzednim roku podatkowym były świadczone usługi na podstawie umowy o pracę. W przypadku Wnioskodawcy nie świadczy on usług na rzecz podmiotów, które byłyby pracodawcami Wnioskodawcy w latach poprzednich ani w bieżącym roku podatkowym, co spełnia warunki ustawy do zastosowania ryczałtu.
Przedstawiona we wniosku działalność gospodarcza koncentruje się na doradztwie marketingowym, tj. planowaniu strategii marketingowej firm, analizie rynku, monitorowaniu konkurencji oraz wyznaczaniu kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci, opracowywaniu planów działań marketingu (…), analizie danych oraz bieżącym doradztwie w zakresie prowadzenia działań marketingowych. Efektem działań Wnioskodawcy jest podnoszenie wyników marketingowych firm, które docierają do nowych segmentów odbiorców oraz zwiększają sprzedaż poprzez lepiej dobrane działania marketingowe.
W związku z powyższymi przepisami oraz analizą działalności Wnioskodawcy, Wnioskodawca uważa, że jego usługi mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
W piśmie z 5 września 2024 r. (wpływ 5 września 2024 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
I.Wyjaśnić zakres wniosku, tj. wskazać, czy chce Pan uzyskać interpretację indywidualną, która miałaby ocenić:
a) czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776) przychody z opisanego przez Pana źródła kwalifikują się do opodatkowania wg stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%;
b) czy prawidłowo kwalifikuje Pan opisane usługi według Polskiej Klasyfikacji Działalności – PKD (kwestia ta nie może być rozstrzygnięta w ramach interpretacji indywidualnej).
Odpowiedź: Wnioskodawca chciałby uzyskać interpretację indywidualną, która miałaby ocenić, czy przychody z opisanego przez Wnioskodawcę źródła kwalifikują się do opodatkowania według stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% (opcja A).
II.Jeśli chce Pan uzyskać interpretację indywidualną, która miałaby ocenić kwestię z punktu 1 lit. a tego wezwania – proszę doprecyzować opis sprawy o następujące informacje:
1. Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca posiada.
2. Którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?
Odpowiedź: Bieżący (rok 2024).
3. Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód, który zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: 8 stycznia 2024 r.
4. Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?
Odpowiedź: Tak.
5. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak.
6. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Pana są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak.
7. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej występują negatywne przesłanki wynikające z w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie występują.
8. Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku?
We wniosku wskazał Pan:
Wnoszę o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej stosowania wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w mojej działalności gospodarczej. Świadczenia
1.Wyznaczanie kierunku działań w celu budowania widoczności firmy w Internecie.
2.Pisanie i publikowanie postów na blogach, artykułów, studiów przypadku i treści w mediach społecznościowych.
3.Tworzenie angażujących treści marketingowych dla odbiorców (…) w branży rozwoju oprogramowania.
4.Optymalizacja treści pod kątem (…).
5.Pomoc w opracowywaniu strategii treści dostosowanych do celów biznesowych.
6.Redagowanie i korekta treści pod kątem dokładności i przejrzystości.
7.Prowadzenie badań rynkowych i analiza konkurencji.
8.Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najlepszymi praktykami.
9.Współpraca z ekspertami merytorycznymi w zakresie tworzenia treści.
10.Ustalanie harmonogramów publikacji.
11.Usługi lokalizacyjne i tłumaczeniowe.
12.Copywriting i kreatywny copywriting.
Proszę – w odniesieniu do każdej z usług będących przedmiotem wniosku szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać:
• na czym one polegają,
• czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz
• co jest ich efektem.
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z dwunastu ww. przez Pana czynności/zdań.
Odpowiedź:
1.Wyznaczanie kierunku działań w celu budowania widoczności firmy w Internecie
Na czym polega: analiza obecnej pozycji firmy w Internecie (np. w stosunku do konkurencji – punktem odniesienia jest m.in. ruch na stronie oraz zasięg publikacji w mediach społecznościowych) identyfikacja obszarów do poprawy, a następnie opracowanie strategii mającej na celu zwiększenie widoczności marki (we wspomnianych obszarach).
Czego dotyczy, zakres: dotyczy planowania działań marketingowych, takich jak kampanie reklamowe, (…), oraz wspomniana aktywność w mediach społecznościowych. Zakres obejmuje zarówno krótko-, jak i długoterminowe plany.
Efekt: zwiększona widoczność firmy w Internecie, a tym samym pośród potencjalnych klientów, co prowadzi do lepszej rozpoznawalności marki.
2. Pisanie i publikowanie postów na blogach, artykułów, studiów przypadku i treści w mediach społecznościowych
Na czym polega: tworzenie treści pisanych (dłuższe artykuły, krótsze publikowane w mediach społecznościowych oraz studia przypadku, tj. raporty przedstawiające rezultaty współpracy/zrealizowanych projektów z klientami firmy).
Czego dotyczy, zakres: dotyczy tworzenia treści, które angażują odbiorców, edukują ich lub promują produkty/usługi. Zakres obejmuje zbieranie niezbędnych danych, pisanie, redakcję i publikację.
Efekt: zwiększenie zaangażowania odbiorców, budowanie autorytetu firmy w branży oraz przyciąganie nowych klientów.
3. Tworzenie angażujących treści marketingowych dla odbiorców (…) w branży rozwoju oprogramowania
Na czym polega: tworzenie treści, które są specjalnie dostosowane do potrzeb firm w branży oprogramowania, w tym wspomniane studia przypadku, raporty i informowanie o najnowszych branżowych trendach (np. w postaci artykułów lub informacji w mediach społecznościowych).
Czego dotyczy, zakres: dotyczy produkcji treści, które pomagają firmom zrozumieć korzyści płynące z oferowanych rozwiązań oraz jak mogą one wspierać rozwój ich działalności. Zakres obejmuje analizę potrzeb klienta oraz specyfikę branży (tworzenie oprogramowania).
Efekt: zwiększenie świadomości marki wśród firm z sektora (…) oraz wspieranie sprzedaży poprzez dostarczanie wartościowych informacji.
4. Optymalizacja treści pod kątem (…)
Na czym polega: dostosowywanie treści strony internetowej do wymagań wyszukiwarek internetowych, aby poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy analizy słów kluczowych, optymalizacji dotychczas napisanych artykułów, struktury treści, a także linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Zakres obejmuje także monitorowanie wyników i wprowadzanie poprawek.
Efekt: zwiększony ruch organiczny na stronie internetowej, co prowadzi do większej liczby potencjalnych klientów.
5. Pomoc w opracowywaniu strategii treści dostosowanych do celów biznesowych
Na czym polega: tworzenia strategii treści (artykuły na blogu, media społecznościowe), która wspiera osiąganie celów biznesowych firmy.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy analizy celów biznesowych firmy, określania odpowiednich grup odbiorców, planowania rodzajów treści oraz kanałów dystrybucji. Zakres obejmuje także ustalanie (…) i mierzenie skuteczności tych działań.
Efekt: skuteczna strategia treści, która zwiększa zaangażowanie, przyciąga potencjalnych klientów i wspiera osiąganie celów biznesowych.
6. Redagowanie i korekta treści pod kątem dokładności i przejrzystości
Na czym polega: dokładna analiza i edycja treści w celu poprawienia jej zrozumiałości, stylistyki oraz zgodności z zasadami gramatyki i interpunkcji.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy wszystkich form treści – od artykułów po dokumenty biznesowe. Zakres obejmuje poprawę błędów, sugestie dotyczące struktury oraz optymalizację języka.
Efekt: wysokiej jakości treści, które są klarowne, zrozumiałe i profesjonalne, co wzmacnia wizerunek firmy jako eksperta w branży.
7. Prowadzenie badań rynkowych i analiza konkurencji
Na czym polega: zbieranie i analizowanie danych dotyczących rynku oraz działań konkurencji (m.in. śledzenie ich działań marketingowych w Internecie), aby lepiej zrozumieć otoczenie biznesowe.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy identyfikacji trendów rynkowych, badania preferencji klientów oraz analizowania strategii konkurencji.
Efekt: dostarczenie firmie wartościowych informacji, które mogą być wykorzystane do poprawy pozycji rynkowej oraz zwiększenia konkurencyjności.
8. Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najlepszymi praktykami
Na czym polega: monitorowanie i analiza najnowszych trendów w branży oprogramowania oraz identyfikowanie najlepszych praktyk, które mogą być zastosowane w strategiach marketingowych.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy ciągłej edukacji, uczestnictwa w branżowych webinarach, konferencjach, czytanie raportów i artykułów branżowych. Zakres obejmuje także dostosowywanie strategii marketingowych do zmieniających się realiów rynkowych.
Efekt: utrzymywanie konkurencyjności firmy na rynku poprzez reagowanie na wspomniane trendy i adaptowanie się do nich.
9. Współpraca z ekspertami merytorycznymi w zakresie tworzenia treści
Na czym polega: koordynowanie współpracy z ekspertami branżowymi oraz programistami w firmie, którzy dostarczają specjalistycznej wiedzy ze swojego pola ekspertyzy.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy współpracy z profesjonalistami z różnych dziedzin w celu stworzenia wysokiej jakości, merytorycznie poprawnych treści. Zakres obejmuje koordynację, redakcję oraz integrację wiedzy eksperckiej w treściach.
Efekt: powstanie treści o wysokiej wartości merytorycznej, co wzmacnia autorytet i wiarygodność firmy w branży.
10. Ustalanie harmonogramów publikacji
Na czym polega: planowanie terminów i częstotliwości publikacji treści na różnych platformach, aby zapewnić spójność komunikacji.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy koordynacji publikacji treści w mediach społecznościowych, na blogach oraz innych kanałach komunikacji. Zakres obejmuje ustalanie harmonogramów w oparciu o cele marketingowe i preferencje odbiorców.
Efekt: regularne i zorganizowane publikacje, które zapewniają ciągłość komunikacji z odbiorcami oraz zwiększają zaangażowanie.
11. Usługi lokalizacyjne i tłumaczeniowe
Na czym polega: przekład treści na inne języki z uwzględnieniem kontekstu kulturowego/biznesowego, co umożliwia skuteczne dotarcie do zagranicznych rynków.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy tłumaczenia treści, w tym dokumentów, stron internetowych, oraz materiałów marketingowych, z zachowaniem ich oryginalnego sensu i stylu. Zakres obejmuje także lokalizację, czyli dostosowanie treści do specyfiki danego rynku.
Efekt: treści dostosowane do rynków zagranicznych, co umożliwia efektywne prowadzenie działań marketingowych na skalę międzynarodową.
12. Copywriting i kreatywny copywriting
Na czym polega: tworzenie tekstów, które są nie tylko informacyjne, ale także inspirują i angażują odbiorców, mając na celu przekonanie ich do podjęcia określonego działania. W głównej mierze dotyczy to wsparcia działu HR w treściach, które mają zaangażować i przyciągnąć nowych pracowników do firmy.
Czego dotyczy, zakres: dotyczy pisania tekstów reklamowych, sloganów, scenariuszy do kampanii marketingowych, a także długich form treści, takich jak artykuły czy e-booki. Zakres obejmuje także kreatywne podejście do komunikacji, które odzwierciedla unikalność marki.
Efekt: wzrost zaangażowania odbiorców oraz skuteczność kampanii marketingowych poprzez tworzenie przekonujących i angażujących treści.
9. Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy Pana wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Odpowiedź:
1. Wyznaczanie kierunku działań w celu budowania widoczności firmy w Internecie (73.11.19.0).
2. Pisanie i publikowanie postów na blogach, artykułów, studiów przypadku i treści w mediach społecznościowych (73.11.19.0 i 63.12.19.0).
3. Tworzenie angażujących treści marketingowych dla odbiorców (…) w branży rozwoju oprogramowania (73.11.19.0 i 62.09.20.0).
4. Optymalizacja treści pod kątem (…) (63.11.12.0).
5. Pomoc w opracowywaniu strategii treści dostosowanych do celów biznesowych (70.22.12.0).
6. Redagowanie i korekta treści pod kątem dokładności i przejrzystości (18.13.19.0).
7. Prowadzenie badań rynkowych i analiza konkurencji (73.20.11.0).
8. Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najlepszymi praktykami (73.20.11.0).
9. Współpraca z ekspertami merytorycznymi w zakresie tworzenia treści (70.22.12.0).
10. Ustalanie harmonogramów publikacji (73.11.19.0).
11. Usługi lokalizacyjne i tłumaczeniowe (74.30.11.0).
12. Copywriting i kreatywny copywriting (73.11.19.0 i 90.03.11.0).
10. Czy czynności przez Pana wykonywane w ramach wskazanej we wniosku umowy, wykonywane są w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie.
11. Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Nie.
Natomiast w piśmie z 6 października 2024 r. (wpływ 6 października 2024 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, potwierdził Pan, że przedmiotem Pana pytania jest usługa marketingowa związana z doradztwem, tworzeniem treści, optymalizacją (…) oraz badaniami rynkowymi, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90, na którą składają się następujące czynności:
1. Wyznaczanie kierunku działań w celu budowania widoczności firmy w Internecie.
2. Pisanie i publikowanie postów na blogach, artykułów, studiów przypadku i treści w mediach społecznościowych.
3. Tworzenie angażujących treści marketingowych dla odbiorców (…) w branży rozwoju oprogramowania.
4. Optymalizacja treści pod kątem (…).
5. Pomoc w opracowywaniu strategii treści dostosowanych do celów biznesowych.
6. Redagowanie i korekta treści pod kątem dokładności i przejrzystości.
7. Prowadzenie badań rynkowych i analiza konkurencji.
8. Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najlepszymi praktykami.
9. Współpraca z ekspertami merytorycznymi w zakresie tworzenia treści.
10. Ustalanie harmonogramów publikacji.
11. Usługi lokalizacyjne i tłumaczeniowe.
12. Copywriting i kreatywny copywriting.
Pytania (sformułowane w uzupełnieniach wniosku)
1. Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi marketingowe, związane z doradztwem, tworzeniem treści, optymalizacją (…) oraz badaniami rynkowymi, mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5% (w oparciu o kod PKD 74.90.Z) zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
2. Czy przychody z tytułu świadczenia usług marketingowych, związanych z doradztwem, tworzeniem treści, optymalizacją (…) oraz badanymi rynkowym, mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
3. Czy istnieją jakiekolwiek przesłanki wynikające z przepisów ustawy, które wykluczałyby opodatkowanie działalności Wnioskodawcy ryczałtem według stawki 8,5%, przy założeniu że nie świadczy usług na rzecz byłych pracodawców?
4. Czy zmiana stawki ryczałtu z 15% na 8,5% jest uzasadniona na podstawie rodzaju świadczonych przez Wnioskodawcę usług, zgodnie z PKWiU i obowiązującymi przepisami prawa podatkowego?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniach wniosku)
Wnioskodawca, stanowisko w sprawie opodatkowania jego działalności ryczałtem według stawki 8,5% opiera na analizie charakteru wykonywanych usług oraz obowiązujących przepisach prawa podatkowego, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi marketingowe, które obejmują doradztwo w zakresie strategii marketingowej, tworzenie treści, optymalizację (…), badania rynku, analizę konkurencji oraz inne działania mające na celu zwiększenie widoczności firm w Internecie i poprawę ich wyników sprzedażowych. Usługi te można sklasyfikować pod kodem PKWiU 74.90.Z, który dotyczy działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej. Klasyfikacja ta obejmuje również usługi doradztwa marketingowego, co czyni działalność Wnioskodawcy zgodną z warunkami zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczonych przez niego usług marketingowych, obejmujących doradztwo, tworzenie treści, optymalizację (…) oraz badania rynkowe, mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczone przeze niego usługi spełniają warunki określone w przepisach ustawy i nie są wykluczone z możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej.
Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłych pracodawców, co wyklucza przesłanki uniemożliwiające stosowanie ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Biorąc pod uwagę zakres i charakter świadczonych usług, Wnioskodawca uważa, że zmiana stawki ryczałtu z obecnych 15% na 8,5% jest w pełni uzasadniona, zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i właściwa w świetle charakteru jego działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od zachowania warunków określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym należy wskazać, że na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że przedmiotem Pana pytania jest usługa marketingowa związana z doradztwem, tworzeniem treści, optymalizacją (…) oraz badaniami rynkowymi, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90, na którą składają się następujące czynności:
1. Wyznaczanie kierunku działań w celu budowania widoczności firmy w Internecie.
2. Pisanie i publikowanie postów na blogach, artykułów, studiów przypadku i treści w mediach społecznościowych.
3. Tworzenie angażujących treści marketingowych dla odbiorców (…) w branży rozwoju oprogramowania.
4. Optymalizacja treści pod kątem (…).
5. Pomoc w opracowywaniu strategii treści dostosowanych do celów biznesowych.
6. Redagowanie i korekta treści pod kątem dokładności i przejrzystości.
7. Prowadzenie badań rynkowych i analiza konkurencji.
8. Bycie na bieżąco z trendami branżowymi i najlepszymi praktykami.
9. Współpraca z ekspertami merytorycznymi w zakresie tworzenia treści.
10. Ustalanie harmonogramów publikacji.
11. Usługi lokalizacyjne i tłumaczeniowe.
12. Copywriting i kreatywny copywriting.
Pana wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego 2024. Pierwszy przychód, który zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnął Pan 8 stycznia 2024 r. Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2024 roku w odniesieniu do Pana są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponadto w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ustawodawca nie przewidział bowiem dla tego typu usług innej stawki ryczałtu. Tym samym, przychody z działalności prowadzonej przez Pana w zakresie usługi marketingowej związanej z doradztwem, tworzeniem treści, optymalizacją (…) oraz badaniami rynkowymi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90 „POZOSTAŁE USŁUGI PROFESJONALNE, NAUKOWE I TECHNICZNE, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE”, może Pan opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ spełnia Pan warunki wynikające z przepisów ww. ustawy.
Zatem, pomimo wskazania we wniosku błędnej podstawy prawnej, Pana stanowisko w zakresie określenia wysokości stawki ryczałtu jest prawidłowe.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).