Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.532.2024.5.HJ
Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 września 2024 r. (wpływ 16 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W kwietniu 2024 r. zawarł Pan umowę dzierżawy gruntu pod panele fotowoltaiczne w ramach najmu prywatnego. Umowa została zawarta na okres 29 lat i 11 miesięcy. Dzierżawa gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%.
Jest Pan osobą fizyczną, która prowadzi również działalność gospodarczą (podatek liniowy i czynny podatnik VAT), ale prywatnie wynajmuje Pan prywatną nieruchomość i jednocześnie posiada status podatnika VAT. Uzyskany przychód z prywatnego najmu opodatkowuje i rozlicza Pan w formie zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie umowy dzierżawy, Dzierżawca zobowiązany jest do:
- zapłaty na Pana rzecz rocznego czynszu dzierżawnego płatnego z góry za dany rok kalendarzowy, do 31 stycznia roku, przy czym faktury obejmujące czynsz będą dostarczane Dzierżawcy do 10 stycznia każdego roku. Zapłata czynszu będzie dokonywana na rachunek prywatny, który nie widnieje w wykazie podatników, o którym mowa w art. 96b ustawy o VAT, tzw. „białej liście podatników VAT”, z uwagi na to że jest to przychód z prywatnego najmu;
- zwrotu podatku od nieruchomości. Zgodnie z umową Dzierżawca będzie ponosił całość podatku od nieruchomości oraz innych podatków jak i opłat publiczno-prawnych, związanych z korzystaniem z Nieruchomości na potrzeby Elektrowni PV. Dzierżawca dokona na rzecz Wydzierżawiającego wpłaty równowartości kwoty należnych podatków i opłat w terminie 14 dni roboczych od dnia przedstawienia kopii decyzji podatkowej lub deklaracji podatkowej przez Wydzierżawiającego, jednakże nie później niż na 5 dni przed upływem urzędowego terminu zapłaty ww. podatku lub opłaty.
Zgodnie z umową Wydzierżawiający zobowiązany będzie wystawić fakturę VAT, uwzględniającą podatek VAT.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że jest Pan podatnikiem, a zarazem Wydzierżawiającym. Podatek od nieruchomości płacony jest przez Pana i zgodnie z zapisami umowy dzierżawy Dzierżawca dokona na rzecz Wydzierżawiającego wpłaty równowartości kwot należnych podatków i opłat.
Łączna powierzchnia gruntów dzierżawionych pod farmę fotowoltaiczną wynosi (…) ha. Nieruchomość, czyli grunty wykorzystywane były jako grunty rolne. Niektóre grunty są Pana wyłączną własnością, a niektóre grunty są we współwłasności z byłą żoną (…), która w części dotyczącej swojego udziału odrębnie rozlicza się z Dzierżawcą.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym 19%. Prowadzi Pan księgi rachunkowe od 2024 r.
Zakres Pana działalności gospodarczej wg PKD:
·Przeważająca działalność gospodarcza: 01.62.Z - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich,
·93.11.Z - Działalność obiektów sportowych,
·85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,
·81.30.Z - Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,
·81.21.Z - Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,
·73.11.Z - Działalność agencji reklamowych,
·68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
·68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
·56.10.A - Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,
·55.10.Z - Hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
·49.41.Z - Transport drogowy towarów.
Dzierżawca to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która nie jest z Panem powiązana. Nie posiada Pan udziałów w spółce, ani nie jest członkiem zarządu.
Pytania
1.Czy zwracany przez Dzierżawcę podatek od nieruchomości na Pana rzecz, w ramach umowy dzierżawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, wg stawki właściwej dla czynszu najmu?
2.Czy zapłata czynszu w ramach najmu prywatnego może być płacona na prywatny rachunek „rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy - ROR″ niewymieniony w wykazie VAT na tzw. „białej liście podatników VAT″?
3.Czy pieniądze, które otrzyma Pan na zapłacenie podatku od nieruchomości do Urzędu Gminy podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska w zakresie pytania Nr 3 dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W zakresie pytań Nr 1 i 2 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 3.
Umowa dzierżawy jednoznacznie określa kwotę czynszu i oddzielnie zasadę zwrotu podatku od nieruchomości. Pieniądze, które otrzyma Pan na zapłacenie podatku od nieruchomości, musi Pan w całości przekazać do Urzędu Gminy.
W związku z powyższym, kwoty podatku od nieruchomości przekazywane przez dzierżawcę nieruchomości na zapłatę tego podatku przez Pana, jako właściciela gruntu nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Jednak, aby powstał przychód po Pana stronie, muszą zaistnieć przesłanki określone w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub pozostawiony do Pana dyspozycji. Składnikiem przychodu osiąganego przez Pana z dzierżawy niestanowiącej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie będą ponoszone przez Dzierżawcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem dzierżawy (np. podatki i opłaty publicznoprawne), jeżeli z umowy wynika, że Dzierżawca jest zobowiązany do ich ponoszenia.
Wynika to z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 lutego 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.842.2023.2.AA, w której wskazano: „(…) podatek od nieruchomości, do ponoszenia którego zgodnie z umową dzierżawy jest zobowiązany dzierżawca, nie stanowi przysposobienia majątkowego. W zakresie uiszczenia tego podatku pełni Pan jedynie rolę pośrednika między dzierżawcą a odpowiednim organem (np. gminą). Przychód, od którego powinien Pan obliczyć ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stanowi wyłącznie kwota otrzymana od dzierżawcy tytułem czynszu dzierżawy rozumianego jako oddanie nieruchomości (gruntów) w dzierżawę.”
Reasumując otrzymana przez Pana kwota na zapłacenie podatku od nieruchomości nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Natomiast w myśl art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Z tych uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z dzierżawy jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wydzierżawiającego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednak, aby powstał przychód po stronie wydzierżawiającego, muszą zaistnieć przesłanki określone w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wydzierżawiającego.
Składnikiem przychodu osiąganego z dzierżawy przez wydzierżawiającego nie będą natomiast ponoszone przez dzierżawcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem dzierżawy (np. podatki i opłaty publicznoprawne), jeżeli z umowy wynika, że dzierżawca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez dzierżawcę w związku z przedmiotem dzierżawy nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wydzierżawiającego.
W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy dzierżawy w zakresie pokrywania przez dzierżawcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem dzierżawy, różne będą skutki podatkowe. Jeśli strony umowy dzierżawy określiły wysokość wynagrodzenia z tytułu dzierżawy (czynsz), to otrzymana przez wydzierżawiającego kwota jest jego przychodem.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zawarł Pan umowę dzierżawy gruntu pod panele fotowoltaiczne w ramach najmu prywatnego. Łączna powierzchnia gruntów dzierżawionych pod farmę fotowoltaiczną wynosi (…) ha. Umowa została zawarta na okres 29 lat i 11 miesięcy. Uzyskany przychód z prywatnego najmu opodatkowuje i rozlicza Pan w formie zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie umowy dzierżawy, Dzierżawca zobowiązany jest do zapłaty na Pana rzecz rocznego czynszu dzierżawnego płatnego z góry za dany rok kalendarzowy. A także do zwrotu podatku od nieruchomości. Zgodnie z umową Dzierżawca będzie ponosił całość podatku od nieruchomości oraz innych podatków, jak i opłat publiczno-prawnych, związanych z korzystaniem z Nieruchomości na potrzeby Elektrowni PV. Dzierżawca dokona na rzecz Wydzierżawiającego wpłaty równowartości kwoty należnych podatków i opłat w terminie 14 dni roboczych od dnia przedstawienia kopii decyzji podatkowej lub deklaracji podatkowej przez Wydzierżawiającego, jednakże nie później niż na 5 dni przed upływem urzędowego terminu zapłaty ww. podatku lub opłaty. Podatek od nieruchomości płacony jest przez Pana i zgodnie z zapisami umowy dzierżawy Dzierżawca dokona na rzecz Wydzierżawiającego wpłaty równowartości kwot należnych podatków i opłat.
Zgodnie z opisem sprawy oraz powołanymi wyżej przepisami prawa, wskazany przez Pana podatek od nieruchomości, do ponoszenia którego zgodnie z umową dzierżawy jest zobowiązany Dzierżawca, nie stanowi dla Pana przysporzenia majątkowego. W zakresie uiszczania tego podatku pełni Pan jedynie rolę pośrednika między Dzierżawcą a odpowiednim organem (w tym przypadku gminą).
Reasumując, pieniądze, które otrzyma Pan na zapłacenie podatku od nieruchomości do Urzędu Gminy nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).