Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.628.2024.1.BS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” (PKD 70.22.Z), w ramach której Wnioskodawca świadczy obecnie usługi doradcze.
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca, wykonuje następujące czynności na rzecz Spółki A Sp. z o.o. Sp. komandytowa (dalej: „Spółka”):
a) identyfikację koniecznych w Spółce usprawnień;
b) określania kluczowych strategicznych zadań Spółki i koordynację ich wdrożenia;
c) optymalizacja zarządzania rozwojem Spółki;
d) zwiększanie efektywności zasobów ludzkich przedsiębiorstwa Zleceniodawcy;
e) zwiększanie wartości Spółki.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza również świadczyć w przyszłości usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży udziałów w spółkach kapitałowych na rzecz właścicieli tych udziałów, m.in. na rzecz wspólników Spółki. Usługi pośrednictwa będą świadczone na podstawie odrębnej umowy zawartej z aktualnym udziałowcem / udziałowcami Spółki. W konsekwencji, Wnioskodawca świadczy usługi doradcze na rzecz Spółki, które skutkować mają usprawnieniem jej działania / optymalizacją jej rozwoje oraz finalnie zwiększeniem jej wartości. W przypadku, podjęcia przez wspólników decyzji o sprzedaży Spółki Wnioskodawca będzie wspierał ich w trakcie procesu sprzedaży, tj. będzie świadczył na ich rzecz usługi pośrednictwa związane ze sprzedażą. Taki model współpracy jest uzasadniony ze względów gospodarczych oraz prawnych, tj. beneficjentem usług doradczych jest Spółka. Z drugiej strony usługi pośrednictwa w sprzedaży jej udziałów będą świadczone na rzecz beneficjentów tej usługi, tj. wspólników Spółki.
Przedmiotem niniejszego wniosku jest opodatkowanie usług pośrednictwa w sprzedaży udziałów. Inne usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz które Wnioskodawca może świadczyć w przyszłości nie są przedmiotem niniejszego wniosku.
W chwili obecnej usługi pośrednictwa mają być świadczone na rzecz udziałowców Spółki B sp. z o.o. (przed planowaną sprzedażą nastąpi przekształcenie Spółki A Sp. z o.o. Sp. komandytowa w spółkę z o. o.). Jednocześnie, Wnioskodawca planuje świadczenie analogicznych usług na rzecz innych podmiotów.
Dla celów określenia zakresu świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę istotne jest, że Wnioskodawca będzie zawierać umowy z osobami fizycznymi lub osobami prawnymi (dalej: Zleceniodawcy), będącymi właścicielami udziałów, zgodnie z którymi będzie zobowiązany do wykonywania następujących czynności (dalej: Usługi pośrednictwa):
1) aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców; nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;
2) przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);
3) opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;
4) nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
5) nadzoru od strony Zleceniodawców nad przeprowadzaniem procesów due diligence przez potencjalnych nabywców udziałów będących własnością Zleceniodawców;
6) nadzoru od Strony Zleceniodawców nad pracami innych doradców zewnętrznych świadczących usługi związane z procesem sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
7) nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
8) pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;
9) wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.
Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest doprowadzenie do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży udziałów) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym).
Wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie każdorazowo negocjowane z klientem (Zleceniodawcą), wysokość i termin wypłaty uregulowane będą w umowie, przy czym wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie wyłącznie wynagrodzeniem prowizyjnym, uzależnionym od wartości transakcji sprzedaży udziałów, w odniesieniu do której będą świadczone Usługi pośrednictwa. Wypłata tego wynagrodzenia uzależniona będzie od zawarcia finalnej umowy pomiędzy sprzedającym i kupującym. Innymi słowy, jeżeli nie dojdzie do transakcji (np. zawarcia umowy sprzedaży udziałów), Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia z tego tytułu.
Celem świadczonych Usług pośrednictwa będzie doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy sprzedającym a nabywcą udziałów, skutkującej przeniesieniem ich własności.
W związku ze świadczeniem Usług pośrednictwa nie będzie świadczyć usług przechowania udziałów ani nie będzie nimi zarządzać. Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę nie będą dotyczyć również praw i udziałów odzwierciedlających:
1) tytuł prawny do towarów;
2) tytuł własności nieruchomości;
3) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
4) udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
5) prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.
Usługi pośrednictwa nie będą obejmować usług doradczych. Usługi pośrednictwa Wnioskodawcy nie będą również usługami, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy VAT.
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą odbywać się w ramach działalności maklerskiej ani brokerskiej (przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie będą usługi maklerskie ani brokerskie).
Usługi pośrednictwa, których dotyczy niniejszy wniosek i które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Usługi pośrednictwa będące przedmiotem niniejszego wniosku podlegają klasyfikacji PKWiU z 2015 r. do grupowania 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane”.
W odniesieniu do realizowanych usług pośrednictwa - Wnioskodawca nie jest, ani w przyszłości nie będzie:
1) członkiem zarządu lub udziałowcem w spółkach, których udziały będą przedmiotem sprzedaży;
2) członkiem zarządu lub udziałowcem Zleceniodawców, którzy sprzedawać będą udziały.
Wnioskodawca planuje zmianę sposobu opodatkowania i opodatkowanie prowadzonej
działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [dalej: „Ustawa”]. Wnioskodawca złoży stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.
W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz usług, które Wnioskodawca planuje świadczyć w przyszłości:
- nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy;
- spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 Ustawy.
- usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz które Wnioskodawca planuje świadczyć w przyszłości nie stanowią wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy;
- Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, dzięki której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
Prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, jak również działalność w zakresie Usług pośrednictwa będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy
Stosownie do art. 1 pkt 1 Ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
- są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
- wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, „Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej: O.p.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie, u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem że osiągnięte w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody nie przekroczą 2 000 000 euro, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 Ustawy.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, powyższe warunki opodatkowania ryczałtem zostaną spełnione.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:
1) świadczyć Usługi pośrednictwa na rzecz Zleceniodawców, które będą sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.1;
2) prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy;
3) do wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy oraz spełniony będzie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, tj. Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 2 mln euro;
4) zostanie złożone stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego dla Wnioskodawcy Naczelnika Urzędu Skarbowego i nie zostanie złożone oświadczenie o rezygnacji z tego wyboru lub oświadczenie o wyborze opodatkowania działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ustawy o PIT.
5) Usługi pośrednictwa, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (…); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawca ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług pośrednictwa sklasyfikowanych pod PKWiU 74.90.1 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższe konkluzje potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych:
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 stycznia 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.718.2023.2.MAP], w której organ stwierdził, że:
W zdarzeniu przyszłym będzie Pan świadczył Usługi pośrednictwa sprzedaży (w zakresie sprzedaży udziałów lub akcji w spółkach nieposiadających nieruchomości) polegające na szeroko rozumianym pośrednictwie "w interesach", co w Pana ocenie powinno zostać zakwalifikowane w PKWiU pod kodami: 74.90.12 oraz 74.90.20.
Usługi te obejmują pośrednictwo ("Usługi pośrednictwa") przy sprzedaży udziałów spółek celowych (lub ogółu praw i obowiązków w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych) oraz spółek rozwijających w szczególności projekty instalacji wytwarzania energii, głównie wiatrowe i fotowoltaiczne, projekty instalacji magazynowania energii, instalacji produkcji i elektrolizy wodoru (A), które są właścicielem lub dysponują, bądź będą dysponowały projektami farm fotowoltaicznych/wiatrowych/magazynów energii/instalacji wodorowych/sieci dystrybucji energii/sieci dystrybucji wodoru o określonej mocy."
W rezultacie Pana zdaniem, świadczenie Usług pośrednictwa sprzedaży powinno zostać uznane za działalność, o której mowa w art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i tym samym Pana przychody uzyskane ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 20 czerwca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.288.2022.2.AP], w której organ stwierdził że:
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
1) w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej świadczyć Pan będzie usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0;
2) prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w formie Spółki cywilnej będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3) do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 9 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy;
4) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty zostanie pierwszy przychód z jego tytułu;
5) usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie zachodzą inne przesłanki wyłączające Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 14 czerwca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP2-2.4011.234.2022.2.RK], w której organ stwierdził że:
„Przedstawił Pan informacje, z których wynika:
1) w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej świadczyć Pan będzie usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0;
2) prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3) do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 9 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy;
4) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty zostanie pierwszy przychód z jego tytułu.
5) usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (…); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie zachodzą inne przesłanki wyłączające Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.”
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 14 stycznia 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1068.2021.1.MR], w której organ stwierdził że:
Przedstawił Pan informacje z których wynika, że
1) Zamierza Pan zarejestrować pozarolniczą jednoosobową działalność gospodarczą;
2) Głównym przedmiotem Pana działalności będzie "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana".
3) Nie będzie Pan świadczył żadnych usług wskazanych w art. 8 URycz., które wykluczałyby prawo do wyboru ryczałtu.
Usługi będą świadczone na podstawie zawartej umowy i obejmować będą: (i) usługi doradcze w transakcjach fuzji i przejęć (w tym m.in. doradztwo przy wyborze inwestora, doradztwo dotyczące opłacalności planowanej transakcji (inwestycji) oraz (ii) usługi pośrednictwa polegające na podejmowaniu szeregu czynności zmierzających do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży udziałów) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym), z której jedna będzie klientem Wnioskodawcy.
Celem wszystkich czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach usług pośrednictwa będzie doprowadzenie do zamknięcia transakcji, np. zawarcia finalnej umowy sprzedaży) nabycia udziałów przez klienta Wnioskodawcy.
Osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 5 października 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDSL1-2.4011.221.2023.4.PR], w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie:
„14) czy była/jest Pani wspólnikiem/członkiem zarządu Zamawiających, z którymi ma Pani zawarte umowy o świadczenie Usługi1 i Usługi2, o których mowa we wniosku, bądź pełniła/pełni Pani inne funkcje (jakie?) u tych Zamawiających? Jeżeli pełniła/pełni Pani obowiązki u Zamawiających, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków u Zamawiających. Od kiedy pełni Pani takie obowiązki u Zamawiających?
Odpowiedź: Jest Pani wspólnikiem Zamawiającego.”
Po czym organ stwierdził że:
„Mając na uwadze powyższe, usługi świadczone przez Wnioskodawcę (Usługa1) jako osoby opracowującej scenariusz odcinków serialu, należy zakwalifikować w grupowaniu PKWiU 90, tym samym będą one objęte stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W przypadku usług związanych z organizacją produkcji i nadzorem, gdzie wprost w umowie odniesiono, że nie obejmuje ona (możliwe jest zlecenie na podstawie odrębnych umów) usług reżyserskich i podobnych, w skład której to usługi wchodzi wiele bardzo zróżnicowanych świadczeń, mających jeden wspólny cel: efektywną organizację oraz przeprowadzenie obsługi produkcji filmowej realizowanej przez Zleceniodawcę – usługę taką należy zakwalifikować jako usługę związaną z produkcją filmów i nagrań wideo grupowaną w PKWiU 59.11.13.0.
Tym samym, usługi te jako niewymienione w żadnym przepisie szczególnych w art. 12 – będą podlegały stawce w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ZP, przewidzianej dla wszelkich usług, niewymienionych w punktach szczególnych tego przepisu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.”
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 25 maja 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDIL2-2.4011.1044.2021.3.IM], w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie:
Czy jest Pan udziałowcem spółki kapitałowej wskazanej we wniosku?
Tak. Jednocześnie możliwym jest, że w przyszłości wszystkie bądź też wybrane usługi opisane we wniosku będą świadczone na rzecz innych podmiotów gospodarczych.”
Po czym organ uznał poniższe stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe:
„Zatem w ramach jednej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie osiągał przychody, które w jego ocenie opodatkowane są różnymi stawkami ryczałtu. Przyjmując, że Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób w pełni umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju świadczonych przez niego usług, to prawidłowym będzie stosowanie stawki ryczałtu właściwej dla przychodów z poszczególnych kategorii jego działalności.
Zakładając, że stanowiska Wnioskodawcy przedstawione powyżej w pytaniach nr 1 oraz nr 2 są prawidłowe, to przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej powinny być opodatkowane następującymi stawkami ryczałtu:
a) 8,5% ‒ dla Usług Pośrednictwa;
b) 17% ‒ dla Usług Doradztwa Prawnego.
Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 maja 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP2-1.4011.252.2022.3.KW], w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie:
3. Czy jest/będzie Pan wspólnikiem spółek dla których świadczy Pan usługi?
Tak, Wnioskodawca obecnie jest wspólnikiem (komandytariuszem) spółki, na rzecz której wykonuje usługi opisane we wniosku (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0). Spółka komandytowa, na rzecz której wykonywane są usługi opisane we wniosku, jest w trakcie przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca będzie posiadał udziały, nie będzie jednak pełnił funkcji w zarządzie tej spółki, spółka ta nie będzie miała rady nadzorczej w konsekwencji nie będzie on pełnił funkcji w radzie nadzorczej tej spółki.”
Po czym organ stwierdził że:
„Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwać w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
- Interpretacja indywidualna wydana dnia 1 sierpnia 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.9.PT], w której organ wskazał:
“W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi:
- aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców; nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;
- przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);
- opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;
- nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
- nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
- pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;
- wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług pośrednictwa sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane” podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach
prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zamierza Pan świadczyć
usługi:
1) aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców; nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;
2) przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);
3) opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;
4) nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
5) nadzoru od strony Zleceniodawców nad przeprowadzaniem procesów due diligence przez potencjalnych nabywców udziałów będących własnością Zleceniodawców;
6) nadzoru od Strony Zleceniodawców nad pracami innych doradców zewnętrznych świadczących usługi związane z procesem sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
7) nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
8) pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;
9) wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług pośrednictwa sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane” podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).