Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2024 r. (wpływ 20 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od (…) 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie wykonywania kompleksowej usługi budowy sieci i przyłączy elektroenergetycznych, sklasyfikowaną według PKD pod symbolem:
·42.22.Z – Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
·43.21.Z – Wykonywanie instalacji elektrycznych,
·74.10.Z – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.
Prace te wykonywane są na zlecenie Kontrahenta zagranicznego na podstawie zawartej umowy. Przedmiot umowy obejmuje usługę budowy lub rozbudowy sieci oraz przyłączy elektrycznych, na którą składa się:
- wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań,
- uzyskanie wszelkich wymaganych opinii, pozwoleń oraz decyzji, w tym uzyskanie w imieniu i na rzecz Kontrahenta, od właściwego organu, ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę lub przebudowę lub dokonanie zgłoszenia, do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu,
- sprawowanie nadzoru autorskiego,
- budowa lub rozbudowa sieci oraz przyłączy elektroenergetycznych średniego i wysokiego napięcia, wykonanie robót ziemnych oraz odtworzenia nawierzchni po robotach i doprowadzenie terenu robót do stanu sprzed wykonanych prac, zwaną dalej robotami,
- wykonanie dokumentacji powykonawczej,
- wykonanie dokumentacji dla potrzeb sporządzenia aktów notarialnych spisywanych w procesie ustanowienia służebności przesyłu (zagraniczny odpowiednik),
- wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej, a określonych i wymaganych, określonych wymaganiami decyzji jednostek administracji rządowej i publicznej oraz określonych w zleceniach.
W ramach umowy działa Pan w celu realizacji zleconych zadań, tzn. wybudowania sieci i przyłączy elektroenergetycznych. Po wykonanych usługach przygotowuje Pan protokół odbioru końcowego przyłącza. Jednocześnie przygotowuje Pan dokumentację powykonawczą robót, zgodnie z wymogami zawartymi w projekcie. Sporządzenie takiej kalkulacji jest wymagane przez Zleceniodawcę. Na podstawie spędzonych dni przy konkretnych zadaniach wystawia Pan fakturę dla Kontrahenta za konkretny miesiąc. Przy każdym miesiącu Kontrahent wymaga harmonogramu wykonanych zadań dla konkretnego projektu i poświęconej ilości dni na te zadania. Po zakończeniu miesiąca wystawiana jest faktura zawierająca liczbę dni poświęconych na specyficzne projekty i zadania z nimi związane.
Od 2023 r. rozlicza Pan podatek dochodowy na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek nie prowadził Pan działalności (był Pan rezydentem podatkowym w UK).
Wykonywane usługi są klasyfikowane pod symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU:
-42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
-42.22.23.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni,
-43.21.10.0 – Roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych,
-74.10.19.0 – Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
Nie ma możliwości rozłożenia pracy przy konkretnej budowie na poszczególne elementy dlatego użyta jest stawka dzienna. Przeważające PKD to 42.22 i 43.21. Przychody te opodatkowuje Pan zgodnie ze stawką ryczałtu 14% w zakresie wykonania projektu, co prawdopodobnie jest błędne.
W piśmie z 18 września 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
1) którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?
Odpowiedź: 2023 r. i 2024 r.
2) wobec wskazania we wniosku, że:
Prace te wykonywane są na zlecenie kontrahenta zagranicznego na podstawie zawartej umowy.
proszę o wskazanie:
czy usługi dla Pana zagranicznego kontrahenta były/są/będą wykonywane przez Pana w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę? Jeśli usługi były/są/będą wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę to, czy działalność gospodarcza w tym państwie była/jest/będzie prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską, a tym państwem?
Odpowiedź: W Polsce dla Kontrahenta/ów z Wielkiej Brytanii na umowie B2B.
3) we wniosku wskazał Pan, że:
Przedmiot umowy obejmuje usługę budowy lub rozbudowy sieci oraz przyłączy elektrycznych, na którą składa się: - wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań, - uzyskanie wszelkich wymaganych opinii, pozwoleń oraz decyzji, w tym uzyskanie w imieniu i na rzecz kontrahenta, od właściwego organu, ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę lub przebudowę lub dokonanie zgłoszenia, do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, - sprawowanie nadzoru autorskiego, - budowa lub rozbudowa sieci oraz przyłączy elektroenergetycznych średniego i wysokiego napiecia, wykonanie robót ziemnych oraz odtworzenia nawierzchni po robotach i doprowadzenie terenu robót do stanu sprzed wykonanych prac, zwaną dalej robotami, - wykonanie dokumentacji powykonawczej. - wykonanie dokumentacji dla potrzeb sporządzenia aktów notarialnych spisywanych w procesie ustanowienia służebności przesyłu(zagraniczny odopwiednik) - wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej, a określone i wymagane, określone wymaganiami decyzji jednostek administracji rządowej i publicznej oraz określonych w zleceniach. W ramach umowy dzialam w celu realizacji zleconych zadań, tzn. wybudowania sieci i przyłączy elektroenergetycznych. Po wykonanych usługach przygotowuje protokół odbioru końcowego przylacza . Jednocześnie przygotowuje Pani dokumentacje powykonawczą robót, zgodnie z wymogami zawartymi w projekcie.
Proszę szczegółowo opisać charakter tych usług/prac/czynności, tj. wskazać:
·na czym one polegają,
·czego dotyczą,
·jaki jest ich zakres,
·co jest ich efektem.
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z ww. przez Pana usług/prac/czynności.
Odpowiedź: Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Usługi projektowania przyłączy nowych infrastruktur energetycznych, takich jak Farmy Solarne, Elektrownie Gazowe, Magazyny Energii, Farmy Wiatrowe. W zakresie 1 MW do 100 MW.
Zakres obowiązków:
-wykonanie rysunków do budowy infrastruktury elektrycznej,
-wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań,
-pomoc przy uzyskaniu pozwoleń opinii niezbędnych do budowy,
-wsparcie w dokonaniu dokumentacji prawnych niezbędnych do budowy,
-wykonanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej,
-wykonanie rysunków niezbędnych do budowy (część elektro/energetyczna i ogólna) oraz koordynacja podwykonawców projektowych,
-wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej.
Streszczając świadczenie budowlanej usługi kompleksowej, polegającej na zaprojektowaniu i budowie sieci i przyłączy energetycznych i związane z tym zadania.
4) przez kogo wykonywane są ww. usługi/prace/czynności? Czy wszystkie usługi/prace/czynności są wykonywane przez Pana, czy zleca Pan wykonywanie ww. usług/prac/czynności innym podmiotom/podwykonawcom (jeśli tak, proszę wskazać jakie konkretnie usługi/prace/czynności są przez Pana zlecane innym podmiotom/podwykonawcom oraz komu te usługi/prace/czynności są zlecane)?
Odpowiedź: Nie zleca Pan zadań. Wszystkie obowiązki wykonywane są samodzielnie. Kontrahent zleca pozostałe prace innym podwykonawcom bez Pana udziału.
5) jak jest sklasyfikowana – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywana przez Pana usługa polegająca na zaprojektowaniu i budowie sieci i przyłączy elektroenergetycznych (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką), która jest przedmiotem Pana wniosku?
Odpowiedź:
-42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
-42.22.23.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni,
-43.21.10.0 – Roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych,
-74.10.19.0 – Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
6) czy wykonywana przez Pana usługa będąca przedmiotem wniosku jest związana z obiektem budowlanym? Jeśli tak, to jakiego obiektu budowlanego dotyczy? Proszę wskazać klasyfikację PKOB tego obiektu.
Odpowiedź: (...).
7) czy prowadzi/zamierza Pan prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Ryczałt płacony od początku działania JDG 14%. Nie ma możliwości podziału ewidencji, usługa jest rozliczana za dni pracy, więc nie ma możliwości podziału.
Pytanie
Czy do przychodów uzyskanych ze świadczenia budowlanej usługi kompleksowej, polegającej na zaprojektowaniu i budowie sieci i przyłączy elektroenergetycznych, znajdzie zastosowanie jedna stawka ryczałtu 5,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, błędnie określił Pan kod PKD przy rejestracji JDG i przy Pana firmie ma zastosowanie.
Wykonywanie usług budowlanych kompleksowych należy zastosować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawkę ryczałtu 5,5%, więc zastosowana przez Pana stawka 14% była błędna.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U.z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
‒ wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒ wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od (…) 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie wykonywania kompleksowej usługi budowy sieci i przyłączy elektroenergetycznych. Od 2023 r. rozlicza Pan podatek dochodowy na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek nie prowadził Pan działalności (był Pan rezydentem podatkowym w UK). Pana prace wykonywane są na zlecenie Kontrahenta zagranicznego na podstawie zawartej umowy. Przedmiot umowy obejmuje usługę budowy lub rozbudowy sieci oraz przyłączy elektrycznych, na którą składa się: wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań; uzyskanie wszelkich wymaganych opinii, pozwoleń oraz decyzji, w tym uzyskanie w imieniu i na rzecz kontrahenta, od właściwego organu, ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę lub przebudowę lub dokonanie zgłoszenia, do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu; sprawowanie nadzoru autorskiego; budowa lub rozbudowa sieci oraz przyłączy elektroenergetycznych średniego i wysokiego napięcia, wykonanie robót ziemnych oraz odtworzenia nawierzchni po robotach i doprowadzenie terenu robót do stanu sprzed wykonanych prac, zwaną dalej robotami; wykonanie dokumentacji powykonawczej; wykonanie dokumentacji dla potrzeb sporządzenia aktów notarialnych spisywanych w procesie ustanowienia służebności przesyłu (zagraniczny odpowiednik); wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej, a określonych i wymaganych, określonych wymaganiami decyzji jednostek administracji rządowej i publicznej oraz określonych w zleceniach.
W ramach umowy działa Pan w celu realizacji zleconych zadań, tzn. wybudowania sieci i przyłączy elektroenergetycznych. Po wykonanych usługach przygotowuje Pan protokół odbioru końcowego przyłącza. Jednocześnie przygotowuje Pan dokumentację powykonawczą robót, zgodnie z wymogami zawartymi w projekcie. Sporządzenie takiej kalkulacji jest wymagane przez Zleceniodawcę. Na podstawie spędzonych dni przy konkretnych zadaniach wystawia Pan fakturę dla Kontrahenta za konkretny miesiąc. Przy każdym miesiącu Kontrahent wymaga harmonogramu wykonanych zadań dla konkretnego projektu i poświęconej ilości dni na te zadania. Po zakończeniu miesiąca wystawiana jest faktura zawierająca liczbę dni poświęconych na specyficzne projekty i zadania z nimi związane.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że złożony wniosek dotyczy roku 2023 i 2024. Usługi wykonywane są w Polsce dla Kontrahenta/ów z Wielkiej Brytanii na umowie B2B. Prowadzi Pan działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne; Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania; Usługi projektowania przyłączy nowych infrastruktur energetycznych, takich jak Farmy Solarne, Elektrownie Gazowe, Magazyny Energii, Farmy Wiatrowe. W zakresie 1 MW do 100 MW. Wskazał Pan, że zakres Pana obowiązków to:
-wykonanie rysunków do budowy infrastruktury elektrycznej,
-wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań,
-pomoc przy uzyskaniu pozwoleń opinii niezbędnych do budowy,
-wsparcie w dokonaniu dokumentacji prawnych niezbędnych do budowy,
-wykonanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej,
-wykonanie rysunków niezbędnych do budowy (część elektro/energetyczna i ogólna) oraz koordynacja podwykonawców projektowych,
-wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej.
Wykonywane usługi są sklasyfikowane pod symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU: 42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, 42.22.23.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni, 43.21.10.0 – Roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych oraz 74.10.19.0 – Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy wskazuję, że z treści cytowanego uprzednio art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyraźnie wynika, iż przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej m.in. robót budowlanych (tj. prac polegających na budowie, a także na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego – zgodnie z art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego), podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednak w sytuacji, gdy faktycznie wykonywanych czynności/usługi nie można uznać za wykonywanie robót budowlanych według powołanego powyżej przepisu art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego, to przychody z tych czynności/usług należy opodatkować stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast na podstawie cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ww. ustawy, 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlegają opodatkowaniu przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.10.19.0.
Analizując opisany we wniosku i uzupełnieniu zakres świadczonych przez Pana usług, tj. inżynierii i związanym z nią doradztwem technicznym; w zakresie specjalistycznego projektowania oraz usług projektowania przyłączy nowych infrastruktur energetycznych, w świetle definicji robót budowlanych zawartej w art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego stwierdzam, że opisane przez Pana usługi – wbrew Pana opinii – nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakres Pana obowiązków to: wykonanie rysunków do budowy infrastruktury elektrycznej, wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zlecanych zadań, pomoc przy uzyskaniu pozwoleń opinii niezbędnych do budowy, wsparcie w dokonaniu dokumentacji prawnych niezbędnych do budowy, wykonanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej, wykonanie rysunków niezbędnych do budowy (część elektro/energetyczna i ogólna) oraz koordynacja podwykonawców projektowych, wykonanie innych prac towarzyszących robotom oraz czynności prawnych, administracyjnych i dokumentacyjnych niewymienionych powyżej, nie wpisuje się w zakres pojęcia robót budowlanych określonych w art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego. Ponownie wskazuję, że zgodnie z art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego roboty budowlane to prace polegające na budowie, a także na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Zatem świadczonych przez Pana usług, które według Pana są sklasyfikowane pod symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU: 42.22.22.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową rozdzielczych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, 42.22.23.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową elektrowni, 43.21.10.0 – Roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych, nie można uznać za wykonywanie robót budowlanych. Oznacza to, że przychody z tych usług podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odnosząc się natomiast do usług, dla których podał Pan klasyfikację PKWiU 74.10.19.0 – Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania wskazuję, że podlegają one opodatkowaniu 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ww. ustawy.
W tym miejscu ponownie zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Ponadto, jak już wskazałem powyżej, w sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W odpowiedzi na pytanie z wezwania: „czy prowadzi/zamierza Pan prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?” odpowiedział Pan, że: „nie ma możliwości podziału ewidencji, usługa jest rozliczana za dni pracy, więc nie ma możliwości podziału”.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że skoro osiąga Pan przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu i jednocześnie nie prowadzi Pan ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności – to całość osiąganego przez Pana przychodu jest opodatkowana/będzie opodatkowana 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).