Możliwość zmiany formy opodatkowania na podstawie dokonanego przelewu. - Interpretacja - null

Shutterstock

Możliwość zmiany formy opodatkowania na podstawie dokonanego przelewu. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.468.2024.1.MN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zmiany formy opodatkowania na podstawie dokonanego przelewu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą (...) 2021 r. W 2021 r. skutecznie wybrała opodatkowanie podatkiem liniowym.

(...) 2022 r. (dzień (...) 2022 r. przypadał w niedzielę) złożyła oświadczenie woli o wyborze opodatkowania w 2022 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wskazując tę formę w przelewie bankowym, którym wpłaciła zaliczkę na podatek za (...) 2022 r. W przelewie wskazano tytuł wpłaty „PIT28”. Wysokość tej zaliczki została obliczona według zasad właściwych dla tej formy opodatkowania. Za kolejne miesiące 2022 r. ustalano wysokość zaliczek także według tych zasad i Wnioskodawczyni wpłacała je wskazując w przelewie opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Także za (...) 2023 r. ustalono wysokość zaliczki w tej formie i wpłacono ją na rachunek Urzędu Skarbowego ze wskazaniem „PIT28”. Także składano deklaracje DRA ZUS ustalając w nich wysokość składki zdrowotnej w sposób właściwy dla podatnika opodatkowanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Złożono również za 2022 r. zeznanie PIT-28 z tytułu rozliczenia Wnioskodawczyni.

W związku z tym pracownik Urzędu Skarbowego skontaktował się z Wnioskodawczynią i poinformował Ją, że nie ma prawa do opodatkowania za 2022 r. i 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ nie dokonała skutecznie wyboru tej formy opodatkowania, a właściwą dla Niej formą opodatkowania jest podatek liniowy, czyli forma obowiązująca w rozliczeniu podatku dochodowego za 2021 r.

W związku z tym złożono za 2022 r. zeznanie PIT-36L, dopłacono podatek wynikający z tego zeznania wraz z należnymi odsetkami. Dopłacono również kwotę z tytułu zaliczki podatku za (...) 2023 r. Skorygowano deklaracje ZUS za okresy od (...) 2022 r. do (...) 2023 r. i dopłacono kwoty składek zdrowotnych.

W 2022 r. Wnioskodawczyni uzyskała pierwszy przychód w (...) tego roku. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskiwała przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki, tylko z działalności indywidualnej (samodzielnej). Wnioskodawczyni w 2021 r. i w 2022 r. uzyskała przychody z działalności gospodarczej, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro (przychody były znacząco niższe).

Do Wnioskodawczyni nie ma zastosowania żadne z wyłączeń od opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o PPE. Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy; art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pytania

1.Czy Wnioskodawczyni skutecznie dokonała wyboru opodatkowania w 2022 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy Wnioskodawczyni w zakresie przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej była opodatkowana w 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

W wyroku NSA z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21 uznano, że podatnik dokonał skutecznie wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego poprzez złożenie oświadczenia woli w tytule przelewu, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd wskazał, że: „Zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego (od 15.10.2021 r. sporządzonego na piśmie) oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Dla zastosowania liniowej stawki 19% w działalności gospodarczej konieczne zatem jest:

złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania,

sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,

zachowanie terminu do jego złożenia.

W myśl art. 60 k.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). Zgodnie z art. 60 k.c. „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę” – R. Trzaskowski [w:] Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej – por. S. Grzybowski [w:] System prawa cywilnego, t. 1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.

W rozpoznawanej sprawie Skarżący złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. Interpretacja jego oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałby i nie wpłacałby przecież zaliczek na PIT 36L. Skarżący dochował także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytuł przelewu.

Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej, co uczynił przykładowo przy oświadczeniu o rezygnacji z opodatkowania stawką 19% – por. art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. w brzmieniu do 5.10.2021 r. Powyższe oznacza, że wymóg pisemności został przez Skarżącego dochowany. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”.

Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. Skoro tak, to nie ma wątpliwości co do jego autora i podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył. W sprawie również przyjęto założenie, że Skarżący dochował terminu wskazanego w art. 9a ust 2 u.p.d.o.f. Tym samym spełnił wszystkie wymagane przez przepisy prawa warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania”.

W zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dokonuje się wyboru tej formy opodatkowania na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o PPE, który stanowi, że sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (…) do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zatem przepis ten w zakresie sposobu wyboru formy opodatkowania jest tożsamy z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. W jednym i drugim przepisie wskazano, że w celu dokonania wyboru formy opodatkowania podatnik jest zobowiązany do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania.

Zatem tezę i uzasadnienie wyroku NSA z dnia 22 lutego 2024 r. można zastosować także do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Jak wskazano w stanie faktycznym, (...) 2022 r. Wnioskodawczyni dokonała wyboru opodatkowania w 2022 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wskazując tę formę w przelewie bankowym, którym wpłaciła zaliczkę na podatek za (...) 2022 r.

W myśl art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 1519 § 1 Kodeksu pracy, dniami wolnymi od pracy są niedziele i święta określone w przepisach o dniach wolnych od pracy. Z uwagi na fakt, iż dzień (...) 2022 r. przypadał w niedzielę – dzień ustawowo wolny od pracy – to termin wskazany w art. 9 ust. 1 ustawy o PPE w tej sytuacji był do dnia (...) 2022 r. Czyli Wnioskodawczyni dokonała wyboru formy opodatkowania w terminie ustawowym. Należy również zauważyć, że to oświadczenie Wnioskodawczyni o wyborze opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku zostało skierowane do właściwego organu podatkowego przez system bankowy i na tej podstawie Organ powinien dokonać zaksięgowania wpłaty na poczet PIT-28 za 2022 r.

Należy także podkreślić, że właściwy organ podatkowy nie zakwestionował i nie zwrócił uwagi Wnioskodawczyni przez okres ponad roku, że dokonywała wpłat na poczet podatku dochodowego, którego zdaniem organu, nie była podatnikiem. W wyniku tego zachowania organu Wnioskodawczyni, wbrew swojej woli, została zobowiązana przez organ podatkowy do rozliczenia podatku dochodowego w formie podatku liniowego również za 2023 r.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym skutecznie dokonała wyboru opodatkowania w 2022 r. w formie zryczałtowanego podatku.

Ad 2.

W myśl art. 9 ust. 1b ustawy o PPE, dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Zatem w przypadku uznania, że stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe, tzn. skutecznie dokonała wyboru opodatkowania w 2022 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to na podstawie art. 9 ust. 1b ustawy o PPE była również opodatkowana w 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawczymi w zakresie przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej była Ona opodatkowana w 2023 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają

wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W opisie sprawy wskazała Pani, że wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dokonała Pani wskazując tę formę w przelewie bankowym, którym wpłaciła zaliczkę na podatek za (...) 2022 r. Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy opisany przelew bankowy do urzędu skarbowego może być uznany za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Ustawodawca od 1 lipca 2021 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej (druk sejmowy nr 239), w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:

Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.

(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: „Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Tak więc w zakresie wskazanej zmiany przepisy podatkowe zarówno przed, jak i po 1 lipca 2021 r. nie przewidywały możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. poprzez dokonywanie wpłaty określonym tytułem.

Jednocześnie należy zauważyć, że wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez dokonaną wpłatę dopuszczał jedynie – w odniesieniu do osób osiągających przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przepis art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r., który stanowił, że:

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, za równoznaczne z dokonaniem wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy uznaje się pierwszą w roku podatkowym wpłatę na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tego tytułu, a jeżeli pierwszy taki przychód podatnik osiągnął w grudniu roku podatkowego - złożenie zeznania, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2.

Wobec tego wybór formy opodatkowania w postaci wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

-był zastrzeżony wyłącznie dla osób osiągających przychód z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, w tym również dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

-był możliwy do dokonania w tej formie w okresie od 1 stycznia 2019 r. (do przychodów/dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.) do 31 grudnia 2021 r.

Pani wątpliwości dotyczą wyboru formy opodatkowania w latach 2022-2023, czyli w okresie, w którym ww. przepis już nie obowiązywał. Niemniej jednak z poprzednich wersji ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że dokonanie wyboru formy opodatkowania poprzez przelew bankowy było zastrzeżone wyłącznie do przypadków osiągania przychodów z tytułów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym dokonane przez Panią przelewy do urzędu skarbowego nie są pismem skierowanym bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego, lecz do banku jako polecenie dokonania stosownej transakcji. Sam fakt, że środki przelane przez Panią znajdą się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym koncie bankowym i że podano tytuł płatności, nie oznacza automatycznie, że doszło do złożenia pisemnego oświadczenia woli o wyborze formy opodatkowania.

W konsekwencji dowód wpłaty podatku nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zarówno w 2022 r., jak i w 2023 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).