Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.587.2024.2.HJ
Temat interpretacji
Skuteczność zmiany opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy potwierdzenia skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 17 września 2024 r. (wpływ 23 września 2024 r.) i 25 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W trakcie roku 2022 uzyskiwał Pan przychody z tytułu najmu (w ramach tzw. najmu prywatnego) oraz z prowadzonej działalności gospodarczej.
We wniosku CEiDG-1 złożonym 15 marca 2018 r., tj. w związku z rejestracją indywidualnej działalności gospodarczej, zaznaczył Pan podatek liniowy, jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej. Zadeklarował Pan, w odniesieniu do roku 2022, w obliczeniach podatku, zrealizowanych przelewach zaliczek na podatek oraz złożonym zeznaniu rocznym, podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za każdy miesiąc roku 2022 wpłacał Pan zaliczki na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zaliczki dotyczące przychodów z najmu wpłacano osobnymi przelewami bankowymi względem tych dotyczących działalności gospodarczej.
Na poleceniach przelewu zaliczek na podatek wynikający z prowadzonej działalności gospodarczej wskazywał Pan, że kwoty płacone są tytułem zaliczki na PIT-28.
Informacje o transakcji widniejące na przelewie były następujące:
·symbol formularza: PIT28,
·identyfikacja zobowiązania: PIT28M.
Co istotne, pierwsza zaliczka na PIT-28 w trakcie 2022 r., tj. za styczeń, została uregulowana 21 lutego 2022 r., zatem w terminie właściwym do dokonania zmiany formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w trackie roku podatkowego 2022.
W trakcie całego 2022 r., właściwy dla Pana urząd skarbowy nie kwestionował dokonywanych przez Pana wpłat. Za 2022 r., złożył Pan zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na formularzu PIT-28, którym objął przychody z działalności gospodarczej. Naczelnik Urzędu Skarbowego (…) w piśmie z 19 września 2023 r. wezwał Pana do złożenia korekty zeznania podatkowego za 2022 r. Organ stwierdził, że nie dokonał Pan wyboru formy opodatkowanie w ustawowym terminie. W związku z tym powinien rozliczyć się Pan zgodnie z wnioskiem CEDiG-1 z 15 marca 2018 r., w którym wybrał Pan jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatek liniowy.
Chcąc uniknąć negatywnych konsekwencji finansowych, skorygował Pan PIT-28, złożył PIT-36L i w listopadzie 2023 r. zapłacił wynikające z różnic we wpłaconych zaliczkach, zobowiązanie podatkowe.
Jednakże, nie zgadza się Pan ze stanowiskiem organu i jest przekonany, że wymienione wyżej czynności, takie jak, dokonywanie przelewów z identyfikacją zobowiązania jako PIT-28 (w tym zwłaszcza terminowa wpłata zaliczki za styczeń 2022 r.) i terminowe złożenie zeznania rocznego na formularzu PIT-28, są wystarczające do uznania, że na 2022 r. dokonał Pan zmiany formy opodatkowania z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W Pana przekonaniu, w trakcie 2022 r., taka forma opodatkowania obowiązywała zarówno w odniesieniu do przychodów z tytułu najmu, jaki i prowadzonej działalności gospodarczej.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie istnieją przesłanki negatywne wymienione w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uniemożliwiające skorzystanie z opodatkowania w formie ryczałtu. W dniu złożenia wniosku, elementy stanu faktycznego nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-podatkowej oraz w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Pytanie
Czy skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, poprzez terminową wpłatę zaliczki za styczeń 2022 r., gdzie w opisie przelewu jednoznacznie wskazał Pan, że wpłata dotyczy zaliczki na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, dokonał Pan skutecznej zmiany formy opodatkowania przychodów ze źródła działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody uzyskane przez przedsiębiorców opodatkowane są na zasadach ogólnych (skala podatkowa), chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku -według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
Z treści przepisów nie wynika obowiązek złożenia oświadczenia w konkretnej, ściśle określonej przepisami prawa, formie.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21, stwierdził że dla skutecznego wyboru określonej zasady opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów osiąganych z wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej, wystarczające jest złożenie oświadczenia przez podatnika w tytule przelewu skierowanego do organu, wskazującego na zapłatę podatku lub zaliczki na podatek dochodowy w danym roku podatkowym, przy zachowaniu terminu do złożenia tego oświadczenia.
W myśl art. 60 K.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Złożył Pan, w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym wpłatę zaliczki należy zarachować na zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Interpretacja Pana oświadczenia woli, w tym zakresie nie pozostawia wątpliwości. W innym przypadku nie deklarowałby Pan i nie wpłacałby w ciągu całego roku, zaliczek ze wskazaniem formularza PIT-28, ani nie złożyłby zeznania rocznego na takim formularzu.
Wymóg pisemności oświadczenia został spełniony, bowiem tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.
Cytując stanowisko NSA w przytoczonym powyżej wyroku:
Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”. Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu.
W trakcie realizacji przelewu zaliczki za styczeń 2022 r., wprowadzając niezbędne dane w dyspozycji przelewu, wprowadził Pan informację o tym, że jest to przelew tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego.
W związku z powyższym, Pana zdaniem, przelew podatku ze wskazaniem na formularz PIT28 dokonany 21 lutego 2022 r., spełnił wszystkie wymagane przez przepisy prawa warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia woli o wyborze sposobu opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9a ust. 2a tej ustawy:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
W myśl art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 tej ustawy:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bądź podatku liniowego.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Oświadczenie składa się zatem na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEiDG, o czym stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W opisie sprawy wskazał Pan, że w 2022 r. uzyskiwał Pan przychody z tytułu najmu (w ramach tzw. najmu prywatnego) oraz z prowadzonej działalności gospodarczej. We wniosku CEiDG-1 złożonym 15 marca 2018 r., tj. w związku z rejestracją indywidualnej działalności gospodarczej, zaznaczył podatek liniowy, jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej. W odniesieniu do 2022 r. zadeklarował Pan, w obliczeniach podatku, zrealizowanych przelewach zaliczek na podatek oraz złożonym zeznaniu rocznym, podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za każdy miesiąc roku 2022 wpłacał Pan zaliczki na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Zaliczki dotyczące przychodów z najmu wpłacano osobnymi przelewami bankowymi względem tych dotyczących działalności gospodarczej. Na poleceniach przelewu zaliczek na podatek wynikający z prowadzonej działalności gospodarczej wskazywał Pan, że kwoty płacone są tytułem zaliczki na PIT-28.
Informacje o transakcji widniejące na przelewie były następujące:
·symbol formularza: PIT28,
·identyfikacja zobowiązania: PIT28M.
Pierwsza zaliczka na PIT-28 w trakcie 2022 r., tj. za styczeń, została uregulowana 21 lutego 2022 r., zatem w terminie właściwym do dokonania zmiany formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w trackie roku 2022.
Uważa Pan, że czynności, takie jak, dokonywanie przelewów z identyfikacją zobowiązania jako PIT-28 (w tym zwłaszcza terminowa wpłata zaliczki za styczeń 2022 r.) i terminowe złożenie zeznania rocznego na formularzu PIT-28, są wystarczające do uznania, że na 2022 r. dokonał Pan zmiany formy opodatkowania z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W Pana przekonaniu, w trakcie 2022 r., taka forma opodatkowania obowiązywała zarówno w odniesieniu do przychodów z tytułu najmu, jaki i prowadzonej działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że u podatników rozliczających się podatkiem liniowym - w przypadku niezłożenia w ustawowo określonym terminie oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym dokonany wybór sposobu opodatkowania, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy również lat następnych.
Wątpliwości Pana sprowadzają się do ustalenia, czy wpłata właściwie opisanych zaliczek do urzędu skarbowego może być uznana za skuteczny wybór formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Podkreślam, że ustawodawca od 1 lipca 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2020 poz. 2320) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej (druk sejmowy nr 239) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:
Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.
(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: „Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Tak więc, w zakresie wskazanej zmiany, przepisy podatkowe zarówno przed, jak i po 1 lipca 2021 r. nie przewidywały możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. poprzez dokonywanie wpłaty określonym tytułem.
Jednocześnie należy zauważyć, że wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez dokonaną wpłatę dopuszczał jedynie - w odniesieniu do osób osiągających przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przepis art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r., który stanowił, że:
W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, za równoznaczne z dokonaniem wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy uznaje się pierwszą w roku podatkowym wpłatę na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tego tytułu, a jeżeli pierwszy taki przychód podatnik osiągnął w grudniu roku podatkowego - złożenie zeznania, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2.
Wobec tego wybór formy opodatkowania w postaci dokonania wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
- był zastrzeżony wyłącznie dla osób osiągających przychód z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, w tym również dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
- był możliwy do dokonania w tej formie w okresie od 1 stycznia 2019 r. (do przychodów/dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.) do 31 grudnia 2021 r.
Pana wątpliwości dotyczą wyboru formy opodatkowania w roku podatkowym 2022, czyli w okresie, w którym ww. przepis już nie obowiązywał. Niemniej jednak z poprzednich wersji ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że dokonanie wyboru formy opodatkowania poprzez dokonanie wpłaty było zastrzeżone wyłącznie w przypadku osiągania przychodów z tytułów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dokonane przez Pana płatności (wpłaty/przelewy) do urzędu skarbowego nie stanowią więc - wymaganych zakresem cytowanych wyżej przepisów - „pism” skierowanych/złożonych bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego (stanowią one bowiem wyłącznie polecenie dokonania stosownej transakcji - Pana dyspozycję skierowaną do/wobec określonego podmiotu). Innymi słowy, okoliczność, że środki wpłacone przez Pana znalazły się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym rachunku bankowym oraz fakt, że dane wpłaty zostały właściwie opisane, nie może być utożsamiane z - wymaganym przepisami - złożeniem pisemnego oświadczenia woli o zmianie formy opodatkowania.
Tym samym, dokonywanie przelewów z identyfikacją zobowiązania jako PIT-28 (w tym terminowa wpłata zaliczki za styczeń 2022 r.) i terminowe złożenie zeznania rocznego na formularzu PIT-28, nie może zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku sądu administracyjnego należy stwierdzić, że zapadł on w indywidualnej sprawie i nie jest dla nas wiążący w zakresie sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).