Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.534.2024.2.HJ
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu ewidencjonowanego w zakresie praktyki lekarskiej ogólnej, sklasyfikowanej pod PKD 86.21.Z.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 września 2024 r. (wpływ 24 września 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2 listopada 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej ogólnej, sklasyfikowanej pod PKD 86.21.Z. We wpisie do CEiDG widnieje również PKD 86.90.B - działalność pogotowia ratunkowego, jednak sam nie prowadzi Pan działalności w zakresie pogotowia ratunkowego. Posiada Pan tytuł lekarza, aktualnie oczekuje na wydanie dyplomu specjalisty w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W żadnym z lat poprzednich nie osiągnął Pan przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. W 2022 r. (wybór złożony 11 lutego 2022 r.) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które kontynuował w 2023 r. i kontynuuje w 2024 r. Nigdy w ramach działalności gospodarczej nie wykonywał Pan i nie wykonuje pracy na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy.
Obecnie, w ramach działalności gospodarczej, ma Pan podpisaną umowę współpracy z 13 grudnia 2023 r. z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym (…), na rzecz którego wykonuje Pan kompleksowe świadczenia zdrowotne w zakresie pomocy doraźnej w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia. Świadczenia są realizowane w ramach pełnionych dyżurów w zespołach, przy wykorzystaniu niezbędnych urządzeń do udzielania pomocy medycznej, będących własnością zleceniodawcy. 3 lipca 2024 r. z tym samym podmiotem, tj. z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym (…), jako osoba fizyczna (nie w ramach działalności gospodarczej) podpisał Pan umowę zlecenia na wykonywanie zadań P.O. zastępcy dyrektora do spraw lecznictwa.
W ramach umowy zobowiązał się Pan do realizacji zadań na tym stanowisku, a w szczególności do:
1.tworzenia warunków należytej realizacji zadań statutowych Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…), związanych z dostępnością i poziomem udzielanych świadczeń zdrowotnych;
2.zapewnienia zgodności zakresu i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych z zakresem i rodzajem świadczenia usług przewidzianych w statucie Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…), z przyjętymi standardami i procedurami medycznymi;
3.tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych przechowywania dokumentacji medycznej zapewniających jej poufność, zabezpieczających przed dostępem osób nieupoważnionych, zniszczeniem lub zagubieniem oraz umożliwiających jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki, zgodnie z przepisami prawa;
4.opracowywania i zatwierdzania, a w razie potrzeby korygowania, harmonogramów pracy personelu lekarskiego;
5.sprawowania kontroli nad jakością udzielanych świadczeń medycznych;
6.rozpatrywania skarg, uwag i wniosków pacjentów lub ich rodzin dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych oraz podejmowania działań naprawczych w tym zakresie;
7.opracowywania i przedstawiania dyrektorowi wniosków w sprawach organizacji pracy, wyposażenia medycznego ambulansów, zmian personalnych w składach zespołów wyjazdowych;
8.nadzoru nad przechowywaniem i stosowaniem w celach medycznych preparatów zawierających środki odurzające lub substancje psychotropowe przez zespoły PRM;
9.kontroli merytorycznej świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego;
10.wykonywania zadań związanych z prowadzeniem kontroli zarządczej w przypisanym zakresie oraz innych zadań zleconych przez dyrektora lub organ założycielski, zgodnych z kompetencjami.
W przyszłości, z tym samym zleceniodawcą, jest planowane podpisanie umowy o pracę na stanowisku zastępcy dyrektora d.s. lecznictwa z zakresem obowiązków określonych w umowie zleceniu z 3 lipca 2024 r.
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…) sklasyfikowane są pod PKWiU 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czynności/zadania, które wykonuje Pan w ramach świadczonych usług na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…) wynikające z umowy współpracy z 13 grudnia 2023 r., określone w umowie to: kompleksowe świadczenia zdrowotne w zakresie pomocy doraźnej w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia. Świadczenia są realizowane w ramach pełnionych dyżurów w zespołach, przy wykorzystaniu niezbędnych urządzeń do udzielania pomocy medycznej, będących własnością zleceniodawcy. Praca jest wykonywana w formie dyżuru lekarskiego 24- albo 12-godzinnego w zespole pogotowania ratunkowego. Podczas wezwania pogotowia do pacjenta wykonywane są przez Pana czynności lekarskie, których efektem jest albo powrót i stabilizacja funkcji życiowych albo stabilizacja i poprawa stanu klinicznego pacjenta. W ramach czynności lekarskich jest również podejmowana decyzja o transporcie pacjenta do szpitalnego oddziału ratunkowego. Są to usługi medyczne sklasyfikowane pod PKWiU 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej.
W ramach umowy o pracę z ww. podmiotem, będzie wykonywać Pan czynności typowo administracyjne. Celem ich jest merytoryczna analiza czynności medycznych, kontrola dokumentacji medycznej i poprawa usług leczniczych prowadzonych przez innych pracowników pogotowia, zarówno lekarzy, jak i ratowników medycznych. Dodatkowo sprawowanie kontroli nad środkami ścisłego zarachowania (środki odurzające i psychotropowe), odpowiadanie na skargi, wnioski i wyjaśnienia przesyłane przez Urząd Wojewódzki i inne osoby, zarówno pracowników ochrony zdrowia (lub dyrektorów placówek ochrony zdrowia), jak i pacjentów. Dodatkowo pełnienie nadzoru nad harmonogramem pracy ratowników i lekarzy.
Czynności wykonywane w ramach umowy o pracę, w żaden sposób nie będą stanowić usług w zakresie praktyki lekarskiej. Dotyczą zarządzania, których efektem ma być skuteczna organizacja pracy zakładu pracy w celu zapewnienia płynności funkcjonowania i dobrej jakości usług świadczonych przez pracodawcę.
Usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…) sklasyfikowane pod PKWiU 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej, nie będą odpowiadały (ani w całości, ani nawet w części) czynnościom, które będzie wykonywał Pan na rzecz tego podmiotu w ramach umowy o pracę, są to zupełnie inne czynności.
W ramach umowy o pracę będzie wykonywał Pan wyłącznie czynności administracyjne.
Pytanie
Czy po podpisaniu umowy o pracę na stanowisko zastępcy dyrektora d.s. lecznictwa z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym (...), z którym aktualnie Pan współpracuje w ramach działalności gospodarczej oraz umowy cywilno-prawnej, będzie mógł Pan pozostać, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że po podpisaniu umowy o pracę na stanowisko zastępcy dyrektora d.s. lecznictwa z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym (…), będzie mógł Pan pozostać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż nie będą miały do Pana zastosowania ograniczenia wymienione w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czynności, które będzie Pan wykonywać w ramach umowy o pracę, będą różnić się od czynności świadczonych przez Pana obecnie w ramach działalności gospodarczej na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…) (umowa z 13 grudnia 2023 r.), zaś umowa zlecenia z 3 lipca 2024 r. nie była zawarta w ramach działalności gospodarczej, więc nie ma ona wpływu na opisaną sytuację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) - e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest zatem wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1b ww. ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej ogólnej, sklasyfikowanej pod PKD 86.21.Z. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W żadnym z lat poprzednich nie osiągnął Pan przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które kontynuował w 2023 r i kontynuuje w 2024 r. W ramach działalności gospodarczej, ma Pan podpisaną umowę współpracy z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym (…), na rzecz którego wykonuje Pan kompleksowe świadczenia zdrowotne w zakresie pomocy doraźnej w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia. Świadczenia są realizowane w ramach pełnionych dyżurów w zespołach, przy wykorzystaniu niezbędnych urządzeń do udzielania pomocy medycznej, będących własnością zleceniodawcy. 3 lipca 2024 r. z tym samym podmiotem, tj. z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym w (…), jako osoba fizyczna (nie w ramach działalności gospodarczej) podpisał Pan umowę zlecenia na wykonywanie zadań p.o. zastępcy dyrektora do spraw lecznictwa. W przyszłości, z tym samym zleceniodawcą, jest planowane podpisanie umowy o pracę na stanowisku zastępcy dyrektora d.s. lecznictwa z zakresem obowiązków określonych w umowie zleceniu z 3 lipca 2024 r. Usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego sklasyfikowane są pod PKWiU 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej.
W ramach umowy o pracę z ww. podmiotem, będzie wykonywać Pan czynności typowo administracyjne. Celem ich jest merytoryczna analiza czynności medycznych, kontrola dokumentacji medycznej i poprawa usług leczniczych prowadzonych przez innych pracowników pogotowia, zarówno lekarzy, jak i ratowników medycznych. Dodatkowo sprawowanie kontroli nad środkami ścisłego zarachowania (środki odurzające i psychotropowe), odpowiadanie na skargi, wnioski i wyjaśnienia przesyłane przez Urząd Wojewódzki i inne osoby, zarówno pracowników ochrony zdrowia (lub dyrektorów placówek ochrony zdrowia), jak i pacjentów. Dodatkowo pełnienie nadzoru nad harmonogramem pracy ratowników i lekarzy. Czynności wykonywane w ramach umowy o pracę, w żaden sposób nie będą stanowić usług w zakresie praktyki lekarskiej. Dotyczą zarządzania, których efektem ma być skuteczna organizacja pracy zakładu pracy w celu zapewnienia płynności funkcjonowania i dobrej jakości usług świadczonych przez pracodawcę.
Usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego (…) sklasyfikowane pod PKWiU 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej, nie będą odpowiadały (ani w całości, ani nawet w części) czynnościom, które będzie wykonywał Pan na rzecz tego podmiotu w ramach umowy o pracę, są to zupełnie inne czynności.
Zauważyć należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro zakres czynności, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego, nie będzie odpowiadał (ani w całości, ani nawet w części) czynnościom, które będzie wykonywał Pan na rzecz tego podmiotu w ramach umowy o pracę, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tym samym, po podpisaniu umowy o pracę na stanowisko zastępcy dyrektora d.s. lecznictwa z Samodzielnym Publicznym Pogotowiem Ratunkowym, z którym aktualnie współpracuje Pan w ramach działalności gospodarczej oraz umowy cywilno-prawnej, będzie Pan mógł nadal korzystać z opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).