Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 82.11.10.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.588.2024.2.ID
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 82.11.10.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 82.11.10.0.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.). Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 4 lipca 2022 r. Przeważający rodzaj działalności Wnioskodawcy to „Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników” (PKD 78.10.Z).
Pozostałe rodzaje działalności wykonywane przez Pana to:
·PKD 78.10.Z - Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
·PKD 63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,
·PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
·PKD 78.30.Z - Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników,
·PKD 82.11.Z - Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,
·PKD 82.30.Z - Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.
Opodatkowuje Pan swoje przychody według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które zostały określone w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.
Złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania.
Zawarł Pan umowę o świadczenie usług z … Sp. z o.o. z siedzibą w … . Zgodnie z § 1 umowy, jej przedmiotem jest świadczenie przez Partnera (czyli przez Pana) na rzecz … usług z zakresu prac administracyjno-biurowych związanych z obsługą Specjalistów IT, zgodnie z obowiązującymi w … procesami (zwanych dalej jako „Usługi”) w tym w szczególności:
·kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji,
·przygotowywanie dokumentów według wytycznych organizacji,
·odpowiadanie na e-maile,
·aktualizacja danych specjalistów,
·organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów,
·przygotowanie raportów i prezentacji,
·współpraca z innymi pracownikami biurowymi,
·przygotowywanie ofert pracy,
·śledzenie nowości związanych z branżą,
·ścisła współpraca z zespołami projektowymi,
·w razie potrzeby kontakt z klientem,
·tygodniowe raportowanie,
·kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji,
·prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami,
·tworzenie profili specjalistów na potrzeby klienta,
·ustalanie terminów spotkań specjalistów z klientami,
·przekazywanie feedbacków dla specjalistów,
·zbieranie feedbacków od specjalistów po spotkaniu z klientem,
·negocjacje i podpisywanie umów ze specjalistami,
·archiwizacja umów ze specjalistami,
·utrzymywanie relacji ze specjalistami,
·podpisywanie przedłużeń z zatrudnionymi specjalistami,
·pomoc w poszukiwaniu specjalistów na różne projekty IT.
Tak sformułowane czynności wykonywane przez Pana stanowią usługę związaną z administrowaniem biurem oraz organizacją pracy w przedsiębiorstwie Kontrahenta (… Sp. z o.o.).
Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W stosunku do Pana nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Czynności wykonywane przez Pana mają charakter typowo organizacyjny, wspierający. W ramach swojej działalności ponosi Pan odpowiedzialność wobec swoich kontrahentów. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Czynności, o których mowa we wniosku, nie będą wykonywane pod kierownictwem Kontrahenta. Będzie miał Pan swobodę wyboru czasu oraz miejsca świadczenia swoich usług.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów. W odniesieniu do każdego z lat podatkowych Pana przychody nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro.
Pomiędzy Panem a Kontrahentem, na rzecz którego świadczy Pan wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze. Aktualnie nie posiada Pan udziałów w spółce, na rzecz której świadczy usługi.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że usługa świadczona przez Pana i będąca przedmiotem wniosku jest klasyfikowana do grupowania 82.11.10.0 PKWiU - Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Podobne rozstrzygnięcie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej z 31 lipca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.398.2023.2.DJD.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
Pytanie
Czy przychody z tytułu świadczenia przez Pana usług profesjonalnej obsługi administracyjnej biura mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody z tytułu świadczenia usług profesjonalnej obsługi administracyjnej biura mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałcie.
Stoi Pan na stanowisku, że uzyskiwany przez Pana przychód z tytułu świadczenia usług profesjonalnej obsługi administracyjnej biura może być opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, ponieważ świadczone usługi są klasyfikowane do grupowania 82.11.10.0 PKWiU - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.
Podobne rozstrzygnięcie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej z 31 lipca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.398.2023.2.DJD.
Podsumowując powyższe należy wskazać, że:
- prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług profesjonalnej obsługi administracyjnej biura, opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- opis wykonywanych czynności wskazuje, że działalność prowadzona przez Pana stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;
- prowadzi Pan ewidencję przychodów;
- w Pana przypadku nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- Pana przychody nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w żadnym z lat podatkowych.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że może Pan opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że jest polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 4 lipca 2022 r. Przeważający rodzaj działalności Wnioskodawcy to „Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników” (PKD 78.10.Z). Złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania. Pana działalność jest działalnością usługową. W stosunku do Pana nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach swojej działalności ponosi Pan odpowiedzialność wobec swoich kontrahentów. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Czynności, o których mowa we wniosku, nie będą wykonywane pod kierownictwem kontrahenta. Będzie miał Pan swobodę wyboru czasu oraz miejsca świadczenia swoich usług. Prowadzi Pan ewidencję przychodów. W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych Pana przychody nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Pomiędzy Panem a kontrahentem, na rzecz którego świadczy Pan wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze. Aktualnie nie posiada Pan udziałów w spółce, na rzecz której świadczy usługi. Zawarł Pan umowę o świadczenie usług ze Sp. z o.o. Zgodnie z § 1 umowy, jej przedmiotem jest świadczenie przez Pana na rzecz Kontrahenta usług z zakresu prac administracyjno-biurowych związanych z obsługą specjalistów IT, w tym w szczególności:
·kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji,
·przygotowywanie dokumentów według wytycznych organizacji,
·odpowiadanie na e-maile,
·aktualizacja danych specjalistów,
·organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów,
·przygotowanie raportów i prezentacji,
·współpraca z innymi pracownikami biurowymi,
·przygotowywanie ofert pracy,
·śledzenie nowości związanych z branżą,
·ścisła współpraca z zespołami projektowymi,
·w razie potrzeby kontakt z klientem,
·tygodniowe raportowanie,
·kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji,
·prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami,
·tworzenie profili specjalistów na potrzeby klienta,
·ustalanie terminów spotkań specjalistów z klientami,
·przekazywanie feedbacków dla specjalistów,
·zbieranie feedbacków od specjalistów po spotkaniu z klientem,
·negocjacje i podpisywanie umów ze specjalistami,
·archiwizacja umów ze specjalistami,
·utrzymywanie relacji ze specjalistami,
·podpisywanie przedłużeń z zatrudnionymi specjalistami,
·pomoc w poszukiwaniu specjalistów na różne projekty IT.
Tak sformułowane czynności wykonywane przez Pana stanowią usługę związaną z administrowaniem biurem oraz organizacją pracy w przedsiębiorstwie Kontrahenta. Czynności wykonywane przez Pana mają charakter typowo organizacyjny, wspierający. Usługa świadczona przez Pana i będąca przedmiotem wniosku jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 82.11.10.0 PKWiU - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą biura sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.11.10.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
W świetle powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 82.11.10.0). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji zauważam, że wydana ona została w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).