Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.330.2024.2.BM
Temat interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzenia wynikającego z umowy licencyjnej (PKWIU 77.40.12.0) stawką 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 8 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych na podstawie umowy licencyjnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 sierpnia 2024 r. (data wpływu 21 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
A.C.
(...)
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B.C.
(...)
Opis stanu faktycznego
Zainteresowanymi w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji są Wspólnicy Spółki jawnej (dalej jako „Wspólnicy”): X Spółka Jawna (dalej jako „Wnioskodawca”).
Od (...) 2018 r. prowadzą Państwo działalność w ramach Spółki jawnej. Od 2024 r., rozliczają swoje przychody na podstawie ewidencji przychodów, a każdy ze Wspólników opodatkowuje przychody mu należne, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 dalej jako „u.z.p.d.”). Każdy z Państwa jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm. dalej jako „u.p.d.o.f.”). Ponadto Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 dalej jako „u.p.t.u.”).
Nie świadczą Państwo żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu. Złożyli Państwo jako Wspólnicy w ustawowym terminie oświadczenie dotyczące wyboru formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ustawy. Ponadto nie przekroczyli Państwo i nie przekroczą przychodu 2 000 000 euro, wobec czego zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy.
Dla celów działalności gospodarczej prowadzą Państwo ewidencję przychodów oraz rejestr zakupu VAT i rejestr sprzedaży VAT.
Świadczą Państwo usługi na rzecz promocji i edukacji zdrowotnej oraz uprawnieni są do propagowania i wdrażania kuracji w postaci diety (...).
Kuracja w postaci diety (...) została opisana i usystematyzowana w dokumencie pt. (...), który stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a spółce przysługują wszystkie majątkowe prawa autorskie do utworu.
Ponadto Wspólnicy oświadczają, że B.C. jako uprawniona z prawa ochronnego do znaku towarowego nr (...) nadanego decyzją Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej z dnia (...) 2017 r., zgłoszonego do rejestracji (...) 2017 r., numer zgłoszenia: (...), (dalej jako „Znak towarowy”), wniosła rzeczone prawo ochronne jako wkład niepieniężny do spółki.
Wobec powyższego posiadają Państwo prawa ochronne do znaku towarowego zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej obejmujące znaki towarowe, słowne nazwy marki, znaki słowno-graficzne marki, znaki słowno-przestrzenne marki.
Zawierają Państwo umowy z podmiotami gospodarczymi, na mocy których oddają tym podmiotom odpłatnie możliwość korzystania ze wskazanego znaku towarowego. Zawierane umowy różnią się w zależności od szczególnych wskazań umowy, mianowicie są to umowy franczyzy, umowy licencyjne czy umowy współpracy.
Poniżej przedstawiono treść umowy licencyjnej będącej przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:
(...)
Uzyskali Państwo z Głównego Urzędu Statystycznego odpowiedź na zapytanie dotyczące klasyfikacji świadczonej na podstawie powyższej umowy usługi. Główny Urząd Statystyczny dnia (...) 2024 r. w odpowiedzi na wniosek z dnia 29 stycznia 2024 r., poinformował, iż wymienione usługi polegające na udzielaniu licencji na korzystanie ze znaku towarowego (zarejestrowanego przez Urząd Patentowy) dla firmy zewnętrznej, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 77.40.12.0 „Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy”.
Rozumieją Państwo, że do wskazanej klasyfikacji PKWiU zastosowanie znajduje art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f u.z.p.d. i w konsekwencji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł. Niemniej jednak powzięli Państwo wątpliwość co do wskazanej klasyfikacji, gdyż w Państwa ocenie świadczone usługi w ramach zawieranej umowy współpracy, są świadczeniem złożonym, a żadna z usług nie ma charakteru dominującego.
Uzupełnienie wniosku
Doprecyzowując potwierdzili Państwo, że zgodnie z uzyskaną przez Państwa opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi polegające na udzielaniu licencji na korzystanie ze znaku towarowego (zarejestrowanego przez Urząd Patentowy) dla firmy zewnętrznej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 77.40.12.0 „Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy”.
Pytanie
Czy przychód z Państwa działalności usługowej uzyskany na podstawie zawartej umowy opisanej w stanie faktycznym, może być opodatkowany przez Państwa w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, przychód z działalności usługowej, uzyskany na podstawie zawartej umowy opisanej w stanie faktycznym, może być opodatkowany przez Państwa w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.; dalej jako „u.z.p.d.”).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm. dalej jako „u.p.d.o.f.”).
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Jak stanowi natomiast art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl zaś art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podkreślić, jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Zatem co do zasady konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
Przez pojęcie usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Uzyskali Państwo z Głównego Urzędu Statystycznego odpowiedź na zapytanie dotyczące klasyfikacji świadczonej na podstawie powyższej umowy usługi. Główny Urząd Statystyczny dnia (...) 2024 r. w odpowiedzi na wniosek z dnia 29 stycznia 2024 r., poinformował, iż wymienione usługi polegające na udzieleniu licencji na korzystanie ze znaku towarowego (zarejestrowanego przez Urząd Patentowy) dla firmy zewnętrznej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 77.40.12.0 „Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy”.
Nie zgadzają się Państwo z powyższą klasyfikacją, gdyż Główny Urząd Statystyczny nie przyjął, iż poza udzieleniem licencji kontrolują Państwo między innymi jakość świadczonych usług w ramach wykorzystania znaku towarowego. Zobowiązani są do podejmowania działań zmierzających do utrzymania ochrony Znaku towarowego na terytorium RP, w tym do ponoszenia ciężarów związanych z prawem ochronnym. Świadczone usługi są świadczeniem złożonym, a żadna z usług nie ma charakteru dominującego, jest to bowiem świadczenie kompleksowe określone w umowie.
Nie są to usługi mieszczące się w powyższej klasyfikacji wskazanej przez Główny Urząd Statystyczny. Nie ma bowiem wątpliwości co do możliwości zastosowania stawki ryczałtu o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyby świadczona usługa polegała jedynie na dzierżawie znaku towarowego. W przedstawionym zaś stanie faktycznym przedstawiono umowę, na podstawie której świadczą Państwo różne usługi.
W § 1 zawartej w stanie faktycznym umowy, wskazano, iż:
(...)
Jak wskazano powyżej, przytoczony przepis charakteryzuje umowę dzierżawy jako zobowiązanie wydzierżawiającego do oddania dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków za określone wynagrodzenie.
W przedstawionym stanie faktycznym, dzierżawa znaku towarowego stanowi element świadczonej usługi, aby osoby zawierające umowę współpracy z Państwem mogły świadczyć usługi z wykorzystaniem Znaku towarowego. Oprócz tego, świadczą Państwo szereg usług na rzecz osób zawierających umowę współpracy, tj.:
–sprawują czynną kontrolę nad świadczeniami udzielanymi przez Licencjobiorcę usług, w odniesieniu do których stosuje Znak towarowy, pod kątem zgodności z postanowieniami § 1 ust. 2 Umowy,
–zobowiązani są do kontroli i weryfikacji informacji przekazywanych przez licencjobiorcę w formie pisemnej o wszelkich przypadkach naruszenia przez osoby trzecie, jak również pracowników, współpracowników, czy też podwykonawców Licencjobiorcy, praw przysługujących Licencjodawcy i/lub Licencjobiorcy w odniesieniu do Znaku towarowego,
–zobowiązani są podejmować działania zmierzające do utrzymania ochrony Znaku towarowego na terytorium RP, w tym do ponoszenia ciężarów związanych z prawem ochronnym, a w szczególności do uiszczania opłat okresowych za przedłużenie prawa ochronnego na Znak towarowy na kolejne okresy ochrony.
Wobec powyższego, uważają Państwo, iż usługi świadczone w ramach zawartej umowy licencyjnej są świadczeniem złożonym, a żadna z usług nie ma charakteru dominującego.
Uważają Państwo więc, iż usługi świadczone w ramach zawartej umowy licencji, która to została przedstawiona w stanie faktycznym niniejszego wniosku winny być sklasyfikowane pod PKWiU 96.09.19.0 jako „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wedle wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. grupowanie to obejmuje „Pozostałe różnorodne usługi indywidualne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Ponadto należy zaznaczyć, iż Główny Urząd Statystyczny wskazał, iż „służby statystki publicznej są uprawnione do interpretowania obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, co oznacza pomoc zainteresowanym podmiotom w wyborze grupowania określonego wyrobu lub usługi, których właściwe zaklasyfikowanie leży w gestii samego producenta lub usługodawcy.” W konsekwencji, mają Państwo pełne prawo nie podzielać zdania Głównego Urzędu Statystycznego.
Ponadto kwestia dotycząca wskazania w stanie faktycznym klasyfikacji PKWiU poruszona została w Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 487/23. W wyroku tym Sąd wskazał, iż symbol PKWiU nie może stanowić elementu stanu faktycznego. Zdaniem Sądu, odpowiednie grupowanie do właściwego PKWiU może być jedynie dodatkową wskazówką, lecz nie stanowi przez to elementu stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązany jest zainteresowany ubiegający się o interpretację indywidualną.
W wyroku wskazano, iż:
„Zgodnie z art. 217 Konstytucji przedmiot opodatkowania może być określony wyłącznie w przepisach rangi ustawy. Z punktu widzenia standardów konstytucyjnych określanie stawek podatkowych w zryczałtowanym podatku dochodowym dotyczy tych usług, które wymieniono w tekście ustawy. Zadaniem zarówno podatnika w ramach samoobliczenia, jak i organu podatkowego w przypadku kontroli, jest zaś przyporządkowanie ich do właściwej stawki podatku. Z kolei odpowiednie grupowanie do właściwego PKWiU może być jedynie dodatkową wskazówką, lecz nie stanowi przez to elementu stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązany jest zainteresowany ubiegający się o interpretację indywidualną.
Ponadto jak trafnie wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 października 2021 r., sygn. akt I FSK 748/18 (publ. CBOSA), gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie tak jak w niniejszej sprawie od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, gdyż organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej usługi, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku. To zaś powodowałaby, że funkcja ochronna interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna. Ewentualny błąd Skarżącej w tym zakresie mógłby w przyszłości skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi wyrażonej w interpretacji indywidualnej i wynikającej z niej funkcji ochronnej, gdyż organ podatkowy mógłby w przyszłości dokonać innej oceny grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej. Z tych powodów podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p. symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji, gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany. Tym samym żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadziło tym samym do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych przez Skarżącą, z naruszeniem wymogów z art. 14b § 3 O.p.”.
W związku z powyższym należy uznać za prawidłowe zawarte na wstępie stanowisko, iż przychód z Państwa działalności usługowej uzyskany na podstawie zawartej umowy opisanej w stanie faktycznym, może być opodatkowany przez Państwa w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych uzyskane z działalności gospodarczej, również tej prowadzonej w formie wymienionych spółek.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
–działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
–pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym;
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o pozarolniczej działalności gospodarczej.
Według art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1,
1)jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Podkreślić należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f tiret ósme oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wynajmu i dzierżawy własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo wspólnikami spółki jawnej i świadczą usługi na rzecz promocji i edukacji zdrowotnej oraz propagują i wdrażają kurację w postaci diety (...). Kuracja ta została opisana i usystematyzowana w dokumencie pt. (...), który stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a Państwu przysługują wszystkie majątkowe prawa autorskie do utworu. Pani B.C. posiadająca prawo ochronne do znaku towarowego nr (...), nadanego decyzją Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej z dnia (...) 2017 r., zgłoszonego do rejestracji (...) 2017 r., numer zgłoszenia: (...), (dalej jako „Znak towarowy”), wniosła je jako wkład niepieniężny do Spółki. Tym samym obecnie to Spółka posiada prawa ochronne do ww. znaku towarowego. W ramach spółki jawnej zawierają Państwo umowy z podmiotami gospodarczymi, na mocy których oddają tym podmiotom odpłatnie możliwość korzystania ze wskazanego znaku towarowego. Zawierane umowy różnią się w zależności od szczególnych wskazań umowy: są to umowy franczyzy, umowy licencyjne czy umowy współpracy.
Przedmiotem niniejszej sprawy są przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych usług na podstawie umowy licencyjnej. Przedmiotem umowy jest udzielenie Licencjobiorcy niewyłącznej licencji na korzystanie ze Znaku towarowego w granicach określonych Umową w zamian opłaty licencyjne.
Zgodnie z uzyskaną przez Państwa opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi polegające na udzielaniu licencji na korzystanie ze znaku towarowego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 77.40.12.0 „Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy”.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, ww. grupowanie 77.40.12.0 obejmuje dzierżawę praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy w związku z innymi aktywami nieprodukcyjnymi.
Analiza opisu przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, a zwłaszcza zapisów wzoru umowy licencyjnej, w szczególności:
–przedmiotem umowy jest licencja na korzystanie ze Znaku towarowego,
–licencja uprawnia licencjobiorcę do korzystania ze Znaku towarowego w celu oznaczenia opisu i reklamy usług z klas 43 (zakwaterowanie tymczasowe, usługi hotelowe) i 44 (doradztwo dietetyczne, doradztwo medyczne), według klasyfikacji nicejskiej, dla których zarejestrowano Znak towarowy, świadczonych w zgodzie z założeniami diety (...) oraz wytycznymi Licencjodawcy w tym zakresie,
–Licencjobiorca jest zobowiązany do uiszczania na rzecz Licencjodawcy w okresie obowiązywania niniejszej Umowy miesięcznych opłat licencyjnych w kwocie”
prowadzi do stwierdzenia, że mamy w tym przypadku do czynienia z oddaniem kontrahentowi prawa do korzystania ze Znaku towarowego w zamian za wynagrodzenie (opłaty licencyjne). Trudno zatem zgodzić się ze stwierdzeniem, że świadczone usługi są świadczeniem złożonym, a żadna z usług nie ma charakteru dominującego.
Podnoszony argument, że poza udzieleniem licencji Spółka ma prawo do kontroli między innymi jakości świadczonych usług w ramach wykorzystania znaku towarowego oraz zobowiązana jest do podejmowania działań zmierzających do utrzymania ochrony Znaku towarowego na terytorium RP, w tym do ponoszenia ciężarów związanych z prawem ochronnym, nie przesądza, że w tym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, w którym żadna z usług nie ma charakteru dominującego. Fakt, że licencjodawca ma prawo do kontroli świadczonych przez licencjobiorcę usług, pod kątem zgodności z postanowieniami umowy jest oczywistym elementem umowy licencji, która może zawierać dodatkowe elementy w postaci określenia szerszego zakresu praw, w tym przypadku prawa do kontroli.
Mając zatem na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dla przychodów z tytułu świadczonych na podstawie opisanej umowy usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 77.40.12.0 „Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy” właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f tiret ósme ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A.C. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).