Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług o PKWiU 70.22.20.0. i 62.02.30.0. - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.144.2024.2.IG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.144.2024.2.IG

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług o PKWiU 70.22.20.0. i 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 27 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 września 2024 r. (wpływ 9 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną od 01.12.2022 r .w CEIDG, nr NIP: (...) oraz jest Pan czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej wykonuje Pan następujące usługi polegające na:

1)Wsparciu prac analitycznych prowadzonych nad opracowaniem nowych rozwiązań lub zmian rozwiązań wytworzonych w firmie i dostępnych na rynku.

2)Planowaniu parametryzacji i konfiguracji działania systemu zgodnie z wymaganiami umownymi w środowisku klienta.

3)Udziale we wsparciu dla sprzedaży i wdrożeniu produktów(pomoc w planowaniu przygotowania ofert, planowanie prezentacji, planowanie szkoleń, planowanie analiz).

4)Weryfikacji zaprojektowanych rozwiązań przed wdrożeniem pod kątem zgodności z wymaganiami.

5)Udziale w weryfikacji dokumentacji wykonawczej i podwykonawczej.

6)Planowaniu wsparcia użytkowników zewnętrznych w zakresie wdrażania, eksploatacji i trzymania systemów informatycznych.

7)Planowaniu wytwarzania i utrzymania dokumentacji użytkownika oraz systemów pomocy dla powstających systemów informatycznych (instrukcje dla użytkownika, pomoc kontekstowa).

8)Planowaniu przygotowania materiałów szkoleniowych, ustalaniu harmonogramu szkoleń/warsztatów z zakresu wdrażanych rozwiązań.

9)Wytwarzaniem harmonogramu produktowych szkoleń e-learningowych.

10)Raportowaniem postępu prac, identyfikowanie i zgłaszanie zagrożeń.

11)Aktywnym uczestnictwem w realizacji celi oraz zadań jednostki organizacyjnej.

12)Realizacją zadań zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami.

13)Prowadzeniem spotkań, przeglądem harmonogramu projektu, planowaniem zadań w harmonogramie, realizacją spotkań retrospektywnych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1)Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

2)Zadane przez Pana pytanie dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych przez Pana usług w 2024 r. i lat przyszłych.

3)W roku 2024 r. forma opodatkowania Pana działalności gospodarczej to ryczałt ewidencjonowany. W 2023 r. dochody podlegały opodatkowaniu podatkiem z zastosowaniem 19% liniowej stawki podatku wg art. 30c Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2024 r. zmienił Pan formę opodatkowania wybierając zryczałtowany podatek dochodowy od osiąganych przychodów wg Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w terminie.

4)W 2023 r. nie prowadził Pan działalności gospodarczej jako wspólnik spółki osobowej. Jedyna Pana działalność w 2023 r. to działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym (art. 30c ust. o PIT).

Pana przychody nie przekroczyły 2 000 000,00 EUR.

Nie wystąpiły przesłanki negatywne wymienione w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie. Obecnie też nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu żadnej spółki.

5)Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje Pan w ramach działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług na rzecz Kontrahenta, ponosi Pan, a nie Kontrahent.

6)Czynności, o których mowa we wniosku nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Kontrahenta.

7)Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z wykonywaniem usług, które przedstawił Pan w stanie faktycznym.

8)Działalność prowadzona przez Pana w sektorze IT spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1. Działalność sklasyfikowana jest w: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych” i 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Przedstawiając powyższe PKWiU, powołuje się Pan na klasyfikację usług przez GUS, wydaną 21.08.2024 r.

9)Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonentowych (PKWiU dział 60).

Nie uzyskuje Pan przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).

Nie uzyskuje Pan przychodów związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2).

Nie uzyskuje Pan przychodów związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Nie uzyskuje Pan przychodów w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Nie uzyskuje Pan przychodów związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie planuje Pan wykonywać w/w usług.

10)Nie uzyskuje Pan i nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

  • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0);
  • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);
  • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);
  • oprogramowania komputerowego pobieranego z internetu (PKWiU ex 58.29.3 ).

11)Nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0) tj. nie uczestniczy Pan w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza Pan w zakresie usprawnień w zrządzaniu firmą, nie uczestniczę w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.

Nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem projektami (PKWiU ex dział 70).

12)Pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych” sklasyfikował Pan następujące usługi w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej:

  • Planowanie parametryzacji i konfiguracji działania systemu zgodnie z wymaganiami umownymi środowiska klienta;
  • Udział we wsparciu dla sprzedaży i wdrożeniu produktów (pomoc w planowaniu, przygotowanie ofert, planowanie prezentacji, planowanie szkoleń, planowanie analiz);
  • Udział w weryfikacji dokumentacji wykonawczej i podwykonawczej;
  • Planowanie wsparcia użytkowników zewnętrznych w zakresie wdrażania, eksploatacji i utrzymania systemów informatycznych;
  • Planowanie wytwarzania i utrzymania dokumentacji użytkownika oraz systemów pomocy dla powstających systemów informatycznych (instrukcje dla użytkownika, pomoc kontekstowa);
  • Planowanie przygotowania materiałów szkoleniowych, ustalanie harmonogramu szkoleń/warsztatów z zakresu wdrażanych rozwiązań;
  • Wytwarzanie harmonogramu produktowych szkoleń e-learningowych;
  • Raportowanie postępu prac, identyfikowanie i zgłaszanie zagrożeń;
  • Aktywne uczestnictwo w realizacji celu oraz zadań jednostki organizacyjnej;
  • Realizacja zadań zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami;
  • Prowadzenie spotkań, przegląd harmonogramu projektu, planowanie zadań w harmonogramie, realizacja spotkań retrospektywnych.

Pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „ Usługi pomocy technicznej zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” sklasyfikował Pan następujące usługi w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej:

  • Wsparcie prac analitycznych prowadzonych nad opracowaniem nowych rozwiązań lub zmian rozwiązań wytworzonych w firmie i dostępnych na rynku. Nie zajmuje się Pan oprogramowaniem jako takim, są to jedynie różnego rodzaju zalecenia przekazywane kontrahentowi, jak ma wyglądać system od strony użytkownika. Wytyczne dotyczące usuwania awarii, zalecenia instalacji poprawek, czy aktualizacji;
  • Weryfikacja zaprojektowanych rozwiązań przed wdrożeniem pod kątem zgodności z wymaganiami.

13)Osiągnął Pan w tym roku tj. 2024 przychód z działalności gospodarczej.

16.02.2024 r. tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód, złożył Pan na piśmie oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Ustawy o Ryczałcie.

14)Nie wystąpiły żadne negatywne przesłanki wynikające z art. 8 Ustawy o Ryczałcie.

15)Nie uzyskuje Pan innych dochodów, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest jedynym źródłem dochodu.

16)Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie ze wzorem zamieszczonym w załączniku do Ustawy o Ryczałcie, w której wyodrębnione są różne stawki dla przychodów objętych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

17)Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą nie ma żadnych powiązań gospodarczych i osobistych, w przyszłości też nie przewiduje Pan innych relacji.

18)Nie jest i nie będzie Pan wspólnikiem w Spółce, na rzecz której świadczy Pan usługi w ramach swojej działalności gospodarczej i nie pełni Pan oraz nie przewiduje funkcji zarządczych.

19)Poszczególne usługi są odrębnymi usługami, za które Beneficjent (kontrahent) płaci Panu wynagrodzenie.

20)Umowa z Beneficjentem określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 %, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę Pana działalność opisaną w stanie faktycznym, wybrał Pan na rok 2024 opodatkowanie swoich przychodów zryczałtowanym podatkiem stawką ryczałtu w wys. 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Nie wystąpiły przesłanki negatywne wymienione w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie. W roku 2023 przychody z Pana działalności nie przekroczyły 2 000 000 EUR oraz nie wystąpiły też negatywne przesłanki wynikające z art. 8 Ustawy o Ryczałcie.

Stawka podatku dla usług zgrupowanych w PKWiU 70.22.20,0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” znajdująca zastosowanie w Pana działalności nie mieści się w zakresie PKWiU powołanego w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o Ryczałcie, tj. usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Przy symbolach PKWiU powołanych w Ustawie o Ryczałcie ustawodawca umieścił znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 Ustawy o Ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu, dla Pana usług 8,5%.

Podobnie grupowanie PKWiU 62.02, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o Ryczałcie, znajduje się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia takich (tzn. sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02) usług, które faktycznie były lub są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Stawka ryczałtu 12% nie dotyczy natomiast tych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02, które nie są związane z oprogramowaniem.

Wykonywane przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem ani doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wymienił Pan wydane przez KIS interpretacje uzasadniające Pana stanowisko:

1)Pismo z dnia 1 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.371.2022.2.MN;

2)Pismo z dnia 26 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL-2.4011.163.2022.2.IM;

3)Pismo z dnia 20 lutego 2023 r Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.13.2023.1.MST;

4)Pismo z dnia 10 maja 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności (…).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

1)Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;

2)W 2024 r. wybrał Pan opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie;

3)Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

4)Pana przychody nie przekroczyły 2 000 000,00 EUR, nie wystąpiły przesłanki negatywne wymienione w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie;

5)Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6)Nie uzyskuje Pan przychodów związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);

7)Nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem projektami (PKWiU ex dział 70);

8)We wniosku wskazał Pan, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane według PKWiU: 70.22.20.0 obejmują:

  • Planowanie parametryzacji i konfiguracji działania systemu zgodnie z wymaganiami umownymi środowiska klienta;
  • Udział we wsparciu dla sprzedaży i wdrożeniu produktów (pomoc w planowaniu, przygotowanie ofert, planowanie prezentacji, planowanie szkoleń, planowanie analiz);
  • Udział w weryfikacji dokumentacji wykonawczej i podwykonawczej;
  • Planowanie wsparcia użytkowników zewnętrznych w zakresie wdrażania, eksploatacji i utrzymania systemów informatycznych;
  • Planowanie wytwarzania i utrzymania dokumentacji użytkownika oraz systemów pomocy dla powstających systemów informatycznych (instrukcje dla użytkownika, pomoc kontekstowa);
  • Planowanie przygotowania materiałów szkoleniowych, ustalaniu harmonogramu szkoleń/warsztatów z zakresu wdrażanych rozwiązań;
  • Wytwarzanie harmonogramu produktowych szkoleń e-learningowych;
  • Raportowanie postępu prac, identyfikowanie i zgłaszanie zagrożeń;
  • Aktywne uczestnictwo w realizacji celu oraz zadań jednostki organizacyjnej;
  • Realizacja zadań zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami;
  • Prowadzenie spotkań, przegląd harmonogramu projektu, planowanie zadań w harmonogramie, realizacja spotkań retrospektywnych.

9)Z wniosku wynika ponadto, że w ramach działalności gospodarczej wykonuje Pan także usługi, które sklasyfikował Pan pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 w ich zakres wchodzą następujące usługi:

  • Wsparcie prac analitycznych prowadzonych nad opracowaniem nowych rozwiązań lub zmian rozwiązań wytworzonych w firmie i dostępnych na rynku. Nie zajmuje się Pan oprogramowaniem jako takim, są to jedynie różnego rodzaju zalecenia przekazywane kontrahentowi, jak ma wyglądać system od strony użytkownika. Wytyczne dotyczące usuwania awarii, zalecenia instalacji poprawek, czy aktualizacji;
  • Weryfikacja zaprojektowanych rozwiązań przed wdrożeniem pod kątem zgodności z wymaganiami.

Odnosząc się do usług, dla których podał Pan klasyfikację 70.22.20.0, wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) wymienione zostały usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), przy czym symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi objęte:

  • klasą 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategorią 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.

  • klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W świetle powyższego, dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Klasa ta nie obejmuje:

  • usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
  • usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

  • PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
  • PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
  • PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Odnosząc się zatem do usług sklasyfikowanych przez Pana do symbolu PKWiU 62.02.30.0 wskazuję, że skoro twierdzi Pan, że w zakres Pana obowiązków nie wchodzi doradztwo w zakresie oprogramowania, to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychody, które Pan uzyskuje i będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0. - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana ww. usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Wskazać również należy, że powołane przez Pana interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Interpretacje te dotyczą ponadto innego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).