Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. - Interpretacja - null

Shutterstock

Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. W zakresie swoich dochodów podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie zawartej umowy w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zobowiązuje się Pani do świadczenia na rzecz kontrahenta usług polegających na zarządzaniu projektami ESG z kluczowymi klientami oraz partnerami.

Świadczone przez Panią usługi obejmują:

·dbanie o terminowość,

·koordynację prac,

·planowanie projektu,

·monitorowanie postępu,

·dokumentowanie projektów,

·dbanie o relacje z Klientami i Partnerami,

·komunikację między działami: zapewnienie otwartej i skutecznej komunikacji zarówno wewnątrz zespołu, jak i z interesariuszami zewnętrznymi,

·zarządzanie ryzykiem: rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem.

Wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie symbolu klasyfikacyjnego dla świadczonych usług na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU 2015 r.”). W odpowiedzi na wniosek, 26 czerwca 2024 r., Urząd Statystyczny wydał pismo, zgodnie z którym „wymienione zarządzanie projektami ESG z kluczowymi Klientami i Partnerami, obejmujące:

·dbanie o terminowość,

·koordynację prac,

·planowanie projektu,

·monitorowanie postępu,

·dokumentowanie projektów,

·dbanie o relacje z Klientami i Partnerami,

·komunikację między działami: zapewnienie otwartej i skutecznej komunikacji zarówno wewnątrz zespołu jak i z interesariuszami zewnętrznymi,

·zarządzanie ryzykiem: rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Nie podlega Pani wyłączeniom z opodatkowania w formie ryczałtu, określonym w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. nie należy do podmiotów:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

̶prowadzenia aptek,

̶działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

̶działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka.

W żadnym z lat podatkowych przychody z Pani działalności nie przekroczyły/nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro.

Prowadzi Pani działalność od 2 kwietnia 2024 r. Prowadzi Pani ewidencję przychodów oraz złożyła Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi, które Pani świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są/nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Pomiędzy Panią a Spółką nie istnieją/nie będą istniały powiązania osobiste, czy gospodarcze.

W Pani rozumieniu, powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Potwierdził to również Urząd Statystyczny w wydanej interpretacji. Obecnie do rozliczeń stosuje Pani stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Uważa Pani jednak, że jeśli poprawnie interpretuje ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powinna Pani do rozliczeń używać 8,5% stawki ryczałtu.

W piśmie z 2 września 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że zgodnie z opisem stanu faktycznego, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 obejmują:

·dbanie o terminowość,

·koordynację prac,

·planowanie projektu,

·monitorowanie postępu,

·dokumentowanie projektów,

·dbanie o relacje z Klientami i Partnerami,

·komunikację między działami: zapewnienie otwartej i skutecznej komunikacji zarówno wewnątrz zespołu, jak i z interesariuszami zewnętrznymi,

·zarządzanie ryzykiem: rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem.

Charakter wskazanych usług jest następujący:

·dbanie o terminowość - odpowiada Pani za monitorowanie kluczowych terminów w projekcie, w tym harmonogramów, deadline'ów oraz punktów kontrolnych. W kontekście zarządzania relacjami z klientami oraz wdrażania ESG, dba Pani o to, aby wszystkie zobowiązania były realizowane zgodnie z ustalonym harmonogramem, co przekłada się na zaufanie klientów oraz zgodność z wymogami zrównoważonego rozwoju,

·koordynacja prac - organizuje Pani pracę zespołów, zapewniając spójność działań oraz ich efektywność. Koordynacja obejmuje również współpracę między różnymi działami, co jest kluczowe dla zapewnienia, że projekty ESG i inne inicjatywy realizowane są zgodnie z oczekiwaniami klientów oraz standardami branżowymi,

·planowanie projektu - tworzy Pani szczegółowe plany projektowe, które obejmują cele, harmonogramy, alokację zasobów oraz budżet. Plany te są dostosowane do wymagań klientów i uwzględniają zasady ESG, co pozwala na realizację projektów, które spełniają wysokie standardy zrównoważonego rozwoju i jednocześnie zaspokajają potrzeby klientów,

·monitorowanie postępu - regularnie monitoruje Pani realizację projektu, sprawdzając, czy prace postępują zgodnie z planem oraz identyfikując ewentualne odstępstwa. Monitorowanie obejmuje także analizę postępów we wdrażaniu strategii ESG oraz utrzymywanie stałej komunikacji z klientami, aby zapewnić ich pełną informację na temat postępu prac,

·dokumentowanie projektów - odpowiada Pani za tworzenie i zarządzanie dokumentacją projektową, w tym planami, raportami oraz dokumentami technicznymi. Dokumentacja ta obejmuje również aspekty związane z ESG, co pozwala na przejrzystość działań i zgodność z wymogami klientów oraz regulacjami,

·dbanie o relacje z Klientami i Partnerami - utrzymuje Pani regularne kontakty z Klientami i Partnerami, dbając o ich satysfakcję z realizacji projektów, szczególnie w kontekście wdrażania strategii ESG. Odpowiada Pani również za proces onboardingowy nowych klientów, zapewniając im płynne wejście w projekt oraz zrozumienie jego kluczowych założeń, w tym tych związanych z ESG,

·komunikacja między działami - zapewnia Pani skuteczną komunikację między członkami zespołu projektowego a interesariuszami zewnętrznymi. Organizuje Pani spotkania, modeluje je i dba o jasne przekazywanie informacji, co jest kluczowe dla efektywnej realizacji projektów oraz utrzymania dobrych relacji z klientami i partnerami,

·zarządzanie ryzykiem - identyfikuje Pani potencjalne ryzyka związane z realizacją projektu, w tym ryzyka związane z wdrażaniem ESG i opracowuje strategie zarządzania nimi. Regularnie aktualizuje Pani rejestr ryzyk i informuje Pani zespół oraz klientów o wszelkich zmianach, co pozwala na minimalizowanie negatywnego wpływu na realizację projektów.

Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosowała Pani stawkę 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Decydując się na opłacanie zaliczek według stawki ryczałtu 15% nie miała Pani na myśli żadnych konkretnych usług. Zdecydowała się Pani na takie rozliczanie ze względu na minimalizację ryzyka związanego z ewentualnym powstaniem niedopłaty w podatku dochodowym. Wybrała Pani najwyższą możliwą stawkę podatku (stawka 17% z pewnością nie znalazłaby u Pani zastosowania), aby nie narażać się na negatywne konsekwencje bowiem woli Pani rozliczyć nadpłatę podatku niż dopłacać brakujący podatek.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu opisanych we wniosku usług zarządzania projektami ESG może podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.f.?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że może skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej (…).

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. )a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Co do zasady - przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.

Świadczone przez Panią usługi nie są wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu wskazaną w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej - wyższej, bądź niższej - stawki ryczałtu.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o ryczałcie wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.

Natomiast ww. zapis „ex” oznacza, że zakres usług objęty opodatkowaniem stawką 15% określony w dziale 70 PKWiU jest węższy niż określony w całym tym dziale i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15). Nie ulega zatem wątpliwości, że usługi zarządzania projektami, sklasyfikowane według klasy PKWiU 70.22.20.0, nie są objęte ww. przepisem, a zatem nie podlegają opodatkowaniu według stawki 15%.

Powyższe stanowisko potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

·7 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której wskazano, że „Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

·24 października 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.906.2022.1.MR, w której wskazano: „Odnosząc się do wymienionych w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy zauważyć, że umieszczony tam symbol ex, oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU)”.

Wobec powyższego, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług, mogą, być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl natomiast art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy, wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–    w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 – Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani na rzecz kontrahenta usługi polegające na zarządzaniu projektami ESG z kluczowymi klientami oraz partnerami, które sklasyfikowane są wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które obejmują:

·dbanie o terminowość,

·koordynację prac,

·planowanie projektu,

·monitorowanie postępu,

·dokumentowanie projektów,

·dbanie o relacje z Klientami i Partnerami,

·komunikację między działami: zapewnienie otwartej i skutecznej komunikacji zarówno wewnątrz zespołu jak i z interesariuszami zewnętrznymi,

·zarządzanie ryzykiem: rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem.

Wskazała Pani też, że usługi, które świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są/nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (jeżeli są spełnione ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).