Określenie stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 75.00.19.0. - Interpretacja - null

Shutterstock

Określenie stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 75.00.19.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.553.2024.2DJD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 75.00.19.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani lekarzem weterynarii i prowadzi własną działalność gospodarczą. Nie jest Pani podatnikiem podatku VAT. Od początku 2023 r. świadczy Pani usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres zadań oraz organizację Inspekcji określa ustawa z 20 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1482 ze zm.). Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, dlatego wyznacza lekarzy weterynarii, na czas określony, do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji), jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Umowy te zawierane są co roku na okres jednego roku.

Zakres wykonywanych przez Panią czynności na rzecz Inspekcji obejmuje nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych. Wykonywanie ww. czynności odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Powiatowy Lekarz Weterynarii zawiera z Panią umowę na czas określony.

Umowa określa:

·zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności,

·wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

W umowie Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii, Zleceniobiorcą - Pani, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Umowa zostaje zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik Powiatowego Inspektoratu Weterynarii upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy zlecenia. Zleceniodawca stwierdza w umowie, że czynności wykonywane są w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy, a jednocześnie Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu prawidłowego i terminowego wykonania czynności stanowiących przedmiot umowy i odpowiada przed Zleceniodawcą za powierzone mu mienie. W umowie zapisano również, że Organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności stanowiących przedmiot umowy na zasadach określonych w ustawie z 29 stycznia 2014 r. o Inspekcji Weterynaryjnej oraz innych przepisach z zakresu administracyjnego prawa weterynaryjnego.

Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy otrzymuje Pani wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Panią zestawienia z wykonanych czynności. Wypłata dokonywana jest na Pani rachunek po przedłożeniu stosowniej dokumentacji, w terminie 30 dni od złożenia Zleceniodawcy zestawienia z wykonanych czynności.

Pani zdaniem, świadczone usługi oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWiU. Przedmiotem zapytania jest okres od 1 stycznia 2024 r. Pierwszy przychód w tym zakresie osiągnięty został w lutym 2024 r. za styczeń 2024 r. W terminie złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, na podstawie której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód z działalności nie przekroczył w roku poprzedzającym limitu określonego w ww. ustawie. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, a oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością oraz ponosi odpowiedzialność w stosunku do Zleceniodawcy za wykonywanie czynności w ramach świadczonych usług, natomiast w stosunku do podmiotów trzecich nie ponosi Pani odpowiedzialności za rezultat i wykonywanie tych czynności.

Opis świadczonych usług w ramach zawartej umowy.

Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej pozwala Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii na zawieranie wyłącznie z osobami posiadającymi prawo wykonywania zawodu umów na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem. Nadzór nad ubojem jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii. W ramach nadzoru nad ubojem wykonuje Pani szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako „nadzór nad ubojem” - jest to usługa świadczona przez Panią. Oznacza to, że zobowiązana jest Pani stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, w tym do obowiązującej instrukcji nr ... z 8 grudnia 2011 r., w której wskazano, że jako nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych obejmuje w szczególności takie czynności jak:

·wszystkie elementy badania przedubojowego i poubojowego,

·wydanie oceny mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni.

W instrukcji tej wskazano ponadto, że zgodnie z treścią rozporządzenia (WE) nr 854/2004 wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych:

1.kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego;

2.projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym);

3.higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu;

4.higiena osobista;

5.szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych;

6.zwalczanie szkodników;

7.jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu);

8.kontrola temperatury;

9.kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji;

10.audyty procedur opartych na zasadach HACCP, m. in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli;

11.urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:

a)badania przedubojowego,

b)dobrostanu zwierząt,

c)badania poubojowego,

d)materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,

e)badań laboratoryjnych.

W instrukcji tej wskazano także, że wynagrodzenia za kontrolę, nadzór, badanie lub inne czynności, obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego.

W związku z tym, że zarówno Powiatowy Lekarz Weterynarii, jak i Pani nie jesteście w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonywanie poszczególnych, opisanych powyżej czynności świadczona przez Panią usługa jest usługą weterynaryjną, a nie badaniami i analizami. Wskazuje Pani, że w świetle powyższego, klasyfikacja grupowania 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne” jest jedyną prawidłową klasyfikacją podejmowanych czynności nadzoru nad ubojem. Usługą główną, w przypadku nadzoru nad ubojem, nie są usługi w zakresie badań i analiz. Wskazać należy, że klasyfikacja ta obejmuje także, usługi laboratoryjne i techniczne, a także inne podobne usługi.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że dla celów prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z przepisami prawa. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach świadczonych usług wykonywane są przez Panią czynności nadzoru nad ubojem obejmujące:

1.kontrolę informacji dotyczących łańcucha pokarmowego;

2.projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym);

3.higienę na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu;

4.higienę osobista;

5.szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych;

6.zwalczanie szkodników;

7.jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu);

8.kontrolę temperatury;

9.kontrolę żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji;

10.audyty procedur opartych na zasadach HACCP, m. in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli;

11.urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:

a)badania przedubojowego,

b)dobrostanu zwierząt,

c)badania poubojowego,

d)materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,

e)badań laboratoryjnych.

Efektem podejmowanych działań jest uzyskanie przez zakład możliwości dokonania uboju lub poszczególnych elementów uboju. Bez urzędowej kontroli, obejmującej kontrolę wskazaną powyżej, nie jest możliwe prowadzenie uboju.

Czynności wskazane w instrukcji Głównego Lekarza Weterynarii, są przez Panią wykonywane w ramach usług weterynaryjnych objętych grupowaniem PKWiU 75.00.19.0.

Pytanie

Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować usługi weterynaryjne, świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, polegające na sprawowaniu nadzoru nad ubojem?

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, usługi weterynaryjne, świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, opodatkowane będą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.

Czynności wykonywane w ramach nadzoru nad ubojem, obejmującego wszystkie czynności z tym związane, stanowią zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przedubojowe, jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo wyłącznie w ramach tych dwóch czynności. Lekarz weterynarii skierowany do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej od lekarza weterynarii, stąd też świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A).

Różnica pomiędzy samymi badaniami i analizami, a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby ona istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie - działalność usługowa, oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Panią usług, zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

Dział 75 – „Usługi weterynaryjne”, obejmuje:

  • opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,
  • usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,
  • usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,
  • usługi pogotowia dla zwierząt.

Dział ten nie obejmuje:

  • usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
  • usług związanych z wydawaniem atestów dla artykułów konsumpcyjnych oraz usług w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności (włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju), sklasyfikowanych w 71.20.11.0.

W pozycji 75.00.19.0 mieszczą się „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi medyczne, włączając chirurgiczne i dentystyczne, świadczone w szpitalu lub poza nim dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe lub gospodarskie, w tym: zwierzęta przebywające w zoo oraz zwierzęta hodowane dla futra lub innych wyrobów. Usługi te są ukierunkowane na leczenie, odzyskanie i/lub zachowanie zdrowia przez zwierzę,
  • usługi klinik i innych placówek weterynaryjnych, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.

Natomiast dział 71 – „Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych” obejmuje:

  • usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
  • badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

W klasie 71.20 mieszczą się „Usługi w zakresie badań i analiz technicznych”.

Klasa ta zawiera m.in. pozycję 71.20.11.0 „Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi w zakresie badań i analiz właściwości chemicznych i biologicznych substancji, takich jak: powietrze, woda,
  • odpady (miejskie i przemysłowe), paliwa, metale, gleba, minerały, żywność i chemikalia,
  • usługi w zakresie badań i analiz w pokrewnych dziedzinach nauki, takich jak: mikrobiologia, biochemia, bakteriologia, itp.,
  • usługi w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju,
  • usługi nadzoru związanego z produkcją żywności, włączając pasze dla zwierząt,
  • usługi w zakresie wydawania atestów dla artykułów konsumpcyjnych.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1,
  • usług świadczonych przez medyczne i dentystyczne laboratoria diagnostyczne, sklasyfikowanych w 86.90.15.0

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów, takie jest Pani stanowisko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pani stanowiska, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie zaznaczam, że jeśli faktycznie świadczy Pani usługi, które mieszczą się we  wskazanym grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0 - „Pozostałe usługi weterynaryjne”, to przychody uzyskiwane z ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Przy czym, gdyby wykonywała Pani usługi badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), to do przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie znalazłaby stawka ryczałtu 14%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ww. ustawy.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy i we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.