Określenie właściwej stawki ryczałtu - proptrading. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.492.2024.3.HJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.492.2024.3.HJ

Temat interpretacji

Określenie właściwej stawki ryczałtu - proptrading.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 15 sierpnia 2024 r. (wpływ 15 sierpnia 2024 r.), z 9 września 2024 r. (wpływ 9 września 2024 r.) oraz z 17 września 2024 r. (wpływ 17 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce oraz planuje założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybierze Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawa o ryczałcie”). Ponadto, w ramach działalności, nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Po założeniu działalności planuje Pan w terminie złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Po założeniu działalności będzie Pan, od samego początku, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

Planuje Pan podpisać umowę z firmą proptradingową, której siedziba działalności gospodarczej jest poza terytorium kraju. Firma proptradingowa nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Firma proptradingowa jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE.

Współpraca między Panem a firmą proptradingową będzie wyglądać następująco: podpisze Pan umowę z firmą proptradingową (dalej - Umowa). Firma proptradingowa udostępni Panu, m.in. dostęp do platformy (platforma, przez którą można zawierać transakcje handlu, m.in. kontraktami futures, walutami na rynku forex lub na innych rynkach finansowych) oraz środki do handlu (dalej - Kapitał). Podstawą działalności firm proptradingowych jest to, że to one udostępniają Kapitał, którym obracają traderzy (Pan). Środki przekazane Panu w celu handlu nie są rzeczywiste i nie ma Pan prawa nimi dysponować w zakresie wykraczającym poza zakres ich wykorzystania w ramach Platformy. Firma proptradingowa jest zobowiązana to zapłaty Panu nagrody finansowej obliczonej według zasad określonych w Umowie. Pana wynagrodzenie, po spełnieniu określonych w Umowie warunków, uzależnione będzie od zysku jaki zostanie przez Pana wypracowany na Platformie. Z reguły będzie to ustalony jakiś % od osiągniętego zysku, przykładowo jeżeli zarobi Pan na Kapitale udostępnionym przez firmę proptradingową, np. 10 000 PLN, to otrzyma Pan z tego np. 80%, czyli 8 000 PLN.

Pana wątpliwości dotyczą tego, w jaki sposób rozliczyć taki dochód w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku od towarów i usług. Dochód ten nie będzie dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Celowo nie podaje Pan klasyfikacji PKWiU jako elementu stanu faktycznego, bowiem w orzecznictwie ugruntowane jest stanowisko, że wskazanie symbolu PKWiU nie jest elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, lecz elementem oceny prawnej dokonywanej przez organ interpretacyjny (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2023 r. sygn. akt I FSK 1285/19 oraz z 15 lutego 2023 r. sygn. akt I FSK 1714/19).

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że planuje Pan założyć działalność dopiero po otrzymaniu interpretacji indywidualnej, by wiedzieć jaki jest prawidłowy sposób rozliczeń przychodów z proptradingu.

Zamierza prowadzić Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie realizacji Umowy, której przedmiot został opisany we wniosku. Wystąpił Pan do GUS z wnioskiem 17 czerwca 2024 r. W odpowiedzi GUS przesłał informację, zgodnie z którą świadczone przez Pana usługi mieszczą się w PKWiU 66.12.1 - Usługi maklerskie związane z rynkiem papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych oraz towarów giełdowych.

W odpowiedzi na kolejne wezwanie wskazał Pan, że nie jest Pan maklerem. Od 3 stycznia (drugi wniosek w tym przypadku) tego roku próbuje Pan ustalić stawkę podatku pod jakim ma Pan rozliczać jednoosobową działalność gospodarczą.

Wskazuje Pan, jak wygląda PROPTRADING oraz czym będzie się Pan zajmował.

Całą ideą „proptradingu” jest możliwość nauki tradingu (handlu) dla osób, które nie posiadają odpowiednich środków, ani nie są zawodowo związani z handlem (tradingiem). Pan, jako osoba która będzie prowadzić działalność, nie będzie osobiście szukał nikogo, kto powierzy Panu kapitał w „opiece” do handlu (tradingu) - takie firmy są już na rynku i pierwszym krokiem jest kupno „challenge” (wyzwania).

Pierwszym krokiem w proptradingu jest pozytywne przejście, tzw. „challenge”(wyzwania) w którym trader (w tym przypadku Pan - jako osoba prowadząca JDG) musi spełnić odpowiednia kryteria testu. Test to nic innego, jak handel na platformie demo, w którym trzeba „zarobić” (wirtualnie) daną kwotę (w zależności od rodzaju wielkości konta, które chcemy uzyskać do handlu, z którego prowizja będzie później wypłacona i w tym przypadku ta kwota jest to suma, która podlega wynagrodzeniu i dalej opodatkowaniu. Negatywny wynik „challenge” (wyzwania) to złamanie zasad związanych z zarządzaniem ryzykiem oraz „stratą” (wirtualnie) określonej sumy w zależności od wielkości konta, jakie chcemy pozyskać - w przypadku „oblania” - negatywnego rezultatu takiego testu trader (w tym przypadku Pan, jako osoba prowadząca JDG traci dostęp do takiego konta i trzeba kupić kolejny „test”).

Wszystkiego rodzaju straty pozostają po stronie „firmy proptradingowej”.

W tym przypadku posłuży się Pan „realnym” przykładem. Jest Pan zainteresowany nawiązaniem współpracy z firmą (…) zlokalizowaną w (…). Cały proces rozpoczyna się od odwiedzenia strony (…) i zakupu „challenge”(wyzwania).

W tym przypadku jest możliwość pozyskania konta „fundowanego” (konto fundowane otrzymujemy od firmy, gdy przejdziemy pozytywnie ich weryfikację, czyli test „challenge” (wyzwanie). Test/challenge/wyzwanie jest to pokazywanie umiejętności zarządzania ryzkiem + zarobku odpowiedniej kwoty.

W tym przypadku mamy do wyboru 3 rodzaje wielkości konta, a koszt takiego „wyzwania” to (…). W przypadku firmy (…) są tu kryteria „profit target” (kwota, którą musimy „zarobić” na koncie demo (wirtualnym), aby uzyskać konto fundowane i jest to odpowiednio (…); maksymalna pozycja to 5/10 lub 15 kontraktów (odpowiednio dla „wyzwań” o wartości (…)) oraz „Maximum loss limit”, czyli maksymalna kwota jaką możemy „stracić” podczas „challenge” (testu) - odpowiednio w zależności od wielkości konta (…).

W przypadku pozytywnego przejścia testu - „challenge” otrzymujemy dostęp do „konta fundowanego” („konto fundowane” to konto, w którym zarobiona kwota przez „tradera” podlega wypłacie wynagrodzenia prowizyjnego przez firmę - i właśnie to „wynagrodzenie”, czyli prowizja wypłacone przez firmę podlega opodatkowaniu w tej sprawie.

Polityka ww. firmy, w tym przypadku jest taka, że do (…) firma wypłaca „traderowi” 100% zarobionego przez niego kwoty na „koncie fundowanym” a po przekroczeniu tego progu podlega podział 90/10. 90% jest wypłacane traderowi, a 10% z wypracowanego zysku przez „tradera” to kwota która pobiera „firma proptradingowa”.

Podsumowując, Pana wątpliwość dotyczy tego, jakiej stawce podatkowej podlega wyżej opisana działalność.

Pytania

1.Czy Pana wynagrodzenie, opisane we wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, nie powinien Pan naliczać polskiego podatku VAT z tytułu otrzymanego wynagrodzenia, z uwagi na to, że miejscem świadczenia usług będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą (firma proptradingowa) posiada siedzibę działalności gospodarczej?

W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, wynagrodzenie opisane w zdarzeniu przyszłym podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Oznacza to, że jeżeli w ustawie o ryczałcie nie ma wymienionej usługi, jaką Pan świadczy to właściwe będzie zastosowanie stawki 8,5%.

Nie znalazł Pan w ustawie o ryczałcie usługi, którą będzie świadczył, a to z kolei oznacza, że właściwa będzie stawka 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że planuje Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybierze Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Po założeniu działalności planuje Pan w terminie złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Planuje Pan podpisać umowę z firmą proptradingową, której siedziba działalności gospodarczej jest poza terytorium kraju. Współpraca między Panem a firmą proptradingową będzie wyglądać następująco: podpisze Pan umowę z firmą proptradingową. Firma proptradingowa udostępni Panu, m.in. dostęp do platformy (platforma, przez którą można zawierać transakcje handlu, m.in. kontraktami futures, walutami na rynku forex lub na innych rynkach finansowych) oraz środki do handlu (Kapitał). Podstawą działalności firm proptradingowych jest to, że to one udostępniają Kapitał, którym obracają traderzy (Pan). Środki przekazane Panu w celu handlu nie są rzeczywiste i nie ma Pan prawa nimi dysponować w zakresie wykraczającym poza zakres ich wykorzystania w ramach Platformy. Firma proptradingowa jest zobowiązana to zapłaty Panu nagrody finansowej obliczonej według zasad określonych w Umowie. Pana wynagrodzenie, po spełnieniu określonych w Umowie warunków, uzależnione będzie od zysku, jaki zostanie przez Pana wypracowany na Platformie. Z reguły będzie to ustalony jakiś % od osiągniętego zysku. GUS przesłał Panu informację, zgodnie z którą świadczone przez Pana usługi mieszczą się w PKWiU 66.12.1 - Usługi maklerskie związane z rynkiem papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych oraz towarów giełdowych. W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że nie jest Pan maklerem.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Z analizy sprawy wynika, że zgodnie z opinią GUS, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w PKWiU 66.12.1 - Usługi maklerskie związane z rynkiem papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych oraz towarów giełdowych. Ponadto wskazał Pan, że nie jest maklerem.

Zaznaczyć należy, że świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane pod PKWiU 66.12.1 mieszczą się w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która obejmuje:

·PKWiU - Dział 64 - Usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

·PKWiU - Dział 65 - Usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne oraz usługi związane z funduszami emerytalnymi, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego,

·PKWiU - Dział 66 - Usługi wspomagające usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne.

Sekcja ta obejmuje:

·usługi finansowe, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych,

·usługi spółek holdingowych, trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych.

Sekcja ta nie obejmuje:

·usług związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0,

·usług zarządzania holdingami, sklasyfikowanych w 70.10.10.0,

·usług doradztwa w zakresie zarządzania finansami, z wyłączeniem podatków, sklasyfikowanych w 70.22.12.0,

·usług w zakresie leasingu operacyjnego, sklasyfikowanych w dziale 77 w odpowiednich grupowaniach według rodzaju dzierżawionych dóbr,

·usług ściągania należności płatniczych z tytułu roszczeń, odbioru płatności, takich jak: rachunki, czeki, weksle lub inne przekazy pieniężne, sklasyfikowanych w 82.91.12.0,

·usług pakowania, zawijania, wysyłania czy przekazywania w inny sposób monet i banknotów w imieniu klientów, sklasyfikowanych w 82.92.10.0,

·usług związanych z przyznawaniem dotacji przez organizacje członkowskie, sklasyfikowanych w 94.99.20.0.

Wobec powyższego, świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 66.12.1, objęte są dyspozycja art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przychody uzyskane ze świadczenia usług opisanych we wniosku, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według 15% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko dotyczące możliwości opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).