Opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów z prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
9 listopada 2017 r. podpisała Pani umowę o pracę z (…) sp.k. (dalej: Pracodawca). Wykonywanie pracy powierzono Pani z dniem 1 stycznia 2018 r. Objęła Pani stanowisko Kierownik Działu Windykacji.
W umowie o pracę ustalono następujący zakres obowiązków (w załączeniu scan):
1.kierowanie pracą Działu Windykacji;
2.obsługa przypisanego portfela spraw dla Działu Windykacji;
3.bezpośrednie nawiązywanie kontaktów z Dłużnikami;
4.wyjaśnianie przyczyn opóźnień w zakresie płatności;
5.negocjowanie warunków spłaty zadłużenia;
6.monitorowanie spłaty należności;
7.realizowanie wyznaczonych planów w zakresie wartości odzyskanych wierzytelności;
8.przekazywanie spraw na drogę postępowania sądowego;
9.współpraca z kancelaria prawną i kancelarią komornika;
10.prowadzenie dedykowanych projektów restrukturyzacyjnych zleconych przez bezpośredniego przełożonego;
11.stała współpraca ze spółką ... SA (obecnie … SA) oraz spółkami zależnymi w zakresie tworzenia nowych rozwiązań produktowych i projektów strukturyzowanych; (… SA jest komandytariuszem Pracodawcy).
16 września 2021 r., w związku z uzyskaniem przez Panią uprawnień radcy prawnego, podpisano porozumienie zmieniające umowę o pracę - zmiana dotyczyła jedynie nazwy stanowiska i przybrało ono treść: Menadżer, Windykacja/Radca Prawny. Świadczy Pani na rzecz Pracodawcy pracę w wymiarze 1 pełnego etatu (40 godzin tygodniowo), działa pod bezpośrednim przełożonym, zarządza pracą 4 osobowego zespołu.
Czynności świadczone na rzecz Pracodawcy to:
·czynności zarządzania zespołem (organizacja pracy, kontrola i nadzór, ocena);
·czynności związane z zarządzaniem przydzielonym portfelem należności (kompletowanie dokumentów do pozwu, weryfikacja płatności, kontakt z klientami Kancelarii celem pozyskania dokumentów, wyjaśnienia rozbieżności i księgowań, kontakt z dłużnikiem, uzgodnienia warunków spłaty ratalnej).
Corocznie przydzielane były Pani przez przełożonego cele i w kolejnym roku ich wykonanie podlegało ocenie. Sporadycznie i przy wsparciu merytorycznym zewnętrznej firmy reprezentuje Pani klientów pracodawcy w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Praca zorganizowana jest przez Pracodawcę i wykonywana w trybie hybrydowym w godzinach od 8 do 16, 5 dni w tygodniu. Praca w biurze – 3 dni w tygodniu, praca zdalna (w zgłoszonym na stałe przez Panią miejscu) – 2 razy w tygodniu.
Z dniem 31 lipca 2024 r. planuje Pani rozwiązać umowę o pracę.
23 listopada 2022 r. zarejestrowała Pani działalność gospodarczą pod firmą: (…). W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani dla swoich klientów usługi z zakresu prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego (prowadzenie postępowań o zatwierdzenie układu jako nadzorca układu, reprezentowanie klientów w postępowaniach upadłościowych) oraz ogólne usługi prawne (reprezentacja klientów przed sądami i wierzycielami). Wybrała Pani formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
1 sierpnia 2024 r. planuje Pani rozpocząć stałą współpracę ze swoim dotychczasowym Pracodawcą i świadczyć na jego rzecz usługi prawne jedynie w zakresie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego. Pierwsza faktura zostanie wystawiona 31 sierpnia 2024 r.
Zakres działań w umowie współpracy określony jest jako:
1.wsparcie merytoryczne (tylko w zakresie prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego) Pracodawcy w zakresie prowadzonych u Pracodawcy spraw na rzecz jego klientów w szczególności udzielanie odpowiedzi na postawione pytania w formie bieżących porad i konsultacji prawnych; przygotowywania opinii prawnych ustnych i pisemnych; udzielanie rekomendacji w zakresie tworzenia odpisów aktualizacyjnych (zakontraktowane 16 godzin miesięcznego abonamentu),
2.zastępstwo prawne i procesowe w otwartych wobec klientów Kancelarii, bądź dłużników klientów Kancelarii postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych.
Nie jest Pani w żaden sposób zobowiązana do świadczenia usług we wskazanym przez Pracodawcę terminie, bądź miejscu. Pracodawca nie będzie sprawować nadzoru nad Pani czynnościami.
Przyszłe usługi na rzecz Pracodawcy w niezmiernie wąskim zakresie będą zbieżne (zbieżne częściowo) z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. W zakresie wsparcia merytorycznego - w ramach umowy o pracę zajmowała się Pani jedynie konstruowaniem zapytań i koordynacją zleceń do kancelarii zewnętrznej, z którą Pracodawca miał podpisaną już umowę w zakresie wsparcia merytorycznego. W zakresie zastępstwa procesowego – z racji uzyskanych uprawnień radcy prawnego, sporadycznie reprezentowała Pani klientów Pracodawcy, w większości reprezentacja dotyczyła postępowań egzekucyjnych. W ramach przyszłej współpracy nie będą w ogóle wykonywane czynności związane z zarządzaniem zespołem, zarządzaniem powierzonym portfelem należności, reprezentacją Klientów Pracodawcy w postępowaniach egzekucyjnych - co warte podkreślenia czynności te stanowiły niemal całość czynności wykonywanych dla Pracodawcy w trakcie trwania stosunku pracy.
Pytania
1.Czy, w świetle opisanego stanu faktycznego, mimo świadczenia pracy do 31 lipca 2024 r., dla tego samego podmiotu, z którym planuje Pani zawrzeć umowę cywilno-prawną i świadczyć usługi prawne ale w znacząco zmienionej formie i zakresie, może Pani nadal pozostałą część 2024 r. rozliczyć zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Czy, w kolejnym roku podatkowym 2025, może Pani nadal stosować rozliczenie podatku, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Stoi Pani na stanowisku, że przy uwzględnieniu, że czynności realizowane na rzecz przyszłego byłego Pracodawcy nie mają charakteru tożsamego (odpowiadającego czynnościom), a jedynie częściowo (marginalnie) zbieżny - może Pani opodatkować uzyskiwane przychody w oparciu o ustawę z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zarówno w 2024 r., jak i w 2025 r.
Zakres świadczenia tożsamych usług prawnych, w porównaniu do innych czynności świadczonych przez Panią, był marginalny.
Jak wskazano, przeważająca część realizowanych w ramach umowy o pracę, stanowiła usługi związane z zarządzaniem zespołem oraz zarządzaniem przydzielonym portfelem spraw (czynności dokumentacyjno-rozliczeniowe).
Podobne stanowisko zajął NSA w wyroku z 20 lipca 2010 r. sygn. akt. II FSK 516/09. W powołanym wyroku z 20 lipca 2010 r. sygn. akt II FSK 516/09, Sąd stwierdził, że wobec braku definicji legalnej zwrotu „odpowiadających czynnościom” należy odwołać się do reguł wykładni językowej. Wynika z niej, że: „odpowiadający” jest przymiotnikiem odczasownikowym od czasownika „odpowiadać”. „Odpowiadać” w języku polskim oznacza zaś m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie. Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki słownik języka polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550). Dlatego użyty w art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy. Omawiany wyrok NSA ukierunkował linię orzeczniczą sądów administracyjnych w tego typu sprawach (zob. D. Laszczyk, Komentarz do art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w:) D. Laszczyk, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LexisNexis, 2014).
Podobnie bowiem wypowiedziały się składy orzekające NSA w wyrokach z: 5 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 2163/09; 14 maja 2015 r. sygn. akt II FSK 1069/13; 10 listopada 2015 r. sygn. akt II FSK 1915/13; 18 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2416/16. Jak również WSA we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 710/23 - zdaniem Sądu brak jest podstaw do różnicowania znaczeń określenia „odpowiadający czynnościom” na gruncie art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. i art. 8 ust. 2 u.z.p.d.f., a tym samym wyjątek z art. 8 ust. 2 u.z.p.d.f. należy utożsamiać z przychodami uzyskiwanymi z czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik wykonuje/wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Podzielić należy również stanowisko z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 maja 2011 r. o sygn. akt II FSK 2163/09 (CBOSA), zgodnie z którym nie będą tożsamymi te czynności, które pokrywają się tylko w części. W konsekwencji skład orzekający uznał, że za czynności odpowiadające czynnościom pierwotnym nie mogą zostać uznane zarówno czynności pierwotne do których coś dodano, jaki i takie czynności pierwotne, z których coś zostało ujęte.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒ w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zauważyć należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zwracam jednak uwagę, że zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1b ww. ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2022 poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z treści wniosku wynika, że 9 listopada 2017 r. podpisała Pani umowę o pracę z Kancelarią Prawniczą Wykonywanie pracy powierzono Pani z dniem 1 stycznia 2018 r. Objęła Pani stanowisko Kierownik Działu Windykacji.
W umowie o pracę ustalono następujący zakres obowiązków:
·kierowanie pracą Działu Windykacji;
·obsługa przypisanego portfela spraw dla Działu Windykacji;
·bezpośrednie nawiązywanie kontaktów z Dłużnikami;
·wyjaśnianie przyczyn opóźnień w zakresie płatności;
·negocjowanie warunków spłaty zadłużenia;
·monitorowanie spłaty należności;
·realizowanie wyznaczonych planów w zakresie wartości odzyskanych wierzytelności;
·przekazywanie spraw na drogę postępowania sądowego;
·współpraca z kancelaria prawną i kancelarią komornika;
·prowadzenie dedykowanych projektów restrukturyzacyjnych zleconych przez bezpośredniego przełożonego;
·stała współpraca ze spółką ... SA (obecnie ... SA) oraz spółkami zależnymi w zakresie tworzenia nowych rozwiązań produktowych i projektów strukturyzowanych; (... SA jest komandytariuszem Pracodawcy).
16 września 2021 r., w związku z uzyskaniem przez Panią uprawnień radcy prawnego, podpisano porozumienie zmieniające umowę o pracę - zmiana dotyczyła jedynie nazwy stanowiska i przybrało ono treść: Menadżer, Windykacja/Radca Prawny. Świadczy Pani na rzecz Pracodawcy pracę w wymiarze 1 pełnego etatu (40 godzin tygodniowo), działa pod bezpośrednim przełożonym, zarządza pracą 4 osobowego zespołu.
Czynności świadczone na rzecz Pracodawcy to:
·czynności zarządzania zespołem (organizacja pracy, kontrola i nadzór, ocena);
·czynności związane z zarządzaniem przydzielonym portfelem należności (kompletowanie dokumentów do pozwu, weryfikacja płatności, kontakt z klientami Kancelarii celem pozyskania dokumentów, wyjaśnienia rozbieżności i księgowań, kontakt z dłużnikiem, uzgodnienia warunków spłaty ratalnej).
Corocznie przydzielane były Pani przez przełożonego cele i w kolejnym roku ich wykonanie podlegało ocenie. Sporadycznie i przy wsparciu merytorycznym zewnętrznej firmy reprezentuje Pani klientów pracodawcy w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Praca zorganizowana jest przez Pracodawcę i wykonywana w trybie hybrydowym w godzinach od 8 do 16, 5 dni w tygodniu. Praca w biurze – 3 dni w tygodniu, praca zdalna (w zgłoszonym na stałe przez Panią miejscu) – 2 razy w tygodniu.
Z dniem 31 lipca 2024 r. planuje Pani rozwiązać umowę o pracę.
23 listopada 2022 r. zarejestrowała Pani działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Radcy Prawnego i Doradcy Restrukturyzacyjnego. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani dla swoich klientów usługi z zakresu prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego (prowadzenie postępowań o zatwierdzenie układu jako nadzorca układu, reprezentowanie klientów w postępowaniach upadłościowych) oraz ogólne usługi prawne (reprezentacja klientów przed sądami i wierzycielami). Wybrała Pani formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
1 sierpnia 2024 r. planuje Pani rozpocząć stałą współpracę ze swoim dotychczasowym Pracodawcą i świadczyć na jego rzecz usługi prawne jedynie w zakresie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego. Pierwsza faktura zostanie wystawiona 31 sierpnia 2024 r.
Zakres działań w umowie współpracy określony jest jako:
·wsparcie merytoryczne (tylko w zakresie prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego) Pracodawcy w zakresie prowadzonych u Pracodawcy spraw na rzecz jego klientów w szczególności udzielanie odpowiedzi na postawione pytania w formie bieżących porad i konsultacji prawnych; przygotowywania opinii prawnych ustnych i pisemnych; udzielanie rekomendacji w zakresie tworzenia odpisów aktualizacyjnych (zakontraktowane 16 godzin miesięcznego abonamentu),
·zastępstwo prawne i procesowe w otwartych wobec klientów Kancelarii, bądź dłużników klientów Kancelarii postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych.
Nie jest Pani w żaden sposób zobowiązana do świadczenia usług we wskazanym przez Pracodawcę terminie bądź miejscu. Pracodawca nie będzie sprawować nadzoru nad Pani czynnościami.
Przyszłe usługi na rzecz Pracodawcy w niezmiernie wąskim zakresie będą zbieżne (zbieżne częściowo) z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. W zakresie wsparcia merytorycznego - w ramach umowy o pracę zajmowała się Pani jedynie konstruowaniem zapytań i koordynacją zleceń do kancelarii zewnętrznej, z którą Pracodawca miał podpisaną już umowę w zakresie wsparcia merytorycznego. W zakresie zastępstwa procesowego - z racji uzyskanych uprawnień radcy prawnego, sporadycznie reprezentowała Pani klientów Pracodawcy, w większości reprezentacja dotyczyła postępowań egzekucyjnych. W ramach przyszłej współpracy nie będą w ogóle wykonywane czynności związane z zarządzaniem zespołem, zarządzaniem powierzonym portfelem należności, reprezentacją Klientów Pracodawcy w postępowaniach egzekucyjnych - co warte podkreślenia czynności te stanowiły niemal całość czynności wykonywanych dla Pracodawcy w trakcie trwania stosunku pracy.
Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Z opisu sprawy wynika więc, że wykonywane czynności w ramach działalności gospodarczej usługi z zakresu prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego (prowadzenie postępowań o zatwierdzenie układu jako nadzorca układu, reprezentowanie klientów w postępowaniach upadłościowych) oraz ogólne usługi prawne (reprezentacja klientów przed sądami i wierzycielami) i nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi przez Panią w ramach umowy o pracę, ponieważ zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest węższy niż zakres czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy.
Tak więc w Pani sprawie nie zachodzi wyłączenie z możliwości stosowania zryczałtowanej formy opodatkowania wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponieważ świadczone przez Panią w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usługi na rzecz pracodawcy nie będą tożsame z czynnościami, które wykonywała i wykonuje Pani na podstawie umowy o pracę, to w 2024 r. i 2025 r. może Pani korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W związku z załączeniem przez Panią do wniosku dokumentów wskazujemy, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Panią i Pani stanowiskiem.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).