Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02. - Interpretacja - null

Shutterstock

Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 30 lipca 2024 r. (wpływ 5 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ 19 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, Podatnik jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą (…) wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, pod nr NIP (…) , Regon (…) , działającym osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Wnioskodawca jako Wykonawca zawarł ze spółką (…) jako Zamawiający umowę ramową o świadczenie usług (dalej jako: Umowa).

Zgodnie z §2 ust. 1 Umowy, Zamawiający będzie zlecał Wykonawcy, a Wykonawca oświadcza, że będzie przyjmował do wykonania świadczenie na rzecz Zamawiającego usług w zakresie Obsługi procesu Release Management („Usługi”).

Jak stanowi §2 ust. 2 Umowy, do podstawowych zadań Wykonawcy w ramach wykonywanych Usług w szczególności należy:

-Przygotowanie planu deploymentu Release,

-Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych,

-Zlecanie instalacji zmian/paczek na poszczególne środowiska administratorom aplikacji/systemów wchodzących w skład Release oraz koordynacja ich pracy,

-Koordynacja deployment Release na poszczególnych środowiskach,

-Przygotowanie raportów statusowych związanych z realizowanym deploymentem,

-Przygotowanie końcowego raportu z realizacji deploymentu Release,

-Ustalanie zakresu i harmonogramu Releasu,

-Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Releasu,

-Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi, w tym współpraca z dostawcami,

-Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń,

-Zarządzanie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych.

Wszelkie wskazane powyżej zadania dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki (PKWiU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”). W zakresie świadczonych Usług Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia.

Podsumowując, charakter tych Usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca ma prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik nie przekroczył i nie przekroczy przychodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2024 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie jest członkiem zarządu ani wspólnikiem spółki (…). Pomiędzy Wnioskodawcą a tą Spółką nie istnieją/nie będą istniały jakieś powiązania osobiste czy gospodarcze. Opisane we wniosku czynności nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi nie polegają na projektowaniu, rozwoju, wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (nie dotyczą usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0). Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:

1)  przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

2)  prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

3)  firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z:

a)  związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)  związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W piśmie z 30 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następującej odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytanie:

Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy (należy wskazać datę)?

Odpowiedź: Wnioskodawca (Podatnik) złożył w dniu (…) 2022 r. oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na 2022 rok zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w piśmie z 12 sierpnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następującej odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytanie:

Jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 – prosimy opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres, co jest ich efektem (rezultatem) oraz do czego są wykorzystywane efekty Pana usług?

Odpowiedź: Zgodnie z kontraktem z (…) zakres wykonywanych usług obejmuje zadania stawiane dla roli Release manager. Zgodnie z metodyką zarządzania projektami ITIL jest to proces zarządzania planowaniem i harmonogramowaniem wdrażania usług IT, aktualizacji i wydań do środowiska produkcyjnego. Wydanie w tym kontekście odnosi się do rozwoju nowszej wersji usługi lub komponentu, a wdrożenie oznacza proces integracji jej ze środowiskiem produkcyjnym. Polega na umożliwieniu zmian systemów i usług organizacji w celu obsługi zmieniających się potrzeb biznesowych. Jest to proces koordynowania przenoszenia projektów do środowisk produkcyjnych, gdzie mogą być konsumowane przez użytkowników końcowych. Podstawowym celem zarządzania wydaniami jest zapewnienie, że integralność aktywnego środowiska jest chroniona i że są wydawane, przetestowane odpowiednie komponenty, obejmującą również takie rzeczy, jak przyjęcie zmiany procesów biznesowych związanych z wydaniem.

Dekomponując zadania opisane w umowie wyjaśnił Pan, na czym polega zadanie.

1)  Przygotowanie planu deploymentu release (w tym identyfikacja zależności, sekwencji instalacji itp.) – Zadanie to polega na stworzeniu kompletnego planu/harmonogramu wydania tzw. Release. Harmonogram obejmuje czas przygotowania kodu do wdrożenia na poszczególne środowiska testowe oraz produkcyjne, przeprowadzenie testów projektów stabilizację po wdrożeniową. Planowanie ma również zadanie umożliwiające zarządzanie produktem biznesowym pod kątem kampanii reklamowych i sprzedażowych.

2)  Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych (w tym zdefiniowanej wymaganej dokumentacji) na wszystkie środowiska wykorzystywane przez Release. Zadanie obejmuje identyfikację i analizę zależności fragmentów kodu wydevelopowanych dla różnych systemów. Wykonywana jest weryfikacja założeń architektonicznych oprogramowania względem dokumentacji programistycznej. Takie działanie ma za zadanie zachowanie integralności środowiska oraz uniknięcie błędów.

3)  Zlecanie instalacji zmian/paczek administratorom i koordynacja ich pracy. Zadanie polega na zlecaniu wykonania instalacji oprogramowania przy założonym harmonogramie oraz utrzymaniu odpowiedniego reżimu instalacji tj. zależności międzysystemowych.

4)  Koordynacja deployment release na poszczególnych środowiskach. Zadanie polega na stałym przeglądzie/audycie przebiegu release, rozwiązywanie pojawiających problemów czy przeszkód, pilnowanie terminowości, reagowanie na odchylenia planu i zarządzaniu ryzykiem. Angażowanie zespołów testerów do sprawnego testowania określonego celu biznesowego w założonym czasie.

5)  Przygotowanie raportów statusowych i raportu końcowego. Statusowanie przebiegu projektów do komitetu sterującego.

6)  Ustalenie zakresu i hamonogramu release. JW.

7)  Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Release. Zadanie polega na tym, aby w ramach trwających release'ow oraz innych inicjatyw projektowych prace nie kolidowały ze sobą. Wymaga to podziału/priorytetyzacji obowiązków w zespołach developerskich oraz testujących.

8)  Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi w tym współpraca z dostawcami. Budowanie relacji w projekcie oraz umożliwia komunikację wewnętrzną między zespołami, wsparcie zespołów projektów na każdym etapie release. Wyjaśnianie wątpliwości oraz integracja poszczególnych zespołów.

9)  Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń. JW.

10)Zarządzenie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych. Reagowanie na wszystkie odchylenia i nieprawidłowości w ostatnim etapie release. Identyfikowanie problemów oraz kanalizowanie wpływu incydentu na wartość produktu.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z zawartą Umową z tytułu Usług obejmujących:

-Przygotowanie planu deploymentu Release,

-Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych,

-Zlecanie instalacji zmian/paczek na poszczególne środowiska administratorom aplikacji/systemów wchodzących w skład Release oraz koordynacja ich pracy,

-Koordynacja deployment Release na poszczególnych środowiskach,

-Przygotowanie raportów statusowych związanych z realizowanym deploymentem,

-Przygotowanie końcowego raportu z realizacji deploymentu Release,

-Ustalanie zakresu i harmonogramu Releasu,

-Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Releasu,

-Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi w tym współpraca z dostawcami,

-Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń,

-Zarządzanie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych

mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z zawartą Umową z tytułu Usług obejmujących:

-Przygotowanie planu deploymentu Release,

-Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych,

-Zlecanie instalacji zmian/paczek na poszczególne środowiska administratorom aplikacji/systemów wchodzących w skład Release oraz koordynacja ich pracy,

-Koordynacja deployment Release na poszczególnych środowiskach,

-Przygotowanie raportów statusowych związanych z realizowanym deploymentem,

-Przygotowanie końcowego raportu z realizacji deploymentu Release,

-Ustalanie zakresu i harmonogramu Releasu,

-Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Releasu,

-Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi w tym współpraca z dostawcami,

-Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń,

-Zarządzanie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych,

mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki", podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·   12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

·   8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust 1 pkt 5 lit, a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z powyższego wynika, że podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·   wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

·   wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako Wykonawca zawarł z (…) umowę ramową o świadczenie usług (dalej jako: Umowa).

Zgodnie z §2 ust. 1 Umowy, Zamawiający będzie zlecał Wykonawcy, a Wykonawca oświadcza, że będzie przyjmował do wykonania świadczenie na rzecz Zamawiającego usług w zakresie Obsługi procesu Release Management („Usługi").

Jak stanowi §2 ust. 2 Umowy, do podstawowych zadań Wykonawcy w ramach wykonywanych Usług w szczególności należy:

-Przygotowanie planu deploymentu Release,

-Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych,

-Zlecanie instalacji zmian/paczek na poszczególne środowiska administratorom aplikacji/systemów wchodzących w skład Release oraz koordynacja ich pracy,

-Koordynacja deployment Release na poszczególnych środowiskach,

-Przygotowanie raportów statusowych związanych z realizowanym deploymentem,

-Przygotowanie końcowego raportu z realizacji deploymentu Release,

-Ustalanie zakresu i harmonogramu Releasu,

-Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Releasu,

-Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi w tym współpraca z dostawcami,

-Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń,

-Zarządzanie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki (PKWU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”). W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia.

Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik nie przekroczył i nie przekroczy przychodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2024 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie jest członkiem zarządu ani wspólnikiem spółki (…) . Pomiędzy Wnioskodawcą a tą Spółką nie istnieją/nie będą istniały jakieś powiązania osobiste, czy gospodarcze. Opisane we wniosku czynności nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi nie polegają na projektowaniu, rozwoju, wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (nie dotyczą usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0). Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:

1) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

2) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

3) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16 ), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w związku z zawartą Umową z tytułu Usług obejmujących:

-Przygotowanie planu deploymentu Release,

-Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych,

-Zlecanie instalacji zmian/paczek na poszczególne środowiska administratorom aplikacji/systemów wchodzących w skład Release oraz koordynacja ich pracy,

-Koordynacja deployment Release na poszczególnych środowiskach,

-Przygotowanie raportów statusowych związanych z realizowanym deploymentem,

-Przygotowanie końcowego raportu z realizacji deploymentu Release,

-Ustalanie zakresu i harmonogramu Releasu,

-Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Releasu,

-Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi w tym współpraca z dostawcami,

-Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń,

-Zarządzanie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych

mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)    w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam Podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika m.in., że:

  • jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzi Pan działalność gospodarczą, działa Pan osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek,
  • jako Wykonawca zawarł Pan ze spółką (…) umowę ramową o świadczenie usług w zakresie obsługi procesu Release Management,
  • do podstawowych Pana zadań w ramach wykonywanych Usług w szczególności należy:

-    Przygotowanie planu deploymentu Release, (w tym identyfikacja zależności, sekwencji instalacji itp.) – Zadanie to polega na stworzeniu kompletnego planu/harmonogramu wydania tzw. Release. Harmonogram obejmuje czas przygotowania kodu do wdrożenia na poszczególne środowiska testowe oraz produkcyjne, przeprowadzenie testów projektów stabilizację po wdrożeniową. Planowanie ma również zadanie umożliwiające zarządzanie produktem biznesowym pod kątem kampanii reklamowych i sprzedażowych;

-    Weryfikacja dostarczanych paczek deploymentowych (w tym zdefiniowanej wymaganej dokumentacji) na wszystkie środowiska wykorzystywane przez Release. Zadanie obejmuje identyfikację i analizę zależności fragmentów kodu wydevelopowanych dla różnych systemów. Wykonywana jest weryfikacja założeń architektonicznych oprogramowania względem dokumentacji programistycznej. Takie działanie ma za zadanie zachowanie integralności środowiska oraz uniknięcie błędów;

-    Zlecanie instalacji zmian/paczek administratorom aplikacji/systemów wchodzących w skład Release oraz koordynacja ich pracy. Zadanie polega na zlecaniu wykonania instalacji oprogramowania przy założonym harmonogramie oraz utrzymaniu odpowiednie reżimu instalacji tj. zależności międzysystemowych;

-    Koordynacja deployment release na poszczególnych środowiskach. Zadanie polega na stałym przeglądzie/audycie przebiegu Release, rozwiązywanie pojawiających problemów czy przeszkód, pilnowanie terminowości, reagowanie na odchylenia planu i zarządzaniu ryzykiem. Angażowanie zespołów testerów do sprawnego testowania określonego celu biznesowego w założonym czasie;

-    Przygotowanie raportów statusowych związanych z realizowanym deploymentem i raportu końcowego z realizacji deploymentu Release. Statusowanie przebiegu projektów do komitetu sterującego;

-    Ustalenie zakresu i hamonogramu Release;

J.W.

-    Monitoring stanu prac nad developmentem oraz terminowości jego dostawy, udział w priorytetyzacji i kwalifikacji inicjatyw do Release. Zadanie polega na tym, aby w ramach trwających release'ow oraz innych inicjatyw projektowych prace nie kolidowały ze sobą. Wymaga to podziału/priorytetyzacji obowiązków w zespołach developerskich oraz testujących;

-    Zapewnienie współpracy i synchronizacji prac pomiędzy różnymi zespołami projektowymi, w tym współpraca z dostawcami. Budowanie relacji w projekcie oraz umożliwia komunikację wewnętrzną między zespołami, wsparcie zespołów projektów na każdym etapie Release. Wyjaśnianie wątpliwości oraz integracja poszczególnych zespołów;

-    Opracowywanie planów i nadzór nad procesem realizacji wdrożeń;

J.W.

-    Zarządzenie ryzykiem podczas wdrożeń produkcyjnych. Reagowanie na wszystkie odchylenia i nieprawidłowości w ostatnim etapie Release. Identyfikowanie problemów oraz kanalizowanie wpływu incydentu na wartość produktu;

·    Wskazał Pan, że w/w czynności dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki (PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”).

·    Ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Nie przekroczył Pan i nie przekroczy przychodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2024 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

·    Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·    Złożył Pan 8 lutego 2022 r. oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na 2022 r. zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Odnosząc się natomiast do wykonywanych przez Pana usług, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.02 zauważam, że dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:

·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,

·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,

·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,

·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,

·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

·    usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

·    usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

·    usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

·    usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·    udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·    usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·    udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·    udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Należy wskazać, że systemy informatyczne i aplikacje wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa (opiniowania) z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

W świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje w ramach grupowania PKWiU 62.02, w mojej ocenie czynności te mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zakres wykonywanych przez Pana usług obejmuje zadania stawiane dla roli Release manager. Zgodnie z metodyką zarządzania projektami ITIL jest to proces zarządzania planowaniem i harmonogramowaniem wdrażania usług IT, aktualizacji i wydań do środowiska produkcyjnego. Wydanie w tym kontekście odnosi się do rozwoju nowszej wersji usługi lub komponentu, a wdrożenie oznacza proces integracji jej ze środowiskiem produkcyjnym. Polega na umożliwieniu zmian systemów i usług organizacji w celu obsługi zmieniających się potrzeb biznesowych. Jest to proces koordynowania przenoszenia projektów do środowisk produkcyjnych, gdzie mogą być konsumowane przez użytkowników końcowych. Podstawowym celem zarządzania wydaniami jest zapewnienie, że integralność aktywnego środowiska jest chroniona i że są wydawane, przetestowane odpowiednie komponenty, obejmującą również takie rzeczy, jak przyjęcie zmiany procesów biznesowych związanych z wydaniem.

Ponadto wykonywane przez Pana zadania obejmują identyfikację i analizę zależności fragmentów kodu wydevelopowanych dla różnych systemów, weryfikację założeń architektonicznych oprogramowania względem dokumentacji programistycznej, a także zlecanie wykonania instalacji oprogramowania przy założonym harmonogramie oraz utrzymaniu odpowiedniego reżimu instalacji tj. zależności międzysystemowych.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza opisana we wniosku, w zakresie świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, może być opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego, jednakże według stawki 12%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wskazał Pan we własnym stanowisku w sprawie – według stawki 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).