Ustalenie stawki ryczałtu PKWiU 43.29.19.0 oraz 43.21.10.2. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Ustalenie stawki ryczałtu PKWiU 43.29.19.0 oraz 43.21.10.2.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 8 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (...) pod firmą (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem (…).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy m.in. następujący zakres usług:
−montaż automatycznych bram przemysłowych w halach magazynowych lub produkcyjnych wraz z automatyką sterującą,
−montaż ramp przeładunkowych dla samochodów ciężarowych lub dostawczych wraz z automatyką sterującą,
−montaż uszczelnień dokowych minimalizujących straty cieplne oraz zabezpieczających przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas przeładunków,
−montaż odbojnic najazdowych chroniących ścianę budynku przed uszkodzeniem wskutek dokowania pojazdów,
−montaż naprowadzaczy ułatwiających kierowcom podjazd do stanowiska przeładunkowego,
−montaż odbojnic słupkowych.
Powyżej wskazane czynności sklasyfikowane zostały zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0 Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca świadczy również usługi związane z montażem sygnalizacji świetlnej, które zostały sklasyfikowane zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) w grupowaniu PKWiU 43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych.
W roku obecnym Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 5,5% stawką ryczałtu, poczynając od 1 stycznia 2024 r.
W tym celu złożył On naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na następujące pytanie:
Jakie dokładnie czynności Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.29.19.0, a jakie pod symbolem PKWiU 43.21.10.2; proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem; proszę ustosunkować się do każdej z przedstawionych usług mających być przedmiotem zadanego pytania?
Wnioskodawca w ramach świadczenia przez Niego usług:
1. Klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.29.19.0 wykonuje następujące czynności:
a)montaż automatycznych bram przemysłowych w halach magazynowych lub produkcyjnych wraz z automatyką sterującą:
Montaż automatycznych bram przemysłowych w halach magazynowych lub produkcyjnych polega na instalacji bram o dużej wytrzymałości, dostosowanych do intensywnej eksploatacji. Proces ten obejmuje montaż ramy, prowadnic, mechanizmów otwierania i zamykania oraz napędu, który może być elektryczny, ręczny lub hydrauliczny. Dodatkowo, instalowana jest automatyka sterująca, która umożliwia zdalne lub automatyczne sterowanie bramą. System ten obejmuje elementy, takie jak czujniki ruchu, fotokomórki, piloty zdalnego sterowania, a także systemy bezpieczeństwa, które zapobiegają kolizji i uszkodzeniom, zapewniając płynne działanie i ochronę personelu.
Montaż bram wykonywany jest na wczesnym etapie budowy nowej hali (po wykonaniu ścian i dachu budynku, ale jeszcze przed wykonaniem posadzki. Prowadnice bramy montujemy za pomocą kołków rozporowych (jeżeli ściana budynku jest murowana), lub za pomocą wkrętów samowiercących (dla ścian wykonanych z konstrukcji stalowej). Górna część prowadnic bramy przeważnie montowana jest do konstrukcji dachu, za pomocą odpowiednich profili nośnych. W prowadnicach porusza się skrzydło bramy. Nad otworem bramy montowany jest wał wraz ze sprężynami naciągowymi oraz silnik elektryczny wraz z przekładną łańcuchową (lub innym rozwiązaniem), który pozwala na ręczne otwieranie i zamykanie bramy, gdy jeszcze w budynku nie ma zasilania elektrycznego. Po zamontowaniu bram możliwe jest wykonanie posadzki przemysłowej na hali – zamknięcie bram pozwala na stworzenie odpowiednich warunków do „sezonowania” posadzki.
Gdy na hali jest już wykonana instalacja elektryczna, montuje Pan centrale sterujące, okablowanie i inny osprzęt elektryczny do bramy. Następuje uruchomienie, programowanie i przekazanie bramy do użytku inwestora.
b)montaż ramp przeładunkowych dla samochodów ciężarowych lub dostawczych wraz z automatyką sterującą:
Montaż ramp przeładunkowych dla samochodów ciężarowych lub dostawczych polega na instalacji specjalnych platform umożliwiających łatwe i bezpieczne przenoszenie towarów między pojazdem a magazynem. Proces ten obejmuje osadzenie rampy w odpowiednio przygotowanym miejscu, montaż elementów ruchomych, takich jak mostki lub klapy, oraz systemów podnoszenia, najczęściej hydraulicznych lub elektrycznych. Automatyka sterująca rampą obejmuje instalację paneli kontrolnych, czujników pozycji i systemów bezpieczeństwa, które automatycznie dostosowują wysokość rampy do poziomu naczepy, zapewniając szybki i bezpieczny proces załadunku i rozładunku.
Montaż ramp wykonywany jest na wczesnym etapie budowy nowej hali – po wykonaniu fundamentów lub po ustawieniu prefabrykatów, w których będzie zamontowana rampa. Rampę wstawia Pan wózkiem widłowym w gniazdo fundamentu, następnie ją poziomuje do poziomu planowanej posadzki i spawa do zbrojenia fundamentu. Następnie klient wykonuje podbudowę pod posadzkę i posadzkę betonową, która zalewa zbrojenie i cześć rampy, poprzez co rampa staje się integralną częścią posadzki. Ruchoma platforma rampy po zakończeniu budowy będzie niwelowała różnicę poziomów pomiędzy posadzką hali a samochodem ciężarowym lub naczepą, umożliwiając załadunek pojazdu.
Gdy na hali jest już wykonana instalacja elektryczna, montuje Pan centrale sterujące, okablowanie i inny osprzęt elektryczny do rampy. Wykonuje Pan także połącznie pomiędzy sterowaniem bramy i rampy, które uniemożliwia podniesienie rampy przy zamkniętej bramie (spowodowało by to uszkodzenie bramy). Następuje uruchomienie, programowanie i przekazanie rampy do użytku inwestora.
c)montaż uszczelnień dokowych minimalizujących straty cieplne oraz zabezpieczających przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas przeładunków:
Montaż uszczelnień dokowych polega na instalacji specjalnych elastycznych osłon wokół ramp przeładunkowych, które tworzą szczelną barierę między halą a pojazdem podczas załadunku i rozładunku. Uszczelnienia te dopasowują się do kształtu naczepy samochodu, minimalizując straty cieplne oraz zapobiegając przedostawaniu się wiatru, deszczu czy śniegu do wnętrza magazynu. Proces montażu obejmuje zamocowanie ramy uszczelnienia do ściany dokowej oraz instalację materiałów o wysokiej wytrzymałości i elastyczności. Dzięki temu transport towarów odbywa się w stabilnych warunkach, chroniąc zarówno produkty, jak i pracowników przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Montaż uszczelnienia wykonywany jest po wykonani ścian budynku. Profile nośne uszczelnienia montujemy za pomocą kołków rozporowych (jeżeli ściana budynku jest murowana) lub za pomocą długich śrub („na przestrzał” dla ścian wykonanych z konstrukcji stalowej). Następnie do profili montuje Pan profile wsporcze i elastyczne (przeważnie gumowe) plandeki przykręcane do profili za pomocą wkrętów samowiercących. Dla zapewnienia pełnej szczelności pomiędzy ściana budynku a uszczelnieniem miejsce połączenia uszczelnia Pan dodatkowo uszczelniaczem dekarskim odpornym na promienie UV.
W przypadku montażu uszczelnień w halach chłodniczych, gdzie jeszcze bardziej zwraca się uwagę na dokładne uszczelnienie przestrzeni pomiędzy halą magazynową a pojazdem, montuje się uszczelnienia pneumatyczne, które po zadokowaniu samochodu „pompują się”, przez co plandeki jeszcze szczelniej dolegają do ścian pojazdu, minimalizując przez to starty ciepła (chłodu). Uszczelnienie takie wymaga doprowadzenia instalacji elektrycznej do wentylatora i podłączenia go do sterowania bramy.
d)montaż odbojnic najazdowych chroniących ścianę budynku przed uszkodzeniem wskutek dokowania pojazdów:
Montaż odbojnic najazdowych polega na zainstalowaniu wytrzymałych elementów ochronnych przy rampach przeładunkowych, które absorbują uderzenia pojazdów podczas dokowania, chroniąc ściany budynku przed uszkodzeniami. Proces ten obejmuje mocowanie odbojnic wykonanych z gumy, stali lub innych materiałów amortyzujących bezpośrednio na ścianie dokowej lub w jej pobliżu, na wysokości, gdzie pojazdy mogą stykać się z budynkiem. Dzięki temu odbojnice zapobiegają uszkodzeniom struktury budynku, zapewniając bezpieczne i precyzyjne dokowanie, a także zwiększając trwałość zarówno ramp, jak i ścian magazynu.
Montaż odbojnic wykonywany po wykonaniu ścian i posadzki budynku. Odbojnice mocowane są za pomocą kotew mechanicznych lub chemicznych oraz dodatkowo są spawane do kątownika krawędziowego posadzki hali.
e)montaż naprowadzaczy ułatwiających kierowcom podjazd do stanowiska przeładunkowego:
Montaż naprowadzaczy dla pojazdów polega na instalacji specjalnych prowadnic wzdłuż rampy przeładunkowej (na placu manewrowym przed halą), które pomagają kierowcom precyzyjnie ustawić pojazd podczas dokowania. Naprowadzacze, zazwyczaj wykonane ze stali, są mocowane po obu stronach stanowiska przeładunkowego i działają jako fizyczna bariera, prowadząc koła ciężarówki lub dostawczaka w odpowiednie miejsce. Proces ten obejmuje dokładne ustawienie naprowadzaczy wzdłuż trasy najazdu, aby zapewnić płynny, bezpieczny podjazd, minimalizując ryzyko kolizji z rampą lub innymi elementami infrastruktury. Dzięki nim kierowcy mogą precyzyjnie i szybko dokować, co zwiększa efektywność operacji przeładunkowych.
Naprowadzacze montuje Pan do specjalnie przygotowanych fundamentów w „zatopionych” w posadzce przed halą. Mocowane są za pomocą kotew mechanicznych lub chemicznych. Często także wykonuje Pan malowanie linii (białych lub żółtych), na posadzce placu manewrowego wspomagające dokowanie dla kierowców, a także informujące personel o miejscach niebezpiecznych dla pieszych (czerwone pola, w których przebywanie może zagrażać zdrowiu lub życiu pieszego) ze względu na możliwość dostania się pomiędzy pojazd a ścianę budynku.
f)montaż odbojnic słupkowych:
Montaż odbojnic słupkowych polega na instalacji pionowych słupków ochronnych wokół newralgicznych miejsc przy stanowiskach przeładunkowych, takich jak krawędzie ramp, narożniki budynków czy instalacje techniczne. Słupki te, wykonane zazwyczaj ze stali i często pokryte elementami odblaskowymi, są wbetonowywane w podłoże lub mocowane na kotwach, aby skutecznie chronić przed uszkodzeniami wynikającymi z uderzeń pojazdów. Ich zadaniem jest zabezpieczenie infrastruktury magazynowej przed kolizjami oraz wskazanie kierowcom granic bezpiecznego manewrowania, co minimalizuje ryzyko wypadków i uszkodzeń budynku czy urządzeń.
Słupki montuje Pan do posadzki w hali na zewnątrz przed halą. Mocowane są za pomocą kotew mechanicznych lub chemicznych.
2. Klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.21.10.2 wykonuje usługi związane z montażem sygnalizacji świetlnej, które polegają na:
Montaż sygnalizacji świetlnej przy stanowiskach przeładunkowych polega na instalacji systemu świateł, który usprawnia komunikację między kierowcami a pracownikami magazynu, zwiększając bezpieczeństwo operacji załadunkowych i rozładunkowych. Sygnalizacja, zazwyczaj składająca się z czerwonych i zielonych świateł, montowana jest nad rampami lub w miejscach widocznych z kabiny pojazdu oraz wewnątrz hali widoczna dla operatora wózka widłowego wykonującego załadunek lub rozładunek pojazdu. Informuje kierowców, kiedy mogą podjeżdżać do rampy oraz kiedy trwają operacje przeładunkowe i nie można ruszać pojazdem. System może być zintegrowany z automatyką ramp oraz czujnikami, co pozwala na automatyczne zarządzanie sygnalizacją, zapewniając płynny i bezpieczny przebieg operacji dokowania.
Sygnalizatory montowane są za pomocą kołów rozporowych do ściany budynku. Instalacja elektryczna prowadzona jest w rurkach PCV prowadzonych po ścianie budynku. Przejście z zewnątrz do wewnątrz wykonuje poprzez odpowiedniej średnicy przewiert w ścianie, który następnie uszczelnia Pan uszczelniaczem kauczukowym lub bitumicznym. Przewody wprowadza Pan do skrzynki sterującej bramy lub rampy w zależności od sposobu sterowania.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776), a więc w stawce 5,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy – zgodny z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia aptek, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
− samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
− w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
− samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalność podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.
W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności me przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie) Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”, dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem ilekroć w ustawę jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2)budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
(…)
6)budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę nadbudowę obiektu budowlanego;
7)robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego:
7a) przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak kubatura powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji, w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;
8) remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje:
− budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
−roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak prace związane z budową nowych budynków przebudową lub remontem istniejących budynków, wsączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:
−Dział 41 – budynki i roboty budowane związane ze wznoszeniem budynków,
−Dział 42 – budowie i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
−Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca świadczy m.in. usług polegające na:
−montaż automatycznych bram przemysłowych w halach magazynowych lub produkcyjnych wraz z automatyką sterującą,
−montaż ramp przeładunkowych dla samochodów ciężarowych lub dostawczych wraz z automatyką sterującą,
−montaż uszczelnień dokowych minimalizujących straty cieplne oraz zabezpieczających przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas przeładunków,
−montaż odbojnic najazdowych chroniących ścianę budynku przed uszkodzeniem wskutek dokowania pojazdów,
−montaż naprowadzaczy ułatwiających kierowcom podjazd do stanowiska przeładunkowego,
−montaż odbojnic słupkowych.
Powyżej wskazane czynności sklasyfikowane zostały zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0 Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca świadczy również usługi związane z montażem sygnalizacji świetlnej, które zostały sklasyfikowane zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) w grupowaniu PKWIU 43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych.
Wnioskodawca prowadzi więc działalność gospodarczą w zakresie robót budowalnych zdefiniowanych w art. 3 pkt 7 ustawy – Prawo budowlane, dlatego właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Natomiast na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒ w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną od 2024 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta polega na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 43.29.19.0 – Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz a rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne. Dział ten obejmuje m.in. roboty związane z wykonywaniem instalacji budowlanych i pozostałe roboty instalacyjne.
Roboty montażowe/instalacyjne mogą być przeprowadzone na terenie budowy lub w warsztatach. Zalicza się tu wykonywanie:
- instalacji gazowych, wodnych, kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania i wentylacyjnych, instalowanie anten, wykonywanie instalacji alarmowych i pozostałych instalacji elektrycznych, instalowanie przeciwpożarowego systemu zraszającego, instalowanie dźwigów osobowych i towarowych oraz schodów ruchomych itp.
Instalacje te obejmują także związane z nimi prace remontowe.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
W odniesieniu do powołanych przepisów oraz Pana wniosku stwierdzam, że w odniesieniu do robót sklasyfikowanych wg:
·PKWiU 43.29.19.0 – Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·PKWiU 43.21.10.2 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych.
zastosowanie ma 5,5% stawka ryczałtu, określona w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, kwalifikuje się/będzie kwalifikować się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w stawce 5,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).