Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 62.02. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.559.2024.2.KD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.559.2024.2.KD

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 62.02.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 62.02. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 27 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego, tj. 2023 r. i lat kolejnych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. W 2023 r. i latach kolejnych rozlicza Pan i planuje rozliczać się w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Usługi, które Pan realizuje na podstawie umowy to:

·doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,

·doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,

·doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,

·doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,

·wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,

·tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pan realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki.

W wyniku świadczonych usług, doradza Pan w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.

Zadecydował Pan o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z (…) Nr (…), poinformował Pana, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:

·doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,

·doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,

·doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,

·doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,

·wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,

·tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Nie uzyskał i nie uzyska Pan z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podkreśla Pan, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast Pana działalność GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie przekroczył i nie przekroczy dochodu (przychodu) 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w 2022 r., 2023 r. i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że dla celów działalności Pan prowadził/będzie prowadził ewidencję ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli zaistnieje taka sytuacja, a co za tym idzie taka konieczność, to będzie Pan prowadzić taką ewidencję. Na razie nie ma takiej potrzeby.

Przedstawia Pan swoje usługi:

1.Doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych:

·opis czynności/zadań: analiza potrzeb klienta i identyfikacja problemów, które mogą zostać rozwiązane za pomocą technologii informatycznych; projektowanie i opracowywanie nowych rozwiązań technologicznych, które mogą obejmować rozwój nowych systemów, integrację istniejących systemów, czy zastosowanie nowych technologii,

·charakter czynności/zadań: czynności te mają charakter analityczny i projektowy, wymagają głębokiej wiedzy technicznej oraz zrozumienia specyficznych potrzeb klienta,

·zakres: zakres działań obejmuje zarówno analizę wstępną, jak i pełne opracowanie technicznych specyfikacji nowych rozwiązań,

·efekt i jego wykorzystanie: efektem jest opracowanie kompleksowych rozwiązań informatycznych, które są następnie implementowane w organizacji klienta, co ma na celu optymalizację procesów biznesowych lub rozwiązanie konkretnego problemu technologicznego.

2.Doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego:

·opis czynności/zadań: projektowanie architektury systemu informatycznego, uwzględniające wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne klienta; opracowywanie planów wdrożeniowych i wybór odpowiednich technologii oraz narzędzi do realizacji systemu,

·charakter czynności/zadań: zadania te obejmują działalność projektową, w której kluczowe jest zrozumienie, jak zaprojektować system, aby spełniał wymagania użytkowników i był skalowalny,

·zakres: działania te mogą obejmować projektowanie zarówno od podstaw, jak i modernizację istniejących systemów,

·efekt i jego wykorzystanie: efektem jest pełna dokumentacja projektowa systemu informatycznego, która służy jako podstawa do jego dalszej implementacji i rozwoju.

3.Doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych:

·opis czynności/zadań: opracowywanie dokumentacji technicznej obejmującej opisy architektury systemu, schematy blokowe, instrukcje obsługi, a także dokumentację kodu źródłowego,

·charakter czynności/zadań: czynności te mają charakter dokumentacyjny, wymagają precyzji i dokładności, aby zapewnić, że dokumentacja będzie użyteczna dla innych specjalistów IT oraz dla przyszłych użytkowników systemu,

·zakres: tworzenie dokumentacji może obejmować zarówno nowo projektowane systemy, jak i aktualizację istniejących dokumentacji systemów,

·efekt i jego wykorzystanie: efektem jest stworzenie kompleksowej dokumentacji technicznej, która jest wykorzystywana przez zespół wdrożeniowy, deweloperski, a także w procesie szkolenia użytkowników końcowych.

4.Doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych:

·opis czynności/zadań: przeprowadzanie analizy istniejących systemów komputerowych w celu identyfikacji problemów, optymalizacji działania lub przygotowania do rozbudowy,

·charakter czynności/zadań: zadania te mają charakter analityczny, obejmują ocenę wydajności, bezpieczeństwa oraz funkcjonalności systemu,

·zakres: zakres obejmuje analizę zarówno systemów, jak i sprzętu, a także rekomendacje dotyczące możliwych usprawnień,

·efekt i jego wykorzystanie: efektem analizy jest raport zawierający rekomendacje i plany działań, które mają na celu poprawę funkcjonowania systemu. Raport ten służy jako podstawa do dalszych decyzji biznesowych i technicznych.

5.Wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT:

·opis czynności/zadań: tworzenie dokumentacji związanej z wdrożeniem systemów IT, w tym planów migracji, harmonogramów wdrożeniowych, a także procedur testowania i uruchomienia systemu,

·charakter czynności/zadań: czynności te są związane z zarządzaniem projektem wdrożeniowym i mają na celu zapewnienie, że proces wdrożenia przebiegnie sprawnie i zgodnie z planem,

·zakres: dokumentacja obejmuje wszystkie etapy wdrożenia, od przygotowania do uruchomienia systemu w środowisku produkcyjnym,

·efekt i jego wykorzystanie: efektem jest szczegółowa dokumentacja, która jest niezbędna dla zespołu wdrożeniowego oraz późniejszego wsparcia systemu.

6.Tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT:

·opis czynności/zadań: opracowywanie specyfikacji funkcjonalnych, które definiują, jakie funkcje system IT ma spełniać, oraz specyfikacji technicznych, które opisują, jak te funkcje zostaną zaimplementowane,

·charakter czynności/zadań: czynności te mają charakter analityczno-projektowy i wymagają ścisłej współpracy z klientem oraz zespołem deweloperskim,

·zakres: zakres obejmuje całościowe opracowanie specyfikacji, które stanowią podstawę dla dalszych etapów rozwoju systemu,

·efekt i jego wykorzystanie: efektem jest dokumentacja specyfikacji, która służy jako główny dokument odniesienia w procesie tworzenia i testowania systemu IT. Jest ona wykorzystywana przez deweloperów, testerów, a także przez zespół wdrożeniowy.

Kod PKWiU jaki został nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z (…) Nr (…) „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Nie posiada Pan innego kodu nadanego przez organ do tego powołany. Co więcej Dyrektor KIS wydał interpretację Nr 0114-KDIP2-1.4011.522.2022.2.OK, w której wskazany został kod PKWiU analogiczny do nadanego Panu i Organ nie wymagał żadnego doprecyzowania. Wskazuje Pan, że żądanie uzupełnienia wniosku interpretacyjnego o kody PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20). Ponadto należy zauważyć, że Organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16. Kod ten opisuje wszystkie poszczególne usługi świadczone przez Pana.

Świadczone przez Pana usługi dotyczą:

a)technologii informatycznych - ....;

b)nowych rozwiązań - Tworzenie nowych architektur systemów IT;

c)systemów informatycznych;

d)dokumentacji technicznej, dokumentacja - Systemy zarządzania bazami danych (....), Systemy zarządzania tożsamością i dostępem (....), Systemy rekomendacyjne (....), Systemy przetwarzania języka naturalnego (....);

e)analizy systemów komputerowych - ocena zgodności systemów z różnymi wersjami narzędzi, integracja z innymi narzędziami. Przegląd zabezpieczeń systemu,

f)specyfikacji funkcjonalnej oraz technicznej: opis funkcji systemu, scenariusze użytkowania, opis architektury systemu, wymagania dotyczące sprzętu i narzędzi, schematy baz danych, protokoły komunikacyjne.

Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Pana zleceniodawcą jest Spółka (…), NIP: (…) w żaden sposób nie jest powiązana kapitałowo, ani osobowo z Panem.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,

·doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,

·doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,

·doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,

·wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,

·tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

  • doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,
  • doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,
  • wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,
  • tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: ewidencja przychodów), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.

W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od 2022 r.).

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. h) ww. ustawy przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

  • doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,
  • doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,
  • wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,
  • tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do Pana przychodów z działalności obejmujących:

  • doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,
  • doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,
  • wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,
  • tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12% oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.

Ze względu na fakt, że Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

·         doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych,

  • doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego,
  • doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych,
  • doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych,
  • wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT,
  • tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT,

które zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.  Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, opodatkowaną ryczałem od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W stosunku do Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Przychód, który Pan uzyskuje nie przekracza i nie będzie przekraczał limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tejże ustawy. Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, wydaną (…) Nr (…), opisane we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

W odniesieniu do przedstawionego przez Pana opisu sprawy zauważam, że dział 62 PKWiU - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane - obejmuje:

·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,

·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,

·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,

·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,

·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

Wskazana przez Pana klasyfikacja PKWiU dla świadczonych usług - klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” - obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, a także „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0) oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 62.02.30.0), przy czym stawkę ryczałtu 12% należy stosować do tych usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, mieszczących się w klasie PKWiU 62.02, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), bądź doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonywane przez Pana czynności w zakresie usług będących przedmiotem wniosku niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pan czynności, jak i ich efekty.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy wszelkie zadania, które Pani realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług doradza Pani w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Zatem, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.

O tym, że świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem dotyczącym oprogramowania przemawia fakt, że w zakresie:

·doradztwa informatycznego w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych - efektem Pana czynności jest opracowanie kompleksowych rozwiązań informatycznych, które są następnie implementowane w organizacji klienta, co ma na celu optymalizację procesów biznesowych lub rozwiązanie konkretnego problemu technologicznego;

·doradztwa informatycznego w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego - efektem jest pełna dokumentacja projektowa systemu informatycznego, która służy jako podstawa do jego dalszej implementacji i rozwoju,

·doradztwa informatycznego w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych - efektem jest stworzenie kompleksowej dokumentacji technicznej, która jest wykorzystywana przez zespół wdrożeniowy, deweloperski, a także w procesie szkolenia użytkowników końcowych,

·doradztwa informatycznego w zakresie analizy systemów komputerowychanalizy - efektem jest raport zawierający rekomendacje i plany działań, które mają na celu poprawę funkcjonowania systemu. Raport ten służy jako podstawa do dalszych decyzji biznesowych i technicznych,

·wykonywania dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT - efektem jest szczegółowa dokumentacja, która jest niezbędna dla zespołu wdrożeniowego oraz późniejszego wsparcia systemu,

·tworzenia specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT - efektem jest dokumentacja specyfikacji, która służy jako główny dokument odniesienia w procesie tworzenia i testowania systemu IT.

W tym miejscu wskazuję, że systemy wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Skoro zatem charakter Pana usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo (co wynika z Pana opisu przedstawionego we wniosku oraz podanej klasyfikacji) uznać należy, że stanowią one usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Okoliczność, że na żadnym etapie świadczenia przez Pana usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.02, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Jednocześnie należy zauważyć, że opisane przez Pana zadania nie obejmują czynności wchodzących w zakres grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które jako jedyne w ramach klasy 62.02 - o ile nie dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania - objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Dlatego też przychody uzyskiwane przez Pana w 2023 r. oraz w latach przyszłych w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania - podlegają i będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pana stanowiska - stawką 8,5%.

Zatem, Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Wobec stwierdzenia w opisie sprawy, że:

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego, tj. 2023 r. i lat kolejnych.

niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie przychodów osiągniętych w 2023 r. i w latach kolejnych (o ile stan prawny nie ulegnie zmianie). A zatem, nie odnosi się do przychodów 2022 r., które nie były przedmiotem zapytania, bądź stanowiło to oczywistą omyłkę

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnej oraz orzeczeń sądów, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).