Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 ... - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.342.2024.3.RS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.342.2024.3.RS

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 oraz 12% stawki dla PKWiU 62.02.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0.

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02,

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania - pismami z 13 sierpnia i 19 września 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (...) 2023 roku pod firmą (...), prowadzoną pod adresem ul. (...) zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...).

Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej, w ramach której pełni funkcję project managera, wśród czynności, które wykonuje w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się m.in.:

ścisła współpraca z zespołem developerskim, członkami zespołu Product Department oraz stakeholderami w zakresie jego wizji i uzasadnienia biznesowego,

administrowanie backlogu produktu – zapewnienie jasnej wizji produktu zespołowi programistycznemu i zarządzanie backlogiem zespołu (zbiorem zadań do wykonania przez zespół),

zbieranie oczekiwań stakeholderów i przekładanie ich na user stories dla zespołu developerskiego w taki sposób, aby były one jasne i zrozumiałe,

podejmowanie decyzji dotyczących priorytetyzacji user stories,

osiąganie celów biznesowych stakeholderów za pomocą produktu cyfrowego, równoważenie potrzeb krótko i długoterminowych, biorąc pod uwagę potrzeby klientów i wymagania architektury.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną (...) 2024 r. w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Ponadto w ramach prowadzonej bezpośrednio działalności gospodarczej wykonuje Pan czynności w celu realizacji zawartej umowy takie, jak w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą zarządzania projektem, połączone ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania).

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną (...) 2024 r. w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

W roku obecnym jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od 2023 r. W tym celu złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Uzupełnienie wniosku

Czynności wchodzące w zakres świadczonych usług PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”:

1) Zarządzanie budżetem:

przygotowanie estymacji kosztowej poszczególnych zadań,

przygotowanie estymacji kosztowej całego projektu,

regularne raportowanie realizacji budżetu,

sygnalizowanie potencjalnych zagrożeń w budżecie,

negocjowanie zmian w budżecie,

rozliczanie etapów projektu.

Efektem jest projekt dostarczony w uzgodnionym budżecie.

2) Raportowanie i dokumentacja:

przygotowanie raportów i sprawozdań z postępów prac nad projektem,

prezentowanie raportów i sprawozdań do interesariuszy,

przygotowanie dokumentacji projektowej.

Efektem są materiały projektowe zawierające najważniejsze informacje o projekcie.

3) Komunikacja z klientem:

regularny kontakt zapewniający transparentność i wzajemne zrozumienie między stronami,

doprecyzowanie wymagań,

komunikacja zmian i potencjalnego ryzyka.

Efektem jest pozytywna relacja z klientem oraz przejrzysta komunikacja, minimalizująca ryzyko nieporozumień.

4) Komunikacja z zespołem:

adresowanie i mitygowanie ryzyka,

rozwiązywanie problemów projektowych i zespołowych,

tworzenie i usprawnianie kanałów komunikacji.

wdrażanie narzędzi usprawniających przepływ zadań i komunikacji na temat tych zadań.

Efektem jest pozytywna relacja z zespołem oraz przejrzysta komunikacja, minimalizująca ryzyko nieporozumień.

5) Zarządzanie zakresem:

gromadzenie wymagań biznesowych od klienta,

doprecyzowanie wymagań między klientem a zespołem wykonawczych,

reagowanie na zmiany w zakresie projektu,

proaktywne uczestniczenie w definiowaniu zakresu oraz nowych funkcjonalności.

Efektem jest projekt dostarczony w uzgodnionym zakresie.

6) Zarządzanie harmonogramem:

regularna weryfikacji i aktualizacja harmonogramu projektu,

reagowanie na zmiany w harmonogramie,

monitorowanie potencjalnego ryzyka w harmonogramie.

Efektem jest projekt dostarczony w uzgodnionym czasie.

7) Usprawnianie procesów:

dzielenie się wiedzą, narzędziami i dobrymi praktykami wewnątrz organizacji (kontrahenta),

wdrażanie nowych i usprawnianie obecnych procesów i narzędzi wewnątrz organizacji (kontrahenta).

Efektem jest usprawniony proces dostarczania projektów.

Czynności te są realizowane na każdym etapie tworzenia oprogramowania, począwszy od badań weryfikujących założenia programu, poprzez projektowanie, programowanie, testowanie, kończąc na wdrożeniu.

Będą miały wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Dzięki tym czynnościom możliwe będzie sprawne zrealizowanie projektu, adresując interesy i potrzeby każdej grupy interesariuszy (zespołu wykonawczego, kontrahenta realizującego projekt, klienta zlecającego realizację projektu).

Dzięki skoordynowanej pracy projektowej każdy etap projektu jest realizowany w odpowiedniej jakości, zachowując wymagane standardy i dobre praktyki co w efekcie końcowym przyczynia się do wyższego poziomu działania oprogramowania.

System komputerowy to produkt cyfrowy (oprogramowanie) mający na celu realizację określonych czynności i zadań przez użytkownika końcowego. To może być sklep internetowy, aplikacja do rezerwacji usług lub wewnętrzny panel do administrowania procesami biznesowymi wewnątrz przedsiębiorstwa. Składa się z warstwy wizualnej (design), funkcjonalności widocznych dla użytkownika, z którymi wchodzi w interakcje (front-end) np. logowanie, edycja profilu, składanie zamówienia oraz funkcjonalnościami, których użytkownik nie widzi (back-end), czyli np. logika programu, bazy danych, integracje z innymi serwisami.

Przygotowuje Pan wytyczne dla programistów oraz innych członków zespołu pracujących nad projektem/produktem (np. designerzy, badacze, testerzy). Definiuje Pan oraz deleguje zadania mające na celu dostarczenie projektu/produktu.

Usługi wskazane w powyższych grupowaniach nie są świadczone oddzielnie.

Na zadane w wezwaniu pytanie

Jeżeli podane grupowanie PKWiU 62.02 dotyczy wyłącznie usług w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania) – jak sklasyfikowane są do 7 cyfr według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, ze zm.) czynności wykonywane kompleksowo dotyczące zarządzania projektem, w połączeniu ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania)?

wskazał Pan, że podane grupowanie PKWiU 62.02 dotyczy zarządzania projektem, w połączeniu ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania).

Usługa ta nie obejmuje czynności, które podaje Pan w ramach usług „Pozostałe usługi zarządzania projektem”.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym skorzystał Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Usługi, o których mowa we wniosku, świadczy Pan na rzecz jednego kontrahenta.

Umowa z klientem przewiduje, że świadczy Pan dla kontrahenta jedną usługę, na którą składają się wszystkie opisane we wniosku czynności.

Kontrahent na rzecz, którego świadczy Pan usługi objęte wnioskiem zleca usługi takie jak:

ścisła współpraca z zespołem developerskim, członkami zespołu Product Department oraz stakeholderami w zakresie jego wizji i uzasadnienia biznesowego,

administrowanie backlogu produktu,

zapewnienie jasnej wizji produktu zespołowi programistycznemu i zarządzanie backlogiem zespołu (zbiorem zadań do wykonania przez zespół),

zbieranie oczekiwań stakeholderów i przekładanie ich na user stories dla zespołu developerskiego w taki sposób, aby były one jasne i zrozumiałe,

podejmowanie decyzji dotyczących priorytetyzacji user stories,

osiąganie celów biznesowych stakeholderów za pomocą produktu cyfrowego, równoważenie potrzeb krótko i długoterminowych, biorąc pod uwagę potrzeby klientów i wymagania architektury.

Otrzymuje Pan wynagrodzenie zryczałtowane z wyszczególnieniem stawki godzinowej. Wykonuje Pan usługi w rodzaju wskazanych powyżej, za wykonanie których otrzymuje ustalone wynagrodzenie.

Usługa ta została sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Świadczy Pan na rzecz kontrahenta usługę project managera (PKWiU 70.22.20.0), a także, jako odrębną usługę – kompleksową usługę zarządzania projektem, połączoną ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania) (PKWiU 62.02).

W ramach tej usługi wykonuje Pan czynności polegające na opiniowaniu efektów prac w ramach projektów wykonywanych przez inne osoby specjalizujące się w branży informatycznej. W ramach projektowania systemów informatycznych, świadczy Pan usługi, które polegają na połączeniu wymagań klienta wraz z najbardziej optymalnymi rozwiązaniami IT w taki sposób, aby wszystkie elementy systemów mogły pracować w integralnej całości, były zgodnie ze stosowanymi standardami i normami. Należy wskazać, że są to specjalistyczne usługi w zakresie informatyki. Czynności te wykonywane są w ramach zarządzania, koordynowania pracami nad danym projektem, który jest wykonywany w danym momencie.

Wskazuje Pan, że są to odrębne usługi niemieszczące się bezpośrednio w czynnościach project managera, a polegające na specjalistycznych usługach w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania). Świadczenie tych usług ma miejsce w sytuacji, kiedy wymaga tego konkretny klient.

Nie świadczy Pan tylko jednej usługi project managera, lecz poza tą funkcją – wykonuje wskazane powyżej usługi z grupowania PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

Stanowisko w sprawie:

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie). Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W Pana przypadku nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki. Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego. W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie.

Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%; 12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług.

Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zajmuje się Pan ścisłą współpracą z zespołem developerskim, członkami zespołu Product Department oraz stakeholderami w zakresie jego wizji i uzasadnienia biznesowego, administrowaniem backlogu produktu, zapewnieniem jasnej wizji produktu zespołowi programistycznemu i zarządzaniem backlogiem zespołu (zbiorem zadań do wykonania przez zespół) oraz zbieraniem oczekiwań stakeholderów i przekładaniem ich na user stories dla zespołu developerskiego w taki sposób, aby były one jasne i zrozumiałe, podejmowaniem decyzji dotyczących priorytetyzacji user stories, osiąganiem celów biznesowych stakeholderów za pomocą produktu cyfrowego, równoważeniem potrzeb krótko i długoterminowych, biorąc pod uwagę potrzeby klientów i wymagania architektury.

Ponadto w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania), Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Pana stanowisko potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydana (...) 2024 r. o znaku (...).

Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w Pana przypadku możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychód z działalności usługowej.

Przy symbolach PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex”; przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie 8,5%. Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahenta usługę project managera, dla których wskazał grupowanie PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, a także, jako odrębną usługę – kompleksową usługę zarządzania projektem, połączoną ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania), dla której wskazał grupowanie PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wśród czynności, które Pan wykonuje w celu realizacji zawartej umowy w zakresie project managera, znajdują się m.in.:

ścisła współpraca z zespołem developerskim, członkami zespołu Product Department oraz stakeholderami w zakresie jego wizji i uzasadnienia biznesowego,

administrowanie backlogu produktu – zapewnienie jasnej wizji produktu zespołowi programistycznemu i zarządzanie backlogiem zespołu,

zbieranie oczekiwań stakeholderów i przekładanie ich na user stories dla zespołu developerskiego w taki sposób, aby były one jasne i zrozumiałe,

podejmowanie decyzji dotyczących priorytetyzacji user stories,

osiąganie celów biznesowych stakeholderów za pomocą produktu cyfrowego, równoważenie potrzeb krótko i długoterminowych, biorąc pod uwagę potrzeby klientów i wymagania architektury.

Natomiast w ramach usługi sklasyfikowanej w klasie PKWiU 62.02 wykonuje Pan czynności polegające na opiniowaniu efektów prac w ramach projektów wykonywanych przez inne osoby specjalizujące się w branży informatycznej. W ramach projektowania systemów informatycznych, świadczy Pan usługi, które polegają na połączeniu wymagań klienta wraz z najbardziej optymalnymi rozwiązaniami IT w taki sposób, aby wszystkie elementy systemów mogły pracować w integralnej całości i były zgodne ze stosowanymi standardami i normami. Są to specjalistyczne usługi w zakresie informatyki. Czynności te wykonywane są w ramach zarządzania, koordynowania pracami nad danym projektem, który jest wykonywany w danym momencie. Wskazał Pan, że system komputerowy to produkt cyfrowy (oprogramowanie) mający na celu realizację określonych czynności i zadań przez użytkownika końcowego. To może być sklep internetowy, aplikacja do rezerwacji usług lub wewnętrzny panel do administrowania procesami biznesowymi wewnątrz przedsiębiorstwa.

Czynności te są realizowane na każdym etapie tworzenia oprogramowania, począwszy od badań weryfikujących założenia programu, poprzez projektowanie, programowanie, testowanie, kończąc na wdrożeniu. Przygotowuje Pan wytyczne dla programistów oraz innych członków zespołu pracujących nad projektem/produktem (np. designerzy, badacze, testerzy). Definiuje Pan oraz deleguje zadania mające na celu dostarczenie projektu/produktu.

Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest – jak słusznie Pan wskazał – stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym Pana stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dokonując natomiast analizy będących przedmiotem wniosku usług zarządzania projektem, w połączeniu ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania) w kontekście stawki ryczałtu należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

I tak, w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS

Klasa ta nie obejmuje:

- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;

- usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:

62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,

62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,

62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie 62.02.20.0 obejmuje:

- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

- systemy zabezpieczające.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Przenosząc powołane przepisy na grunt sprawy należy stwierdzić, że Pana usługi, które mieszą się w grupowaniu PKWiU 62.02 niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, gdyż dokonuje Pan opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, które – jak Pan wskazał – są produktem cyfrowym (oprogramowaniem) mającym na celu realizację określonych czynności i zadań przez użytkownika końcowego. Pana zadania są realizowane na każdym etapie tworzenia oprogramowania, począwszy od badań weryfikujących założenia programu, poprzez projektowanie, programowanie, testowanie, kończąc na wdrożeniu. Przygotowuje Pan także wytyczne dla programistów oraz innych członków zespołu pracujących nad projektem/produktem (np. designerzy, badacze, testerzy).

Skoro zatem Pana usługi skupiają się na doradztwie dotyczącym oprogramowania w zakresie wymagań (co wynika z ich opisu oraz podanej klasyfikacji) i jednocześnie dotyczą systemu komputerowego rozumianego jako produkt cyfrowy (oprogramowanie) uznać należy, że stanowią one usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług objętych klasą PKWiU 62.02 podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy: stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniami. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

·Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

·Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpreacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).