Określenie stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.507.2024.3.RK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.507.2024.3.RK

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedziach na wezwania - pismami z 29 lipca 2024 r. (wpływ 29 lipca 2024 r.) i z 2 września 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zamierza Pani otworzyć działalność gospodarczą od 1 lipca 2024 r. lub od 1 sierpnia 2024 r. Nigdy wcześniej nie prowadziła Pani działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza będzie Pani jedynym źródłem dochodu. Przedmiotem działalności będzie kod PKD 82.11.Z -Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

W piśmie z 29 lipca 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani,że rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej z dniem 1 lipca 2024 r. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są w następujący sposób:

·PKWiU 82.11.1 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura,

·PKWiU 82.11.10 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura,

·PKWiU 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura,

·PKWiU 82.19.1 - Usługi wykonywania fotokopii, przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,

·PKWiU 82.19.12 - Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną,

·PKWiU 82.19.12.0 - Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną,

·PKWiU 82.19.13 -  Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,

·PKWiU 82.19.13.0 - Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

W ramach następujących PKWiU 82.11.1, PKWiU 82.11.10 oraz PKWiU 82.11.10.0 będzie Pani wykonywała następujące czynności:

·zarządzanie rejestrem akcjonariuszy i udziałowców - zgłaszanie zmian oraz aktualizacja informacji w przedsiębiorstwie, w domu maklerskim prowadzącym rejestr akcjonariuszy. Aktualizacja wewnętrznych rejestrów przedsiębiorstwa dotyczących udziałowców,

·koordynowanie działań działu prawnego, w tym współpraca z zewnętrznymi kancelariami prawnymi - czuwanie nad sprawnym przebiegiem danego procesu prawnego, w tym przekazywanie oczekiwań zarządu oraz zbieranie informacji od pozostałych działów potrzebnych do danego procesu prawnego,

·monitorowanie zgodności działań firmy z obowiązującymi przepisami prawa - bieżące przeglądanie aktualizacji przepisów i ustaw oraz informowanie o zmianach zarządu i odpowiednich działów przedsiębiorstwa,

·załatwianie spraw w urzędach, sądach i innych instytucjach państwowych,

·współpraca z audytorami wewnętrznymi i zewnętrznymi - udostępnianie lub przygotowywanie odpowiednich informacji oraz dokumentów na potrzeby audytu,

·komunikacja z inwestorami i udziałowcami w sprawach dotyczących zarządzania firmą i jej wyników finansowych - przekazywanie lub przygotowywanie odpowiednich informacji pozyskanych z poszczególnych działów na potrzeby udziałowców i inwestorów,

·organizowanie zgromadzeń wspólników,

·koordynowanie codziennych operacji administracyjnych firmy - reagowanie na bieżące zapotrzebowanie przedsiębiorstwa i powiadamianie odpowiednich działów przedsiębiorstwa.

W ramach PKWiU 82.19.1 będzie Pani wykonywała kserokopie lub skanowanie bieżącej dokumentacji przedsiębiorstwa na potrzeby archiwizacji.

W ramach PKWiU 82.19.12 oraz PKWiU 82.19.12.0 będzie Pani wykonywała czynności obsługi poczty wychodzącej i przychodzącej.

W ramach PKWiU 82.19.13 oraz PKWiU 82.19.13.0 będzie Pani wykonywała następujące czynności:

·przygotowywania, przeglądu i aktualizacji dokumentacji właścicielskiej i zarządczej,

·przygotowywania na wzorach i nadzorowaniu umów oraz innych dokumentów prawnych,

·przygotowywania na wzorach i składaniu niezbędnych raportów i dokumentów do odpowiednich organów.

Świadczone przez Panią usługi nie są związane ze świadczeniem usług detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem. Kody PKWiU dotyczące usług związanych z obsługą nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegające m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30) - nie dotyczą usług świadczonych przez Panią.

Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze opodatkowania od przychodu w formie ryczałtu złożyła Pani 1 lipca 2024 r.

W piśmie z 2 września 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy wskazując, że art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mówi o wyłączeniach z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W celu uniknięcia niezrozumienia wynikającego ze sposobu w jaki interpretuje Pani zadane w wezwaniu pytanie przez Organ w kwestii, czy będą miały miejsce wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje Pani, że:

·nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,

·nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

·nie osiąga przychodów z tytułu wymienionych działalności w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie wytwarza energii elektrycznej,

·odnośnie art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest Pani panną i nigdy wcześniej nie prowadziła Pani działalności gospodarczej, ani nie była wspólnikiem spółki. Podpunkty a-c wskazane w ww. art. 8 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w Pani przypadku nie mają zastosowania.

Odnośnie art. 8 ust. 2 pkt 1-2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie świadczy Pani usług dla byłego lub obecnego pracodawcy. Odnośnie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie prowadzi Pani działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – wskazuje Pani nie dotyczą one Pani działalności, w związku z czym podatek w formie ryczałtu może być zastosowany.

W ramach PKWiU 82.11.1, PKWiU 82.11.10 oraz PKWiU 82.11.10.0 będzie Pani wykonywała następujące czynności:

·zarządzania rejestrem akcjonariuszy i udziałowców - każda spółka ma obowiązek prowadzenia rejestru udziałowców lub akcjonariuszy. W spółce akcyjnej rejestr akcjonariuszy prowadzi wybrany dom maklerski. Pani usługi polegają na prowadzeniu takich rejestrów, tj. zgłaszaniu na odpowiednio wypełnionych przez Panią formularzach (przekazanych przez dom maklerski) wszelkich zmian dotyczących danych spółki, zarządu spółki, akcjonariuszy spółki oraz przypadającej im liczby akcji. W spółce z o. o. rejestr udziałowców prowadzi spółka - efektem Pani pracy będą wzory listy wspólników z aktualnymi danymi dotyczącymi udziałowców, przygotowane dla zarządu,

·koordynowania działań działu prawnego, w tym współpraca z zewnętrznymi kancelariami prawnymi - jeśli spółka prowadzi proces prawny typu due diligence lub przygotowuje dokumenty do transakcji, np. umowy kupna/sprzedaży lub dokumenty korporacyjne spółki, często korzysta z usług zewnętrznej kancelarii prawnej. W ramach usług oferuje Pani prowadzenia takich procesów z ramienia spółki, tj. przekazuje Pani informacje lub/i dokumenty zebrane od zarządu lub pozostałych działów spółki, o które prosi kancelaria w formie mailowej lub telefonicznej. W efekcie staje się Pani osobą pierwszego kontaktu dla kancelarii zewnętrznej, co usprawnia przebieg danego procesu, i odciąża zarząd, który może skupić się na efekcie finalnym danego procesu, tj. przygotowanych przez kancelarię draftach dokumentów,

·monitorowanie zgodności działań firmy z obowiązującymi przepisami prawa - bieżące przeglądanie aktualizacji przepisów i ustaw na portalach takich jak: (...) portalach państwowych, itp. oraz informowanie o zmianach zarządu i odpowiednich działów przedsiębiorstwa w formie notatki drogą mailową lub telefoniczną,

·załatwianie spraw w urzędach, sądach i innych instytucjach państwowych - np. wypełnianie wniosków dla zarządu dotyczących zmiany lub wpisu w KRS, sporządzanie wzorów pism przewodnich lub pism informacyjnych w danej sprawie,

·współpraca z audytorami wewnętrznymi i zewnętrznymi - w ramach usług oferuje Pani prowadzenie procesów audytu z ramienia spółki, tj. przekazuje Pani informacje lub/i dokumenty zebrane od zarządu lub pozostałych działów spółki, o które prosi audytor w formie mailowej lub telefonicznej. Udziela Pani pisemnych odpowiedzi na zadane przez audytora pytania. W efekcie staje się Pani osobą pierwszego kontaktu dla audytora, co usprawnia przebieg danego procesu i odciąża zarząd,

·komunikacja z inwestorami i udziałowcami w sprawach dotyczących zarządzania firmą i jej wyników finansowych - Pani rola polega na przekazywaniu lub przygotowywaniu odpowiednich informacji zazwyczaj w formie pliku ... lub ... pozyskanych z poszczególnych działów na potrzeby udziałowców i inwestorów. W efekcie jest Pani osobą pierwszego kontaktu dla udziałowca lub inwestora, który może zgłosić się do spółki np. z prośbą o przekazanie sprawozdania finansowego spółki lub z prośbą o wypełnianie różnego rodzaju formularzy na potrzeby wewnętrzne inwestora, dotyczące danych spółki, danych zarządu, czy też wyników finansowych spółki,

·organizowanie zgromadzeń wspólników - przygotowanie draftów: zawiadomień o zwołaniu zgromadzenia wspólników, listy z proponowanym porządkiem obrad lub protokołów ze zgromadzenia wspólników,

·koordynowanie codziennych operacji administracyjnych firmy - odbieranie telefonów od usługodawców, odpowiadanie na maile przychodzące do firmy, dbanie o zaopatrzenie biura, reagowanie na bieżące zapotrzebowanie przedsiębiorstwa i powiadamianie odpowiednich działów przedsiębiorstwa drogą mailową lub telefoniczną.

W ramach PKWiU 82.19.1 będzie Pani wykonywała kserokopie lub skanowanie bieżącej dokumentacji przedsiębiorstwa na potrzeby archiwizacji w segregatorze lub na serwerze spółki.

W ramach PKWiU 82.19.12 oraz PKWiU 82.19.12.0 będzie Pani wykonywała czynności obsługi poczty wychodzącej i przychodzącej - przekazanie korespondencji do odpowiedniego działu firmy, przygotowanie koperty lub listu przewozowego oraz wysyłanie/odbieranie korespondencji na poczcie.

W ramach PKWiU 82.19.13 oraz PKWiU 82.19.13.0 będzie Pani wykonywała następujące czynności:

·przygotowywania, przeglądu i aktualizacji dokumentacji właścicielskiej i zarządczej - na dokumentację właścicielską i zarządczą składają się: umowa spółki, protokoły z walnych zgromadzeń, uchwały zarządu, uchwały rady nadzorczej, listy wspólników, księgi udziałów, itp. Bazując na wzorach obowiązujących w danej firmie przygotuje Pani np. draft uchwały zarządu o zmianie adresu lub draft aktualnej listy wspólników, itp.,

·przygotowywania na wzorach i nadzorowanie umów oraz innych dokumentów prawnych - bazując na ogólnodostępnych wzorach przygotowuje Pani np. draft umowy kupna-sprzedaży udziałów. Usługa nadzorowania umów polega na przeczytaniu umowy oraz informowaniu mailowo lub telefonicznie zarządu lub odpowiedniego działu firmy, np. o zbliżającym się terminie do zrealizowania danego warunku umowy,

·przygotowywania na wzorach i składanie niezbędnych raportów i dokumentów do odpowiednich organów - np. składanie w imieniu zarządu sprawozdań finansowych do sądu rejestrowego przez portal ..., przygotowanie w imieniu zarządu formularza o wpis lub aktualizację do CRBR, przygotowanie w imieniu zarządu formularza deklaracji PCC na portalu e-Urząd Skarbowy, itp.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 29 lipca 2024 r.)

Czy świadczone przez Panią usługi w ramach PKWiU wskazanych przez Panią mogą być objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, 8,5% stawka ryczałtu ewidencjonowanego dotyczy przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wykonywana przez Panią od 1 lipca 2024 r. działalność z zakresu administracyjnej obsługi biura jest działalnością usługową w wymienionym powyżej zakresie.

Zakres usług, o którym mowa nie został zdefiniowany przez ustawodawcę i przypisany do innych stawek niż 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, którą stosuje się do przychodów z działalności usługowej. Biorąc pod uwagę, że zakres wykonywanej przez Panią działalności usługowej nie został nigdzie indziej sklasyfikowany uważa Pani, że stawka 8,5% ryczałtu ma właściwe zastosowanie.

Wskazane przez Panią usługi są usługami administracyjnymi gdzie indziej niesklasyfikowanymi. Nie jest Pani ekspertem, tj. nie jest Pani prawnikiem, ani doradcą. Wytwarzane przez Panią dokumenty bazują na wzorach dostępnych w danej firmie lub Internecie. Bazując na swoim doświadczeniu jest Pani w stanie dopasować ich treść do obowiązujących przepisów, ostatecznie to zarząd lub osoba decyzyjna podejmuje decyzję, czy podpisze dokument w danym kształcie.

Jeśli chodzi o przekazywanie informacji w procesach prawnych lub audytorskich są to dane zbierane od osób z poszczególnych działów firmy lub pozyskiwane z dokumentów znajdujących się w archiwum firmy. Pani zadaniem jest zebranie ich w pigułce w jednym pliku na potrzeby danego procesu. Nie są to dane wytwarzane przez Panią. Bieżący kontakt z dostawcami, inwestorami, czy organami państwowymi również ma charakter prac typowo sekretarskich i asystenckich.

Analizując przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w Pani opinii, spełnia Pani wszystkie warunki do zastosowania stawki w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30).

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 82 PKWiU - Usługi związane z administracyjną obsługą biura i pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej - obejmuje:

·usługi związane z codzienną administracyjną obsługą biura, jak również wykonywanie regularnych, rutynowych zadań w zakresie obsługi biurowej, wykonywane na zlecenie,

· pomocnicze usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Natomiast klasa PKWiU 82.11 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura obejmuje następujące grupowanie PKWiU:

·82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura obejmuje: usługi związane z codzienną kompleksową administracyjną obsługą biura, takie jak: usługi recepcji, planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty itp. usługi wykonywane na zlecenie.

Ponadto, klasa PKWiU 82.19 - Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura obejmuje następujące grupowania PKWiU:

·82.19.11.0 - Usługi powielania.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 82.19.11.0 - Usługi powielania obejmuje światłokopiowanie, fotokopiowanie, włączając za pomocą fotostatu i inne usługi powielania, z wyłączeniem usług drukarskich.

Grupowanie to nie obejmuje usług drukowania dokumentów (drukowanie offsetowe, szybkie drukowanie itp.), sklasyfikowanych w 18.12.19.0;

·82.19.12.0 - Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną.

Grupowanie to obejmuje usługi sporządzania i sprzedaży list adresowych pochodzące z wykazów telefonicznych i innych źródeł; usługi wysyłania dokumentów (np. materiałów reklamowych, materiałów informacyjnych lub innych) przez adresowanie kopert, wypełnianie ich, zaklejanie, lakowanie i wysyłanie pocztą;

·82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura

Grupowanie to obejmuje także: edycję i korektę dokumentów, pisanie na maszynie, komputerowe redagowanie tekstu lub małą poligrafię komputerową, usługi sekretarskie, usługi przepisywania dokumentów, pisanie listów lub streszczeń, usługi wynajmu skrzynki pocztowej, usługi przetwarzania tekstu, usługi w zakresie kopiowania dokumentów, z wyłączeniem świadczenia usług drukarskich (np. drukowania offsetowego, szybkiego drukowania, drukowania z nośników cyfrowych, drukowania wstępnego).

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej, którą zamierza Pani rozpocząć będzie Pani świadczyła usługi w zakresie następujących PKWiU:

1.82.11.1, 82.11.10 oraz 82.11.10.0, które będą polegały na:

·zarządzaniu rejestrem akcjonariuszy i udziałowców,

·koordynowaniu działań działu prawnego, w tym współpracy z zewnętrznymi kancelariami prawnymi,

·monitorowaniu zgodności działań firmy z obowiązującymi przepisami prawa,

·załatwianiu spraw w urzędach, sądach i innych instytucjach państwowych,

·współpracy z audytorami wewnętrznymi i zewnętrznymi,

·komunikacji z inwestorami i udziałowcami w sprawach dotyczących zarządzania firmą i jej wyników finansowych,

·organizowaniu zgromadzeń wspólników,

·koordynowaniu codziennych operacji administracyjnych firmy;

2.82.19.1, które będą polegały na wykonywaniu kserokopii lub skanowaniu bieżącej dokumentacji przedsiębiorstwa na potrzeby archiwizacji w segregatorze lub na serwerze spółki;

3.82.19.12 oraz 82.19.12.0, które będą polegały na obsłudze poczty wychodzącej i przychodzącej;

4.82.19.13 oraz 82.19.13.0, które będą polegały na:

·przygotowywaniu, przeglądzie i aktualizacji dokumentacji właścicielskiej i zarządczej,

·przygotowywaniu na wzorach i nadzorowaniu umów oraz innych dokumentów prawnych,

·przygotowywaniu na wzorach i składaniu niezbędnych raportów i dokumentów do odpowiednich organów.

Ponadto wykazała Pani, że spełnia warunki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 15% m.in. dla usług objętych grupowaniem 82.19.11.0, które dotyczą usług powielania.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, mieszczących się w klasie wskazanej przez Panią jako PKWiU 82.19.1, które polegają na wykonywaniu kserokopii lub skanowaniu bieżącej dokumentacji przedsiębiorstwa na potrzeby archiwizacji w segregatorze lub na serwerze spółki, prowadzi do stwierdzenia, że ww. usług nie należy utożsamiać z usługami powielania do których przypisana jest 15% stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawioną analizę przepisów prawa wskazać należy, że dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolami: 82.11.1, 82.11.10, 82.11.10.0; 82.19.1, 82.19.12, 82.19.12.0; 82.19.13, 82.19.13.0, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).