Uzyskane przychody z działalności prowadzonej pod kodem PKWiU 70.22.20.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 p... - Interpretacja - null

Shutterstock

Uzyskane przychody z działalności prowadzonej pod kodem PKWiU 70.22.20.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 p... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Uzyskane przychody z działalności prowadzonej pod kodem PKWiU 70.22.20.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (NIP: (...). Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy określony został jako 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Dodatkowo, jako pozostały zakres prowadzonej działalności Wnioskodawca wskazał 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca współpracuje z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (dalej: Zlecający lub Zleceniodawca) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi w zakresie zarządzania projektami (Project Manager).

Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w Umowie określone zostały ogólnie świadczenia na rzecz Zlecającego usług dotyczących oferty (...) Zlecającego.

W praktyce czynności te sprowadzają się do czynności /usług, które zostały określone w umowie regulującej współpracę między stronami jako:

a)Wspierania działów sprzedaży podczas spotkań z klientami Zleceniodawcy;

b)Prowadzenia projektów obejmujące w szczególności:

i.   koordynowania i dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej ze Zleceniodawcą jakości;

ii.  koordynowania i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

iii. monitorowania i kontrolowania postępu projektu, identyfikacji ryzyk na projekcie i jego ograniczania;

iv. bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez Zleceniodawcę;

c)Kalkulacji ofert, prowadzenia dokumentacji w ramach prowadzonych projektów;

d)Bezpośredniego kontaktu z klientem Zleceniodawcy;

e)Koordynacji działań osób współpracujących w ramach danego projektu.

W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje czynności z zakresu doradztwa a jego usługi nie mają charakteru usług doradczych. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca nie przekazuje Zlecającemu żadnych porad a jedynie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie koordynacji projektów, zarządzania zespołem i kontaktów z klientami Zlecającego.

Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) Wnioskodawca uzyskał klasyfikację statystyczną nr (…) wydaną przez Główny Urząd Statystyczny w Łodzi z 19 czerwca 2024 r. zgodnie z którą opisane powyżej usługi mieszą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015), zdaniem Wnioskodawcy, działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje: PKWiU 82.11.10 („usługi związane z administracyjną obsługą biura“) oraz PKWiU 70.22.2 (“pozostałe usługi zarządzania projektami”), które jednak nie mają charakteru usług doradztwa związanych stricte z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Wnioskodawca bowiem w ramach swoich opisanych obowiązków nie podejmuje decyzji o charakterze strategicznym / zarządczym. Kluczowe (ostateczne) decyzje podejmowane są przez Zlecającego/osoby reprezentujące Zlecającego.

W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:

  • działalności marketingowej;
  • kontrolowania i zarządzania przedsiębiorstwem Zlecającego (w tym podejmowania decyzji) ani planowania strategicznego;
  • kontroli kosztów i innych niż wymienione powyżej zagadnień finansowych;
  • zarządzania zasobami ludzkimi oraz doradztwa personalnego. W tym bowiem zakresie Zlecający angażuje specjalizujące się w tym zakresie osoby / podmioty. Wnioskodawca jedynie w pewnym zakresie angażuje się w procesy związane z zasobami ludzkimi Zlecającego (pracowników i współpracowników), które jednak nie mają charakteru zarządczego w tym zakresie. Usługi Wnioskodawcy w tym zakresie obejmują jedynie działania nadzorcze i koordynacyjne.
  • związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01), ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. Wnioskodawca nie jest programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija / ulepsza oprogramowania technologii informatycznych.
  • związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) - która zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU (2015) obejmuje:
  • usługi związane z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć, itp.) sklasyfikowanych w 62.01.1.
  • usług związane z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:

  • rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej 8 lutego 2016 r. kolejno wznowiona 1 lutego 2020 r. wybierając na 2024 r. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych składając oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych między 1 stycznia 2024 r. a 20 lutego 2024 r.,
  • usługi opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2024 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2023) lub bieżącym (2024 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).,
  • do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym),
  • Wnioskodawca nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych,
  • zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln EUR,
  • Wnioskodawca nie wyklucza, iż będzie świadczył usługi objęte niniejszym wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów,
  • wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy,
  • prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  • w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t.j. z późn. zm.).
  • wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego (2024 r.) i lat następnych.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożony w 2024 r. znajduje zastosowanie do przychodów jakie osiąga i będzie osiągał Wnioskodawca w 2024 r (oraz w latach następnych - o ile w kolejnych latach Wnioskodawca nie zdecyduje się na zmianę formy opodatkowania).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

Prowadzi ewidencję przychodów - właściwą dla wybranej formy opodatkowania, tj. zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Obecnie osiąga Pan przychody z jednego rodzaju prowadzonej działalności jaką jest opisana we wniosku działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie zarządzania projektami (Project Manager). W przypadku ew. rozszerzenia działalności na dodatkowe rodzaje działalności będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie.

Poza przychodami z działalności gospodarczej opisanej we wniosku o interpretację uzyskuje Pan przychody z funduszy ETF oraz akcji, które stanowią formę inwestycji prywatnych i gromadzenia oszczędności przez Pana.

Obecnie kontrahentem Pana (Zlecającym) jest przedsiębiorstwo prowadzące działalność w formie spółki (sp. z o.o.).

Między Panem a Zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istniały powiązania osobiste ani gospodarcze.

Nie jest Pan wspólnikiem/udziałowcem w Spółce, na rzecz której świadczy/będzie świadczył usługi w ramach działalności gospodarczej i nie pełni w niej funkcji zarządczych.

Zakres świadczonych usług nie pokrywa się i nie będzie pokrywał się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.

Poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje pan i nie będzie wykonywał na rzecz ww. Spółki innych usług.

W ramach wykonywanych usług nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Szczegółowo wyjaśnił Pan, jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje w ramach świadczonych przez siebie usług, a mianowicie:

a)Wspieranie działów sprzedaży podczas spotkań z klientami Zleceniodawcy obejmuje:

udział w spotkaniach przedsprzedażowych w celu przedstawienia potencjalnemu klientowi szczegółów dotyczących oferowanego produktu (stron internetowych dla hoteli), informacje takie jak: cena i co wpływa na jej wysokość oraz dostępne warianty produktu, czas realizacji, opis procesu powstawania produktu.

b)Prowadzenie projektów obejmujące w szczególności:

koordynowanie i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej ze Zleceniodawcą jakości;

Mając na uwadze fakt, iż każdy projekt posiada ustalony i zapisany w umowie zakres, czas realizacji oraz cenę Pana zajmuje się koordynacją zadań pomiędzy klientem a zespołem projektowym, aby zapewnić że powyższe elementy zostaną zrealizowane zgodnie z zapisami zawartymi w umowie. Z kolei „jakość” odnosi się do działania powstałej strony internetowej - braku błędów w działaniu oraz wyświetlaniu na różnych urządzeniach (laptopy, tablety, smartfony).

  • koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;

Z uwagi na fakt, iż osoby wchodzące w skład zespołów projektowych realizują wiele projektów jednocześnie, zadaniem Pana jest taka organizacja ich pracy aby każdy projekt realizowany był zgodnie z przyjętym w umowie harmonogramem. Jednocześnie informuje Pan interesariuszy (klientów oraz zleceniodawcę) na jakim etapie znajduje się dany projekt oraz czy powyższe wskaźniki ustalone w harmonogramie prac zostały utrzymane, a jeśli nie to w jakim stopniu i dlaczego wystąpiła rozbieżność.

  • monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, identyfikacji ryzyk na projekcie i jego ograniczania;

W przypadku pojawienia się różnicy w cenie, czasie lub jakości realizowanego projektu, zadaniem Pana jest ich opisanie oraz wprowadzenie działań naprawczych w celu ich wyeliminowaniu lub ograniczenia.

  •  bieżące zarządzanie projektami, według zasad przyjętych przez Zleceniodawcę obejmuje:

uczestnictwo w spotkaniach projektowych oraz uzupełnianie dokumentów służących do monitorowania statusu prac nad poszczególnymi projektami przez Zleceniodawcę.

Z kolei użyty zwrot „zasady przyjęte” oznacza sposób komunikacji z klientami oraz członkami zespołów (mailowo, telefonicznie lub poprzez komunikator).

c)Kalkulacji ofert, prowadzenia dokumentacji w ramach prowadzonych projektów;

Po zebraniu informacji od klienta, zadaniem Pana jest przekształcenie ich w zbiór wymagań oraz stworzenie wyceny na podstawie dostarczonego przez Zleceniodawcę cennika.

d)Bezpośredniego kontaktu z klientem Zleceniodawcy obejmuje:

kontakt drogą mailową ze skrzynki pocztowej utworzonej przez Zleceniodawcę w celu koordynacji działań nad projektem.

e)Koordynacji działań osób współpracujących w ramach danego projektu.

Tworzenie opisów zadań oraz ustalanie ich czasu trwania i terminu realizacji przez członków zespołów projektowych z dziedzin takich jak - projektowanie graficzne, uzupełnianie treści, SEO.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie mógł opodatkować usługi opisane w punktach a- e powyżej (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Pana wykonywane przez Pana usługi wymienione w punktach a.-e. opisanych przez Wnioskodawcę powyżej będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy).

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm. - dalej: Ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (...), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.: - klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, - kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.: - klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, - kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, - kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. (ii) Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są oraz będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj. prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager).

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach wskazanego grupowania PKWiU 70.22.20.0 Wnioskodawca wykonywał i wykonywać będzie opisane w stanie faktycznym zakresie. Usługi opisane we wniosku świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej są i będą wykonywane na rzecz zlecających, przy czym zaznaczyć należy, że Wnioskodawca nie będzie wspólnikiem żadnej ze spółek, a także nie będzie zasiadał w zarządzie spółek. Odpowiedzialność za każdy z wykonywanych projektów ponosić będzie zleceniodawca, który pozostawać będzie zarówno właścicielem, jak i twórcą projektu. Natomiast Pan, jako przedsiębiorca realizujący określony zakres usług ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec zleceniodawców.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy zdaniem Pana, przychody uzyskane przez Pana w 2024 r. oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług zarządzania projektami sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tak długo jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDSL1-2.4011.245.2024.2.MO;
  • interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 tej ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

  • samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
  • w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
  • samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  • złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego,
  • świadczone usługi klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nie uzyskuje Pani również przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
  • świadczone przez Pan usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że uzyskane przychody z działalności prowadzonej pod kodem PKWiU 70.22.20.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym, stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).