Uznanie wpłat na podatek oraz deklaracji za wybór formy opodatkowania jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - null

ShutterStock

Uznanie wpłat na podatek oraz deklaracji za wybór formy opodatkowania jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Uznanie wpłat na podatek oraz deklaracji za wybór formy opodatkowania jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów w osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 14 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozpoczął Pan wykonywanie swojej działalności gospodarczej dnia 5.06.2023 r. Wniosek o otwarcie firmy składał Pan na stronie internetowej banku „…”. Podczas składania wniosku o otwarcie firmy wybrał Pan formę opodatkowania „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”. Od momentu rozpoczęcia Pana działalności gospodarczej do nadal był Pan przekonany, że Pana formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i opłacał Pan podatek PPE.

Dnia 9.04.2024 r. została złożona deklaracja roczna PIT-28 za 2023 r. Jakiś czas później pracownik Urzędu Skarbowego (…) poinformował Pana, że deklaracja została złożona nieprawidłowo, ponieważ w systemie Urzędu Skarbowego widnieje informacja, że Pana formą opodatkowania jest „skala podatkowa”.

Nadmienia Pan, że biuro rachunkowe otrzymało informację bezpośrednio z banku w formie załącznika do wniosku, w którym jest zaznaczone, że Pana forma opodatkowania to „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”. Nie wie Pan, na jakim etapie został popełniony błąd, ale jest Pan przekonany, że prawidłowo podał Pan dane do rejestracji działalności gospodarczej.

Pana wolą faktyczną był wybór formy opodatkowania „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych” od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 5.06.2023 r. Na dowód tego, że taka była Pana wola, załącza Pan do wniosku potwierdzenia wpłat podatku PPE oraz deklaracje DRA, w których również zaznaczona jest forma opodatkowania „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”. Deklaracje były zawsze składane w terminie i nie były korygowane.

Decyzja o wyborze Pana formy opodatkowania była przemyślana i świadoma. Była to dla Pana najkorzystniejsza forma opodatkowania i zmiana tej formy na skalę podatkową będzie dla Pana niekorzystna.

Przeksięgowanie całego roku będzie skutkowało utworzeniem się różnicy w podatku oraz składkach na ubezpieczenie zdrowotne na Pana niekorzyść.

Jest Pan pewien, że dołożył wszelkiej staranności w wyborze formy opodatkowania, dlatego prosi Pan o uznanie swojej formy opodatkowania od 5.06.2023 r. do nadal jako „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”.

Konieczność dopłacenia podatku oraz składek ZUS zagraża Pana płynności finansowej, ponieważ nie był Pan przygotowany na taką sytuację – był Pan przekonany, że cały rok opłaca podatki oraz składki ZUS w prawidłowej wysokości.

Jest Pan osobą sumienną i nigdy nie uchyla się Pan od płacenia podatków. Sumiennie Pan opłacał podatek, oznaczając go jako „PPE” i Urząd Skarbowy nie reagował na to, że zaliczki były wpłacane na niewłaściwy podatek. Na dowód tego przedkłada Pan potwierdzenia wpłat podatku oraz deklaracje ZUS DRA.

Jednocześnie nadmienia Pan, że zapoznał się z wyrokiem NSA z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21, w którym sąd uznał, że prawidłowo opisany przelew wystarczy, aby skutecznie wybrać formę opodatkowania.

Prosi Pan o przychylenie się do Pana prośby.

Pytanie

Czy przedstawione dowody – potwierdzenia zapłaty podatku PPE, deklaracje ZUS z wybraną formą opodatkowania „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych” potwierdzają Pana wolę faktyczną jaką był wybór formy opodatkowania „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – Pana wolą faktyczną był wybór formy opodatkowania „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych” na 2023 rok. Cały rok był Pan przekonany, że właśnie taki podatek skutecznie wybrał Pan i opłacał podatek PPE oraz składki zdrowotne naliczane dla formy opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Dlatego zwraca się Pan z wnioskiem o uznanie Pana formy opodatkowania od czerwca 2023 do nadal jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie natomiast do art. 9a ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Oświadczenie składa się zatem na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEiDG, o czym stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przypadku niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie we wspomniany wyżej sposób, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że 5 czerwca 2023 r. rozpoczął Pan wykonywanie działalności gospodarczej. Wniosek o otwarcie firmy złożył Pan na stronie internetowej banku. Podczas składania wniosku o otwarcie firmy wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej był Pan przekonany, że Pana formą opodatkowania jest ryczałt ewidencjonowany. Po złożeniu deklaracji rocznej PIT-28 za 2023 r. został Pan poinformowany przez pracownika urzędu skarbowego, że Pana deklaracja została złożona nieprawidłowo, a w systemie urzędu widnieje informacja, że Pana formą opodatkowania jest skala podatkowa. W opisie przedstawił Pan też informację, że wpłacał zaliczki na zryczałtowany podatek.

Wątpliwości Pana sprowadzają się do ustalenia, czy dowody potwierdzenia zapłaty podatku mogą być uznana za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślam, że ustawodawca od 1 lipca 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2020 poz. 2320) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej (druk sejmowy nr 239) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:

Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.

(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Tak więc w zakresie wskazanej zmiany, przepisy podatkowe zarówno przed, jak i po 1 lipca 2021 r. nie przewidywały możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. przez dokonywanie wpłaty określonym tytułem.

Dokonane przez Pana płatności (wpłaty) do urzędu skarbowego nie stanowią więc – wymaganych zakresem cytowanych wyżej przepisów – „pism” skierowanych /złożonych bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego (stanowią one wyłącznie polecenie dokonania stosownej transakcji – Pana dyspozycję skierowaną do/wobec określonego podmiotu). Innymi słowy, okoliczność, że środki wpłacone przez Pana znalazły się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym rachunku bankowym oraz fakt, że dane wpłaty zostały właściwie opisane, nie może być utożsamiane z – wymaganym przepisami – złożeniem na piśmie oświadczenia woli o wyborze formy opodatkowania.

Tym samym, dowód wpłaty podatku nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

A zatem, wobec braku możliwości uznania dokonywanych wpłat zaliczek (opisanych jako ryczałt) za prawidłowe oświadczenie woli dotyczące wyboru formy opodatkowania na ryczałt, powinien Pan dokonać rozliczenia na zasadach ogólnych, składając PIT-36, a nie PIT-28.

Podsumowanie: potwierdzenie zapłaty podatku PPE nie może zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Do wniosku dołączył Pan dokumenty potwierdzające wpłaty podatku PPE oraz deklaracje DRA. Jednak przy wydawaniu interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadzam postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach), dlatego nie jestem zobowiązany ani uprawniony do ich oceny; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem podanym we wniosku.

W odniesieniu do informacji dotyczącej otwarcia działalności gospodarczej i wyboru formy opodatkowania przez Pana na stronie internetowej banku „(…)” wskazuję, że nie dokonałem jej oceny, ponieważ przedmiotem interpretacji nie może być ocena stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Ewentualna weryfikacja Pana działań może mieć miejsce w ramach postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy dla Pana organ podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).