Stawka ryczałtu ewidencjonowanego w zakresie usług sklasyfikowanych wg PKWiU 33.20 i 43.20. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu ewidencjonowanego w zakresie usług sklasyfikowanych wg PKWiU 33.20 i 43.20.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 11 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 17 sierpnia 2024 r. (wpływ 17 sierpnia 2024 r.) oraz z 9 września 2024 r. (wpływ 9 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Od dnia 2 sierpnia 2022 r. prowadzi Pan na własny rachunek jednoosobową działalność gospodarczą w sposób zorganizowany i ciągły. Przychody uzyskane z tej działalności opodatkowuje Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie uzyskuje Pan żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy (brak zatrudnienia na podstawie stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy) w zakresie czynności wchodzących w zakres Pana działalności. Uzyskuje Pan przychody wyłącznie ze świadczenia usług określonych w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. a oraz pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usług w zakresie:
·projektowania inżynierskiego i doradztwa technicznego (PKD 71.12.Z) – zgodnie z powołaną wyżej ustawą podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 14%;
·instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKWiU 33.20) – zgodnie z powołaną wyżej ustawą podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%;
·robót związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych (PKWiU 43.2) – zgodnie z powołaną wyżej ustawą podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.
Po przeprowadzonej analizie stanu faktycznego ustalono, iż przychody z działalności usługowej polegającej na:
·tworzeniu architektury systemów sterowania;
·wykonywaniu schematów elektrycznych do instalacji automatyki;
·wykonywaniu schematów elektrycznych do x;
·nadzorze prefabrykacji x;
·montażu, konfiguracji i uruchomieniu urządzeń automatyki;
·nadzorze nad firmami wykonującymi montaż i instalacje elektryczną, polegającej na wykonywaniu tras kablowych oraz rozprowadzaniu przewodów elektryczno- sterowniczych w budynkach o różnym przeznaczeniu (hale produkcyjne, magazynowe, serwerownie, biurowce),
których sposób wykonania określony jest w większości przypadków przez projekt budowlany, w skład którego wchodzi m.in.: projekt instalacji wodno-kanalizacyjnej, klimatyzacyjno-wentylacyjnej, centralnego ogrzewania, instalacji elektrycznej oraz projekt automatyki (projekt ten określa m.in. sposób rozmieszczenia przewodów elektrycznych i sterowniczych, rozmieszczenia x, rozmieszczenia urządzeń automatyki oraz sposób funkcjonowania instalacji automatyki, a w przypadku instalacji klimatyzacyjnej – sposób prowadzenia przewodów freonowych, skroplin oraz rozmieszczenia jednostek wewnętrznych i zewnętrznych), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., podlegają opodatkowaniu wg 5,5% stawki ryczałtu.
Po przeprowadzonej analizie stanu faktycznego ustalono, iż przychody z działalności usługowej polegającej na:
·usuwaniu usterek instalacji automatyki,
·zmianie parametrów, rekonfiguracji lub przeprogramowaniu sterowników zawiadujących wykonanym już systemem automatyki,
·szkoleniu obsługi z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki,
zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu wg 8,5% stawki ww. ryczałtu.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
Czy do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?
Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania przepisy wskazane w punkcie 1 wezwania do uzupełnienia wniosku.
Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?
W roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał Pan przychodu z działalności przekraczającej 2 000 000 euro.
Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności?
Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiające określenie przychodu z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Jak są sklasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) faktycznie wykonywane przez Pana usługi w zakresie projektowania inżynierskiego i doradztwa technicznego (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką)?
W zakresie projektowania inżynierskiego i doradztwa technicznego faktycznie wykonywane usługi są sklasyfikowane w ramach poniższych symboli PKWiU:
a)71.12.11.0 – Usługi doradztwa technicznego.
b)71.12.17.0 – Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych.
c)71.20.13.0 – Usługi w zakresie badań i analiz zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych.
d)71.20.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych.
Jakie konkretnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach usług projektowania inżynierskiego i doradztwa technicznego; proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?
W ramach usług projektowania inżynierskiego i doradztwa technicznego wykonywane są czynności, takie jak:
a.przygotowanie technicznych zapytań ofertowych dla komponentów wchodzących w skład projektowania systemu automatyki;
b.zarządzanie i koordynowanie pracy zespołu inżynierów;
c.współpraca na poziomie technicznych pod względem przygotowania koncepcji oraz ofert dla nowych klientów/oferowanych przez Usługobiorcę systemów automatyki przemysłowej.
Czynność z punktu a. polega na przygotowaniu technicznych zapytań ofertowych skierowanych do dostawców komponentów automatyki, a także poddostawców usług związanych z automatyką. W tym celu należy opracować listę zamówieniową złożoną z komponentów automatyki oraz sprecyzować zakres zadań projektowych do wykonania przez poddostawców systemów automatyki przemysłowej. Następnie Pana zadanie polega na ocenie otrzymanych ofert pod kątem technicznym oraz sprawdzeniu zgodności ze specyfiką danego projektu.
Czynność z punktu b. polega na zarządzaniu pracami zespołu inżynierów, specjalizujących się w projektowaniu inżynierskim. Celem jest zwiększanie efektywności prac działu, utrzymywanie motywacji do pracy, budowanie dobrej opinii działu wśród klientów oraz doradzanie zespołowi w zakresie technicznym.
Czynność z punktu c. polega na doradzaniu klientom w zakresie przygotowania koncepcji systemu automatyki przemysłowej oraz współpracy przy tworzeniu ofert w zakresie dostawy usług związanych z automatyką przemysłową. W Pana zakresie są przede wszystkim prace związane z projektowaniem technicznym procesów przemysłowych, procesowych i produkcyjnych opartych na zintegrowanych systemach mechanicznych i elektrycznych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że wykonuje czynności/zadania polegające na:
·usuwaniu usterek instalacji automatyki,
·zmianie parametrów, rekonfiguracji lub przeprogramowaniu sterowników zawiadujących wykonanym już systemem automatyki,
·szkoleniu obsługi z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki,
oraz
·tworzeniu architektury systemów sterowania;
·wykonywaniu schematów elektrycznych do instalacji automatyki;
·wykonywaniu schematów elektrycznych do x;
·nadzorze prefabrykacji x
·montażu, konfiguracji i uruchomieniu urządzeń automatyki;
·nadzorze nad firmami wykonującymi montaż i instalacje elektryczną, polegającej na wykonywaniu tras kablowych oraz rozprowadzaniu przewodów elektryczno-sterowniczych w budynkach o różnym przeznaczeniu (hale produkcyjne, magazynowe, serwerownie, biurowce);
prosimy o przyporządkowanie wykonywanych przez Pana czynności/zadań do odpowiedniej usługi, tzn. które z tych czynności/zadań dotyczą usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, a które usługi robót związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych, ewentualnie, czy dotyczą one usługi projektowania inżynierskiego i doradztwa technicznego?
Poniższe punkty nie dotyczą usług projektowania i doradztwa inżynierskiego:
a.usuwanie usterek instalacji automatyki,
b.zmiany parametrów, rekonfiguracja lub programowanie sterowników zawiadujących wykonanym już systemem automatyki,
c.szkolenie obsługi z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki,
d.tworzenie architektury systemów sterowania,
e.wykonywanie schematów elektrycznych do instalacji automatyki,
f.wykonywanie schematów elektrycznych x,
g.nadzorowanie prefabrykacji x,
h.montażu, konfigurowania i uruchamiania urządzeń automatyki,
i.nadzorze nad firmami wykonującymi montaż i instalacje elektryczną, polegającą na wykonywaniu tras kablowych oraz rozprowadzaniu przewodów elektryczno-sterowniczych w budynkach o różnym przeznaczeniu (hale produkcyjne, magazynowe, serwerownie, biurowce).
Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętów i wyposażenia dotyczą punktów a-c, natomiast usługi robót związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych wymieniono powyżej w punktach d-i.
Szczegółowo opisać charakter każdej czynności/zadań dla każdego wypunktowania wskazanego w pkt 6 wezwania, tj. wskazać na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?
Szczegółowy opis czynności wymienionych w punkcie 6:
a)usuwanie usterek instalacji automatyki – zadanie polega na zlokalizowaniu przyczyny danej usterki, a następnie jej usunięciu przy zastosowaniu najnowszych dostępnych narzędzi. W etapie końcowym wyciągnięcie wniosków, aby uniknąć wystąpienia usterki ponownie;
b)zmiany parametrów, rekonfiguracja lub programowanie sterowników zawiadujących wykonanym już systemem automatyki – zmiana parametrów maszyn, kodu programu maszyny wykonywana jest przez połączenie się ze sterownikiem maszyny i przy użyciu odpowiedniego oprogramowania wprowadzeniu zmian. Najczęściej aktualizacje wynikają ze zmian w produkcie, zmianach technologicznych lub czasami błędach w pierwotnie stworzonym programie. Często jest to też optymalizacja procesu produkcji;
c)szkolenie obsługi z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki – po wprowadzeniu nowego systemu automatyki w zakładzie klienta konieczne jest przeszkolenie obecnych tam pracowników z zakresu poprawnej obsługi nowego systemu. Szkolenie składa się z części teoretycznej, czyli omówienia, z jakich elementów system automatyki się składa i jak poszczególne elementy pracują. Następnie szkoli Pan obsługę, jak wykorzystywać system w normalnej produkcji. W końcowej fazie szkolenia przedstawia Pan, w jaki sposób radzić sobie z częstymi błędami działania systemu;
d)tworzenie architektury systemów sterowania – działania mające na celu tworzenie architektury najczęściej polegającej na doborze sieci przemysłowej, programowalnego sterownika logicznego (...), a także innych elementów sieciowych, np. switche, moduły wejść i wyjść, przemienniki częstotliwości, wyspy zaworowe itd.;
e)wykonywanie schematów elektrycznych do instalacji automatyki – po doborze komponentów instalacji automatyki kolejnym etapem prac jest wykonywanie schematów elektrycznych. Polega to na wykonaniu obliczeń prądowych, kalkulacji termicznych, doborze elementów elektrotechnicznych, a na końcu na dodaniu wszystkich tych urządzeń do projektu utworzonego w zaawansowanym oprogramowaniu (...);
f)wykonywanie schematów elektrycznych x – każdy system automatyki posiada x, w której znajdują się komponenty automatyki. Pana zadaniem jest połączenie wszystkich komponentów przy zachowaniu dyrektywy maszynowej i odpowiednich norm, używając do tego zaawansowanego oprogramowania (...). Tworzy Pan dwuwymiarowe schematy połączeń elektrycznych znajdujących się wewnątrz elektrycznej x, a także rzuty zabudowy tychże x;
g)nadzorowanie prefabrykacji x – zakres Pana prac polega na weryfikacji poprawnej prefabrykacji elektrycznych x. Weryfikacja składa się z kilku kroków. Pierwszym jest weryfikacja wzrokowa, czy montaż został wykonany estetycznie przy zachowaniu norm. Następnie weryfikuje Pan jakość montażu poszczególnych komponentów automatyki w x. Kolejno sprawdza Pan poprawność i zgodność z dokumentacją elektryczną wykonanych połączeń elektrycznych pomiędzy komponentami automatyki;
h)montaż, konfigurowanie i uruchamianie urządzeń automatyki – zajmuje się Pan montażem w zakładzie klienta komponentów automatyki, takich jak: silniki, falowniki, czujniki, siłowniki, elektrozawory itd. należących do systemu automatyki przemysłowej. Konfiguruję parametry falowników, bariery bezpieczeństwa, moduły wejść i wyjść, aby umożliwić ich poprawne działanie;
i)nadzorowanie firm wykonujących montaż i instalacje elektryczną, polegającą na wykonywaniu tras kablowych oraz rozprowadzaniu przewodów elektryczno-sterowniczych w budynkach o różnym przeznaczeniu (hale produkcyjne, magazynowe, serwerownie, biurowce) – zajmuje się Pan weryfikacją efektów prac firm zajmujących się montażem i instalacją elektryczną w zakładzie klienta. Pana zadania polegają na weryfikacji poprawności montażu koryt kablowych, x i komponentów automatyki oraz poprawności rozprowadzenia kabli siłowych, sterowniczych i sieciowych. Następnie weryfikuje Pan poprawność podłączenia elementów elektrycznych. Sprawdza Pan też zgodność wykonanych połączeń z dokumentacją elektryczną oraz obecność i poprawność wykonanych oznaczników dla komponentów automatyki.
Pytanie
Czy dokonano poprawnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przy zastosowaniu stawek 8,5% i 5,5% do czynności wymienionych w punkcie 6 tego pisma?
Pani stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – ma Pan prawo w przypadku wykonywania czynności określonych w punkcie 6 lit. a-c stosować stawkę 8,5% natomiast przy czynnościach określonych w 6 lit. d-i stawkę 5,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Ponadto wskazuję, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Zgodnie z powołanym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,
3) budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,
7) robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Robotami budowlanymi, zgodnie z cyt. powyżej przepisami ustawy – Prawo budowlane, są zatem prace polegające na budowie, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Obiektami budowlanymi są zarówno budynki, budowle, jak i obiekty małej architektury.
Roboty budowlane, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), ujęte zostały w sekcji F tej Klasyfikacji, obejmującej:
–budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
–roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:
–Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
–Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
–Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Decydującego znaczenia w zakresie określenia stawki ryczałtu nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione. Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, czy pojedyncze elementy stanu faktycznego.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług instalowania maszyn przemysłowych, sprzętów i wyposażenia, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 33.20 oraz roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 43.20. Wskazał Pan również, że prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności. W roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał Pan przychodów z działalności przekraczającej 2 000 000 euro.
Na podstawie wskazanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 33.20 (usuwanie usterek instalacji automatyki, zmiany parametrów, rekonfiguracja lub programowanie sterowników zawiadujących wykonanym już systemem automatyki, szkolenie obsługi z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki) stanowią przychody z działalności usługowej i powinien je Pan opodatkować stawką podatku w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskane przez Pana z tytułu wykonywanych usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.20 (tworzenie architektury systemów sterowania, wykonywanie schematów elektrycznych do instalacji automatyki, wykonywanie schematów elektrycznych x, nadzorowanie prefabrykacji x, montaż, konfigurowanie i uruchamianie urządzeń automatyki, nadzór nad firmami wykonującymi montaż i instalacje elektryczną, polegającą na wykonywaniu tras kablowych oraz rozprowadzaniu przewodów elektryczno-sterowniczych w budynkach o różnym przeznaczeniu – hale produkcyjne, magazynowe, serwerownie, biurowce) stanowią przychody z robót budowlanych i powinien je Pan opodatkować stawką podatku w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: w odniesieniu do usług wymienionych w uzupełnieniu wniosku w punkcie 6 w podpunkcie:
−a do c (PKWiU 33.20) – znajduje zastosowanie stawka 8,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
−d od i (PKWiU 43.20) – znajduje zastosowanie stawka 5,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że przedmiotem tej interpretacji jest wyłącznie zagadnienie prawne będące przedmiotem Pana zapytania, tj. stawki ryczałtu w odniesieniu do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.20 oraz pod symbolem PKWiU 33.20.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).