Potwierdzenie skuteczności wyboru formy opodatkowania. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.487.2024.1.MAP
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Potwierdzenie skuteczności wyboru formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy potwierdzenia skuteczności wyboru formy opodatkowania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rozpoczął Pan prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej 7 lutego 2022 r. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest świadczenie usług z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych. Działalność jest wykonywana samodzielnie przez Pana. W 2022 r. nie korzystał Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie znajdują do Pana zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ust. 1 u.z.p.d. Nie uzyskuje Pan również przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął Pan w lutym 2022 r. W związku z tym 18 marca 2022 r. obliczył Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za luty 2022 r., stosując odpowiednią stawkę ryczałtu, i wpłacił go Pan na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Ryczałt został opłacony w formie przelewu podatkowego.
Jednocześnie na poleceniu przelewu wskazał Pan symbol formularza/tytuł płatności - PPE - jako właściwy wyłącznie dla zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Był Pan przekonany, że tak złożone przez Pana oświadczenie woli o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie składał Pan żadnej dodatkowej deklaracji. Opłacał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za każdy kolejny miesiąc roku podatkowego 2022 w ten sam sposób, tj. w formie przelewu podatkowego oznaczonego symbolem formularza PPE. Wysokość wpłacanego przez Pana ryczałtu nie była kwestionowana przez organy podatkowe.
Pytania
1.Czy skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu przepisu art. 9 ust. 1 u.z.p.d.?
2.Czy jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Pana zdaniem, skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Dla wypełnienia dyspozycji normy prawnej wynikającej z tego przepisu konieczne są zatem:
·złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze sposobu opodatkowania,
·sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,
·zachowanie terminu do jego złożenia.
W myśl art. 60 Kodeksu cywilnego (dalej: „K.c.”), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). Zgodnie z art. 60 K.c., oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę. (R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60.)
W świetle powyższego uznać należy, że złożył Pan w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym Pana wpłatę należy zarachować na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Interpretacja Pana oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru tej właśnie formy opodatkowania. W przeciwnym razie nie deklarowałby Pan, ani nie wpłacał ryczałtu.
Dodać należy również, że zgodnie z treścią załącznika nr 4 do obwieszczenia Ministra Finansów z 14 stycznia 2019 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz. Urz. MF z 2019 r. poz. 6), symbol formularza/tytuł płatności PPE jest wyłącznie właściwy do wpłat zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Co więcej, podkreślić należy, że ustawodawca nie wprowadził żadnego specjalnego formularza do złożenia powyższego oświadczenia (por. np. wyrok NSA z 9 października 2018 r. sygn. akt II FSK 2892/16).
Dochował Pan także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytuł przelewu. Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej. Brak jest definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”. Kierując się zatem dyrektywami wykładni językowej należałoby uznać, że w rozumieniu potocznym oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony jest także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego (por. wyrok NSA z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21).
Wyeksponować należy także, że zachował Pan termin do złożenia stosownego oświadczenia, co jednoznacznie wynika z daty przelewu.
Prezentowana przez Pana wykładnia przepisów prawa znajduje potwierdzenie w aktualnych orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, jest zgodna z zasadą zaufania podatnika do organów podatkowych oraz wyklucza zbędny formalizm czynności podejmowanych przez podatników w stosunku do organów podatkowych.
Ad. 2.
Pana zdaniem, jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
W 2022 r. nie korzystał Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie znajdują do Pana zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ust. 1 u.z.p.d. Nie uzyskuje Pan również przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, w związku z czym nie znajduje do Pana zastosowania przepis art. 8 ust. 2 u.z.p.d.
Złożył Pan również skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w terminie ustawowym, co dokładnie opisano w stanowisku do pytania oznaczonego Nr 1.
W związku z powyższym spełnia Pan wszystkie wymogi ustawowe warunkujące skuteczny wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2022 r. Nie zachodzą wobec Pana również żadne przesłanki wykluczające stosowanie ryczałtu.
W świetle powyższych argumentów, Pana stanowisko uznać należy w Pana ocenie za uzasadnione i prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 tej ustawy:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Oświadczenie składa się zatem na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEiDG, o czym stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W przypadku niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie we wspomniany wyżej sposób, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym.
W opisie sprawy wskazał Pan, że rozpoczął Pan prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej 7 lutego 2022 r. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął Pan w lutym 2022 r. W związku z tym dnia 18 marca 2022 r. obliczył Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za luty 2022 r., stosując odpowiednią stawkę ryczałtu, i wpłacił go Pan na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Ryczałt został opłacony w formie przelewu podatkowego. Jednocześnie na poleceniu przelewu wskazał Pan symbol formularza/tytuł płatności - PPE - jako właściwy wyłącznie dla zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Był Pan przekonany, że tak złożone przez Pana oświadczenie woli o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie składał Pan żadnej dodatkowej deklaracji. Opłacał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za każdy kolejny miesiąc roku podatkowego 2022 w ten sam sposób, tj. w formie przelewu podatkowego oznaczonego symbolem formularza PPE.
Wątpliwości Pana sprowadzają się do ustalenia, czy wpłata właściwie opisanych zaliczek do urzędu skarbowego może być uznana za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Podkreślam, że ustawodawca od 1 lipca 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2020 poz. 2320) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej (druk sejmowy nr 239) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:
Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.
(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: „Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Tak więc w zakresie wskazanej zmiany, przepisy podatkowe zarówno przed, jak i po 1 lipca 2021 r. nie przewidywały możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. poprzez dokonywanie wpłaty określonym tytułem.
Dokonane przez Pana płatności (wpłaty) do urzędu skarbowego nie stanowią więc - wymaganych zakresem cytowanych wyżej przepisów - „pism” skierowanych/złożonych bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego (stanowią one bowiem wyłącznie polecenie dokonania stosownej transakcji - Pana dyspozycję skierowaną do/wobec określonego podmiotu). Innymi słowy, okoliczność, że środki wpłacone przez Pana znalazły się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym rachunku bankowym oraz fakt, że dane wpłaty zostały właściwie opisane, nie może być utożsamiane z - wymaganym przepisami - złożeniem pisemnego oświadczenia woli o zmianie formy opodatkowania.
Tym samym, dowód wpłaty podatku nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że nie można uznać, że skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy. Zatem, nie był Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dlatego też Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W nawiązaniu do powołanego przez Pana wyroku sądu administracyjnego wyjaśniam, że jest to rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (t. j. Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Na mocy art. 87 ust. 1 tejże ustawy:
Źródłami powszechnie obowiązujących prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Tym samym, nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). Orzeczenie to ma charakter jednostkowy.
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).