Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.575.2024.2.MG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.575.2024.2.MG

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 5 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 sierpnia 2024 r. (wpływ 6 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2 sierpnia 2013 r. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. Od 2024 roku przychody z działalności są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Od 2 kwietnia 2024 r. świadczy Pani usługi dla firmy A. SA polegające na:

  • planowaniu zapotrzebowania na specjalistów i technologie
  • współpracy z klientem wewnętrznym i zewnętrznym zgodnie ze strukturą portfelową
  • aktywne wsparcie klientów wewnętrznych w definiowaniu nowych produktów oraz zmian funkcjonalnych dla już istniejących
  • opracowaniu i utrzymywanie harmonogramu prac IT
  • koordynacji prac zespołów i dostawców IT
  • stworzeniu warunków do efektywnej pracy zespołu projektowego IT
  • zapewnianie sprawnego przepływu informacji niezbędnych do realizacji zadań poszczególnych osób i zespołów
  • współpracy z innymi jednostkami grupy w ramach realizacji prac projektowych
  • odpowiedzialności za dostarczenie produktów niefunkcjonalnych IT projektów zgodnie z ładem projektowym IT (RFI/RFP, umowa, budżet IT, harmonogram IT)
  • zarządzaniu zmianą w projekcie w ramach prac IT
  • koordynacją postępowań zakupowych IT
  • analizą ryzyk technologicznych, wsparcie rozwiązywania problemów
  • budowaniu i utrzymywaniu dokumentacji projektowej
  • raportowaniu postępów prac 
  • rzetelnym prowadzenie wszelkiej dokumentacji związanej z wykonywaniem niniejszej umowy, zgodnie z zasadami ustalonymi i obowiązującymi u zleceniodawcy,

które to usługi zgodnie ze stanowiskiem Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, zostały określone jako mieszczące się w grupowaniu: PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania".

Ponadto, nie świadczy Pani usług z zakresu doradztwa oraz nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office), usługi świadczone przez Panią nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), a więc nie podlegają stawce podatku w wysokości 10%, 12%, 14%, 15% ani 17%.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Oświadczenie do US o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone przez CEIDG w dniu 5 lutego 2024 r. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku osiągnęła Pani w kwietniu 2024 r. Dodatkowo osiąga Pani przychód z indywidualnego najmu.

Usługi świadczone przez Panią w ramach działalności, które są przedmiotem Pani zapytania sklasyfikowane są pod PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Osiągnęła Pani przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 min. Euro i nie osiągnęła Pani żadnych przychodów z działalności prowadzonej w formie żadnej spółki.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pani działalność nie mieści się w definicji wolnego zawodu.

Od 2 kwietnia 2024 r. świadczy Pani usługi dla firmy A. SA polegające na:

1.  planowaniu zapotrzebowania na specjalistów i technologie - tj. gdy brakuje mi zasobów ludzkich do realizacji projektu zgłaszam ten fakt przełożonym, który odpowiadają za zatrudnienie i pozyskanie pracowników, gdy mam projekt przydzielony informuję przełożonych o tym kogo potrzeba do realizacji projektu od strony technicznej,

2.  współpracy z klientem wewnętrznym i zewnętrznym zgodnie ze strukturą portfelową - tj. współpraca z działami, wydziałami, obszarami wewnątrz firmy (...), na rzecz których realizowany jest projekt lub /i, z którymi należy współpracować, aby projekt został zrealizowany na rzecz klienta wew. oraz to samo w stosunku do firm zew. - współpraca z firmami zew. w celu dostarczenia projektu dla klienta wew.,

3.  aktywne wsparcie klientów wewnętrznych w definiowaniu nowych produktów oraz zmian funkcjonalnych dla już istniejących - tj. wsparcie w pozyskaniu informacji od osób technicznych nt. nowych produktów czy zmian funkcjonalnych w projektach/ systemach, organizowanie spotkań, pozyskiwanie informacji,

4.  opracowaniu i utrzymywanie harmonogramu prac IT - tj. opracowanie harmonogramu realizacji projektu i pilnowanie aby prace toczyły się zgodnie z harmonogramem i projekt zakończył się na czas, a gdy jest ryzyko, że wystąpią opóźnienia w realizacji projektu jeśli chodzi o wykonywane prace- informowanie o tym fakcie przełożonych i proponowanie działań mających na celu zmniejszenie opóźnień lub ich mitygację,

5.  koordynacji prac zespołów i dostawców IT tj. koordynacja prac zespołu realizującego projekt, ustalanie planu działań na poszczególne dni. sprawdzanie czy działania zostały wykonane, organizacja spotkań,

6.  stworzeniu warunków do efektywnej pracy zespołu projektowego IT tj. zajmowanie się administracyjno - formalną stroną realizacji projektu np. organizacja i koordynacja spotkań, pomoc w komunikacji z biznesem/ klientem,

7.  zapewnianie sprawnego przepływu informacji niezbędnych do realizacji zadań poszczególnych osób i zespołów tj. przekazywanie informacji od zespołu realizującego projekt technicznie do klienta, dbanie aby klient miał bieżącą wiedzę na temat stanu realizacji projektu, ryzyk występujących, stanu prac vs. harmonogram i budżet,

8.  współpracy z innymi jednostkami grupy w ramach realizacji prac projektowych tj. współpraca z działami, wydziałami, obszarami wewnątrz firmy (...), oraz innymi wskazanym w spółkach grupy (...) na rzecz których realizowany jest projekt/ prace lub/i, z którymi należy współpracować, aby projekt został zrealizowany,

9.  odpowiedzialności za dostarczenie produktów niefunkcjonalnych IT projektów zgodnie z ładem projektowym IT (RFI/RFP, umowa, budżet IT, harmonogram IT) tj. opracowanie harmonogramu prac realizacji projektu, pilnowanie budżetu przyznanego na dział, związane z realizacją projektu - aby budżet nie został przekroczony lub / i informowanie przełożonych o możliwych przekroczeniach, kierowaniu do przełożonych wniosków o zapytanie o informację/ o cenę do firm zew.),

10. zarządzaniu zmianą w projekcie w ramach prac IT tj. pilnowanie aby wytworzone produkty projektu były wdrożone i funkcjonowały i aby klient otrzymał to co zamówił w czasie wynikającym z harmonogramu oraz w ramach założonego budżetu,

11. koordynacją postępowań zakupowych IT - kierowanie do przełożonych oraz odpowiednich komórek w firmie wniosków o zakup towarów/ usług, które są niezbędne do wykonania projektu jeśli wystąpi taka potrzeba,

12. analizą ryzyk technologicznych, wsparcie rozwiązywania problemów - wprowadzanie ryzyk projektowych do rejestru ryzyk, ustalanie z zespołem możliwości ich mitygacji, przestawianie stanu rzeczy przełożonym w celu podjęcia przez nich stosownych decyzji, organizacja spotkań mających na celu rozwiązanie problemów projektowych i ryzyk oraz zagadnień przez członków zespołu lub/i osoby z poza projektu,

13. budowaniu i utrzymywaniu dokumentacji projektowej - tworzenie harmonogramu projektu, prowadzenie rejestru ryzyk i zagadnień, pilnowanie aby stosowna dokumentacja powstawała podczas prac projektowych wykonywanych przez zespół pracujący nad projektem,

14. raportowaniu postępów prac tj. raportowanie stanu prac w projekcie przełożonym, informowanie o ryzykach, zagrożeniach zagadnieniach w projekcie, o problemach i potrzebach,

15. rzetelnym prowadzeniu wszelkiej dokumentacji związanej z wykonywaniem niniejszej umowy, zgodnie z zasadami ustalonymi i obowiązującymi u zleceniodawcy tj. pilnowanie prowadzonej dokumentacji wynikającej z zasad pracy w A., aby była aktualna i o odpowiedniej jakości np. raporty, notatki itp.

Nie jest Pani udziałowcem/członkiem zarządu w spółce A. S.A.

Nie jest i nie będzie Pani udziałowcem oraz nie jest i nie będzie pełniła Pani funkcji zarządczych w spółce A. SA., zatem zakres świadczonych w ramach działalności, usług nie pokrywa się i nie będzie pokrywał się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce A.

Pytanie

Czy stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 8,5% może Pani zastosować do opodatkowania wykonywanych usług, o których mowa powyżej w opisanym stanie faktycznym?

Pani stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę fakt, iż świadczone przez Panią usługi nie są wymienione w stawkach podatku ryczałtowego w wysokości 10%, 12%, 14%, 15 czy 17%, zastosowanie do opodatkowania świadczenia ww. usług ma stawka 8,5%.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w Interpretacji indywidualnej z dn. 20 grudnia 2023 r. numer 0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP oraz z dn. 19 września 2023 r. nr 0112-KDSL1 -2.4011.334.2023.2.KS oraz z dn. 13 stycznia 2023 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.955.2022.3.ID, 3 kwietnia 2024 numer 0115- KDST2-2.4011.32.2024.2.AP.

Warto zauważyć, iż podatnik ma prawo do wyboru formy opodatkowania, która jest dla niego najkorzystniejsza, o ile spełnia warunki określone w przepisach prawa podatkowego. W Pani ocenie, spełnia Pani warunki do zastosowania stawki 8,5%. Z uwagi na powyższe, Pani zdaniem do usług świadczonych na rzecz firmy A. S.A. opisanych w stanie faktycznym nie ma zastosowania żadna inna stawka podatku ryczałtowego niż 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:  

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)  w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)  rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)   opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)   korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)   osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)   prowadzenia aptek,

b)   (uchylona)

c)   działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)   (uchylona)

e)   (uchylona)

f)   działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)   podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)   samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)   w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)   samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

  • Prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pani usługi dla spółki akcyjnej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.2. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”
  • Będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.
  • Usługi świadczone przez Panią nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Przychody ze świadczonych przez Panią usług nie dotyczą usług firm centralnych (head office).
  • Pani zleceniodawcą jest spółka akcyjna, a Pani nie jest w żaden sposób powiązana ze spółką, nie jest Pani jej udziałowcem i nie należy do zarządu spółki.

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.2. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

  • Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
  • Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
  • Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
  • Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).      

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).